De Switch 2 wordt alleen succesvol met een nieuwe Wave Race
Achtergrond

De Switch 2 wordt alleen succesvol met een nieuwe Wave Race

Gratis advies voor Nintendo

Een voortzetting van het hybridemodel; backwards compatibility; een scherpe prijs; meer kracht onder de motorkap dankzij een nieuwe processor: het zijn allemaal elementen die het succes van de opvolger van de Nintendo Switch kunnen beïnvloeden. Maar één factor is allesbepalend. Samen met de Switch 2 móét er ook een nieuwe Wave Race verschijnen.

Neem het maar van ondergetekende aan, Nintendo. Ik heb misschien geen topfunctie binnen een gamebedrijf – nooit gehad ook – maar ik weet waar ik het over heb. Ik game al vanaf mijn achtste levensjaar en heb op de Virtual Boy na alle consoles en handhelds van de Japanse uitgever in mijn bezit. Ik kan mezelf zonder blikken op blozen dus een expert op het gebied van Nintendo noemen. Het is eigenlijk een wonder (en niet te vergeten een gemiste kans) dat ze mij niet als algemeen adviseur inzetten daar in Tokio! Of zitten ze in Kyoto? Nou ja, maakt niet uit.

Het overschakelen van de Nintendo Switch naar de nog naamloze volgende Nintendo-console wordt spannend. De Nintendo Switch is de meest succesvolle spelcomputer van het bedrijf ooit – pure handhelds niet meegerekend – en vliegt nog altijd als zoete broodjes over de toonbank. Niet gek ook met de vele games die zelfs dit zevende levensjaar nog op het apparaat verschijnen. Zoals ik in een eerdere column al schreef: die voortdurende ondersteuning verdient een pluim.

Nintendo wil dit succes vasthouden, maar moet wanneer het een nieuwe console uitbrengt in feite helemaal opnieuw beginnen. Elk product begint immers met precies nul verkochte exemplaren. Het bedrijf heeft wel vaker moeite gehad met die transitieperiode. Een goede eerste stap zou zijn om in ieder geval de hybride vorm aan te houden en het een simpele, herkenbare naam te geven die voor consumenten in één klap duidelijk maakt waar ze mee te maken hebben. Origineel is het niet, maar ‘Switch 2’ zou op marketinggebied automatisch het zwaarste tilwerk doen. Wat dat betreft pakt Sony het elke generatie weer pienter aan.

Knalroze spandexpakje

Maar de kers op de rijkelijk gevulde taart, de pièce de résistance, de garantie die Nintendo kan hebben om lachend geld te blijven printen, is geen feature of naam van de console, maar een game. Ik hoor je denken: één enkele game die het succes van de Switch garandeert? Jazeker, beste lezer, en het heeft niet eens een Italiaanse loodgieter of jonge avonturier met puntoren in de hoofdrol. Het is geen roze blob die alles en iedereen opzuigt, of een stoere premiejager die ruimtepiraten omver knalt. Het racet niet rond in karts… hoewel je nu wel warmer wordt. Het is namelijk weldegelijk een racegame, maar dan eentje op het water. Het wordt tijd voor de comeback van Wave Race!

Ik zie het helemaal voor me: een Switch 2 met graphics vergelijkbaar met de PlayStation 4 en Xbox One – misschien zelfs nog wat mooier dankzij het gebruik van upscalingtechnologie. Na het felrode Nintendo-logo op een witte achtergrond vervaagt het scherm, om langzaam over te gaan naar het begin van een race. In mijn knalroze spandex pakje en helm sta ik fier op een ronkende jetski. Terwijl ik op het startschot wacht, zie ik in de verte een gloeiend oranje zon ondergaan, een perfecte cirkel die alleen wordt onderbroken door de silhouetten van twee dolfijnen die een sierlijke sprong maken. Ekekekekeke, hoor ik ze roepen.

Dan springt het rode licht op groen, vlieg ik naar voren en voel ik hoe de deinende golven mijn jetski lichtjes de lucht in duwen, waarna hij weer soepel tegen het water kletst. Een zeebries woelt door m’n haren, talloze waterspetters koelen mij af en ik haal de ene na de andere tegenstander in. In het heetst van de strijd zie ik in het water vlak naast mijn jetski een donkere plek vormen. Een paar milliseconden later verschijnt de bovenkant van een potvis boven het oppervlakte, die alsof hij mij wil aanmoedigen een feestelijke straal water uit zijn spuitgat duwt. De beweging van de walvis zorgt voor extra golven die mijn jetski laten schudden. Maar mijn vaste handen zijn erop berekend en laten mij zonder al te veel moeite over de finishlijn glijden. Wat een euforie!

Het is zwaar om fan te zijn

Alle gekheid op een stokje: natuurlijk hangt het succes van de Switch 2 niet af van een nieuwe Wave Race, maar verklap dat vooral niet aan Nintendo. Dacht je dat je als Metroid-, Pikmin- of zelfs Starfox-fan het al moeilijk had? Ha, je weet niet wat pijn is! De laatste Wave Race kwam in 2001 uit op de GameCube. Ik wacht als groot fan tevergeefs al meer dan twee decennia op de terugkeer van deze unieke racefranchise. Elke generatie hoop ik op een nieuw deel en elke keer stelt Nintendo mij teleur. Ik schatte de kansen op een nieuw deel voor de Switch hoog in. De console is extreem succesvol, het bedrijf hoeft nog maar spellen voor één platform te ontwikkelen en zo’n beetje alles wat Nintendo er op uitbrengt, verandert in goud. Het perfecte moment om Wave Race nieuw leven in te blazen dus, maar het mocht niet zo zijn.

Laat Nintendo dan maar op een nog perfecter moment hebben gewacht: de release van de Switch 2. Dankzij de betere graphics kan de nieuwe Wave Race daardoor nog levensechter aanvoelen, al had Nintendo in 1996 dat soort foefjes al niet nodig om een realistische waterracer te creëren. Wave Race op de Nintendo 64 voelt namelijk echter aan dan vele andere racegames, puur dankzij de ongelooflijk natuurgetrouwe physics op het water. De golven – waarvan je ook nog eens zelf de intensiteit kunt bepalen – maken elke bocht niet alleen een gevecht tegen je concurrerende coureurs, maar vooral ook tegen het water en het effect dat ze op de besturing hebben. Ken je dat gevoel dat je na een dag zwemmen of op een boot zitten in bed alsnog met je hoofd op en neer deint? Dat geeft Wave Race je ook, zó realistisch is het. En geloof je me niet, probeer het dan vooral zelf uit op de Nintendo 64-app via Nintendo Switch Online. Ondanks de ouderwetse graphics zul je merken dat de gameplay nog ongeëvenaard realistisch is.

Ik droom al jaren over een nieuwe Wave Race, en ik vind het de hoogste tijd dat die droom eens in vervulling gaat. De tijd is er rijp voor, Nintendo. Maak gebruik van dit gratis advies! Dan komt het vast helemaal goed met die Switch-opvolger.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!