De geheimzinnige Switch 2-onthulling is typisch Nintendo
Achtergrond

De geheimzinnige Switch 2-onthulling is typisch Nintendo

De ultieme tease laat ons snakken naar meer

Eerder vandaag werd de Nintendo Switch 2 eindelijk uit de doeken gedaan. Hoewel: buiten een handvol beelden van de nieuwe console was de aankondiging opvallend karig qua details. Dat is wel precies zoals we Nintendo kennen, en het maakt ons stiekem alleen nog maar nieuwsgieriger naar de opvolger van een van de meest succesvolle spelcomputers ooit.

De eerste trailer van de Switch 2 toont de nieuwe console, die op zichzelf al enorm op de huidige Switch lijkt. We zien een wat groter apparaat, een U-vormige standaard, Joy-Cons die vastklikken via een magnetisme en een mysterieuze knop op één van de Joy-Cons. Verder worden er korte gameplaybeelden van een Mario Kart getoond, dat gezien de nieuwe designs van personages zeer waarschijnlijk een compleet nieuw deel betreft.

Watch on YouTube

De Switch 2 komt ergens in 2025 uit, zo blijkt uit details aan het einde van de aankondigingstrailer. Tot en met 1 juni worden er wereldwijd evenementen gehouden waarbij consumenten hands-on kunnen gaan met de console, dus een release voor die tijd lijkt onwaarschijnlijk. Op 2 april wordt er daarnaast een Direct uitgezonden waarin we waarschijnlijk meer informatie krijgen, ook over de games. Daarmee moeten we het tot die tijd toen.

Heldere boodschap

Iedereen die Nintendo de afgelopen decennia een beetje heeft gevolgd, had een dergelijke uitgeklede aankondiging waarschijnlijk wel verwacht. Niet alleen omdat een betrouwbare insider dat eerder deze week al had aangegeven, maar ook omdat het bedrijf er een handje van heeft een eerste kennismaking met hun nieuwe hardware zo basic mogelijk te maken. Op die manier willen ze er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk verwarring over het product ontstaat.

De onthulling van de Wii op de Tokyo Game Show bevatte bijvoorbeeld geen enkele gamebeelden. In plaats daarvan lag de focus volledig op de unieke Wii-controller. In het promofilmpje zagen we mensen van allerlei leeftijden bewegen met de witte afstandsbediening en werd er gehint naar allerlei mogelijkheden, van tennissen tot spijkers slaan met een hamer. Het gebrek aan gamebeelden zorgde er voor dat iedereens aandacht in zijn geheel naar die rare Wii-mote uitging.

Wat minder ver in het verleden was de Switch-onthulling haast net zo uitgekleed. De trailer draaide helemaal om het zo duidelijk mogelijk overbrengen van het vernieuwende concept van de Switch: het is een console en handheld ineen. We zagen mensen tijdens hippe feestjes op daken en in een vliegtuig gamen, maar ook lekker op het gemak voor de televisie. Natuurlijk zagen we ook kort wat beelden van enkele aankomende Switch-games zoals Super Mario Odyssey, Splatoon 2 en Mario Kart 8 Deluxe, maar het was haast alsof Nintendo die beelden wilde verstoppen. De focus lag op de console zelf en de boodschap was duidelijk.

Een betere Switch

En dat is bij de Switch 2 dus weer het geval. Alleen Mario Kart kwam even voorbij, maar verder hebben we geen gamebeelden kunnen bespeuren tijdens de iets meer dan 2 minuten durende trailer. Wederom is het voor Nintendo dus van groot belang dat het concept van deze console goed naar voren komt, maar hoe luidt die boodschap dan precies?

Die is heel simpel: dit is de opvolger van de Switch. Dat is het belangrijkste idee wat Nintendo in het hoofd van consumenten wil planten. En geef ze eens ongelijk: op de Nintendo DS na heeft geen enkele andere console of handheld van Nintendo zoveel succes geboekt als de Switch. Na acht jaar teren op dat succes is de overstap naar een nieuwe console een bijzonder spannende aangelegenheid voor het Japanse bedrijf. In tegenstelling tot de overstap van de Wii naar de Wii U wil Nintendo het ditmaal natuurlijk niet verknallen, en het geoogste succes van de afgelopen jaren voortzetten. Dus moet iedereen die de trailer bekijkt weten dat dit in feite de Switch is, maar dan beter.

Alleen dat ‘beter’ wordt nog niet echt duidelijk gemaakt middels de nieuwe trailer. We zien dat het apparaat en daarmee het scherm wat groter is. De bewegingen die de Joy-Cons maken lijken te suggereren dat eerdere geruchten over muisfunctionaliteiten kloppen, al is dat nog geenszins bevestigd. De beelden van de nieuwe Mario Kart zijn zo onduidelijk dat er hele analyses aan te pas komen om te bewijzen dat dit niet Mario Kart 8 Deluxe is.

Duidelijke communicatie is het belangrijkste aspect van een onthullingstrailer. Onder die duidelijke communicatie valt alleen ook het verduidelijken waarom een consument over moet stappen van zijn huidige product naar de nieuwe versie. Wat mij betreft communiceert de eerste Switch 2-trailer op geen enkele wijze waarom we dat zouden moeten doen. Daardoor heeft de video gefaald in zijn doel.

Voorproefje

Tegelijkertijd weten wij als fanatieke gamers stiekem wel het antwoord. We willen de Nintendo Switch 2 straks aanschaffen vanwege de games. Nintendo is na al die jaren nog altijd zo consequent in het uitbrengen van kwalitatief hoogstaande spellen, dat dit haast elke console weer reden genoeg biedt om blindelings tot aankoop over te gaan. Want zeg nou zelf: wil jij straks de nieuwe Mario en Zelda missen?

De trailer heeft ons dus vooral nog veel nieuwsgieriger gemaakt, en gelukkig weten we dat onze nieuwsgierigheid op 2 april wordt gesust. Het kan niet anders of daar worden een stel aankomende Switch 2-games getoond, mogelijk in combinatie met unieke aspecten van de hardware die nu nog in mysterie zijn gehuld. De Switch 2-onthulling van vandaag was dan ook vooral een lekker makend voorproefje. We hebben nu vooral trek in het hoofdgerecht!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!