De Nintendo Switch die niet kan switchen
Achtergrond

De Nintendo Switch die niet kan switchen

Na meerdere geruchten was het deze week eindelijk zover: Nintendo onthulde een nieuwe versie van de Switch. De Switch Lite is een redesign van Nintendo’s console en ligt op 20 september in de schappen. Wat me vooral opvalt, is dat de meest unieke eigenschap van de Switch eruit is gesloopt.

Het apparaat heet nog steeds een Switch, maar hij kan niet switchen. Het grootste verkooppunt van de Switch is juist dat je er overal mee uit de voeten kan: thuis op de tv, onderweg in de bus, of op een gezellig feestje op een dak. Al die flexibiliteit is in de Lite verdwenen. De nieuwste console kan niet op je tv worden aangesloten, en de Joy-Cons kun je niet losmaken, waardoor niemand op je dakfeestje met je mee kan spelen.

Het is dus gewoon een handheld, niets meer en niets minder. Daar is op zich helemaal niks mis mee. Als we kijken naar de verkoopcijfers van de 3DS (en al haar varianten), zitten er nog genoeg mensen te wachten op een pure handheld. Ik gebruik de Switch zelf ook alleen op die manier. Zelfs als ik thuis op de bank zit, vind ik de games van de niet-zo-krachtige Switch veel mooier op dat kleine schermpje dan op een 4K-televisie.

©GMRimport

Voor- en nadelen

Toch vind ik dat de Lite wel erg veel functies mist, en ik vraag me af of dat het verschil van 90 euro waard is (de Lite kun je nu pre-orderen voor 230 euro, terwijl de gewone Switch voor rond de 320 in de winkels ligt). Dat de Joy-Cons niet los kunnen, lijkt me een groot minpunt. Even snel samen Mario Kart spelen, is er dan niet bij, tenzij je een aparte set controllers haalt. Maar ja, dan ben je weer bijna net zo duur uit als bij een gewone Switch. Daarnaast is het scherm een stukje kleiner en moet je het zonder de geavanceerde rumble-functie doen.

Er zijn echter ook voordelen: de nieuwe console is een stuk lichter. Als je lang achter elkaar aan het gamen bent, scheelt dat echt een hoop. Ook is het ontwerp wat eenduidiger, omdat de hele console in hetzelfde kekke kleurtje is vormgegeven. Daarnaast gaat de batterij volgens Nintendo iets langer mee. En ja, je houdt 90 euro over, dat is al gauw anderhalve Nintendo-game.

Redesign

Het is niet de eerste keer dat Nintendo een redesign maakt en de meest kenmerkende functie verwijdert. Met de 2DS deden ze eerder al iets soortgelijks. Het stereoscopische 3D van de 3DS werd eruit gesloopt en de prijs ging naar beneden. Ik denk dat de grootste doelgroep bij de Lite hetzelfde is als bij de 2DS: ouders die iets goedkopers zoeken voor hun kinderen, een apparaat dat bovendien niet zo snel stuk gaat. De 2DS was een massief blok dat je niet in tweeën kon breken zoals de 3DS, en de Switch Lite heeft ook een hoop minder losse onderdelen die stuk kunnen gaan of kwijt kunnen raken.

Er is echter wel een groot verschil: veel mensen klaagden over het 3D-effect en hadden de slider altijd uitstaan, omdat ze er hoofdpijn van kregen of het effect gewoon niet mooi vonden. Een versie zonder dat effect was ergens dus wel logisch. De functie om zowel op tv als in handheldmodus te kunnen spelen, vindt juist gretig aftrek. Vorig jaar zei Nintendo nog dat de Switch in beide standen ongeveer evenveel gebruikt werd.

©GMRimport

Over de 3DS gesproken: het is duidelijk dat we die inmiddels kunnen begraven. De afgelopen tijd kwam er nog wel eens een nieuwe game op uit, maar er staat nu niks groots meer op de agenda. Met de Switch Lite heeft Nintendo bovendien duidelijk de keuze gemaakt: dit is de nieuwe handheld, de 3DS-lijn is nu verouderd. Ergens is dat jammer, want de Lite heeft niks innovatiefs. Het is een pure handheld, met nog minder foefjes dan dat de Vita had. Gelukkig vind je die creativiteit wel terug in de games die Nintendo er voor maakt.

Kopen?

Als iemand die zijn Switch puur als handheld gebruikt, zie ik zeker de aantrekkingskracht van de Lite. Al was 200 euro wat mij betreft een betere prijs geweest voor het apparaat, dan had het net wat meer gescheeld en was de keuze voor een Lite iets beter te verantwoorden. Toch denk ik dat hij voor heel wat verwarring kan zorgen, juist bij de doelgroep die Nintendo aan wil spreken: ouders die voor hun kinderen shoppen.

Hij heet wel een Switch, maar hij kan niet switchen. Even opletten dus, je kunt niet op de tv spelen! Sommige games kun je er ook helemaal niet op spelen, zoals 1, 2, Switch (niet dat dat nou zo’n groot gemis is). En als je er Mario Kart bij haalt voor je kids, kunnen ze niet samen racen. Ik vraag me af hoe dat allemaal aan de niet-gamende ouder duidelijk gemaakt zal worden.

Zelf denk ik dat je beter die 90 euro extra neer kunt leggen en een gewone Switch kunt halen. De voordelen wegen voor mij een stuk zwaarder dan de nadelen. Dat betekent niet dat ik de Lite afraad, want het ziet eruit als een mooi apparaatje en er zijn zeker situaties te bedenken waarin je beter deze versie kunt halen. Als je toch alleen handheld wilt spelen en hem alleen zou halen voor Pokémon, Zelda en Mario, bespaar je toch mooi wat geld. Maar ja, dat is wel een heel specifieke situatie.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Laatste columns op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!