De besturing van Street Fighter 6 is de sleutel tot succes
Achtergrond

De besturing van Street Fighter 6 is de sleutel tot succes

Met een opzwepende soundtrack en bombastische kleuren introduceerde Capcom alweer het zesde deel van de voorvader van de moderne vechtspellen: Street Fighter 6. Met vijfendertig jaar aan geschiedenis is de serie een gevestigde naam, dus wordt er met hoge verwachtingen naar uitgekeken. Althans, door de doorgewinterde veteranen zoals ikzelf. Ik kan me inmiddels nog maar moeilijk aan de gedachte onttrekken dat de serie het vooral van zijn nalatenschap moet hebben. De belangrijkste uitdaging voor Capcom is dan ook hoe je daar vandaag de dag nieuw publiek mee trekt.

Fighting games zijn tegenwoordig verworden tot een nichegenre, dat bij het gros van de groeiende groep nieuwe gamers niet meer zo leeft. Daar heeft Street Fighter ook mee te kampen, ook al is dat nog zo'n bekende franchise. Toch is het genre duidelijk bezig met een opmars, waardoor er bakken met vechtspellen te vinden zijn om uit te kiezen. Aan de ene kant is dat goed nieuws voor Capcom, maar het stelt ze ook voor de lastige taak om hun vechtserie boven de geduchte concurrentie uit te laten steken. Fans van het eerste uur hebben niet veel nodig om overstag te gaan, maar voor iemand die niet met Ryu en Ken is opgegroeid zit dat anders.

Oogt nieuw, maar is oud

Om die nieuwe spelers te overtuigen gooit Street Fighter 6 op gebied van presentatie alle remmen los. Als het gaat om aandacht trekken, kom je met visueel spektakel immers een heel eind. Personages ogen fris, ook als het oude bekenden zijn, en de animaties zien er fenomenaal uit. De verfachtige esthetiek uit Street Fighter 4 komt dit keer op veel kleurrijkere wijze terug, terwijl de muziek juist weer teruggrijpt naar het karakteristieke geluid uit het derde deel. Een geslaagde keuze die ook meteen de liefhebbers van die eerdere stijlkeuzes trakteert op een vlaag van nostalgie. Op dit vlak ziet Street Fighter 6 er toe nu toe beter uit dan zijn directe voorgangers. Voor sommige spelers is het ongetwijfeld te cartoonesk of bombastisch, maar dat is een kwestie van smaak.

©GMRimport

Wat de beelden eveneens verraden, is dat ondanks het nieuwe jasje het nog steeds dezelfde tweedimensionale vechtgame is, waarvan de basis al tientallen jaren onveranderd is gebleven. Dat is dan ook meteen de grootste uitdaging waar Street Fighter 6 mee kampt. Niet omdat die gameplay niet sterk in elkaar steekt, maar omdat hij zo verdraaid ingewikkeld en ontoegankelijk is. Als je als nieuwe speler - nadat je aandacht is getrokken door al die spectaculaire aanvallen - ze vervolgens zelf niet kan uitvoeren, is de lol er snel van af. En dat is precies het probleem dat Street Fighter in het bijzonder al sinds het begin heeft.

Wat de vechter niet kent...

De toegankelijkheid van vechtspellen is een eeuwig dilemma, dat in feite vergelijkbaar is met de verhitte discussies die tegenwoordig rondom soulslikes ontstaan. In tegenstelling tot dergelijke games lost het toevoegen van een verstelbare moeilijkheidsgraad niet het toegankelijkheidsprobleem van Street Fighter op. Die is er, in ieder geval in de singleplayer, namelijk al – maar de drempel zit ‘m in de besturing. Concurrenten zoals Super Smash Bros., Dead or Alive en Tekken hebben dat probleem veel minder. Logisch dus dat beginnende vechtliefhebbers die titels veel makkelijker omarmen, maar Capcom heeft er nooit aan gewild - en eerlijk gezegd snap ik dat wel.

De ingewikkelde besturing en intense timing stamt uit de tijd dat dit soort spellen heer en meester waren in arcadehallen. Dat je door je relatieve onkunde toen M. Bison of die ene speler die al weken geoefend had maar niet kon verslaan, was stiekem de bedoeling. Dat zorgde er immers voor dat je meer muntjes in de arcadekast stopte. Dat klinkt nodeloos ouderwets, maar hedendaagse Street Fighter-liefhebbers zijn wel door zo'n dergelijke vuurdoop ontstaan. Of je haakte af, óf je oefende tot je het wel onder de knie had. Deze spelers hebben helemaal geen behoefte aan een versimpeling van de besturing. Ikzelf behoor ook tot die groep: ik wil graag dat het spel toegankelijker wordt, maar de gedachte dat alles verplicht wordt versimpeld schrikt me enorm af. Door de besturing helemaal op de schop te gooien, loopt Capcom het risico juist de trouwste fans tegen zich in het harnas te jagen. En het zijn nou juist diezelfde fans waarvan men zeker weet dat ze voor een nieuwe Street Fighter op de eerste rij zitten.

©GMRimport

Een nieuwe generatie straatvechters

De harde realiteit is natuurlijk dat die groep niet groeit en er dus nieuwe spelers bij moeten komen om van Street Fighter 6 het succes te maken waar Capcom op hoopt. Nieuwe spelers moeten immers niet alleen aangetrokken, maar óók behouden worden. Iemand die na twee weken afhaakt, gaat niet meer naar latere dlc-personages omkijken. Vandaar dat Street Fighter 6 dit keer eindelijk die nieuwe spelers écht omarmd, en een besturingssysteem toevoegt dat alle speciale aanvallen kinderspel maakt om uit te voeren. Eén druk op de knop, misschien een richting erbij, en voilà: een Hadouken of Flash Kick verschijnt op het scherm. De oude rot zoals ik kan echter gerust zijn: de klassieke besturing is ook gewoon beschikbaar voor wie daar de voorkeur aan geeft.

Nu kan iedereen dus van Street Fighter 6 genieten, of ze nu willen zweten om hun personage onder controle te krijgen of gewoon zonder teveel nadenken supermoves uit de hoge hoed willen toveren. Maar waarom zou je er dan eigenlijk nog voor kiezen om jezelf te pijnigen met die ingewikkelde besturing? Het antwoord is simpel: de mogelijkheden van de versimpelde besturing zijn beperkt, waardoor sommige combinaties of basisaanvallen in die modus niet mogelijk zijn. De essentie van Street Fighter komt er wel in naar voren, en voor een casual potje is het perfect. Wil je echter alles uit je vechters halen, dan kan dat alleen wanneer je de klassieke besturing gebruikt. Voor die inspanning word je dus ook daadwerkelijk beloond. Overigens staat het twee spelers met verschillende besturingsvoorkeuren wel vrij om het met hun eigen voorkeur tegen elkaar op te nemen.

©GMRimport

Na de karige staat van Street Fighter 5 tijdens release – die de populariteit van het spel bij een groter publiek niet veel goeds heeft gedaan – is deze keuze precies wat Street Fighter 6 nodig heeft om zich écht op de kaart te kunnen zetten. De toffe nieuwe vechtsystemen, de volwaardige singleplayerervaring, de looks van de nieuwe personages: alles ziet er veelbelovend uit. Toch zijn het niet die dingen die een nieuwe generatie fans gaat opleveren, maar juist de toevoeging van een relatief simpele besturing.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!