De nieuwe God of War is mijn eigen Ragnarök
Achtergrond

De nieuwe God of War is mijn eigen Ragnarök

Er komt een moment in je leven dat je je afvraagt: is dit nog wel voor mij bedoeld? Als man van 35 ben ik helaas nog steeds de doelgroep van 99,9% van de blockbustergames, maar veel van die kaskrakers doen het niet meer voor me. Met stip op één dit jaar staat God of War Ragnarök, een game van PlayStation Studios voor iedereen, maar toch vooral voor één specifieke groep.

Als je me een week geleden had gevraagd om mijn gedachten over het slot van Kratos’ winterse avontuur op papier te zetten, dan was het een klaagzang geworden. Ik vind dat Ragnarök op zich een degelijk verhaal vertelt en dat op een prachtige manier doet. Maar eigenlijk staat al het andere me tegen. Het continue getetter van metgezellen dat me op overbodige spelmechanieken wijst, het gegrap en geginnegap de hele tijd, de plastisch prachtige maar holle omgevingen, de onwil om me zelfstandig na te laten denken. Het is alles wat ik verafschuw in games, terwijl er ergens in die potpourri van textures, voice lines en skilltrees echt wel een goed spel zit. 

©GMRimport

De vader is de wens van de gedachte

Tijdens het spelen werd mij één ding vrij duidelijk: God of War Ragnarök is, nog meer dan zijn voorganger, een spel over vaders. Dit keer staat niet alleen de relatie tussen Kratos en Atreus centraal, maar bijvoorbeeld ook die van Odin en Thor. Het is een game over ouders en hun kinderen en alle stribbelingen die daarbij komen kijken. Tot zover nog geen wereldschokkende realisaties. Maar wat ik tijdens het spel nog niet doorhad, is dat God of War niet alleen een game over vaders is. Het is een game vóór vaders.

Ik wil niet suggereren dat God of War Ragnarök zich uitsluitend op een volwassen, mannelijke doelgroep richt - integendeel. Het laatste deel van dit tweeluik doet hard zijn best om voorbij dat stereotype te gaan. Maar het is een kind van z’n tijd en het is nu eenmaal de tijd dat veel bepalende ontwikkelaars kinderen hebben en anders naar hun werk gaan kijken. 

©GMRimport

Kinderspel

Niet dat alle grote games nu ineens over het krijgen en opvoeden van kinderen gaan. Het zit ‘m meer in de manier waarop spellen worden ontworpen. Er zijn binnen titels van PlayStation Studios nog steeds tal van smaken gameplay, maar het voelt allemaal voorgekauwd, als een potje Olvarit. Gemaakt om er met de paplepel in te gieten.

Dat viel eerder dit jaar al op bij Horizon Forbidden West. Aloy is praatgraag en praat graag over hoe ze de puzzels waar ze mee bezig is oplost. Atreus en Mimir tillen dat in Ragnarök naar een ‘hoger’ niveau door de oplossing van de puzzel al te verklappen voordat je goed en wel hebt gezien wat de bedoeling is. Of erger nog: voordat je überhaupt de puzzel hebt kunnen zien. 

En zo is het hele spel opgebouwd. Je krijgt geen seconde de tijd om zelf na te denken, want God of War verhoedde dat je verdwaalt of vast komt te zitten. Voor mij haalt dat al het plezier uit een spel. Al spelenderdom, noem ik het. In de zeldzame gevallen dat het goede antwoord niet gelijk wordt voorgezegd, lukt het me zelf ook niet meer. Mijn brein is uitgeschakeld bij gebrek aan stimuli. 

©GMRimport

Wacht maar tot je zelf…

Maar toen drong het tot me door: Ragnarök is niet voor mij weggelegd, want het is niet voor mij gemaakt. Dit is geen game die je acht uur op één dag moet spelen, want dan begint het heel erg te schuren. Het voelt als een een game door ouders, voor ouders. Ouders die waarschijnlijk helemaal geen zin hebben in frictie na een lange dag met al genoeg uitdagingen.

En dan is God of War Ragnarök de perfecte game. Het biedt spectaculaire gameplay en kijkt weg als een film. En als je steeds maar een uur of anderhalf speelt, kun je er weken tot maanden zoet mee zijn dankzij tal van collectibles en zijmissies. Voor je het weet dient de volgende blockbuster van Sony zich alweer aan en zit je het hele jaar gebakken.

Het is iedereen die van Ragnarök geniet gegund, maar ik ben er even klaar mee. Ik word weliswaar ouder, maar ik hoef geen kinderen en al helemaal niets kinderachtigs. Sony spreek ik over vijf jaar wel weer, wanneer ze eindelijk Bloodborne Remastered hebben uitgebracht. “Hey, hunter, niet vergeten om die navelstrengen op te eten.”

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Foto van Gazastrook-aanval zou zijn gebruikt voor nieuwe Battlefield-artwork
Nieuws

Foto van Gazastrook-aanval zou zijn gebruikt voor nieuwe Battlefield-artwork

Een ontploffing op het artwork lijkt uit een Reuters-foto uit 2021 te komen

Dice en Electronic Arts worden er van beschuldigd een foto van de oorlog in de Gazastrook te hebben gebruikt voor het vorig jaar uitgekomen artwork van de aankomende nieuwe Battlefield.

Diverse X-gebruikers vergelijken een door Reuters gemaakte foto van een aanval in de Gazastrook uit 2021 met een ontploffing op het artwork. Daarin is te zien dat de ontploffing inderdaad nagenoeg hetzelfde oogt.

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat het kopieerwerk met boosaardige bedoelingen heeft plaatsgevonden, zien velen het wel als een twijfelachtige situatie. EA en Dice hebben vooralsnog niet gereageerd op de kwestie.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Een geplande releaseperiode voor de game is officieel nog niet bekendgemaakt, al zouden sommige spelers dit jaar met de game aan de slag kunnen gaan via testperiodes.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Call of Duty: Black Ops 6-spelers kunnen straks cross-play uitschakelen in Ranked Play
Nieuws

Call of Duty: Black Ops 6-spelers kunnen straks cross-play uitschakelen in Ranked Play

Dit zodat consolespelers mogelijk minder vaak cheaters tegenkomen

Gedurende het aankomende tweede seizoen is het voor Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone-spelers mogelijk om cross-play uit te zetten in Ranked Play.

Dat heeft Treyarch laten weten. Dit is vooral van belang voor consolespelers, die door cross-play uit te zetten mogelijk minder cheaters die op pc spelen tegen zullen komen. De optie om cross-play uit te zetten wordt nu inten getest en gaat live "gedurende" het tweede seizoen.

Cheaters blijven een groot probleem binnen Call of Duty. Zeker sinds de release van Ranked Play wordt er online veelvuldig geklaagd over cheaters die een oneerlijke voorsprong hebben gedurende wedstrijden.

Treyarch heeft laten weten dat het onlangs 136.000 Ranked Play-accounts heeft verbannen om deze reden. Het bedrijf erkent dat cheaters "frustrerend zijn en de ervaring voor onze spelers ernstig verstoren". Het bedrijf claimt aan oplossingen te blijven werken en dat het gehele jaar te blijven doen.

Het tweede seizoen van Black Ops 6 en Warzone gaat op 28 januari van start. Onlangs werd al een nieuwe Zombies-map onthuld dat onderdeel uitmaakt van het tweede seizoen, genaamd 'The Tomb'.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!