Column: The Game Awards verdient geen schoonheidsprijs
Achtergrond

Column: The Game Awards verdient geen schoonheidsprijs

Vergelijk dit niet met de Oscars

Hoewel 2023 een topjaar was voor gamers, werd het door talloze ontslagrondes een horrorjaar voor mensen in de game-industrie. The Game Awards had hét moment kunnen zijn om de focus te leggen op al die gamemakers die aan onze GOTY's hebben gewerkt, maar organisator en presentator Geoff Keighley had andere plannen.

Hoewel The Game Awards altijd al commercieel ingesteld is geweest, was het dit jaar echt gênant. De show duurde ruim 3,5 uur en daarvan ging maar 38 minuten en 10 seconden daadwerkelijk naar het uitreiken van de prijzen. 

Er was zelfs geen moment in de urenlange show om stil te staan bij de massale ontslagen in de game-industrie. In plaats daarvan kregen we een duizelingwekkende opeenvolging van world premieres, waardoor het in ieder geval duidelijk werd dat 2024 en 2025 weer goede jaren worden om te gamen.

De momenten dat het daadwerkelijk om de games van 2023 ging, voelden haast als een verstoring van het feestje. Tussen de trailers ramde Geoff er stapels categorieën doorheen. Winnaars van de awards voor ‘beste indiegame" of ‘beste rpg’ mochten niet eens ter plekke het beeldje in ontvangst nemen. Wanneer er wel ontwikkelaars het podium op mochten, werd er na een halve minuut al muziek gespeeld om ze weer weg te sturen.

Mand!

Toen Neil Newbon de award voor beste performance in ontvangst nam bij de Golden Joysticks, kreeg hij de tijd om zijn verhaal te doen. Je merkte meteen wat dit toevoegt. Newbon vertelde over hoeveel zijn personage Astarion uit Baldurs Gate 3 voor hem betekent, net als voor anderen die misbruik hebben overleefd. Newbon probeerde ook de mensen te bedanken die nog meer betrokken waren het maken van zijn personage, maar doe dat maar eens met een aflopende timer in beeld en muziek die je na een halve minuut overstemt.

View post on X

Helemaal tergend was de laatste award, de grootste prijs van de avond. Larian Studios won Game of the Year voor het sublieme Baldur's Gate 3. Op het podium vertelde Swen Vincke over de mensen die mee hebben geholpen met het maken van de game, maar niet meer onder ons zijn. Het moment dat hij begon over lead cinematic artist Jim Southworth, die afgelopen maand overleed, zag hij op een groot scherm 'Please, Wrap It Up' staan. Ook Eiji Aonuma van Zelda: Tears of the Kingdom kreeg al na een halve minuut het weinig subtiele advies om verder zijn mond te houden. 

Flirten met Hollywood

Waar wel aandacht voor was? Geoffs maatje Hideo Kojima mocht uiteraard weer het podium op om minutenlang te praten over een nieuwe game waar nog geen beelden van zijn. Ook Hollywood werd massaal uitgenodigd met praatjes van onder andere Matthew McConaughey, Simu Liu en Anthony Mackie. Want als de mensen die bij de Oscars op het podium staan hier ook zijn, moet de wereld ons wel serieus nemen toch?

The Game Awards wordt vaak vergeleken met de Oscars. Dat is logisch, want in de game-industrie komt deze show het dichtst bij zo'n prestigieuze prijs en 'de Oscars van de games' kopt lekker. Dit jaar laat The Game Awards weer goed zien waarom die vergelijking mank gaat. Alsof ze bij de Oscars Elon Musk uitnodigen om een praatje te houden over Tesla en om de prijs voor beste film uit te reiken, om na dertig seconden de regisseur van het podium te trekken omdat er een trailer van een nieuwe Marvel-film getoond moet worden. 

Het stomme is dat The Game Awards 2023 best een goede E3-show was: vol verrassingen en stapels vette games om enthousiast van te worden. Maar noem dit dan niet The Game Awards. Waarom beweren dat je gamemakers wilt eren als je ze voornamelijk laat voelen als onderbreking van de advertenties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error