Rise of the Ronin: Alle geruchten en feiten op een rij
Achtergrond

Rise of the Ronin: Alle geruchten en feiten op een rij

Team Ninja’s aankomende titel

In maart verschijnt Rise of the Ronin van Nioh-maker Team Ninja. In dit overzicht behandelen we de setting, het verhaal en gameplay-elementen van de samoeraigame.

Releasedatum Rise of the Ronin

Rise of the Ronin verschijnt op 22 maart 2024 exclusief voor PlayStation 5. Het is nog onbekend of de game later ook op andere platformen wordt uitgebracht. 

 Verhaal en setting Rise of the Ronin

In Rise of the Ronin reizen spelers af naar Japan tijdens de tweede helft van de 19e eeuw. De Boshin Oorlog (letterlijk: oorlog van het jaar van de draak), die woedde tussen 1868 en 1869, vormt het decor voor de game. De opening van de Japanse grenzen voor westerse handelaren zorgde voor onvrede bij adellieden en samoerai. Verschillende clans keerden zich tegen de Shogun, waardoor er een gewapend conflict ontstond. Deze oorlog wordt ook wel de Japanse Revolutie genoemd, omdat hij direct heeft geleid tot de val van het Japanse Shogunaat.

Spelers kruipen in Rise of the Ronin in de huid van een ‘naamloze krijger’, die verstrikt raakt in de chaos van een verdeeld land. Het woord ‘Ronin’ betekent daarbij letterlijk ‘dwaler’ en slaat op een samoerai die geen meester (meer) dient. In sommige gevallen komt dit door de dood van een meester of doordat een samoerai wordt weggestuurd, maar hij kan er ook zelf voor kiezen geen meester te dienen.

Team Ninja zegt de protagonist van Rise of the Ronin een diepgaand achtergrondverhaal en complexe persoonlijkheid te hebben gegeven. Specifiekere informatie wil de uitgever nog niet onthullen.

De uitgever heeft bevestigd dat Rise of the Ronin spelers de mogelijkheid biedt om hun eigen ronin te creëren. Of het mogelijk is om het geslacht van de ronin te bepalen is nog niet zeker. In eerdere Team Ninja-titels zoals Wo Long: Fallen Dynasty was die mogelijkheid er wel.

Facties en keuzemogelijkheden

Team Ninja heeft onthuld dat spelers drie facties tegenkomen, die het lot van de Ronin en het land beïnvloeden. Sabuku, Tobaku en Obei. Hoewel deze facties niet echt hebben bestaan, worden zij wel vertegenwoordigd door echte historische figuren.

De Sabuku Factie is toegewijd aan het Tokugawa Shogunaat en wil de centrale macht in Japan behouden. Aan het hoofd van deze factie staan Naosuke Ii, de Rode Demoon van li en geisha Taka Murayama.

Aan de andere kant van het conflict vinden we de Tobaku Factie, die tegen de Shogunaat rebelleert. Ryoma Sakamoto, die spelers wellicht zullen herkennen van Like a Dragon: Ishin!, en Kogoro Katsura hebben de leiding over deze factie.

Tot slot krijgen spelers te maken met de Obei Factie. Deze factie is het gezicht van de westerse handelaren, die door de openstelling van de grenzen hopen op meer invloed en macht. De Obei Factie wordt geleid door de Amerikaanse marinecommodore Matthew Perry (nee, niet díé Matthew Perry) en Britse diplomaat Rutherford Alcock. 

Voor het eerst in de geschiedenis van Team Ninja hebben spelers de touwtjes van het verhaal in handen door middel van cruciale keuzes. De uitgever belooft een dynamische vertelling met diverse eindes, gebaseerd op de beslissingen die spelers maken tijdens dialogen en de banden die ze smeden met verschillende personages. Deze banden kunnen worden beïnvloed door het voltooien van 'bond missions'.

Watch on YouTube

Gameplay

Open wereld

Team Ninja heeft bevestigd dat spelers in Rise of the Ronin door een open wereld kunnen reizen. Naast het traditionele paardrijden, biedt Rise of the Ronin spelers de mogelijkheid om tussen gebouwen te slingeren met een werphaak, of om met een glider door de lucht te zweven. De grootte van de wereld is nog niet bekend, maar spelers komen in ieder geval drie belangrijke steden tegen: Kioto, Yokohama en Edo, het hedendaagse Tokio.

Het arsenaal in Rise of the Ronin is een combinatie tussen traditioneel Japans en 19e-eeuws westers wapentuig - van de katana tot zwaarden, speren en zelfs een soort ‘vlammenwerper’.

Team Ninja legt de nadruk op strategie en nauwkeurigheid in de gevechten, waarbij timing en het analyseren van de vijand cruciaal zijn. Daarnaast bieden de stealth-mechanismen spelers de kans om hun tegenstanders geruisloos te benaderen.

Het is nog niet bekend of Rise of the Ronin toegevoegd wordt aan de lijst van Team Ninja’s soulslike-games. De uitgever zelf noemde de game eerder een ‘actie-rpg’ en onthulde dat er spelers de moeilijkheidsgraad aan kunnen passen. Daarnaast is er de mogelijkheid om de game in co-op-mode te spelen. Verscheidene media hebben Rise of the Ronin echter een soulslike genoemd, gebaseerd op de meest recente State of Play, maar of deze aanname klopt moet nog blijken.

Progressiesysteem

In de wereld van Rise of the Ronin zijn er twee belangrijke progressiemiddelen: XP en Karma. Terwijl het ‘normale’ XP-systeem spelers beloont zonder straf bij een eventuele dood, introduceert Karma een element van risico en beloning. Hoe spelers Karma precies vergaren en wat ze ermee kunnen is nog niet bekend.

Rise of the Ronin verschijnt op 22 maart voor PlayStation 5. Dit artikel wordt bijgewerkt met meer informatie zodra deze beschikbaar is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pocket Wheels combineert platformen en racen
Nieuws

Pocket Wheels combineert platformen en racen

Komt in 2026 naar alle moderne consoles en pc

Deck13 Spotlight brengt volgend jaar Pocket Wheels uit, een 3D-game die de platform- en racegenres combineert.

Volgens ontwikkelaar Florian Wolf draait Pocket Wheels om de fantasieën die we als kinderen thuis creëerden met ons speelgoed. Spelers besturen een speelgoedwagen die kan springen, glijden en zelfs een grijphaak heeft. Daarnaast kunnen er andere voertuigen aangeschaft worden door in de game munten te verzamelen - waaronder een motor en een skateboard.

Spelers bezoeken diverse kamers in het huis - elk met een eigen thema - en doen tussen het platformen door ook diverse racebanen aan. Ook zijn er diverse andere bezigheden te ontdekken, waaronder potjes tafelvoetbal, minigolf en 'de vloer is lava'. Daarbij waarschuwt de ontwikkelaar specifiek voor een gevaarlijke Roomba die door het huis heen schuift.

Pocket Wheels komt in de loop van 2026 uit op pc (Steam, GOG), Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Hieronder kan de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer
Nieuws

Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer

Het ontwikkelteam is daarbij flink uitgedund

Wyrdsong, de debuutgame van een studio bestaande uit voormalige Bethesda- en Obsidian-ontwikkelaars, wordt minder ambitieus dan in eerste instantie de bedoeling was: de game heeft geen open spelwereld meer.

Dat meldt Jeff Gardiner - die voorheen aan het roer van Fallout 76 stond - aan PC Gamer. Wyrdsong werd in 2022 aangekondigd als de debuutgame van Something Wicked Games, maar het team heeft niet afdoende financiële middelen weten los te peuteren nadat het geld uit een investering van NetEase opgemaakt was.

Volgens Gardiner is het grootste gedeelte van het team inmiddels niet meer werkzaam bij de studio, waaronder medeoprichter Charles Staples (voorheen van Obsidian Entertainment). Ook Will Shen, de missiedesigner van Starfield die in 2023 werd aangenomen bij Something Wicked, is vertrokken.

Als gevolg van dit alles heeft de studio de schaal van Wyrdsong naar beneden bijgesteld. Waar het plan eerst was om er een openwereld-rpg van te maken, wordt de spelwereld nu opgedeeld in zones - vergelijkbaar met het recentelijk verschenen Avowed. Daarnaast is er een roguelite systeem aan de game toegevoegd, wat volgens de makers prima bij het concept van de game past.

Something Wicked Games blijft het spel ontwikkelen, al geeft Gardiner toe dat de toekomst er "erg uitdagend" uitziet en dat de game wordt ontwikkeld met een minimale bezetting. "Ik werk hard aan het vinden van meer investeringen of aanbiedingen van uitgevers. Ik hoop dat we er dit jaar uit komen, maar ik probeer ook gewoon de storm te doorstaan."

Wyrdsong speelt zich af in een alternatieve versie van Portugal tijdens de Middeleeuwen. Het spel moet er voor zorgen dat gamers "de aard van de realiteit in twijfel trekken". Daarbij moeten gemaakte keuzes en de consequenties die daaruit voortvloeien een belangrijk onderdeel van de ervaring worden, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is in de nieuwe versie van het spel. Het is nog niet bekend wanneer Wyrdsong verschijnt of op welke platform.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!