Backwards compatibility op Xbox Series X wordt zoals het hoort te zijn
Gamer.nl
Achtergrond

Backwards compatibility op Xbox Series X wordt zoals het hoort te zijn

De onthulling van de volgende generatie consoles verloopt alles behalve traditioneel. Sony besprak de eerste details in een interview met Wired en Microsoft toonde hun nieuwe kastje in een korte trailer tijdens de Game Awards. Ook de onthulling van de specificaties van de Xbox Series X deze week was weer bijzonder.

Opeens stond het gewoon op Microsofts website, een infodumpwaar je normaal gesproken een hele persconferentie voor uit zou trekken. De teraflops en ray-tracing en shading vlogen je om de oren. Ik ben relatief gezien een leek op het gebied van dat soort termen, maar zelfs ik begreep de boodschap: dit wordt een krachtige machine

©GMRimport

Smart man

Interessanter was de vorm van backwards compatibilty waar Microsoft voor heeft gekozen. Ik vind de standaard vorm van deze functie, waarbij je oude spellen nog op je nieuwe machine werken en je de schijfjes die je al hebt gewoon in je console kunt stoppen, al heel wat. Maar met Smart Delivery lijkt Microsoft nog een extra stap te zetten. Je krijgt namelijk altijd de allerbeste versie van de game die op dat moment beschikbaar is, zelfs als er pas later een update komt voor de Series X.

Als je niet van plan bent om meteen over te stappen naar de nieuwe generatie, maar dit najaar al wel Halo Infinite op je oude Xbox One wil spelen, hoef je dus niet een nieuwe versie van die game te kopen tegen de tijd dat je wel de portemonnee trekt voor een Series X. Je kunt gratis de next-gen-versie spelen, zonder een Remastered-editie of iets dergelijks aan te hoeven schaffen. Op welke console je ook speelt, je krijgt altijd de beste versie die jouw console aankan.

En ook heel sluw van Microsoft: die service staat open voor alle uitgevers en ontwikkelaars. Ze kunnen zelf kiezen of ze er gebruik van willen maken. Als een van hen dus besluit dat niet te doen, kunnen gamers Microsoft in ieder geval niet van geldzucht beschuldigen. Zij hebben er niks mee te maken wanneer de next-gen updates van GTA 5 Super Ultimate Edition of FIFA 21 XL niet gratis worden weggegeven

Niet alleen overhandigen we met liefde ons geld om een game op een nieuw apparaat te kopen, we smeken soms zelfs om die spellen alsjeblieft nogmaals uit te brengen

-

Koop je oude games

Ik vind het een opvallend consumentvriendelijke stap, en daar schrok ik eigenlijk een beetje van. We zijn kennelijk zo geïndoctrineerd met het feit dat we onze games elke generatie opnieuw moeten kopen, dat het radicaal en vernieuwend lijkt nu dat een keertje niet zo is. We zijn het gewend dat al onze software om de zeven jaar veroudert, op het moment dat we dat nieuwe kastje aan onze tv aansluiten. Al onze games worden in één klap onspeelbaar, tenzij je al je oude consoles aangesloten houdt. Maar ja, wie doet dat nou? Al mijn oude consoles staan op zolder, en dat zal bij heel veel mensen zo zijn.

Het is eigenlijk nogal treurig dat we ons daar zo bij hebben neergelegd, maar het gaat vaak zelfs nog een stapje verder. Niet alleen overhandigen we met liefde ons geld om een game op een nieuw apparaat te kopen, we smeken soms zelfs om die spellen alsjeblieft nogmaals uit te brengen. Daar ben ik zelf ook hartstikke schuldig aan. Ik zou bijvoorbeeld dolblij zijn als Super Mario Galaxy weer op de Switch zou verschijnen, ook al zou ik theoretisch gezien gewoon mijn oude Wii en bijbehorende game van zolder kunnen sjouwen.

©GMRimport

Het kan ook anders

Het opnieuw kopen van games, al dan niet met een next-gen upgrade, zit kennelijk verankerd in hoe wij de game-industrie zien. Microsoft gooit alles nu open en laat ons zien dat het helemaal niet zo logisch is. Het valt natuurlijk nog te bezien hoeveel uitgevers er vrede mee hebben dat ze hun games niet meer twee keer kunnen verkopen en daadwerkelijk gebruik zullen maken van deze Smart Delivery. De eerste voortekenen zijn in ieder geval gunstig: CD Projekt Red heeft al laten weten dat een eventuele upgrade voor Cyberpunk 2077 gratis wordt. Bovendien wordt het nu wel heel overduidelijk dat een uitgever geldzuchtig bezig is als ze van deze optie af zouden zien. (Dat betekent natuurlijk niet dat het niet gaat gebeuren.)

Ik ben vooral erg benieuwd hoe Sony hierop reageert. Microsoft kondigt de laatste tijd een hoop positieve dingen aan, van Game Pass tot nieuwe studio’s. De PlayStation ligt natuurlijk ver voor in de race en heeft straks (waarschijnlijk) ook vervolgen op grote games om hype mee op te wekken, zoals een nieuwe Horizon, God of War of Spider-Man. Maar het begin van een nieuwe consolegeneratie is altijd een moment waarop je je voorsprong en momentum zomaar kwijt kunt raken, zoals Sony en Microsoft beiden uit ervaring weten. Kondigt Sony een soortgelijke service aan, of willen ze games als The Last of Us: Part 2 en Ghost of Tsushima straks toch te graag nog een keer verkopen?

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!