De Nintendo Switch die niet kan switchen
Achtergrond

De Nintendo Switch die niet kan switchen

Na meerdere geruchten was het deze week eindelijk zover: Nintendo onthulde een nieuwe versie van de Switch. De Switch Lite is een redesign van Nintendo’s console en ligt op 20 september in de schappen. Wat me vooral opvalt, is dat de meest unieke eigenschap van de Switch eruit is gesloopt.

Het apparaat heet nog steeds een Switch, maar hij kan niet switchen. Het grootste verkooppunt van de Switch is juist dat je er overal mee uit de voeten kan: thuis op de tv, onderweg in de bus, of op een gezellig feestje op een dak. Al die flexibiliteit is in de Lite verdwenen. De nieuwste console kan niet op je tv worden aangesloten, en de Joy-Cons kun je niet losmaken, waardoor niemand op je dakfeestje met je mee kan spelen.

Het is dus gewoon een handheld, niets meer en niets minder. Daar is op zich helemaal niks mis mee. Als we kijken naar de verkoopcijfers van de 3DS (en al haar varianten), zitten er nog genoeg mensen te wachten op een pure handheld. Ik gebruik de Switch zelf ook alleen op die manier. Zelfs als ik thuis op de bank zit, vind ik de games van de niet-zo-krachtige Switch veel mooier op dat kleine schermpje dan op een 4K-televisie.

©GMRimport

Voor- en nadelen

Toch vind ik dat de Lite wel erg veel functies mist, en ik vraag me af of dat het verschil van 90 euro waard is (de Lite kun je nu pre-orderen voor 230 euro, terwijl de gewone Switch voor rond de 320 in de winkels ligt). Dat de Joy-Cons niet los kunnen, lijkt me een groot minpunt. Even snel samen Mario Kart spelen, is er dan niet bij, tenzij je een aparte set controllers haalt. Maar ja, dan ben je weer bijna net zo duur uit als bij een gewone Switch. Daarnaast is het scherm een stukje kleiner en moet je het zonder de geavanceerde rumble-functie doen.

Er zijn echter ook voordelen: de nieuwe console is een stuk lichter. Als je lang achter elkaar aan het gamen bent, scheelt dat echt een hoop. Ook is het ontwerp wat eenduidiger, omdat de hele console in hetzelfde kekke kleurtje is vormgegeven. Daarnaast gaat de batterij volgens Nintendo iets langer mee. En ja, je houdt 90 euro over, dat is al gauw anderhalve Nintendo-game.

Redesign

Het is niet de eerste keer dat Nintendo een redesign maakt en de meest kenmerkende functie verwijdert. Met de 2DS deden ze eerder al iets soortgelijks. Het stereoscopische 3D van de 3DS werd eruit gesloopt en de prijs ging naar beneden. Ik denk dat de grootste doelgroep bij de Lite hetzelfde is als bij de 2DS: ouders die iets goedkopers zoeken voor hun kinderen, een apparaat dat bovendien niet zo snel stuk gaat. De 2DS was een massief blok dat je niet in tweeën kon breken zoals de 3DS, en de Switch Lite heeft ook een hoop minder losse onderdelen die stuk kunnen gaan of kwijt kunnen raken.

Er is echter wel een groot verschil: veel mensen klaagden over het 3D-effect en hadden de slider altijd uitstaan, omdat ze er hoofdpijn van kregen of het effect gewoon niet mooi vonden. Een versie zonder dat effect was ergens dus wel logisch. De functie om zowel op tv als in handheldmodus te kunnen spelen, vindt juist gretig aftrek. Vorig jaar zei Nintendo nog dat de Switch in beide standen ongeveer evenveel gebruikt werd.

©GMRimport

Over de 3DS gesproken: het is duidelijk dat we die inmiddels kunnen begraven. De afgelopen tijd kwam er nog wel eens een nieuwe game op uit, maar er staat nu niks groots meer op de agenda. Met de Switch Lite heeft Nintendo bovendien duidelijk de keuze gemaakt: dit is de nieuwe handheld, de 3DS-lijn is nu verouderd. Ergens is dat jammer, want de Lite heeft niks innovatiefs. Het is een pure handheld, met nog minder foefjes dan dat de Vita had. Gelukkig vind je die creativiteit wel terug in de games die Nintendo er voor maakt.

Kopen?

Als iemand die zijn Switch puur als handheld gebruikt, zie ik zeker de aantrekkingskracht van de Lite. Al was 200 euro wat mij betreft een betere prijs geweest voor het apparaat, dan had het net wat meer gescheeld en was de keuze voor een Lite iets beter te verantwoorden. Toch denk ik dat hij voor heel wat verwarring kan zorgen, juist bij de doelgroep die Nintendo aan wil spreken: ouders die voor hun kinderen shoppen.

Hij heet wel een Switch, maar hij kan niet switchen. Even opletten dus, je kunt niet op de tv spelen! Sommige games kun je er ook helemaal niet op spelen, zoals 1, 2, Switch (niet dat dat nou zo’n groot gemis is). En als je er Mario Kart bij haalt voor je kids, kunnen ze niet samen racen. Ik vraag me af hoe dat allemaal aan de niet-gamende ouder duidelijk gemaakt zal worden.

Zelf denk ik dat je beter die 90 euro extra neer kunt leggen en een gewone Switch kunt halen. De voordelen wegen voor mij een stuk zwaarder dan de nadelen. Dat betekent niet dat ik de Lite afraad, want het ziet eruit als een mooi apparaatje en er zijn zeker situaties te bedenken waarin je beter deze versie kunt halen. Als je toch alleen handheld wilt spelen en hem alleen zou halen voor Pokémon, Zelda en Mario, bespaar je toch mooi wat geld. Maar ja, dat is wel een heel specifieke situatie.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Laatste columns op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!