Rise of the Ronin: Alle geruchten en feiten op een rij
Achtergrond

Rise of the Ronin: Alle geruchten en feiten op een rij

Team Ninja’s aankomende titel

In maart verschijnt Rise of the Ronin van Nioh-maker Team Ninja. In dit overzicht behandelen we de setting, het verhaal en gameplay-elementen van de samoeraigame.

Releasedatum Rise of the Ronin

Rise of the Ronin verschijnt op 22 maart 2024 exclusief voor PlayStation 5. Het is nog onbekend of de game later ook op andere platformen wordt uitgebracht. 

 Verhaal en setting Rise of the Ronin

In Rise of the Ronin reizen spelers af naar Japan tijdens de tweede helft van de 19e eeuw. De Boshin Oorlog (letterlijk: oorlog van het jaar van de draak), die woedde tussen 1868 en 1869, vormt het decor voor de game. De opening van de Japanse grenzen voor westerse handelaren zorgde voor onvrede bij adellieden en samoerai. Verschillende clans keerden zich tegen de Shogun, waardoor er een gewapend conflict ontstond. Deze oorlog wordt ook wel de Japanse Revolutie genoemd, omdat hij direct heeft geleid tot de val van het Japanse Shogunaat.

Spelers kruipen in Rise of the Ronin in de huid van een ‘naamloze krijger’, die verstrikt raakt in de chaos van een verdeeld land. Het woord ‘Ronin’ betekent daarbij letterlijk ‘dwaler’ en slaat op een samoerai die geen meester (meer) dient. In sommige gevallen komt dit door de dood van een meester of doordat een samoerai wordt weggestuurd, maar hij kan er ook zelf voor kiezen geen meester te dienen.

Team Ninja zegt de protagonist van Rise of the Ronin een diepgaand achtergrondverhaal en complexe persoonlijkheid te hebben gegeven. Specifiekere informatie wil de uitgever nog niet onthullen.

De uitgever heeft bevestigd dat Rise of the Ronin spelers de mogelijkheid biedt om hun eigen ronin te creëren. Of het mogelijk is om het geslacht van de ronin te bepalen is nog niet zeker. In eerdere Team Ninja-titels zoals Wo Long: Fallen Dynasty was die mogelijkheid er wel.

Facties en keuzemogelijkheden

Team Ninja heeft onthuld dat spelers drie facties tegenkomen, die het lot van de Ronin en het land beïnvloeden. Sabuku, Tobaku en Obei. Hoewel deze facties niet echt hebben bestaan, worden zij wel vertegenwoordigd door echte historische figuren.

De Sabuku Factie is toegewijd aan het Tokugawa Shogunaat en wil de centrale macht in Japan behouden. Aan het hoofd van deze factie staan Naosuke Ii, de Rode Demoon van li en geisha Taka Murayama.

Aan de andere kant van het conflict vinden we de Tobaku Factie, die tegen de Shogunaat rebelleert. Ryoma Sakamoto, die spelers wellicht zullen herkennen van Like a Dragon: Ishin!, en Kogoro Katsura hebben de leiding over deze factie.

Tot slot krijgen spelers te maken met de Obei Factie. Deze factie is het gezicht van de westerse handelaren, die door de openstelling van de grenzen hopen op meer invloed en macht. De Obei Factie wordt geleid door de Amerikaanse marinecommodore Matthew Perry (nee, niet díé Matthew Perry) en Britse diplomaat Rutherford Alcock. 

Voor het eerst in de geschiedenis van Team Ninja hebben spelers de touwtjes van het verhaal in handen door middel van cruciale keuzes. De uitgever belooft een dynamische vertelling met diverse eindes, gebaseerd op de beslissingen die spelers maken tijdens dialogen en de banden die ze smeden met verschillende personages. Deze banden kunnen worden beïnvloed door het voltooien van 'bond missions'.

Watch on YouTube

Gameplay

Open wereld

Team Ninja heeft bevestigd dat spelers in Rise of the Ronin door een open wereld kunnen reizen. Naast het traditionele paardrijden, biedt Rise of the Ronin spelers de mogelijkheid om tussen gebouwen te slingeren met een werphaak, of om met een glider door de lucht te zweven. De grootte van de wereld is nog niet bekend, maar spelers komen in ieder geval drie belangrijke steden tegen: Kioto, Yokohama en Edo, het hedendaagse Tokio.

Het arsenaal in Rise of the Ronin is een combinatie tussen traditioneel Japans en 19e-eeuws westers wapentuig - van de katana tot zwaarden, speren en zelfs een soort ‘vlammenwerper’.

Team Ninja legt de nadruk op strategie en nauwkeurigheid in de gevechten, waarbij timing en het analyseren van de vijand cruciaal zijn. Daarnaast bieden de stealth-mechanismen spelers de kans om hun tegenstanders geruisloos te benaderen.

Het is nog niet bekend of Rise of the Ronin toegevoegd wordt aan de lijst van Team Ninja’s soulslike-games. De uitgever zelf noemde de game eerder een ‘actie-rpg’ en onthulde dat er spelers de moeilijkheidsgraad aan kunnen passen. Daarnaast is er de mogelijkheid om de game in co-op-mode te spelen. Verscheidene media hebben Rise of the Ronin echter een soulslike genoemd, gebaseerd op de meest recente State of Play, maar of deze aanname klopt moet nog blijken.

Progressiesysteem

In de wereld van Rise of the Ronin zijn er twee belangrijke progressiemiddelen: XP en Karma. Terwijl het ‘normale’ XP-systeem spelers beloont zonder straf bij een eventuele dood, introduceert Karma een element van risico en beloning. Hoe spelers Karma precies vergaren en wat ze ermee kunnen is nog niet bekend.

Rise of the Ronin verschijnt op 22 maart voor PlayStation 5. Dit artikel wordt bijgewerkt met meer informatie zodra deze beschikbaar is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films
Nieuws

PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films

Onder andere Netflix en Warner Bros. zouden interesse hebben

PlayStation Productions heeft een nieuwe Resident Evil-film in productie. Het betreft een reboot en staat dus los van eerder verschenen Resident Evil-films.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Zach Cregger, de acteur en regisseur achter de in 2022 verschenen horrorfilm Barbarian, zou de regie en het schrijven van het script op zich nemen. Shay Hatten, die eerder aan Zack Snyders Army of the Dead en John Wick 4 heeft gewerkt, zou meehelpen met het schrijfwerk.

PlayStation Productions - een in 2019 door Sony Interactive Entertainment opgerichte tak van het bedrijf dat zich richt op verfilmingen van gamefranchises - zou de handen ineenslaan met Constantin Film, dat sinds de jaren negentig de rechten op Resident Evil-verfilmingen in handen heeft. Vier verschillende studio's zouden op dit moment bieden op de rechten om de film uit te geven, waaronder Netflix en Warner Bros.

Tussen 2002 en 2016 zijn zes Resident Evil-films uitgekomen met MIlla Jovovich in de hoofdrol. In 2021 kwam er al een rebootfilm uit genaamd Resident Evil: Welcome to Raccoon City. Ook kwam er een live-action-serie uit op Netflix, maar die werd na één seizoen al geannuleerd.

De horrorfranchise van Capcom gaat al sinds de jaren negentig mee en is - onder andere dankzij diverse positief ontvangen remakes - populairder dan ooit. Onlangs bleek nog dat de remake van het vierde deel meer dan negen miljoen keer is verkocht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Phil Spencer sluit multiplatformrelease van Starfield niet uit
Nieuws

Phil Spencer sluit multiplatformrelease van Starfield niet uit

Hij antwoordde 'nee' op de vraag of de game Xbox-exclusief blijft

Xbox-baas Phil Spencer sluit niet uit dat Bethesda's Starfield uiteindelijk naar andere consoles komt.

De game kwam in 2023 uit op Xbox Series-consoles en pc. Sindsdien is de strategie van Microsoft flink verandert en komen er steeds meer Xbox-games naar andere consoles. Afgelopen weekend liet Spencer tijdens een interview met Gamertag Radio al weten dat er steeds meer voorheen exclusieve Xbox-games naar andere systemen komen en dat het bedrijf ook Switch 2 zal ondersteunen.

Gedurende een interview met journalist Destin Legarie werd hem gevraagd of Starfield exclusief voor Xbox blijft. Daarop gaf Spencer een duidelijk antwoord: "Nee. Er is geen specifieke game... er is geen reden voor mij om een hek rondom een game te bouwen en te zeggen, 'deze game komt niet naar een plek toe waar het spelers en succes kan vinden'. We kunnen betere zaken doen en investeren in een geweldige line-up aan games, dat is onze strategie. Onze strategie is om onze games beschikbaar te stellen."

Het is dus absoluut mogelijk dat Starfield uiteindelijk naar andere platforms, zoals PlayStation 5, komt. Lars Cornelis gaf de Xbox-versie van de game een 9: "'Skyrim in space' doet Starfield tekort, maar is tegelijkertijd de perfecte omschrijving van dit totaalpakket. Starfield is zo groot, divers en gedetailleerd dat het moeilijk is jezelf niet in deze wereld te verliezen. Niet alles is perfect, maar de minpunten worden volledig overvleugeld door de pluspunten. Kortom, een typische Bethesda-game. Maar dan in de ruimte."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!