Backwards compatibility op Xbox Series X wordt zoals het hoort te zijn
Achtergrond

Backwards compatibility op Xbox Series X wordt zoals het hoort te zijn

De onthulling van de volgende generatie consoles verloopt alles behalve traditioneel. Sony besprak de eerste details in een interview met Wired en Microsoft toonde hun nieuwe kastje in een korte trailer tijdens de Game Awards. Ook de onthulling van de specificaties van de Xbox Series X deze week was weer bijzonder.

Opeens stond het gewoon op Microsofts website, een infodumpwaar je normaal gesproken een hele persconferentie voor uit zou trekken. De teraflops en ray-tracing en shading vlogen je om de oren. Ik ben relatief gezien een leek op het gebied van dat soort termen, maar zelfs ik begreep de boodschap: dit wordt een krachtige machine

©GMRimport

Smart man

Interessanter was de vorm van backwards compatibilty waar Microsoft voor heeft gekozen. Ik vind de standaard vorm van deze functie, waarbij je oude spellen nog op je nieuwe machine werken en je de schijfjes die je al hebt gewoon in je console kunt stoppen, al heel wat. Maar met Smart Delivery lijkt Microsoft nog een extra stap te zetten. Je krijgt namelijk altijd de allerbeste versie van de game die op dat moment beschikbaar is, zelfs als er pas later een update komt voor de Series X.

Als je niet van plan bent om meteen over te stappen naar de nieuwe generatie, maar dit najaar al wel Halo Infinite op je oude Xbox One wil spelen, hoef je dus niet een nieuwe versie van die game te kopen tegen de tijd dat je wel de portemonnee trekt voor een Series X. Je kunt gratis de next-gen-versie spelen, zonder een Remastered-editie of iets dergelijks aan te hoeven schaffen. Op welke console je ook speelt, je krijgt altijd de beste versie die jouw console aankan.

En ook heel sluw van Microsoft: die service staat open voor alle uitgevers en ontwikkelaars. Ze kunnen zelf kiezen of ze er gebruik van willen maken. Als een van hen dus besluit dat niet te doen, kunnen gamers Microsoft in ieder geval niet van geldzucht beschuldigen. Zij hebben er niks mee te maken wanneer de next-gen updates van GTA 5 Super Ultimate Edition of FIFA 21 XL niet gratis worden weggegeven

Niet alleen overhandigen we met liefde ons geld om een game op een nieuw apparaat te kopen, we smeken soms zelfs om die spellen alsjeblieft nogmaals uit te brengen

-

Koop je oude games

Ik vind het een opvallend consumentvriendelijke stap, en daar schrok ik eigenlijk een beetje van. We zijn kennelijk zo geïndoctrineerd met het feit dat we onze games elke generatie opnieuw moeten kopen, dat het radicaal en vernieuwend lijkt nu dat een keertje niet zo is. We zijn het gewend dat al onze software om de zeven jaar veroudert, op het moment dat we dat nieuwe kastje aan onze tv aansluiten. Al onze games worden in één klap onspeelbaar, tenzij je al je oude consoles aangesloten houdt. Maar ja, wie doet dat nou? Al mijn oude consoles staan op zolder, en dat zal bij heel veel mensen zo zijn.

Het is eigenlijk nogal treurig dat we ons daar zo bij hebben neergelegd, maar het gaat vaak zelfs nog een stapje verder. Niet alleen overhandigen we met liefde ons geld om een game op een nieuw apparaat te kopen, we smeken soms zelfs om die spellen alsjeblieft nogmaals uit te brengen. Daar ben ik zelf ook hartstikke schuldig aan. Ik zou bijvoorbeeld dolblij zijn als Super Mario Galaxy weer op de Switch zou verschijnen, ook al zou ik theoretisch gezien gewoon mijn oude Wii en bijbehorende game van zolder kunnen sjouwen.

©GMRimport

Het kan ook anders

Het opnieuw kopen van games, al dan niet met een next-gen upgrade, zit kennelijk verankerd in hoe wij de game-industrie zien. Microsoft gooit alles nu open en laat ons zien dat het helemaal niet zo logisch is. Het valt natuurlijk nog te bezien hoeveel uitgevers er vrede mee hebben dat ze hun games niet meer twee keer kunnen verkopen en daadwerkelijk gebruik zullen maken van deze Smart Delivery. De eerste voortekenen zijn in ieder geval gunstig: CD Projekt Red heeft al laten weten dat een eventuele upgrade voor Cyberpunk 2077 gratis wordt. Bovendien wordt het nu wel heel overduidelijk dat een uitgever geldzuchtig bezig is als ze van deze optie af zouden zien. (Dat betekent natuurlijk niet dat het niet gaat gebeuren.)

Ik ben vooral erg benieuwd hoe Sony hierop reageert. Microsoft kondigt de laatste tijd een hoop positieve dingen aan, van Game Pass tot nieuwe studio’s. De PlayStation ligt natuurlijk ver voor in de race en heeft straks (waarschijnlijk) ook vervolgen op grote games om hype mee op te wekken, zoals een nieuwe Horizon, God of War of Spider-Man. Maar het begin van een nieuwe consolegeneratie is altijd een moment waarop je je voorsprong en momentum zomaar kwijt kunt raken, zoals Sony en Microsoft beiden uit ervaring weten. Kondigt Sony een soortgelijke service aan, of willen ze games als The Last of Us: Part 2 en Ghost of Tsushima straks toch te graag nog een keer verkopen?

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste Team Fortress 2-comic in bijna acht jaar tijd uitgebracht
Nieuws

Eerste Team Fortress 2-comic in bijna acht jaar tijd uitgebracht

Het is mogelijk ook meteen de allerlaatste

Voor het eerst in bijna acht jaar tijd is er een nieuwe update uitgebracht voor de officiële Team Fortress 2-comic.

De digitale comics waren jarenlang een manier voor Team Fortress 2-fans om meer te weten te komen over de verschillende personages in de Valve-game. Het meest recente nummer verscheen op 10 januari 2017. Fans waren dan ook al geruime tijd in de veronderstelling dat er nooit meer een nieuw nummer uit zou komen.

Afgelopen week verscheen echter opeens nummer 7, genaamd 'The Days Have Worn Away'. In een blogpost vergelijken de makers de komst van het nieuwe nummer met de constructie van de Toren van Pisa, die 199 jaar nadat de bouw begon pas afgemaakt werd.

Het is echter wel mogelijk dat dit nieuwe nummer alsnog het laatste nummer in de reeks wordt. Valve-schrijver Erik Wolpaw plaatste een foto van de makers in een online meeting en noemde het daarbij "de allerlaatste Team Fortress-comicsmeeting ooit".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!