De Halo-televisieserie kan een hoop leren van The Mandalorian
Achtergrond

De Halo-televisieserie kan een hoop leren van The Mandalorian

Games en films leken nooit een gelukkig huwelijk. De lijst met mislukte gamefilms is lang, de lijst met gestrande projecten misschien nog wel langer. Op die tweede lijst zijn meerdere Halo-projecten te vinden. Guillermo del Toro; Neil Blomkamp; Peter Jackson: allemaal hadden ze ooit interesse, maar niemand kreeg het van de grond. Maar warempel, href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/halo-televisieserie-komt-volgend-jaar-naar-paramount/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">in 2022 gaat het dan toch echt gebeuren!</a> Steven Spielberg (producent), Otto Bathurst (regisseur) en Pablo Schreiber (hoofdrol) gaan flikken wat onmogelijk leek. Ik hoop vooral dat ze goed naar The Mandalorian hebben gekeken.

Er is immers een hoop veranderd in de afgelopen zestien jaar (ja, zolang zijn er al plannen voor een Halo-verfilming). Een adaptie hoeft niet meer een herkauwing te zijn van een bestaand verhaal, en het hoeft ook niet volledig los van het bronmateriaal te staan. Er is inmiddels een tussenweg. Dankzij Star Wars en Marvel zijn multimediale universums ingeburgerd geraakt. Films, tv-series en games kunnen elkaar aanvullen, op elkaar inhaken, en toch los van elkaar staan. Dat moeten ze met Halo ook durven

Geen toekomst voor Chief

Had je me tien jaar geleden gevraagd hoe een Halo-film of televisieserie eruit zou moeten zien, dan had ik gepleit voor een adaptie van The Fall of Reach. Dit boek van Eric Nylund speelt zich af voor Halo: Combat Evolved en zou daarom een logische keuze zijn geweest. Het vertelt hoe Master Chief als kind werd gerekruteerd (lees: ontvoerd) om hem op te leiden tot de supersoldaat die we kennen uit de games. Bovendien beschrijft het boek hoe de mensheid volledig overrompeld werd door de agressieve Covenant. Het is misschien wel het belangrijkste zijverhaal uit de franchise, dat veel fans bovendien nog niet kennen.

Nu nog steeds hoop ik dat The Fall of Reach de basis vormt voor de Halo-televisieserie, maar om andere redenen. Ja, nog steeds is het een hele veilige keuze omdat er een grote rol is weggelegd voor Master Chief. Halo heeft Chief nodig om voet aan de grond te krijgen, om direct een connectie te krijgen met de games. Chief geeft de televisieserie relevantie. Maar Master Chief heeft geen toekomst – niet in een tv-serie, althans.

Kweekvijver voor nieuwe helden

Chiefs verhaal wordt verder immers al verteld in de games. Net zoals Anakin en Luke Skywalker de rode draad voor de Star Wars-films vormen, vormt Master Chief de rode draad voor de Halo-games. Om dan geen aantekening in de kantlijn te worden, moet een tv-serie zich – uiteindelijk – losmaken van die rode draad. Disney begreep dat maar al te goed met The Mandalorian. Jon Favreau en co. wisten een compleet eigen universum op te tuigen, met nieuwe helden en schurken, oude bekenden die we uit het oog waren verloren, en slechts af en toe een subtiele knipoog naar de films. Een strategie en uitvoering die zó sterk was, dat niemand nog de ietwat kleinerende term ‘spin-off’ durft te gebruiken. The Mandalorian is meer Star Wars dan de vervolgtrilogie.

Als de mensen achter de Halo-televisieserie dus een beetje hebben opgelet tijdens The Mandalorian, brengen zij een toffe cast samen onder aanvoering van Master Chief, maar laten ze uiteindelijk anderen onder zijn hoede uitgroeien tot interessante, diverse personages die vervolgens op eigen benen kunnen staan. Personages die daarna uitwaaieren over het universum en hun eigen avonturen beleven. Net als Boba Fett, Fennec, Moff Gideon, Bo-Katan, Ahsoka Tano, Mando en Baby Yoda. Chief hoeft echt niet het hele seizoen met een Baby Grunt in zijn heuptas te lopen, maar van een beetje Mandalorian-vibes zal de serie zeker niet slechter worden. I have spoken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn
Nieuws

Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn

Studio zou complete vrijheid tijdens de ontwikkeling krijgen

De nog naamloze, onaangekondigde nieuwe game van The Last of Us-studio Naughty Dog zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn.

Studiohoofd Neil Druckmann zou dit hebben verteld in een online panel samen met ontwikkelaars als Ken Levine. De betreffende video is inmiddels weer offline gehaald, maar websites als TheGamer en plekken als Reddit claimen dat Druckmann dit heeft gezegd. Dat zou betekenen dat de game al zo'n vier jaar in ontwikkeling is.

Naughty Dog heeft in de tussentijd ook aan een The Last of Us-multiplayergame gewerkt, maar dat project werd eind vorig jaar geannuleerd. Begin dit jaar gaf Druckmann aan dat hij een mogelijk idee had voor een nieuwe The Last of Us-game. Dat insinueert dat de game die nu al vier jaar in ontwikkeling is bij het bedrijf niet gerelateerd is aan The Last of Us.

Ondertussen gaan er al geruime tijd geruchten over wat de nieuwe Naughty Dog-game zou kunnen gaan bieden. Zo gingen er eerder dit najaar geruchten dat de nieuwe game meer vrijheid moet bieden dan eerdere Naughty Dog-spellen.

In het panel zou Druckmann ook hebben aangegeven dat Sony hem niet laten bepalen wanneer de nieuwe game precies wordt onthuld, maar dat hij wel complete vrijheid krijgt op het gebied van de ontwikkeling. Het is dan ook niet bekend wanneer het spel onthuld zou kunnen worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'
Nieuws

'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'

Sophie Turner zou onderhandelen om de rol te verkrijgen

Sophie Turner, de actrice die de rol van Sansa Stark speelde in HBO-serie Game of Thrones, lijkt op dit moment de eerste keuze te zijn voor de rol van Lara Croft in de live-action Tomb Raider-serie.

Onlangs werd al geclaimd dat actrices als Turner, Lucy Boynton en Emma Corrin werden overwogen. Deadline claimt nu dat Turner inmiddels de eerste keuze van de showmakers is en onderhandelt voor de rol.

Het was al bekend dat het script van de Tomb Raider-serie wordt geschreven door Phoebe Waller-Bridge, die vooral bekend is van Fleabag. "Als ik dit tegen mijzelf als tiener zou kunnen vertellen, denk ik dat ze zou exploderen", zo meldde ze tijdens de aankondiging eerder dit jaar. "Tomb Raider is een gigantisch onderdeel van mijn leven en ik voel mij vereerd om dit met gepassioneerde collega's naar televisie te brengen. Lara Croft betekent veel voor mij, net als voor zovelen, en ik kan niet wachten om op dit avontuur te gaan. Ondanks de vleermuizen."

Veel meer details zijn er nog niet, behalve dat de serie wordt ontwikkeld door Amazon MGM en dus op Amazon Prime zal verschijnen. Er zijn vroeger al meerdere films gebaseerd op de populaire Tomb Raider-gamereeks uitgekomen, waarin Angelina Jolie en Alicia Vikander de rol van Lara Croft speelden.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Crystal Dynamics - de ontwikkelaar van Tomb Raider die onderdeel uitmaakt van Embracer Group - een deal had gesloten met Amazon rondom games en andere vormen van media gebaseerd op Tomb Raider. Amazon Games geeft dan ook de nieuwe Tomb Raider-game uit, die nog niet is onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!