De E3-annulering is de doodsteek van de beurs
Achtergrond

De E3-annulering is de doodsteek van de beurs

Het hing al een tijd in de lucht, maar halverwege de week was de kogel door de kerk: href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/e3-officieel-afgelast-door-organisatie-vanwege-coronavirus/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">E3 2020 gaat niet door</a>. Na steeds minder prominente uitgevers op de beursvloer en een groeiende focus op consumenten lijkt het coronavirus de beurs zoals we die kennen definitief te vellen.

E3 is van oudsher een mediabeurs, en daardoor hét moment voor uitgevers om nieuwe games in alle glorie te onthullen. Dat ogenschijnlijk onbereikbare paradijs hield het jaren vol, maar in 2017 opende organisator ESA de deuren voor consumenten. Ondertussen was er een andere trend aan de gang: steeds meer ontwikkelaars kozen voor een eigen podium om hun fanatiekste fans overal ter wereld te bedienen met nieuwe games, presentaties en live gameplaydemonstraties.

EA kwam met EA Play, Microsoft houdt ieder jaar een evenement in hun eigen theater en Sony besloot zich recent zelfs volledig terug te trekken. Tel daar een zeer slordige gegevenslek bij op en de moraal rondom E3 was niet hoog. De beurs zou volgens de industrie steeds minder relevant worden en langzaam sterven. Een fysieke beurs is nu eenmaal ouderwets nu je als thuisblijver de beste ervaring hebt dankzij livestreams.

©GMRimport

Stroomversnelling

Met het annuleren van E3 komt deze ontwikkeling in een stroomversnelling. De fysieke beurs bestaat niet meer en alle betrokken partijen worden gedwongen hun aankondigingen digitaal te doen. Zo organiseert Microsoft een livestream, verzorgt Ubisoft een digitaal evenement en volgen zeer waarschijnlijk ook Bethesda, Square Enix en Warner Bros. – die in zijn eerste persconferentie naar verluidt de nieuwe Batman- en Harry Potter-games zou tonen.

Ook E3 belooft een digitaal alternatief aan te bieden, maar in welke vorm is nog onbekend. De rol van E3 doet er eigenlijk ook niet meer toe. Oké, ESA kan alle digitale presentaties in één grote livestream verweven of zelf een presentatie houden met gameplaydemonstraties die anders op de beurs zouden staan, maar waarschijnlijk doet het dat niet. Dat is namelijk helemaal niet nodig. Digitale evenementen zoals Nintendo Directs kunnen op elk moment van het jaar plaatsvinden, niet per se in de week van E3.

©GMRimport

Voordelen

Sterker nog, er kleven voor uitgevers veel voordelen aan het kunnen timen van hun eigen presentatie. Ten eerste haalt het in potentie een hoop druk van de ketel voor ontwikkelaars, die vaak overwerken om E3-demo’s op tijd af te krijgen voor presentaties en hands-on-sessies. Uitgevers kunnen namelijk besluiten hun presentatie op een later tijdstip uit te zenden, of misschien wel te wachten op een beurs als Gamescom – mocht die nog doorgaan. Nintendo is momenteel het levende voorbeeld hiervan: al maanden heeft het bedrijf niks naar buiten gebracht en je weet van tevoren nooit wanneer een nieuwe Direct zich aandient.

Daarbij is het vele malen goedkoper om niet naar de beurs te komen en een persconferentie te houden, want met de locatie, accommodatie, opbouw, personeel, apparatuur en elektriciteitskosten kan alleen een booth al tien- tot honderdduizenden euro’s per dag kosten. Laat staan een fysieke persconferentie op een locatie als de Microsoft Theater.

Uitgevers hebben er sowieso baat bij om de aankondigen te spreiden en één voor één in de schijnwerpers te staan, in plaats van een overvloed aan informatie gedurende drie dagen. Zo is er zelfs meer ruimte om de diepte in te gaan omtrent bijvoorbeeld de nieuwe consoles en is het prettiger voor media om niet al het nieuws in twee dagen te hoeven brengen.

©GMRimport

Vernieuwing

Digitale alternatieven zijn dus flexibel, goedkoop en potentieel effectiever. Na dit jaar wordt de kans daarom alleen maar groter dat partijen in het vervolg hun eigen plan trekken en enkel nog gebruikmaken van het momentum van de E3. Hoe ‘de E3’ er dit jaar ook uit komt te zien, zal de ESA zich beseffen – of móeten beseffen - dat een fysieke beurs als belangrijkste mediamoment voor de industrie achterhaald is. Het wordt dus tijd voor verandering, tijd om E3 opnieuw uit te vinden of er volledig mee te kappen.

Maar hoe maak je E3 weer relevant? Hoeveel kritiek er ook werd geleverd op de plannen om E3 dit jaar te vernieuwen – die in het water vielen toen ‘creative director’ Iam8Bit zich terugtrok - is deze op consumenten gerichte aanpak wel doeltreffend. Kijk naar de succesvolle PAX-conventies in de Verenigde Staten en Gamescom, die gebouwd zijn rondom een groot publiek en feitelijk een viering betreffen van cosplay, games en streaming. Niet alleen de laatste games spelen, maar ook meet & greets met influencers, cosplaywedstrijden en panels van sterren uit de industrie zouden de beurs voor grote partijen en fans een stuk interessanter maken. De grote aankondigingen kunnen daarnaast worden gedaan middels livestreams om de belangrijkste info direct naar buiten te brengen.

Wat betreft de pers is het een ander verhaal. Videogames blijven een interactief medium, en de beste ervaring krijg je dan ook met de handen op een controller of toetsenbord en muis. Dat is dit jaar des te belangrijker met de komst van de PlayStation 5 en de Xbox Series X. Maar ook daar zijn oplossingen voor te bedenken. Denk aan een uitgebreidere E3 Judges Week, een week met pre-E3-speelsessies voor een select gezelschap om vlak na een persconferentie live te mogen gaan. Zo komt de industrie toch bij elkaar en is er ruimte voor belangrijke zakendeals en de belangrijkste hands-on-sessies.

Het wordt dus tijd voor verandering, tijd om E3 opnieuw uit te vinden of er volledig mee te kappen.

-

©GMRimport

De organisatie van The Game Awards bedacht ook iets interessants om mensen aan de slag te laten gaan met hun games: tijdelijke demo’s. De vraag is of uitgevers dit wel willen – het grote publiek heeft immers geen toegang tot devkits en is minder vergevingsgezind als het gaat om ruwe versies – maar het idee is zeer vooruitstrevend. Demonstraties via livestreams of zelfs cloud gaming die exclusief voor de pers zijn, zouden ervoor kunnen zorgen dat de media helemaal niet meer naar LA hoeft af te reizen.

Dat de media bij E3 betrokken blijft is immers belangrijk voor partijen als Gamer.nl. In juni bezoeken velen de website voor gespecialiseerd gamenieuws en impressies vanaf de beursvloer, met potentieel nieuwe aanwas voor de website. Ieder jaar is het voor de media weer een kans om te groeien, dus het wordt spannend om te zien wat het gebrek aan een echte E3 dit jaar teweegbrengt.

Toekomst

Hoe dan ook: E3 keert niet meer terug zoals we het nu kennen, en dat is jammer. Ondergetekende kan zich de eerste keer nog goed herinneren, en hoe magisch de bijeenkomst van ontwikkelaars, uitgevers en media eigenlijk is. Alle partijen op E3 barsten van het enthousiasme en hebben hun ogen gericht op de toekomst. Helaas voor E3 zelf ziet die er niet rooskleurig uit.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus
Nieuws

Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus

Het Spring Festival Event gaat morgen van start

Het Spring Festival Event is voor Marvel Rivals aangekondigd, waar een nieuwe modus die veel wegheeft van Rocket League deel van uitmaakt.

Het Spring Festival gaat morgen van start en voegt de Clash of Dancing Lions-modus toe. Hierin moeten teams doelpunten zien te maken in een arena die meteen doet denken aan Rocket League. Verder zullen er ook nieuwe beloningen aan de game worden toegevoegd om het nieuwe evenement te vieren, waaronder een nieuwe skin voor Star-Lord.

Het eerste seizoen van Marvel Rivals ging eerder deze maand van start. Het seizoen heet 'Eternal Night Falls' en draait het om vampiers. Doctor Strange raakt gevangen in de Entangled Astral Plane, waardoor Darkhold-pagina's zich kunnen verspreiden. Daarnaast veranderen Dracula en Doctor Doom de baan van de maan, waardoor New York in een oneindige duisternis valt en een leger aan vampierachtige wezens vrij spel hebben.

Er zijn met de start van het nieuwe seizoen twee nieuwe helden toegevoegd: Mr. Fantastic en Invisible Woman. Later komen ook de andere twee helden van de Fantastic Four, namelijk The Thing en Human Torch, beschikbaar. Ook verschijnen er gedurende het seizoen nieuwe maps, waarbij inmiddels Midtown Descents into Darkness en The Mystical Sanctum Sanctorum zijn verschenen.

Marvel Rivals is gratis speelbaar via pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. In de PvP-shooter nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op op diverse bekende locaties en met verschillende personages uit de Marvel-franchise. Met zogeheten Team-Up-vaardigheden kunnen helden samen moves uitvoeren. Zo kan Rocket Raccoon bijvoorbeeld op de rug van Groot rondrijden. Spelers kunnen uit een grote selectie helden en schurken kiezen 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!