Bugsnax zit in het hoofd en hart van gamers
Achtergrond

Bugsnax zit in het hoofd en hart van gamers

Sommige momenten dwingen respect af bij bijna iedere gameliefhebber. Ze maken deel uit van het fundament dat gamers gemeengoed geeft. Denk aan het riedeltje bij het oplossen van een puzzel in Zelda. Denk aan die scène met Aeres. Denk aan dat ritje naar de Black Mesa Research Facility. En: denk aan Bugsnax, want, oweehooooo, thinking ‘bout Bugsnax.

Ik hoor het als ik de koelkast opendoe. Ik hoor het als ik op de fiets zit. Ik hoor het voor het slapengaan. Oh, ik hoor het vooral als ik in slaap wil vallen. Ik hoor het als ik opsta. Ik hoor het als ik ademhaal. De hele dag hoor ik dat liedje uit de trailer van Bugsnax. Ik weet dat ik niet de enige ben. Het internet barst al van de meme’s. Het Bugsnax-liedje is een waar begrip in het Slack-kanaal van de Gamer.nl-redactie. Maar waarom bestaat mijn leven opeens uit Bugsnax?

©GMRimport

Talking ‘bout Bugsnax

Bugsnax werd tijdens de ‘PS5: The Future of Gaming’-presentatie van Sony uit de doeken gedaan. Het spel komt uit de stal van de makers van Octodad: Dadliest Catch en gaat ogenschijnlijk over het eten van insecten als snacks. Welnu, de bugs zijn daadwerkelijk de snacks. Ergo: Bugsnax. In de trailer zien we bijvoorbeeld een worm gemaakt van broodjes, een spin gemaakt van meloen en een krab van aardbei.

De soundtrack valt in het bijzonder op. Ze wordt opgevoerd door de Britse popband Kero Kero Bonito en doet in mijn optiek mee in het objectief vastgestelde rijtje met beste gamesoundtracks ooit gemaakt. Vanaf nu is het: Metal Gear Solid 2, The Last Ninja, The Last Ninja 2, een Zelda naar keuze, Monty On The Run, Battlefield 1942, een Final Fantasy om haatmail te vermijden, DOOM, NieR: Automata, Halo 2 en - jawel - Bugsnax.

Ik weet nog precies waar ik was toen ik de soundtrack van Bugsnax voor het eerste hoorde. Want dat moment staat opgeslagen op het internet.

Watch on YouTube

Je ziet hierboven wanneer ‘het’ gebeurt. Je ziet exact wanneer hét plaatsvindt. Kijk maar, rechtstreeks voorafgaand aan het refrein. Net nadat collega Erik zegt ‘wtf, Ron’ en net vóórdat mijn vinger ritmisch op het blikje bier tikt. Daar, op dat moment, ontstijgt Bugsnax een persconferentie. Precies dáár verankert ‘Thinking ‘bout Bugsnax’ zich diep in onze hersenstam, om nog dagen op de meest triviale momenten opeens tevoorschijn te komen.

Is dat onlogisch? Nee, Kero Kero Bonito, de artiest, heeft een imposante staat van dienst, en dit liedje is een absolute klapper. Sterker nog: Bugsnax is wat mij betreft het enige liedje dat er nog toe doet. Er bestaat volgens mij geen andere muziek meer. Dat heb je zelf vast ook al gemerkt aan het feit dat je de hele dag ‘Thinking about Bugsnax’ zingt.

©GMRimport

Thinking ‘bout Bugsnax

De reden is vaag, maar het gevolg is zeker: ik houd nu al onvoorwaardelijk van Bugsnax, enkel door dat kleine stukje soundtrack. En volgens mij ben ik niet de enige.

Het lijkt erop dat Bugsnax is toegetreden tot een van de vaagste begrippen binnen de game-industrie: ons collectieve gamershart. Het collectieve gamershart is natuurlijk complete onzin, maar als het gaat over liefde voor onze hobby, lijken we allemaal uit dezelfde vijver te putten. Als ik in mijn eentje vol goede moed een kroeg binnenloop waar iemand aan de bar een NieR: Automata-shirt aanheeft, weet ik waar ik wil zitten. Met die persoon kan ik praten.

Er zijn legio voorbeelden van game-momenten die hun entree hebben gemaakt in het collectie gamershart, zeker rond deze periode. Een jaar geleden verkreeg Keanu Reeves toegang tot het collectieve gamershart met zijn weergaloze E3-performance. Ook is het deze week precies tien jaar geleden dat de gehele E3-conferentie van Konami entree kreeg. Maar niet eerder was het zo onverwacht: Bugsnax presteerde het in sneltreinvaart. Bugsnax is niet meer weg te denken uit het gamershart. Letterlijk ook, helaas. Thinking ‘bout Bugsnax.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!