Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie
Achtergrond

Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie

Hup, indies!

Laten we er niet omheen draaien: de Summer Game Fest-presentatie van Geoff Keighley was dit jaar niet om over naar huis te schrijven. Zonder gigantische onthullingen of grote hype-momenten is er weinig van de show blijven hangen.

Na een heerlijk vlot begin, waarin nieuwe aankondigingen als Lego Horizon Adventures en Civilization 7 werden afgewisseld met prachtige beelden van games als Neva en Metaphor: ReFantazio, zakte de show al gauw als een pudding in elkaar. Dat kwam de rest van de presentatie eigenlijk niet meer goed: er was zelfs geen bombshell op het einde waardoor je het voor jezelf goed kon praten dat je tot één uur ‘s nachts op was gebleven. Hoewel nieuwe beelden van Monster Hunter Wilds en Phantom Blade Zero zeker welkom waren, zijn het geen knallers waar je je publiek enthousiast mee naar bed stuurt.

Organisator Geoff Keighley had gewoon niet genoeg grote aankondigingen om een show van twee uur te verantwoorden, maar tegelijkertijd kon hij hem niet korter maken, omdat al die reclameblokken ook nog verstouwd moesten worden. Summer Game Fest is immers geen uitgever die zijn eigen games in de etalage zet met een mooie E3-persconferentie, maar een commercieel bedrijf dat geld moet verdienen om te kunnen bestaan. Het karige aanbod aan aankondigingen werd daardoor nog verder verdund met advertenties.

Watch on YouTube

Wen er maar aan

We kunnen jullie alvast een geheimpje verklappen: dat blijft de komende jaren ook wel zo. Iedereen die de game-industrie een beetje heeft gevolgd de afgelopen tijd, weet dat ontslagrondes en gesloten studio's ons om de oren vliegen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te kunnen berekenen dat minder FTE's, minder studio's en minder investeringen de komende jaren ook minder games opleveren. En dus minder aankondigingen om dit soort shows mee te vullen.

Keighley deed er goed aan om zijn show te beginnen door stil te staan bij deze situatie. Waar hij na The Game Awards eind vorig jaar nog de kritiek kreeg dat hij vrolijk door bleef tetteren over games terwijl de industrie in brand stond, nam hij nu de tijd om zijn steun uit te spreken voor getroffen ontwikkelaars en studio's. En, misschien wel belangrijker, hees hij onafhankelijke ontwikkelaars op het schild door te benadrukken dat kleine teams dit jaar voor de grote successen zorgen. Denk aan de verkoopaantallen van games als Palworld, Manor Lords of Balatro, en je ziet de hoop die er nog wel degelijk gloort voor onze industrie.

Misschien worden gigantische projecten als de Last Of Ussen of Spider-Mans van deze wereld wel te duur om nog lang te blijven bestaan. Maar wat maakt dat uit als je parels als Neva, Slitterhead of Wanderstop in je showcase kunt tonen? Dit soort prachtige projecten - en vele anderen die in streams van bijvoorbeeld Day of the Devs en Devolver werden getoond - laten zien dat creativiteit nog lang niet dood is.

Het is alleen veel te makkelijk om te zeggen dat indiegames de toekomst hebben als de overvloed aan AAA-games de komende jaren wegvalt. Ook kleinere studio's hebben namelijk financiering nodig, en de laatste tijd horen we steeds vaker dat het indie-ontwikkelaars niet lukt om die te vinden. Zonder geldinjectie van uitgevers zijn ook kleine studio's gedoemd om de deuren te sluiten. Kijk alleen al in Nederland maar naar studio's als KeokeN of Paladin Studios.

Watch on YouTube

Among Us-geld

Het is daarom juist zo mooi dat Keighley in zijn show een plek had ingeruimd om nieuwe initiatieven op dit gebied in de schijnwerpers te zetten. Het was bijna emotioneel om te zien hoe Innersloth het podium greep om aan te kondigen dat zij hun verdiende Among Us-miljoenen gaan inzetten om een reeks indiestudio's bestaansrecht te geven. Ze willen andere ontwikkelaars het soort deals geven dat ze zelf graag hadden gehad toen ze nog klein waren. Als grote bedrijven niet meer met geld over de brug komen, dan moet de indiegemeenschap dat zelf maar doen.

Dat is toch prachtig? De ene indiestudio die zijn succes graag gebruikt om anderen ook wat te gunnen? Natuurlijk is het niet alleen uit de goedheid van hun hart: als die nieuwe games succesvol worden, houden ze er zelf allicht ook wat aan over. Maar van alle manieren om te proberen geld te verdienen, is dit toch wel een van de mooiste.

Ook de spotlight op Blumhouse Games was een mooi moment. Het bedrijf is vooral bekend van horrorfilms en -series, maar nu willen ze ook een gametak van de grond krijgen. De reeks aan bizarre horrorgames die de revue passeerde, zag er ongekend intrigerend uit. In tijden waarin zoveel kleine studio's moeite hebben om het hoofd boven water te houden, is het goed dat er nieuwe bedrijven opstaan die er juist geld in investeren.

Hup, Geoff!

Geoff Keighley wordt vaker de ambassadeur van gaming genoemd. Hij heeft natuurlijk The Game Awards opgericht, waar elk jaar de schijnwerpers worden gericht op alles wat games zo cool maakt. Hij organiseert grote shows als Summer Game Fest en Gamescom Opening Night Live. De man houdt oprecht van games, dat is wel duidelijk, maar hij is ook een commerciële duizendpoot die zijn shows volpropt met duurbetaalde reclames, waarbij de lijn tussen trailer en commercial vaak onduidelijk is - voor zover daar überhaupt een verschil tussen zit.

Wat dat betreft is het goed dat hij dit jaar de industrie niet alleen gebruikte om geld aan te verdienen en een flitsende show te maken, maar zich ook uitsprak over de gezondheid van die industrie die hem duidelijk aan het hart gaat. Of, als je heel cynisch bent, kun je zeggen dat hij dat wel móét doen: anders heeft hij de komende jaren ook weinig games om zijn shows mee te vullen.

Hoe dan ook is een schijnwerper op projecten die meer ademruimte geven aan de meest kwetsbare studio's een grote stap in de goede richting. Het zijn initiatieven waar we nog jaren de vruchten van kunnen plukken met creatieve games om te spelen. Wij zetten spellen als Project Dosa, Mars First Logistics, The Mossfield Archives, Fear the Spotlight en The Simulation in ieder geval vast op onze verlanglijst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo Switch-jaaroverzicht van 2024 is gearriveerd
Nieuws

Nintendo Switch-jaaroverzicht van 2024 is gearriveerd

Bekijk hoeveel games en hoeveel uur je dit jaar op de Switch hebt gespeeld

Nintendo heeft het jaaroverzicht van 2024 voor Nintendo Switch-eigenaren beschikbaar gesteld.

In navolging van Xbox Year in Review en PlayStation Wrap-Up kunnen nu ook Switch-gamers een overzicht bekijken van wat ze dit jaar met hun console hebben gedaan. Daarbij wordt aangegeven hoeveel games men dit jaar heeft gespeeld en hoeveel uur met in totaal op de Switch heeft gespeeld.

Logischerwijs kunnen mensen er ook voor kiezen om deze data via infographics te delen via social media. Het Switch-jaaroverzicht kan hier geopend worden. Men moet daarvoor wel inloggen op het Nintendo-account.

Nintendo bracht dit jaar diverse Nintendo Switch-games uit. Onder de grootste releases vielen Super Mario Party Jamboree, Mario and Luigi Brothership, Princess Peach Showtime en The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nominaties van de 2024 Steam Awards bekend
Nieuws

Nominaties van de 2024 Steam Awards bekend

Games als Space Marine 2, Black Myth Wukong en Balatro kunnen game van het jaar winnen

Valve heeft de genomineerde spellen van de 2024-editie van de Steam Awards onthuld.

Dat gebeurde via de Steam-website. Kanshebbers voor de award voor game van het jaar zijn Black Myth: Wukong, Stalker 2: Heart of Chornobyl, Balatro, Helldivers 2 en Warhammer 40,000: Space Marine 2.

Mensen kunnen vanaf vanavond 19:00 uur Nederlandse tijd stemmen op de genomineerden via de bovengenoemde link naar Steam. Stemmen kan tot en met 31 december. Daarbij verdient men speciale Steam-stickers door op de elf categorieën te stemmen. Hieronder zijn alle genomineerden te vinden.

Spel van het jaar

  • Black Myth: Wukong

  • Stalker 2: Heart of Chornobyl

  • Balatro

  • Helldivers 2

  • Warhammer 40,000: Space Marine 2

Vr-spel van het jaar

  • Metro Awakening VR

  • Davigo

  • Maestro

  • Blade and Sorcery

  • Five Nights at Freddy's: Help Wanted 2

Product der liefde

  • Stardew Valley

  • Baldur's Gate 3

  • Dota 2

  • No Man's Sky

  • Elden Ring

Beste spel op Steam Deck

  • Deep Rock Galactic: Survivor

  • Balatro

  • Hades 2

  • God of War: Ragnarok

  • Warhammer 40,000: Rogue Trader

Beter met vrienden

  • Palworld

  • Helldivers 2

  • Warhammer 40,000: Space Marine 2

  • Sons of the Forest

  • Satisfactory

Uitzonderlijke grafische stijl

  • Silent Hill 2

  • Neva

  • Nine Sols

  • Metaphor ReFantazio

  • Hades 2

Meest innovatieve gameplay

  • Stalker 2: Heart of Chornobyl

  • Balatro

  • Helldivers 2

  • Liar's Bar

  • Satisfactory

Beste spel waar je niks van bakt

  • Black Myth Wukong

  • Ghost of Tsushima

  • Dragon Ball Sparking Zero

  • The Finals

  • Tekken 8

Beste soundtrack

  • Silent Hill 2

  • Red Dead Redemption

  • Fate Stay Night

  • Horizon Forbidden West

  • Frostpunk 2

Uitzonderlijke verhaallijn

  • Black Myth Wukong

  • Ghost of Tsushima

  • Stalker 2: Heart of Chornobyl

  • Mouthwashing

  • Final Fantasy XVI

Onderuitzakken en ontspannen

  • Tiny Glade

  • House Flipper 2

  • Farming Simulator 25

  • Webfishing

  • TCG Card Shop Simulator

Reacties

Login of maak een account en praat mee!