De Switch 2 wordt alleen succesvol met een nieuwe Wave Race
Achtergrond

De Switch 2 wordt alleen succesvol met een nieuwe Wave Race

Gratis advies voor Nintendo

Een voortzetting van het hybridemodel; backwards compatibility; een scherpe prijs; meer kracht onder de motorkap dankzij een nieuwe processor: het zijn allemaal elementen die het succes van de opvolger van de Nintendo Switch kunnen beïnvloeden. Maar één factor is allesbepalend. Samen met de Switch 2 móét er ook een nieuwe Wave Race verschijnen.

Neem het maar van ondergetekende aan, Nintendo. Ik heb misschien geen topfunctie binnen een gamebedrijf – nooit gehad ook – maar ik weet waar ik het over heb. Ik game al vanaf mijn achtste levensjaar en heb op de Virtual Boy na alle consoles en handhelds van de Japanse uitgever in mijn bezit. Ik kan mezelf zonder blikken op blozen dus een expert op het gebied van Nintendo noemen. Het is eigenlijk een wonder (en niet te vergeten een gemiste kans) dat ze mij niet als algemeen adviseur inzetten daar in Tokio! Of zitten ze in Kyoto? Nou ja, maakt niet uit.

Het overschakelen van de Nintendo Switch naar de nog naamloze volgende Nintendo-console wordt spannend. De Nintendo Switch is de meest succesvolle spelcomputer van het bedrijf ooit – pure handhelds niet meegerekend – en vliegt nog altijd als zoete broodjes over de toonbank. Niet gek ook met de vele games die zelfs dit zevende levensjaar nog op het apparaat verschijnen. Zoals ik in een eerdere column al schreef: die voortdurende ondersteuning verdient een pluim.

Nintendo wil dit succes vasthouden, maar moet wanneer het een nieuwe console uitbrengt in feite helemaal opnieuw beginnen. Elk product begint immers met precies nul verkochte exemplaren. Het bedrijf heeft wel vaker moeite gehad met die transitieperiode. Een goede eerste stap zou zijn om in ieder geval de hybride vorm aan te houden en het een simpele, herkenbare naam te geven die voor consumenten in één klap duidelijk maakt waar ze mee te maken hebben. Origineel is het niet, maar ‘Switch 2’ zou op marketinggebied automatisch het zwaarste tilwerk doen. Wat dat betreft pakt Sony het elke generatie weer pienter aan.

Knalroze spandexpakje

Maar de kers op de rijkelijk gevulde taart, de pièce de résistance, de garantie die Nintendo kan hebben om lachend geld te blijven printen, is geen feature of naam van de console, maar een game. Ik hoor je denken: één enkele game die het succes van de Switch garandeert? Jazeker, beste lezer, en het heeft niet eens een Italiaanse loodgieter of jonge avonturier met puntoren in de hoofdrol. Het is geen roze blob die alles en iedereen opzuigt, of een stoere premiejager die ruimtepiraten omver knalt. Het racet niet rond in karts… hoewel je nu wel warmer wordt. Het is namelijk weldegelijk een racegame, maar dan eentje op het water. Het wordt tijd voor de comeback van Wave Race!

Ik zie het helemaal voor me: een Switch 2 met graphics vergelijkbaar met de PlayStation 4 en Xbox One – misschien zelfs nog wat mooier dankzij het gebruik van upscalingtechnologie. Na het felrode Nintendo-logo op een witte achtergrond vervaagt het scherm, om langzaam over te gaan naar het begin van een race. In mijn knalroze spandex pakje en helm sta ik fier op een ronkende jetski. Terwijl ik op het startschot wacht, zie ik in de verte een gloeiend oranje zon ondergaan, een perfecte cirkel die alleen wordt onderbroken door de silhouetten van twee dolfijnen die een sierlijke sprong maken. Ekekekekeke, hoor ik ze roepen.

Dan springt het rode licht op groen, vlieg ik naar voren en voel ik hoe de deinende golven mijn jetski lichtjes de lucht in duwen, waarna hij weer soepel tegen het water kletst. Een zeebries woelt door m’n haren, talloze waterspetters koelen mij af en ik haal de ene na de andere tegenstander in. In het heetst van de strijd zie ik in het water vlak naast mijn jetski een donkere plek vormen. Een paar milliseconden later verschijnt de bovenkant van een potvis boven het oppervlakte, die alsof hij mij wil aanmoedigen een feestelijke straal water uit zijn spuitgat duwt. De beweging van de walvis zorgt voor extra golven die mijn jetski laten schudden. Maar mijn vaste handen zijn erop berekend en laten mij zonder al te veel moeite over de finishlijn glijden. Wat een euforie!

Het is zwaar om fan te zijn

Alle gekheid op een stokje: natuurlijk hangt het succes van de Switch 2 niet af van een nieuwe Wave Race, maar verklap dat vooral niet aan Nintendo. Dacht je dat je als Metroid-, Pikmin- of zelfs Starfox-fan het al moeilijk had? Ha, je weet niet wat pijn is! De laatste Wave Race kwam in 2001 uit op de GameCube. Ik wacht als groot fan tevergeefs al meer dan twee decennia op de terugkeer van deze unieke racefranchise. Elke generatie hoop ik op een nieuw deel en elke keer stelt Nintendo mij teleur. Ik schatte de kansen op een nieuw deel voor de Switch hoog in. De console is extreem succesvol, het bedrijf hoeft nog maar spellen voor één platform te ontwikkelen en zo’n beetje alles wat Nintendo er op uitbrengt, verandert in goud. Het perfecte moment om Wave Race nieuw leven in te blazen dus, maar het mocht niet zo zijn.

Laat Nintendo dan maar op een nog perfecter moment hebben gewacht: de release van de Switch 2. Dankzij de betere graphics kan de nieuwe Wave Race daardoor nog levensechter aanvoelen, al had Nintendo in 1996 dat soort foefjes al niet nodig om een realistische waterracer te creëren. Wave Race op de Nintendo 64 voelt namelijk echter aan dan vele andere racegames, puur dankzij de ongelooflijk natuurgetrouwe physics op het water. De golven – waarvan je ook nog eens zelf de intensiteit kunt bepalen – maken elke bocht niet alleen een gevecht tegen je concurrerende coureurs, maar vooral ook tegen het water en het effect dat ze op de besturing hebben. Ken je dat gevoel dat je na een dag zwemmen of op een boot zitten in bed alsnog met je hoofd op en neer deint? Dat geeft Wave Race je ook, zó realistisch is het. En geloof je me niet, probeer het dan vooral zelf uit op de Nintendo 64-app via Nintendo Switch Online. Ondanks de ouderwetse graphics zul je merken dat de gameplay nog ongeëvenaard realistisch is.

Ik droom al jaren over een nieuwe Wave Race, en ik vind het de hoogste tijd dat die droom eens in vervulling gaat. De tijd is er rijp voor, Nintendo. Maak gebruik van dit gratis advies! Dan komt het vast helemaal goed met die Switch-opvolger.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega stuurt echt werkende Mega Drive-cartridges uit voor derde Sonic-film
Nieuws

Sega stuurt echt werkende Mega Drive-cartridges uit voor derde Sonic-film

De tweede Sonic the Hedgehog 3-trailer volgt aanstaande maandag

Sega heeft als ludieke promotie naar verschillende influencers echt werkende Mega Drive-cartridges gestuurd waarmee de aankomende film Sonic the Hedgehog 3 wordt gepromoot.

De cartridge kan daadwerkelijk worden afgespeeld via een Mega Drive-console. Zoals in de onderstaande video valt te zien is het vooral bedoeld om personages en posters te bekijken, inclusief ingesproken dialoog.

Er staat ook een erg simpele minigame op de cartridge waarin Sonic richting het beeld rent en achtervolgd wordt door Shadow. Wanneer spelers hier de klassieke Sonic 3-cheatcode (omhoog, omhoog, beneden, beneden, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog) invoeren, maakt het spel duidelijk wanneer de tweede trailer van de derde Sonic the Hedgehog-film uitgebracht wordt, namelijk aanstaande maandag.

Afgelopen augustus verscheen de eerste trailer van Sonic the Hedgehog 3 al. Uit de trailer blijkt dat het personage Shadow - een soort duistere tegenhanger van Sonic - ontsnapt, waarna Sonic en zijn vriendjes hem moeten zien tegen te houden. De trailer bevestigde ook dat Keanu Reeves de stem van Shadow inspreekt. Reeves is vooral bekend van filmfranchises als The Matrix en John Wick, en had ook een prominente rol in de game Cyberpunk 2077.

Sonic the Hedgehog 3 draait vanaf 20 december in de bioscoop. De Sonic-films combineren met de computer geanimeerde beelden met live-action acteerwerk. De films zijn een groot succes: binnen drie maanden wist Sonic the Hedgehog 2 wereldwijd meer dan 400 miljoen dollar op te halen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Baldur's Gate 3 kent dit jaar meer Steam-spelers dan vorig jaar
Nieuws

Baldur's Gate 3 kent dit jaar meer Steam-spelers dan vorig jaar

Volgens Larian kan dit mede aan de ondersteuning voor mods liggen

Op Steam heeft Baldur's Gate 3 in 2024 meer spelers dan vorig jaar, toen de game daadwerkelijk uitkwam.

Dat heeft Larian Studios' director of publishing Michael Douse laten weten op X. De dagelijkse piek aan gelijktijdige spelers ligt dit jaar met 3 procent boven vorig jaar, en de dagelijkse actieve spelers van de game zijn met 20 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Tot slot zijn de dagelijkse actieve Steam Deck-spelers met 61 procent gestegen.

Deze data is opvallend, omdat games over het algemeen de meeste hoeveelheid spelers trekken in het jaar dat ze uitkomen. Baldur's Gate 3 blijkt die trend dus te doorbreken. Dat is niet alleen te danken aan positieve geluiden rondom de game sinds release, maar ook aan de aanhoudende ondersteuning van de Belgische ontwikkelaar. Zo werd dit jaar bijvoorbeeld ondersteuning voor mods toegevoegd aan het spel.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Larian op dit moment aan twee nieuwe games werkt. Aan Baldur's Gate 4 gaat de studio niet werken, al staat het natuurlijk vrij voor de eigenaar van de franchise om daar een andere ontwikkelaar voor te zoeken.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!