De Switch 2 wordt alleen succesvol met een nieuwe Wave Race
Gamer.nl
Achtergrond

De Switch 2 wordt alleen succesvol met een nieuwe Wave Race

Gratis advies voor Nintendo

Een voortzetting van het hybridemodel; backwards compatibility; een scherpe prijs; meer kracht onder de motorkap dankzij een nieuwe processor: het zijn allemaal elementen die het succes van de opvolger van de Nintendo Switch kunnen beïnvloeden. Maar één factor is allesbepalend. Samen met de Switch 2 móét er ook een nieuwe Wave Race verschijnen.

Neem het maar van ondergetekende aan, Nintendo. Ik heb misschien geen topfunctie binnen een gamebedrijf – nooit gehad ook – maar ik weet waar ik het over heb. Ik game al vanaf mijn achtste levensjaar en heb op de Virtual Boy na alle consoles en handhelds van de Japanse uitgever in mijn bezit. Ik kan mezelf zonder blikken op blozen dus een expert op het gebied van Nintendo noemen. Het is eigenlijk een wonder (en niet te vergeten een gemiste kans) dat ze mij niet als algemeen adviseur inzetten daar in Tokio! Of zitten ze in Kyoto? Nou ja, maakt niet uit.

Het overschakelen van de Nintendo Switch naar de nog naamloze volgende Nintendo-console wordt spannend. De Nintendo Switch is de meest succesvolle spelcomputer van het bedrijf ooit – pure handhelds niet meegerekend – en vliegt nog altijd als zoete broodjes over de toonbank. Niet gek ook met de vele games die zelfs dit zevende levensjaar nog op het apparaat verschijnen. Zoals ik in een eerdere column al schreef: die voortdurende ondersteuning verdient een pluim.

Nintendo wil dit succes vasthouden, maar moet wanneer het een nieuwe console uitbrengt in feite helemaal opnieuw beginnen. Elk product begint immers met precies nul verkochte exemplaren. Het bedrijf heeft wel vaker moeite gehad met die transitieperiode. Een goede eerste stap zou zijn om in ieder geval de hybride vorm aan te houden en het een simpele, herkenbare naam te geven die voor consumenten in één klap duidelijk maakt waar ze mee te maken hebben. Origineel is het niet, maar ‘Switch 2’ zou op marketinggebied automatisch het zwaarste tilwerk doen. Wat dat betreft pakt Sony het elke generatie weer pienter aan.

Knalroze spandexpakje

Maar de kers op de rijkelijk gevulde taart, de pièce de résistance, de garantie die Nintendo kan hebben om lachend geld te blijven printen, is geen feature of naam van de console, maar een game. Ik hoor je denken: één enkele game die het succes van de Switch garandeert? Jazeker, beste lezer, en het heeft niet eens een Italiaanse loodgieter of jonge avonturier met puntoren in de hoofdrol. Het is geen roze blob die alles en iedereen opzuigt, of een stoere premiejager die ruimtepiraten omver knalt. Het racet niet rond in karts… hoewel je nu wel warmer wordt. Het is namelijk weldegelijk een racegame, maar dan eentje op het water. Het wordt tijd voor de comeback van Wave Race!

Ik zie het helemaal voor me: een Switch 2 met graphics vergelijkbaar met de PlayStation 4 en Xbox One – misschien zelfs nog wat mooier dankzij het gebruik van upscalingtechnologie. Na het felrode Nintendo-logo op een witte achtergrond vervaagt het scherm, om langzaam over te gaan naar het begin van een race. In mijn knalroze spandex pakje en helm sta ik fier op een ronkende jetski. Terwijl ik op het startschot wacht, zie ik in de verte een gloeiend oranje zon ondergaan, een perfecte cirkel die alleen wordt onderbroken door de silhouetten van twee dolfijnen die een sierlijke sprong maken. Ekekekekeke, hoor ik ze roepen.

Dan springt het rode licht op groen, vlieg ik naar voren en voel ik hoe de deinende golven mijn jetski lichtjes de lucht in duwen, waarna hij weer soepel tegen het water kletst. Een zeebries woelt door m’n haren, talloze waterspetters koelen mij af en ik haal de ene na de andere tegenstander in. In het heetst van de strijd zie ik in het water vlak naast mijn jetski een donkere plek vormen. Een paar milliseconden later verschijnt de bovenkant van een potvis boven het oppervlakte, die alsof hij mij wil aanmoedigen een feestelijke straal water uit zijn spuitgat duwt. De beweging van de walvis zorgt voor extra golven die mijn jetski laten schudden. Maar mijn vaste handen zijn erop berekend en laten mij zonder al te veel moeite over de finishlijn glijden. Wat een euforie!

Het is zwaar om fan te zijn

Alle gekheid op een stokje: natuurlijk hangt het succes van de Switch 2 niet af van een nieuwe Wave Race, maar verklap dat vooral niet aan Nintendo. Dacht je dat je als Metroid-, Pikmin- of zelfs Starfox-fan het al moeilijk had? Ha, je weet niet wat pijn is! De laatste Wave Race kwam in 2001 uit op de GameCube. Ik wacht als groot fan tevergeefs al meer dan twee decennia op de terugkeer van deze unieke racefranchise. Elke generatie hoop ik op een nieuw deel en elke keer stelt Nintendo mij teleur. Ik schatte de kansen op een nieuw deel voor de Switch hoog in. De console is extreem succesvol, het bedrijf hoeft nog maar spellen voor één platform te ontwikkelen en zo’n beetje alles wat Nintendo er op uitbrengt, verandert in goud. Het perfecte moment om Wave Race nieuw leven in te blazen dus, maar het mocht niet zo zijn.

Laat Nintendo dan maar op een nog perfecter moment hebben gewacht: de release van de Switch 2. Dankzij de betere graphics kan de nieuwe Wave Race daardoor nog levensechter aanvoelen, al had Nintendo in 1996 dat soort foefjes al niet nodig om een realistische waterracer te creëren. Wave Race op de Nintendo 64 voelt namelijk echter aan dan vele andere racegames, puur dankzij de ongelooflijk natuurgetrouwe physics op het water. De golven – waarvan je ook nog eens zelf de intensiteit kunt bepalen – maken elke bocht niet alleen een gevecht tegen je concurrerende coureurs, maar vooral ook tegen het water en het effect dat ze op de besturing hebben. Ken je dat gevoel dat je na een dag zwemmen of op een boot zitten in bed alsnog met je hoofd op en neer deint? Dat geeft Wave Race je ook, zó realistisch is het. En geloof je me niet, probeer het dan vooral zelf uit op de Nintendo 64-app via Nintendo Switch Online. Ondanks de ouderwetse graphics zul je merken dat de gameplay nog ongeëvenaard realistisch is.

Ik droom al jaren over een nieuwe Wave Race, en ik vind het de hoogste tijd dat die droom eens in vervulling gaat. De tijd is er rijp voor, Nintendo. Maak gebruik van dit gratis advies! Dan komt het vast helemaal goed met die Switch-opvolger.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video toont veranderingen in Gothic Remake ten opzichte van origineel
Gamer.nl
Nieuws

Video toont veranderingen in Gothic Remake ten opzichte van origineel

De remake komt naar pc, PS5 en Xbox Series-consoles

Een nieuwe making-of video van de Gothic Remake behandelt de veranderingen in de nieuwe versie ten opzichte van het origineel.

In de video vertelt ontwikkelaar Alkimia Interactive over de balans tussen het eren van het origineel en verbeteringen doorvoeren om de remake naar de moderne tijd te brengen. Zo vond de ontwikkelaar het verhaal uit het origineel nog prima, maar zijn er wel plotgaten en onlogische aspecten te vinden, en die worden in de remake als het goed is opgelost. Ook het bouwen van complexe dialoogsystemen en het creëren van een dynamische open spelwereld is belangrijk.

De Gothic-remake werd in 2019 op speciale wijze aangekondigd: er werd een speelbare teaser van de game uitgebracht. THQ Nordic liet toen al weten er een volledige game van te willen maken als genoeg mensen positief waren over de teaser. In 2020 werd aangekondigd dat de game in ontwikkeling is en op een nog onbekend moment naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc komt. Een releasedatum is nog altijd niet aangekondigd. Een demo is op Steam beschikbaar.

Het door Piranha Bytes ontwikkelde Gothic kwam in 2001 uit op pc. De game speelt zich af in Myrtana, waar men te kampen heeft met een invasie van Orcs. Criminelen worden de mijnen ingestuurd om een speciaal, extra sterk erts te vergaren waar wapens mee gemaakt kunnen worden. Spelers kruipen in de huid van zo'n gevangene, maar weten al snel te ontsnappen. Het spel staat vooral bekend om de enorme vrijheid die het spelers biedt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld

In totaal komen er twaalf nieuwe spellen uit

Tijdens een recentelijk uitgezonden livestream werden er een aantal games voor het aankomende tweede seizoen van de Playdate-handheld onthuld.

Een van de games is van Subset Games, de ontwikkelaar van FTL en Into the Breach. Hun Playdate-game heet Fulcrum Defender en daagt spelers uit zolang mogelijk te overleven terwijl er golven aan vijanden verschijnen. De hendel aan de handheld kan gebruikt worden om te mikken op de vijanden.

De andere games die werden onthuld zijn de adventuregame Shadowgate PD van Pixel Ghost, een physics gebaseerde puzzel-platformer genaamd Taria & Como van Popseed Studio Inc en JuVee Productions, en Dig! Dig! Dino! van Dom 2D en Fáyer, waarin spelers dinosaurusbotten moeten opgraven.

Het tweede seizoen van Playdate begint op 29 mei. Elke week komen er twee nieuwe spellen uit - in totaal verschijnen er twaalf nieuwe games. De volgende acht spellen behoren daar ook onder, al moeten die nog worden onthuld:

  • Chance's Lucky Escape (door Goloso Games en Julia Minamata)

  • Otto's Galactic Groove - (door Team Otto)

  • Catchadiablos (door Amano Games)

  • The Whiteout (door Scenic Route Software)

  • Black Hole Havoc (door Cosmic Bros)

  • Wheelsprung (door Nino van Hooff en Julie Bjørnskov)

  • Tiny Turnip (door Luke Sanderson)

  • Long Puppy (door Indiana-Jonas)

  • ▀▄▀▄▀▄ (door Dustin Mierau)

De stijlvol ogende Playdate heeft een soort zwengel aan de handheld hangen waarmee vaak unieke besturingen in de bijbehorende games mogelijk zijn. Daarnaast worden spellen in zwart-wit graphics weergegeven. De handheld kan via de officiële website gekocht worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!