BioWare, waar ben je mee bezig?
Gamer.nl
Achtergrond

BioWare, waar ben je mee bezig?

Een diepgravend artikel van Kotaku sloeg deze week in als een bom. De onvolprezen Jason Schreier sprak met (voormalige) werknemers van BioWare en zocht uit waar het misging in de ontwikkeling van Anthem. Ik hoop dat de studio er lessen uit trekt, maar vooralsnog lijkt dat niet het geval.

Het Kotaku-artikel trekt een flinke beerput open. Schreier schrijft over een epidemie aan stress-gevallen, waardoor meerdere medewerkers weken of soms maanden uit de roulatie waren. Ook lezen we over het gebrek aan leiderschap tijdens de ontwikkeling van de matig ontvangen game. Pas in de laatste maanden werden er knopen doorgehakt en begon de game vorm te krijgen.

Wat duidelijk wordt uit het stuk is dat BioWare al langer zwalkt. Volgens Schreier heeft de studio lang vertrouwd op ‘BioWare magic’, een vertrouwen in het feit dat de puzzelstukjes van een game aan het eind wel ineens op magische wijze samen zouden komen. Dat kwam vooral doordat dit in het verleden ook gebeurde. De ontwikkeling van Dragon Age: Inquisition was bijna net zo’n nachtmerrie, maar het resultaat was een fantastische game die meerdere prijzen won.

©GMRimport

Bizarre reactie

Kotaku laat meerdere anonieme medewerkers aan het woord. De enige die niets te zeggen heeft, is BioWare zelf. De studio besloot om geen reactie te geven voor het artikel, maar kwam later wel met een antwoord op hun eigen site. Hierin gaan ze nauwelijks in op de onthullingen uit het stuk, maar vertellen ze wel waarom ze geen reactie gaven. “We vonden dat er oneerlijk veel aandacht ging naar specifieke teamleden en leiders, die hun absolute best hebben gedaan om dit nieuwe idee naar fans te brengen. We wilden niet meewerken aan iets dat deze individuen zou beledigen.”

Ik vind het een bizarre reactie, om twee redenen. Ten eerste werd de blog 15 minuten na het artikel online gezet, wat bizar snel is. Het kostte mij al een half uur om het hele stuk te lezen, laat staan dat je daarna ook nog een weloverwogen reactie moet opschrijven. Volgens Kotaku heeft BioWare het artikel niet van tevoren gezien, alleen een samenvatting in de vorm van bullet points en vragen. Het lijkt er dus op dat de studio hun antwoord al klaar had staan en het artikel sowieso afkeurde, nog voordat men het gelezen had.

Ten tweede worden de genoemde individuen helemaal niet afgebrand in het artikel. Ja, er wordt verteld over een verontrustende cultuur binnen het bedrijf, en ja, daar zijn leidinggevenden natuurlijk verantwoordelijk voor. Maar nergens voelt het stuk als een persoonlijke afrekening, alleen als een zo eerlijk mogelijke beschrijving van de feiten.

©GMRimport

Doe er dan wat aan

Als BioWare per se niet op zo’n manier wil worden afgerekend door een journalist, zit er wat mij betreft maar één ding op: zorg ervoor dat het niet zo ver hoeft te komen. Het lijkt er op dat het bedrijf meerdere signalen heeft gekregen dat het niet goed zat binnen de studio, van werknemers met een burn-out tot onproductieve vergaderingen waarin niks wordt beslist. Als dat soort praktijken jaren dooretteren binnen een bedrijf, kun je er op wachten dat ontevreden werknemers een keer een boekje opendoen.

Als je niet wilt dat je bedrijf zo negatief in het nieuws komt, doe er dan wat aan. De vrije pers aanvallen omdat ze een aantal namen noemen in een goed onderbouwd stuk, is laf en draagt niks bij aan de discussie over de problemen binnen onze industrie. Artikelen als deze maken wederom duidelijk dat de huidige vorm van games maken niet houdbaar is. Werknemers die tientallen uren per week over moeten werken om een game op tijd de deur uit te krijgen, dat is simpelweg niet gezond.

Er is iets mis met de manier waarop grote games worden gemaakt en daar moet iets aan gedaan worden

-

Trap niet in de hype

Er was nog een ander punt uit het artikel dat mij opviel en waar ik een les uit wil trekken. Het is iets dat ik eigenlijk al wist, maar wat goed is om nog even bij stil te staan: trap niet in de hype rond trailers en persconferenties. De kans is aanwezig dat het allemaal nep is. Schreier beschrijft hoe Anthem nog nauwelijks bestond op het moment dat de eerste trailer werd getoond op E3 2017. Het achtergrondverhaal was nog niet geschreven en veel van de concepten die werden uitgelegd, stonden nog helemaal niet vast.

Wanneer je als nietsvermoedende consument naar die trailer keek, dacht je gewoon een game te zien die wist wat het aan doen was en wat het wilde zijn. In werkelijkheid was het voor veel ontwikkelaars bij BioWare pas na die trailer duidelijk wat ze eigenlijk moesten maken. Het is een bizar inkijkje bij de marketing van een game: nog voordat de studio weet wat het precies gaat worden, wordt er al een zelfverzekerd en gelikt filmpje de wereld in gestuurd.

We hebben dit soort trucage natuurlijk eerder gezien – denk aan de CGI ‘nee hoor dit is echt gameplay’-trailer van Killzone 2 – maar het kan nooit kwaad om het weer even te beseffen. Zeker als je iemand bent die normaal gesproken een pre-order plaatst na dit soort aankondigingen. Je betaalt dan voor iets dat nog niet bestaat.

©GMRimport

En nu verder

Ik kan alleen maar hopen dat BioWare, en de rest van de industrie, wakker geschud wordt door dit soort puike journalistiek. Er is iets mis met de manier waarop grote games worden gemaakt en daar moet iets aan gedaan worden. Talentvolle mensen komen met een burn-out thuis te zitten of verlaten de industrie gedesillusioneerd.

De game-industrie is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid, maar bedrijven lijken niet mee te willen groeien en volwassen te willen worden. Ze drijven nog steeds op ‘passie’, een woord dat gebruikt wordt om aan te geven waarom werknemers zestig uur per week moeten werken. Misschien kon dat toen ontwikkelaars nog in hun eentje of met een klein team werkten en hun hart en ziel in hun eigen games stortten. De grote groepen die tegenwoordig nodig zijn voor AAA-games vereisen echter een professionelere aanpak, waarbij de rechten van werknemers worden gerespecteerd.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda benadrukt nog altijd aan The Elder Scrolls 6 te werken
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda benadrukt nog altijd aan The Elder Scrolls 6 te werken

De game werd in 2018 officieel aangekondigd

Bethesda's Todd Howard heeft eens te meer benadrukt dat er nog altijd aan The Elder Scrolls 6 gewerkt wordt.

Toen The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered gisteren werd aangekondigd en uitgebracht, kwam Bethesda's Todd Howard aan het woord in de aankondigingsvideo. Er werd logischerwijs vooral gepraat over Oblivion, maar hij meldde ook het volgende: "Natuurlijk werken we hier aan het zesde hoofdstuk, maar wat zo tof is aan The Elder Scrolls is dat we kunnen terugblikken op alle hoofdstukken."

Daarmee bevestigt Howard dus het langverwachte zesde deel in de rpg-reeks nog altijd in ontwikkeling is. De game werd in 2018 aangekondigd middels een logo - sindsdien is er niets van het spel getoond. Zover bekend is de ontwikkeling pas echt op stoom gekomen nadat Starfield in 2023 uitkwam. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat het spel in de nabije tijd uitkomt. Het vorige hoofddeel in de reeks, Skyrim, verscheen in 2011. Volgens geruchten speelt The Elder Scrolls 6 zich af in Hammerfell in High Rock.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Blizzard sluit Diablo 4 op Switch 2 niet uit
Gamer.nl
Nieuws

Blizzard sluit Diablo 4 op Switch 2 niet uit

De uitdaging zit hem vooral in een liveservicegame in combinatie met een handheld

Blizzard heeft niet uitgesloten dat Diablo 4 na verloop van tijd ook op Nintendo Switch 2 uitkomt.

In een interview met Gamertag Radio liet Diablo-hoofd Rod Fergusson weten dat een Switch 2-versie van de in 2023 uitgekomen game wellicht tot de mogelijkheden behoort. "Er zijn zeker kansen. Ik bedoel, Diablo 3 en Diablo 2 Resurrected zijn al uit op de Switch, en via backward compatibility worden die ook speelbaar op Switch 2."

Of Diablo 4 ook daadwerkelijk naar Switch 2 komt hangt niet zozeer af van de grafische capaciteiten van de console, maar vooral of een liveservicegame goed werkt op een systeem die in veel huishoudens ook als handheld functioneert en dus niet altijd toegang heeft tot een stabiele internetverbinding. "Het is fijn dat Switch 2 een game als Diablo 4 af kan spelen, dus we kijken er zeker naar. De uitdaging ligt niet zozeer bij de hardware, maar meer hoe we... weet je, liveservice was op de Switch in het verleden een beetje uitdagend."

Fergusson vervolgt: "Ik ben hoopvol dat wanneer de console aankomende juni uitkomt en we naar de toekomst kijken, dit steeds makkelijker wordt, zodat het logischer is om een liveservicegame op dat platform uit te brengen."

Eerder dit jaar claimde insider eXtas1s al dat Diablo 4 naar Switch 2 in ontwikkeling is, maar dit is op moment van schrijven nog niet officieel bevestigd. Diezelfde insider claimde overigens ook dat Bethesda's Starfield naar Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!