Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie
Gamer.nl
Achtergrond

Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie

Hup, indies!

Laten we er niet omheen draaien: de Summer Game Fest-presentatie van Geoff Keighley was dit jaar niet om over naar huis te schrijven. Zonder gigantische onthullingen of grote hype-momenten is er weinig van de show blijven hangen.

Na een heerlijk vlot begin, waarin nieuwe aankondigingen als Lego Horizon Adventures en Civilization 7 werden afgewisseld met prachtige beelden van games als Neva en Metaphor: ReFantazio, zakte de show al gauw als een pudding in elkaar. Dat kwam de rest van de presentatie eigenlijk niet meer goed: er was zelfs geen bombshell op het einde waardoor je het voor jezelf goed kon praten dat je tot één uur ‘s nachts op was gebleven. Hoewel nieuwe beelden van Monster Hunter Wilds en Phantom Blade Zero zeker welkom waren, zijn het geen knallers waar je je publiek enthousiast mee naar bed stuurt.

Organisator Geoff Keighley had gewoon niet genoeg grote aankondigingen om een show van twee uur te verantwoorden, maar tegelijkertijd kon hij hem niet korter maken, omdat al die reclameblokken ook nog verstouwd moesten worden. Summer Game Fest is immers geen uitgever die zijn eigen games in de etalage zet met een mooie E3-persconferentie, maar een commercieel bedrijf dat geld moet verdienen om te kunnen bestaan. Het karige aanbod aan aankondigingen werd daardoor nog verder verdund met advertenties.

Watch on YouTube

Wen er maar aan

We kunnen jullie alvast een geheimpje verklappen: dat blijft de komende jaren ook wel zo. Iedereen die de game-industrie een beetje heeft gevolgd de afgelopen tijd, weet dat ontslagrondes en gesloten studio's ons om de oren vliegen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te kunnen berekenen dat minder FTE's, minder studio's en minder investeringen de komende jaren ook minder games opleveren. En dus minder aankondigingen om dit soort shows mee te vullen.

Keighley deed er goed aan om zijn show te beginnen door stil te staan bij deze situatie. Waar hij na The Game Awards eind vorig jaar nog de kritiek kreeg dat hij vrolijk door bleef tetteren over games terwijl de industrie in brand stond, nam hij nu de tijd om zijn steun uit te spreken voor getroffen ontwikkelaars en studio's. En, misschien wel belangrijker, hees hij onafhankelijke ontwikkelaars op het schild door te benadrukken dat kleine teams dit jaar voor de grote successen zorgen. Denk aan de verkoopaantallen van games als Palworld, Manor Lords of Balatro, en je ziet de hoop die er nog wel degelijk gloort voor onze industrie.

Misschien worden gigantische projecten als de Last Of Ussen of Spider-Mans van deze wereld wel te duur om nog lang te blijven bestaan. Maar wat maakt dat uit als je parels als Neva, Slitterhead of Wanderstop in je showcase kunt tonen? Dit soort prachtige projecten - en vele anderen die in streams van bijvoorbeeld Day of the Devs en Devolver werden getoond - laten zien dat creativiteit nog lang niet dood is.

Het is alleen veel te makkelijk om te zeggen dat indiegames de toekomst hebben als de overvloed aan AAA-games de komende jaren wegvalt. Ook kleinere studio's hebben namelijk financiering nodig, en de laatste tijd horen we steeds vaker dat het indie-ontwikkelaars niet lukt om die te vinden. Zonder geldinjectie van uitgevers zijn ook kleine studio's gedoemd om de deuren te sluiten. Kijk alleen al in Nederland maar naar studio's als KeokeN of Paladin Studios.

Watch on YouTube

Among Us-geld

Het is daarom juist zo mooi dat Keighley in zijn show een plek had ingeruimd om nieuwe initiatieven op dit gebied in de schijnwerpers te zetten. Het was bijna emotioneel om te zien hoe Innersloth het podium greep om aan te kondigen dat zij hun verdiende Among Us-miljoenen gaan inzetten om een reeks indiestudio's bestaansrecht te geven. Ze willen andere ontwikkelaars het soort deals geven dat ze zelf graag hadden gehad toen ze nog klein waren. Als grote bedrijven niet meer met geld over de brug komen, dan moet de indiegemeenschap dat zelf maar doen.

Dat is toch prachtig? De ene indiestudio die zijn succes graag gebruikt om anderen ook wat te gunnen? Natuurlijk is het niet alleen uit de goedheid van hun hart: als die nieuwe games succesvol worden, houden ze er zelf allicht ook wat aan over. Maar van alle manieren om te proberen geld te verdienen, is dit toch wel een van de mooiste.

Ook de spotlight op Blumhouse Games was een mooi moment. Het bedrijf is vooral bekend van horrorfilms en -series, maar nu willen ze ook een gametak van de grond krijgen. De reeks aan bizarre horrorgames die de revue passeerde, zag er ongekend intrigerend uit. In tijden waarin zoveel kleine studio's moeite hebben om het hoofd boven water te houden, is het goed dat er nieuwe bedrijven opstaan die er juist geld in investeren.

Hup, Geoff!

Geoff Keighley wordt vaker de ambassadeur van gaming genoemd. Hij heeft natuurlijk The Game Awards opgericht, waar elk jaar de schijnwerpers worden gericht op alles wat games zo cool maakt. Hij organiseert grote shows als Summer Game Fest en Gamescom Opening Night Live. De man houdt oprecht van games, dat is wel duidelijk, maar hij is ook een commerciële duizendpoot die zijn shows volpropt met duurbetaalde reclames, waarbij de lijn tussen trailer en commercial vaak onduidelijk is - voor zover daar überhaupt een verschil tussen zit.

Wat dat betreft is het goed dat hij dit jaar de industrie niet alleen gebruikte om geld aan te verdienen en een flitsende show te maken, maar zich ook uitsprak over de gezondheid van die industrie die hem duidelijk aan het hart gaat. Of, als je heel cynisch bent, kun je zeggen dat hij dat wel móét doen: anders heeft hij de komende jaren ook weinig games om zijn shows mee te vullen.

Hoe dan ook is een schijnwerper op projecten die meer ademruimte geven aan de meest kwetsbare studio's een grote stap in de goede richting. Het zijn initiatieven waar we nog jaren de vruchten van kunnen plukken met creatieve games om te spelen. Wij zetten spellen als Project Dosa, Mars First Logistics, The Mossfield Archives, Fear the Spotlight en The Simulation in ieder geval vast op onze verlanglijst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Beelden van vierde aflevering van tweede The Last of Us-seizoen te zien
Gamer.nl
Nieuws

Beelden van vierde aflevering van tweede The Last of Us-seizoen te zien

De vierde aflevering komt over een week uit

HBO Max heeft een korte teaser van de aankomende vierde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen getoond.

De video valt hieronder te bekijken en toont wat kijkers in de aankomende aflevering kunnen verwachten. Daarbij worden duidelijk verschillende scènes uit de game The Last of Us: Part 2 getoond, maar ook scènes die niet in de game zitten.

De nieuwe aflevering wordt in de nacht van aanstaande zondag op maandag op HBO Max gepubliceerd. Afgelopen nacht verscheen aflevering drie, die nu dus te bekijken valt.

Het tweede seizoen van The Last of Us beslaat in totaal zeven afleveringen. Het was eerder al bekend dat het tweede seizoen van de serie maar een gedeelte van The Last of Us: Part 2 verfilmt. Onlangs werd dan ook al een derde seizoen voor de tv-serie bevestigd door HBO.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe F1 25-trailer zoomt in op de Braking Point-modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe F1 25-trailer zoomt in op de Braking Point-modus

Racegame komt op 30 mei uit voor PS5, Xbox Series en pc

Een nieuwe trailer van het aankomende F1 25 draait in zijn geheel om Braking Point 3, oftewel de campagne waarin spelers een verhaal rondom een fictief F1-team volgen.

Zoals eerder al bekendgemaakt werd, vecht Konnersport ditmaal voor het kampioenschap wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team. De modus bevat diverse vernieuwingen ten opzichte van eerdere games in de reeks, waaronder alternatieve scenario's waarin spelers kunnen kiezen welke coureur bepaalde races rijdt, en de keuze uit verschillende moeilijkheidsgraden.

In F1 25 kunnen spelers daarnaast in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!