Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie
Achtergrond

Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie

Hup, indies!

Laten we er niet omheen draaien: de Summer Game Fest-presentatie van Geoff Keighley was dit jaar niet om over naar huis te schrijven. Zonder gigantische onthullingen of grote hype-momenten is er weinig van de show blijven hangen.

Na een heerlijk vlot begin, waarin nieuwe aankondigingen als Lego Horizon Adventures en Civilization 7 werden afgewisseld met prachtige beelden van games als Neva en Metaphor: ReFantazio, zakte de show al gauw als een pudding in elkaar. Dat kwam de rest van de presentatie eigenlijk niet meer goed: er was zelfs geen bombshell op het einde waardoor je het voor jezelf goed kon praten dat je tot één uur ‘s nachts op was gebleven. Hoewel nieuwe beelden van Monster Hunter Wilds en Phantom Blade Zero zeker welkom waren, zijn het geen knallers waar je je publiek enthousiast mee naar bed stuurt.

Organisator Geoff Keighley had gewoon niet genoeg grote aankondigingen om een show van twee uur te verantwoorden, maar tegelijkertijd kon hij hem niet korter maken, omdat al die reclameblokken ook nog verstouwd moesten worden. Summer Game Fest is immers geen uitgever die zijn eigen games in de etalage zet met een mooie E3-persconferentie, maar een commercieel bedrijf dat geld moet verdienen om te kunnen bestaan. Het karige aanbod aan aankondigingen werd daardoor nog verder verdund met advertenties.

Watch on YouTube

Wen er maar aan

We kunnen jullie alvast een geheimpje verklappen: dat blijft de komende jaren ook wel zo. Iedereen die de game-industrie een beetje heeft gevolgd de afgelopen tijd, weet dat ontslagrondes en gesloten studio's ons om de oren vliegen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te kunnen berekenen dat minder FTE's, minder studio's en minder investeringen de komende jaren ook minder games opleveren. En dus minder aankondigingen om dit soort shows mee te vullen.

Keighley deed er goed aan om zijn show te beginnen door stil te staan bij deze situatie. Waar hij na The Game Awards eind vorig jaar nog de kritiek kreeg dat hij vrolijk door bleef tetteren over games terwijl de industrie in brand stond, nam hij nu de tijd om zijn steun uit te spreken voor getroffen ontwikkelaars en studio's. En, misschien wel belangrijker, hees hij onafhankelijke ontwikkelaars op het schild door te benadrukken dat kleine teams dit jaar voor de grote successen zorgen. Denk aan de verkoopaantallen van games als Palworld, Manor Lords of Balatro, en je ziet de hoop die er nog wel degelijk gloort voor onze industrie.

Misschien worden gigantische projecten als de Last Of Ussen of Spider-Mans van deze wereld wel te duur om nog lang te blijven bestaan. Maar wat maakt dat uit als je parels als Neva, Slitterhead of Wanderstop in je showcase kunt tonen? Dit soort prachtige projecten - en vele anderen die in streams van bijvoorbeeld Day of the Devs en Devolver werden getoond - laten zien dat creativiteit nog lang niet dood is.

Het is alleen veel te makkelijk om te zeggen dat indiegames de toekomst hebben als de overvloed aan AAA-games de komende jaren wegvalt. Ook kleinere studio's hebben namelijk financiering nodig, en de laatste tijd horen we steeds vaker dat het indie-ontwikkelaars niet lukt om die te vinden. Zonder geldinjectie van uitgevers zijn ook kleine studio's gedoemd om de deuren te sluiten. Kijk alleen al in Nederland maar naar studio's als KeokeN of Paladin Studios.

Watch on YouTube

Among Us-geld

Het is daarom juist zo mooi dat Keighley in zijn show een plek had ingeruimd om nieuwe initiatieven op dit gebied in de schijnwerpers te zetten. Het was bijna emotioneel om te zien hoe Innersloth het podium greep om aan te kondigen dat zij hun verdiende Among Us-miljoenen gaan inzetten om een reeks indiestudio's bestaansrecht te geven. Ze willen andere ontwikkelaars het soort deals geven dat ze zelf graag hadden gehad toen ze nog klein waren. Als grote bedrijven niet meer met geld over de brug komen, dan moet de indiegemeenschap dat zelf maar doen.

Dat is toch prachtig? De ene indiestudio die zijn succes graag gebruikt om anderen ook wat te gunnen? Natuurlijk is het niet alleen uit de goedheid van hun hart: als die nieuwe games succesvol worden, houden ze er zelf allicht ook wat aan over. Maar van alle manieren om te proberen geld te verdienen, is dit toch wel een van de mooiste.

Ook de spotlight op Blumhouse Games was een mooi moment. Het bedrijf is vooral bekend van horrorfilms en -series, maar nu willen ze ook een gametak van de grond krijgen. De reeks aan bizarre horrorgames die de revue passeerde, zag er ongekend intrigerend uit. In tijden waarin zoveel kleine studio's moeite hebben om het hoofd boven water te houden, is het goed dat er nieuwe bedrijven opstaan die er juist geld in investeren.

Hup, Geoff!

Geoff Keighley wordt vaker de ambassadeur van gaming genoemd. Hij heeft natuurlijk The Game Awards opgericht, waar elk jaar de schijnwerpers worden gericht op alles wat games zo cool maakt. Hij organiseert grote shows als Summer Game Fest en Gamescom Opening Night Live. De man houdt oprecht van games, dat is wel duidelijk, maar hij is ook een commerciële duizendpoot die zijn shows volpropt met duurbetaalde reclames, waarbij de lijn tussen trailer en commercial vaak onduidelijk is - voor zover daar überhaupt een verschil tussen zit.

Wat dat betreft is het goed dat hij dit jaar de industrie niet alleen gebruikte om geld aan te verdienen en een flitsende show te maken, maar zich ook uitsprak over de gezondheid van die industrie die hem duidelijk aan het hart gaat. Of, als je heel cynisch bent, kun je zeggen dat hij dat wel móét doen: anders heeft hij de komende jaren ook weinig games om zijn shows mee te vullen.

Hoe dan ook is een schijnwerper op projecten die meer ademruimte geven aan de meest kwetsbare studio's een grote stap in de goede richting. Het zijn initiatieven waar we nog jaren de vruchten van kunnen plukken met creatieve games om te spelen. Wij zetten spellen als Project Dosa, Mars First Logistics, The Mossfield Archives, Fear the Spotlight en The Simulation in ieder geval vast op onze verlanglijst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!