Column: The Game Awards verdient geen schoonheidsprijs
Gamer.nl
Achtergrond

Column: The Game Awards verdient geen schoonheidsprijs

Vergelijk dit niet met de Oscars

Hoewel 2023 een topjaar was voor gamers, werd het door talloze ontslagrondes een horrorjaar voor mensen in de game-industrie. The Game Awards had hét moment kunnen zijn om de focus te leggen op al die gamemakers die aan onze GOTY's hebben gewerkt, maar organisator en presentator Geoff Keighley had andere plannen.

Hoewel The Game Awards altijd al commercieel ingesteld is geweest, was het dit jaar echt gênant. De show duurde ruim 3,5 uur en daarvan ging maar 38 minuten en 10 seconden daadwerkelijk naar het uitreiken van de prijzen. 

Er was zelfs geen moment in de urenlange show om stil te staan bij de massale ontslagen in de game-industrie. In plaats daarvan kregen we een duizelingwekkende opeenvolging van world premieres, waardoor het in ieder geval duidelijk werd dat 2024 en 2025 weer goede jaren worden om te gamen.

De momenten dat het daadwerkelijk om de games van 2023 ging, voelden haast als een verstoring van het feestje. Tussen de trailers ramde Geoff er stapels categorieën doorheen. Winnaars van de awards voor ‘beste indiegame" of ‘beste rpg’ mochten niet eens ter plekke het beeldje in ontvangst nemen. Wanneer er wel ontwikkelaars het podium op mochten, werd er na een halve minuut al muziek gespeeld om ze weer weg te sturen.

Mand!

Toen Neil Newbon de award voor beste performance in ontvangst nam bij de Golden Joysticks, kreeg hij de tijd om zijn verhaal te doen. Je merkte meteen wat dit toevoegt. Newbon vertelde over hoeveel zijn personage Astarion uit Baldurs Gate 3 voor hem betekent, net als voor anderen die misbruik hebben overleefd. Newbon probeerde ook de mensen te bedanken die nog meer betrokken waren het maken van zijn personage, maar doe dat maar eens met een aflopende timer in beeld en muziek die je na een halve minuut overstemt.

View post on X

Helemaal tergend was de laatste award, de grootste prijs van de avond. Larian Studios won Game of the Year voor het sublieme Baldur's Gate 3. Op het podium vertelde Swen Vincke over de mensen die mee hebben geholpen met het maken van de game, maar niet meer onder ons zijn. Het moment dat hij begon over lead cinematic artist Jim Southworth, die afgelopen maand overleed, zag hij op een groot scherm 'Please, Wrap It Up' staan. Ook Eiji Aonuma van Zelda: Tears of the Kingdom kreeg al na een halve minuut het weinig subtiele advies om verder zijn mond te houden. 

Flirten met Hollywood

Waar wel aandacht voor was? Geoffs maatje Hideo Kojima mocht uiteraard weer het podium op om minutenlang te praten over een nieuwe game waar nog geen beelden van zijn. Ook Hollywood werd massaal uitgenodigd met praatjes van onder andere Matthew McConaughey, Simu Liu en Anthony Mackie. Want als de mensen die bij de Oscars op het podium staan hier ook zijn, moet de wereld ons wel serieus nemen toch?

The Game Awards wordt vaak vergeleken met de Oscars. Dat is logisch, want in de game-industrie komt deze show het dichtst bij zo'n prestigieuze prijs en 'de Oscars van de games' kopt lekker. Dit jaar laat The Game Awards weer goed zien waarom die vergelijking mank gaat. Alsof ze bij de Oscars Elon Musk uitnodigen om een praatje te houden over Tesla en om de prijs voor beste film uit te reiken, om na dertig seconden de regisseur van het podium te trekken omdat er een trailer van een nieuwe Marvel-film getoond moet worden. 

Het stomme is dat The Game Awards 2023 best een goede E3-show was: vol verrassingen en stapels vette games om enthousiast van te worden. Maar noem dit dan niet The Game Awards. Waarom beweren dat je gamemakers wilt eren als je ze voornamelijk laat voelen als onderbreking van de advertenties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!