Column: The Game Awards verdient geen schoonheidsprijs
Achtergrond

Column: The Game Awards verdient geen schoonheidsprijs

Vergelijk dit niet met de Oscars

Hoewel 2023 een topjaar was voor gamers, werd het door talloze ontslagrondes een horrorjaar voor mensen in de game-industrie. The Game Awards had hét moment kunnen zijn om de focus te leggen op al die gamemakers die aan onze GOTY's hebben gewerkt, maar organisator en presentator Geoff Keighley had andere plannen.

Hoewel The Game Awards altijd al commercieel ingesteld is geweest, was het dit jaar echt gênant. De show duurde ruim 3,5 uur en daarvan ging maar 38 minuten en 10 seconden daadwerkelijk naar het uitreiken van de prijzen. 

Er was zelfs geen moment in de urenlange show om stil te staan bij de massale ontslagen in de game-industrie. In plaats daarvan kregen we een duizelingwekkende opeenvolging van world premieres, waardoor het in ieder geval duidelijk werd dat 2024 en 2025 weer goede jaren worden om te gamen.

De momenten dat het daadwerkelijk om de games van 2023 ging, voelden haast als een verstoring van het feestje. Tussen de trailers ramde Geoff er stapels categorieën doorheen. Winnaars van de awards voor ‘beste indiegame" of ‘beste rpg’ mochten niet eens ter plekke het beeldje in ontvangst nemen. Wanneer er wel ontwikkelaars het podium op mochten, werd er na een halve minuut al muziek gespeeld om ze weer weg te sturen.

Mand!

Toen Neil Newbon de award voor beste performance in ontvangst nam bij de Golden Joysticks, kreeg hij de tijd om zijn verhaal te doen. Je merkte meteen wat dit toevoegt. Newbon vertelde over hoeveel zijn personage Astarion uit Baldurs Gate 3 voor hem betekent, net als voor anderen die misbruik hebben overleefd. Newbon probeerde ook de mensen te bedanken die nog meer betrokken waren het maken van zijn personage, maar doe dat maar eens met een aflopende timer in beeld en muziek die je na een halve minuut overstemt.

View post on X

Helemaal tergend was de laatste award, de grootste prijs van de avond. Larian Studios won Game of the Year voor het sublieme Baldur's Gate 3. Op het podium vertelde Swen Vincke over de mensen die mee hebben geholpen met het maken van de game, maar niet meer onder ons zijn. Het moment dat hij begon over lead cinematic artist Jim Southworth, die afgelopen maand overleed, zag hij op een groot scherm 'Please, Wrap It Up' staan. Ook Eiji Aonuma van Zelda: Tears of the Kingdom kreeg al na een halve minuut het weinig subtiele advies om verder zijn mond te houden. 

Flirten met Hollywood

Waar wel aandacht voor was? Geoffs maatje Hideo Kojima mocht uiteraard weer het podium op om minutenlang te praten over een nieuwe game waar nog geen beelden van zijn. Ook Hollywood werd massaal uitgenodigd met praatjes van onder andere Matthew McConaughey, Simu Liu en Anthony Mackie. Want als de mensen die bij de Oscars op het podium staan hier ook zijn, moet de wereld ons wel serieus nemen toch?

The Game Awards wordt vaak vergeleken met de Oscars. Dat is logisch, want in de game-industrie komt deze show het dichtst bij zo'n prestigieuze prijs en 'de Oscars van de games' kopt lekker. Dit jaar laat The Game Awards weer goed zien waarom die vergelijking mank gaat. Alsof ze bij de Oscars Elon Musk uitnodigen om een praatje te houden over Tesla en om de prijs voor beste film uit te reiken, om na dertig seconden de regisseur van het podium te trekken omdat er een trailer van een nieuwe Marvel-film getoond moet worden. 

Het stomme is dat The Game Awards 2023 best een goede E3-show was: vol verrassingen en stapels vette games om enthousiast van te worden. Maar noem dit dan niet The Game Awards. Waarom beweren dat je gamemakers wilt eren als je ze voornamelijk laat voelen als onderbreking van de advertenties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!