Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie
Achtergrond

Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie

Hup, indies!

Laten we er niet omheen draaien: de Summer Game Fest-presentatie van Geoff Keighley was dit jaar niet om over naar huis te schrijven. Zonder gigantische onthullingen of grote hype-momenten is er weinig van de show blijven hangen.

Na een heerlijk vlot begin, waarin nieuwe aankondigingen als Lego Horizon Adventures en Civilization 7 werden afgewisseld met prachtige beelden van games als Neva en Metaphor: ReFantazio, zakte de show al gauw als een pudding in elkaar. Dat kwam de rest van de presentatie eigenlijk niet meer goed: er was zelfs geen bombshell op het einde waardoor je het voor jezelf goed kon praten dat je tot één uur ‘s nachts op was gebleven. Hoewel nieuwe beelden van Monster Hunter Wilds en Phantom Blade Zero zeker welkom waren, zijn het geen knallers waar je je publiek enthousiast mee naar bed stuurt.

Organisator Geoff Keighley had gewoon niet genoeg grote aankondigingen om een show van twee uur te verantwoorden, maar tegelijkertijd kon hij hem niet korter maken, omdat al die reclameblokken ook nog verstouwd moesten worden. Summer Game Fest is immers geen uitgever die zijn eigen games in de etalage zet met een mooie E3-persconferentie, maar een commercieel bedrijf dat geld moet verdienen om te kunnen bestaan. Het karige aanbod aan aankondigingen werd daardoor nog verder verdund met advertenties.

Watch on YouTube

Wen er maar aan

We kunnen jullie alvast een geheimpje verklappen: dat blijft de komende jaren ook wel zo. Iedereen die de game-industrie een beetje heeft gevolgd de afgelopen tijd, weet dat ontslagrondes en gesloten studio's ons om de oren vliegen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te kunnen berekenen dat minder FTE's, minder studio's en minder investeringen de komende jaren ook minder games opleveren. En dus minder aankondigingen om dit soort shows mee te vullen.

Keighley deed er goed aan om zijn show te beginnen door stil te staan bij deze situatie. Waar hij na The Game Awards eind vorig jaar nog de kritiek kreeg dat hij vrolijk door bleef tetteren over games terwijl de industrie in brand stond, nam hij nu de tijd om zijn steun uit te spreken voor getroffen ontwikkelaars en studio's. En, misschien wel belangrijker, hees hij onafhankelijke ontwikkelaars op het schild door te benadrukken dat kleine teams dit jaar voor de grote successen zorgen. Denk aan de verkoopaantallen van games als Palworld, Manor Lords of Balatro, en je ziet de hoop die er nog wel degelijk gloort voor onze industrie.

Misschien worden gigantische projecten als de Last Of Ussen of Spider-Mans van deze wereld wel te duur om nog lang te blijven bestaan. Maar wat maakt dat uit als je parels als Neva, Slitterhead of Wanderstop in je showcase kunt tonen? Dit soort prachtige projecten - en vele anderen die in streams van bijvoorbeeld Day of the Devs en Devolver werden getoond - laten zien dat creativiteit nog lang niet dood is.

Het is alleen veel te makkelijk om te zeggen dat indiegames de toekomst hebben als de overvloed aan AAA-games de komende jaren wegvalt. Ook kleinere studio's hebben namelijk financiering nodig, en de laatste tijd horen we steeds vaker dat het indie-ontwikkelaars niet lukt om die te vinden. Zonder geldinjectie van uitgevers zijn ook kleine studio's gedoemd om de deuren te sluiten. Kijk alleen al in Nederland maar naar studio's als KeokeN of Paladin Studios.

Watch on YouTube

Among Us-geld

Het is daarom juist zo mooi dat Keighley in zijn show een plek had ingeruimd om nieuwe initiatieven op dit gebied in de schijnwerpers te zetten. Het was bijna emotioneel om te zien hoe Innersloth het podium greep om aan te kondigen dat zij hun verdiende Among Us-miljoenen gaan inzetten om een reeks indiestudio's bestaansrecht te geven. Ze willen andere ontwikkelaars het soort deals geven dat ze zelf graag hadden gehad toen ze nog klein waren. Als grote bedrijven niet meer met geld over de brug komen, dan moet de indiegemeenschap dat zelf maar doen.

Dat is toch prachtig? De ene indiestudio die zijn succes graag gebruikt om anderen ook wat te gunnen? Natuurlijk is het niet alleen uit de goedheid van hun hart: als die nieuwe games succesvol worden, houden ze er zelf allicht ook wat aan over. Maar van alle manieren om te proberen geld te verdienen, is dit toch wel een van de mooiste.

Ook de spotlight op Blumhouse Games was een mooi moment. Het bedrijf is vooral bekend van horrorfilms en -series, maar nu willen ze ook een gametak van de grond krijgen. De reeks aan bizarre horrorgames die de revue passeerde, zag er ongekend intrigerend uit. In tijden waarin zoveel kleine studio's moeite hebben om het hoofd boven water te houden, is het goed dat er nieuwe bedrijven opstaan die er juist geld in investeren.

Hup, Geoff!

Geoff Keighley wordt vaker de ambassadeur van gaming genoemd. Hij heeft natuurlijk The Game Awards opgericht, waar elk jaar de schijnwerpers worden gericht op alles wat games zo cool maakt. Hij organiseert grote shows als Summer Game Fest en Gamescom Opening Night Live. De man houdt oprecht van games, dat is wel duidelijk, maar hij is ook een commerciële duizendpoot die zijn shows volpropt met duurbetaalde reclames, waarbij de lijn tussen trailer en commercial vaak onduidelijk is - voor zover daar überhaupt een verschil tussen zit.

Wat dat betreft is het goed dat hij dit jaar de industrie niet alleen gebruikte om geld aan te verdienen en een flitsende show te maken, maar zich ook uitsprak over de gezondheid van die industrie die hem duidelijk aan het hart gaat. Of, als je heel cynisch bent, kun je zeggen dat hij dat wel móét doen: anders heeft hij de komende jaren ook weinig games om zijn shows mee te vullen.

Hoe dan ook is een schijnwerper op projecten die meer ademruimte geven aan de meest kwetsbare studio's een grote stap in de goede richting. Het zijn initiatieven waar we nog jaren de vruchten van kunnen plukken met creatieve games om te spelen. Wij zetten spellen als Project Dosa, Mars First Logistics, The Mossfield Archives, Fear the Spotlight en The Simulation in ieder geval vast op onze verlanglijst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht
Nieuws

Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht

Summer Eternal is een kunstenaarscollectief en rpg-studio

Nadat vorige week al twee studio's met voormalige werknemers van Disco Elysium-ontwikkelaar ZA/UM werden onthuld, is er nu een derde studio naar voren gekomen: Summer Eternal.

De ontwikkelaar wordt beschreven als een "kunstenaarscollectief en rpg-studio" en wil met mensen die aan Disco Elysium hebben gewerkt en ander telent "iets compleet verfrissends en origineel" creëren.

De studio is opgericht door Argo Tuulik en Olga Moskvina, twee van de vijf schrijvers die aan Disco Elysium hebben gewerkt. Andere mensen die aan die game hebben meegeholpen, zoals auteur Dora Klindzic, senior concept artst Anastasia Ivanova, grafische designer Michael Oswell en stemacteur Lenval Brown, zijn ook van de partij.

Informatie over de mogelijke game waar Summer Eternal aan werkt is er nog niet. De komende weken moet wel meer informatie over de studio naar buiten komen. De officiële website is hier te bezoeken.

Vorige week werden er al twee nieuwe studio's bestaande uit voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars uit de doeken gedaan: Longdue Games en Dark Math Games. Eerstgenoemde werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme". Daar is alleen artwork van uitgebracht. De eerste game van Dark Math Games is de detective-rpg XXX Nightshift. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt." Hier werd al wel een trailer van getoond.

Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld
Nieuws

Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld

Ook is er een speciale wrap voor Xbox Series aangekondigd

Activision heeft alle maps en modi uit de Call of Duty: Black Ops 6-multiplayer belicht.

Dat deed het bedrijf in een nieuwe blogpost, waarin elke map, modi en Operator die op release van de game in de multiplayer zit wordt behandeld. Zoals al bekend was bevat de multiplayer op release zestien compleet nieuwe maps, waaronder twaalf 6v6-maps en vier Strike-maps die zowel voor 6v6- als 2v2-potjes geschikt zijn. Eerder werd al bekendgemaakt dat het traditionele Prestige-systeem terugkeert en dat de map Nuketown een week na release kosteloos wordt toegevoegd.

Alle modi die op release in de Black Ops 6-multiplayer zitten:

  • Team Deathmatch (6v6)

  • Domination (6v6)

  • Search & Destroy (6v6)

  • Kill Confirmed (6v6)

  • Free-For-All (8)

  • Hardpoint (6v6)

  • Gunfight (6v6)

  • Gunfight (2v2)

  • Headquarters (6v6)

  • Kill Order (6v6)

  • Control (6v6)

In deze alternatieve modi zijn de scorestreaks uitgeschakeld:

  • Face Off Domination (6v6)

  • Face Off Team Deathmatch (6v6)

  • Face Off Kill Order (6v6)

  • Face Off Kill Confirmed (6v6)

En dit zijn de multiplayermaps die vanaf release beschikbaar zijn:

  • Babylon (Core 6v6)

  • Derelict (Core 6v6)

  • Lowtown (Core 6v6)

  • Payback (Core 6v6)

  • Protocol (Core 6v6)

  • Red Card (Core 6v6)

  • Rewind (Core 6v6)

  • Scud (Core 6v6)

  • Skyline (Core 6v6)

  • Subsonic (Core 6v6)

  • Vault (Core 6v6)

  • Vorkuta (Core 6v6)

  • Gala (Strike Map 2v2/6v6)

  • Pit (Strike Map 2v2/6v6)

  • Stakeout (Strike Map 2v2/6v6)

  • Warhead (Strike Map 2v2/6v6)

Meer details over alle modi en maps, alsmede de verschillende Operators die beschikbaar komen, zijn te lezen in de blogpost.

Microsoft komt tot slot met speciale controllers en een Xbox Series X-wrap gebaseerd op Call of Duty: Black Ops 6. Er zijn zowel een draadloze Xbox-controller als een draadloze Elite-controller beschikbaar via Xbox Design Labs, wat betekent dat spelers deze controllers naar eigen smaak kunnen aanpassen. Daarnaast is er een Black Ops 6-wrap die om de Xbox Series X gewikkeld kan worden. De accessoires en wrap kunnen hier besteld worden en zijn in onderstaande trailer te zien.

Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het spel staat vanaf dag één ook op Xbox Game Pass. De game komt op alle platforms tegelijkertijd uit en er is geen Early Access-periode voor mensen die reserveren.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey
Nieuws

Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey

Trailer draait om de lugubere 'Mara Yama'

Er is een nieuwe cinematische trailer van de aankomende scifigame Exodus uitgebracht. Daarin is acteur Matthew McConaughey te horen die de boel bij elkaar praat.

Toen Exodus afgelopen december tijdens The Game Awards werd aangekondigd was al bekend dat de acteur, bekend van rollen in films en series als Interstellar, True Detective en Mud, onderdeel uit zou maken van de game. Zijn rol is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar hij is in ieder geval wel te horen in de nieuwe trailer, waarin overigens geen gameplay wordt getoond.

De trailer zelf draait om de Mara Yama, "gruwelijke Celestials die in monsterlijke vormen worden getoond" en "iets waar de mensheid in zijn gevecht voor overleven nooit tegenover heeft gestaan". Deze wezens hebben geen thuisplaneet, maar wonen in gigantische ruimtecitadels in de ruimte.

In de game laat de mensheid een stervende aarde achter, en heeft men een nieuwe thuishaven gevonden in een gewelddadig universum. "Hier zijn we de underdogs en vechten we om te overleven. Jij bent de Traveler, de laatste hoop van de mensheid." Spelers moeten buitenaardse technologie en wapens stelen in een poging te overleven.

Exodus wordt ontwikkeld door Archtype Entertainment, dat weer eigendom is van Wizards of the Coast. De studio is opgericht door voormalige Bioware-werknemers. De game komt op een nog onbekend moment naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!