De grootste teleurstellingen van 2021
Achtergrond

De grootste teleurstellingen van 2021

2020 was op veel manieren een teleurstellend jaar. De verwachtingen voor komend jaar zijn dan ook hooggespannen. Maar na al die hoopvolle geluiden over een knallend 2021, is het ook wel eens goed om met beide benen op de grond te blijven staan.

Daarom pak ik in deze column mijn glazen bol er bij – of in dit geval, mijn troebele bol. Want 2021 wordt echt niet zomaar opeens een aaneenschakeling van hoogtepunten. Alles is niet ineens beter omdat we een blaadje van een kalender hebben omgeslagen.

Hierbij presenteer ik vier punten waarop gamejaar 2021 teleur gaat stellen. Dan weet je het alvast en kun je je er een beetje op instellen. En als mijn troebele glazen bol er dan toch naast blijkt te zitten, valt het alleen maar mee!

1. De next-gen consoles blijven slecht verkrijgbaar

Het is waarschijnlijk de grootste domper van het gamejaar 2020 (tenzij je héél erg naar Cyberpunk 2077 uitkeek): de verkrijgbaarheid van de nieuwe generatie consoles. Vooral de PlayStation 5 is in ons land eigenlijk niet te vinden, maar ook de Xbox Series X is steevast uitverkocht. Sinds de laatste levering in december is er zelfs geen nieuwe PlayStation 5 meer te bekennen geweest. Af en toe verschijnen er een paar exemplaren in landen om ons heen, maar een nieuwe lading is voor Nederland nog niet te bespeuren.

Ik vrees dat dat in 2021 nog wel een tijdje zo gaat blijven. De vraag naar die nieuwe apparaten is ongekend hoog en het aanbod kan daar gewoonweg niet aan voldoen. Nog nooit heb ik een nieuwe console zo’n ontzettende hype zien worden. De Wii was ook een ongekend succes, maar ook daar was de vraag niet zo bizar.

©GMRimport

Daar komt bij dat bots en handelaars elke keer klaar zitten om toe te slaan, om vervolgens de consoles voor twee keer zoveel geld te verkopen. Websites hebben klaarblijkelijk nog geen oplossing gevonden om die scalpers buiten de deur te houden, behalve het organiseren van een loting waarbij je een kans kunt winnen om iets te mogen kopen. Tja, dat klinkt ook niet als een permanente fix.

Het geduld van de next-gen-loze mensen wordt de komende maanden daarom nog wel even op de proef gesteld. Het is jammer dat het zo onduidelijk blijft wanneer er een nieuwe lading komt en hoeveel consoles dat precies zijn. Een aantal kennissen van mij hebben de afgelopen week elke dag webwinkels zitten F5’en omdat er een gerucht was dat de voorraden weer zouden worden bijgevuld. Hopelijk kan er in die communicatie nog wat worden verbeterd.

©GMRimport

2. Veel spellen worden uitgesteld

Op zich is dit dan weer goed nieuws voor iedereen die geen next-gen console te pakken weet te krijgen: alle mooie games die je erop kunt spelen, worden ongetwijfeld uitgesteld. De grootste boosdoener is nog steeds het coronavirus, waardoor de werknemers van de meeste studio’s vanuit huis moeten werken. Inmiddels wordt men er steeds beter in om het effect van dit ‘nieuwe normaal’ in te schatten, maar perfect is het nog niet. Zeker niet in de game-industrie, waarin releasedatums en deadlines nooit helemaal vaststaan. Een creatief proces laat zich nou eenmaal moeilijk vangen in mijlpalen en schema’s.

Bovendien zal het drama rondom Cyberpunk 2077 studio’s mogelijk afschrikken om een game te vroeg te lanceren. Of je het nou eens was met de kritieken op de game of niet, niemand zit te wachten op de slechte publiciteit die Cyberpunk ten deel is gevallen. Na zo’n grote mediahype lijkt het me niet meer dan logisch dat ontwikkelaars – als daar tijd, geld en ruimte voor is – iets langer de tijd nemen om zeker te weten dat hun product goed genoeg is om de wijde wereld in te sturen.

Of je het nou eens was met de kritieken op de game of niet, niemand zit te wachten op de slechte publiciteit die Cyberpunk ten deel is gevallen.

-

3. E3 gaat weer niet door

Het coronavirus blijft ook in 2021 om zich heen slaan en het duurt echt nog wel even voordat de pandemie onder controle is. De wereld wordt in hoog tempo gevaccineerd – of in ons geval op een halfslachtig drafje – maar voordat er weer grote evenementen mogelijk zijn, zijn we wel minstens een halfjaar verder. Ik denk daarom dat het in 2021 nog te vroeg is voor een echte E3, in ieder geval in de vorm zoals we die kennen.

Bovendien speelt er nog iets anders: uitgevers hebben vorig jaar gemerkt dat ze zonder E3 ook prima aandacht kunnen genereren. Ze kozen lekker hun eigen moment in de zomer voor een stream, zoals we hebben gezien bij de onthullingen van de PlayStation 5 en Xbox Series X, maar bijvoorbeeld ook bij de eigen streams van Ubisoft. Op die momenten hoeven ze de aandacht niet te delen met al die andere persconferenties. Gaming is inmiddels mainstream genoeg dat er geen speciale beurs meer nodig is om de aandacht van de media te trekken.

Het zou natuurlijk jammer zijn als ons jaarlijkse gamefeestje weer wordt afgelast, maar misschien krijgen we er iets anders voor terug. Ik denk namelijk wel dat er íets van een E3 komt, maar niet zoals we dat kennen. Misschien wordt het een beurs die zich half op internet afspeelt, waardoor bezoekers ook online gamedemo’s kunnen proberen. Na het verloren jaar 2020 zal de organisatie van de E3 absoluut van zich willen laten horen in 2021. Maar een volgeladen beursvloer propvol bezoekers zie ik nog niet direct gebeuren.

©GMRimport

4. Studio’s en exclusives worden opgekocht

In 2020 en daarvoor zagen we het al veel gebeuren en in 2021 wordt het mogelijk alleen maar erger. Grote bedrijven gaan rustig door met het opkopen van onafhankelijke studio’s, of gooien een zak geld tegen een game aan om er een (tijdelijke) exclusive van te maken. Vorig jaar kende natuurlijk een voorlopige climax in deze praktijken toen Microsoft aangaf in één klap Bethesda te willen overnemen, waardoor games als The Elder Scrolls, Doom en Fallout ineens bij Xbox gaan horen. Maar ook Sony kan er wat van, met bijvoorbeeld tijdelijke exclusiviteit voor Final Fantasy 7 Remake en het aankomende Final Fantasy 16. Microsoft heeft eerder al gezegd dat er mogelijk nog meer aankopen in het vat zitten, en ook Sony heeft overnames zeker niet uitgesloten.

Waarom dat slecht nieuws is? Eigenlijk zijn die exclusives niet heel consumentvriendelijk. Tuurlijk, het is een mooi wapen in de ‘console wars’, maar het is best treurig om die uit te willen vechten. Je hoeft echt niet ten strijde te trekken voor deze grote bedrijven. Koop gewoon een console en wees er blij mee! Wat kan jou het met je PlayStation nou schelen of Xbox-bezitters ook van Final Fantasy kunnen genieten? Jij vindt het toch ook jammer dat je straks misschien geen nieuwe Elder Scrolls, Starfield of Doom kunt spelen? Nou dan!

©GMRimport

Overigens heb ik an sich niet zo veel tegen exclusives, als ze intern worden ontwikkeld. Concurrentie is alleen maar goed, want dat drijft Sony en Microsoft om elkaar af te troeven en steeds betere games te maken. Maar er is voor mij wel een verschil tussen zelf games maken, of een zak geld aan een ontwikkelaar geven om een spel (al dan niet tijdelijk) voor jezelf te houden. Dat laatste is gewoon hebberig, toch? Het is natuurlijk ook een ander verhaal wanneer een relatief kleine studio in zwaar weer wordt overgenomen en daardoor meer baanzekerheid krijgt. Ik hoop nog steeds dat Sony Housemarque overneemt en ze de opdracht geeft om hun niche arcade-games te blijven maken.

Zo, een hoop ellende op een rijtje dus. Maar geen zorgen, 2021 wordt ook gewoon een fantastisch gamejaar! De nieuwe consoles gaan een beetje op stoom komen, Nintendo blijft gestaag doorgaan en met de nieuwe videokaarten ziet het er ook voor pc-liefhebbers goed uit. Mocht je na dit stuk nog wat positiefs nodig hebben, lees dan nog eens onze Top 100 voor 2021. Er is altijd wat te klagen, maar er komt ook nog genoeg moois aan. Geniet ervan!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees andere colums:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!