Rise of the Ronin: Alle geruchten en feiten op een rij
Achtergrond

Rise of the Ronin: Alle geruchten en feiten op een rij

Team Ninja’s aankomende titel

In maart verschijnt Rise of the Ronin van Nioh-maker Team Ninja. In dit overzicht behandelen we de setting, het verhaal en gameplay-elementen van de samoeraigame.

Releasedatum Rise of the Ronin

Rise of the Ronin verschijnt op 22 maart 2024 exclusief voor PlayStation 5. Het is nog onbekend of de game later ook op andere platformen wordt uitgebracht. 

 Verhaal en setting Rise of the Ronin

In Rise of the Ronin reizen spelers af naar Japan tijdens de tweede helft van de 19e eeuw. De Boshin Oorlog (letterlijk: oorlog van het jaar van de draak), die woedde tussen 1868 en 1869, vormt het decor voor de game. De opening van de Japanse grenzen voor westerse handelaren zorgde voor onvrede bij adellieden en samoerai. Verschillende clans keerden zich tegen de Shogun, waardoor er een gewapend conflict ontstond. Deze oorlog wordt ook wel de Japanse Revolutie genoemd, omdat hij direct heeft geleid tot de val van het Japanse Shogunaat.

Spelers kruipen in Rise of the Ronin in de huid van een ‘naamloze krijger’, die verstrikt raakt in de chaos van een verdeeld land. Het woord ‘Ronin’ betekent daarbij letterlijk ‘dwaler’ en slaat op een samoerai die geen meester (meer) dient. In sommige gevallen komt dit door de dood van een meester of doordat een samoerai wordt weggestuurd, maar hij kan er ook zelf voor kiezen geen meester te dienen.

Team Ninja zegt de protagonist van Rise of the Ronin een diepgaand achtergrondverhaal en complexe persoonlijkheid te hebben gegeven. Specifiekere informatie wil de uitgever nog niet onthullen.

De uitgever heeft bevestigd dat Rise of the Ronin spelers de mogelijkheid biedt om hun eigen ronin te creëren. Of het mogelijk is om het geslacht van de ronin te bepalen is nog niet zeker. In eerdere Team Ninja-titels zoals Wo Long: Fallen Dynasty was die mogelijkheid er wel.

Facties en keuzemogelijkheden

Team Ninja heeft onthuld dat spelers drie facties tegenkomen, die het lot van de Ronin en het land beïnvloeden. Sabuku, Tobaku en Obei. Hoewel deze facties niet echt hebben bestaan, worden zij wel vertegenwoordigd door echte historische figuren.

De Sabuku Factie is toegewijd aan het Tokugawa Shogunaat en wil de centrale macht in Japan behouden. Aan het hoofd van deze factie staan Naosuke Ii, de Rode Demoon van li en geisha Taka Murayama.

Aan de andere kant van het conflict vinden we de Tobaku Factie, die tegen de Shogunaat rebelleert. Ryoma Sakamoto, die spelers wellicht zullen herkennen van Like a Dragon: Ishin!, en Kogoro Katsura hebben de leiding over deze factie.

Tot slot krijgen spelers te maken met de Obei Factie. Deze factie is het gezicht van de westerse handelaren, die door de openstelling van de grenzen hopen op meer invloed en macht. De Obei Factie wordt geleid door de Amerikaanse marinecommodore Matthew Perry (nee, niet díé Matthew Perry) en Britse diplomaat Rutherford Alcock. 

Voor het eerst in de geschiedenis van Team Ninja hebben spelers de touwtjes van het verhaal in handen door middel van cruciale keuzes. De uitgever belooft een dynamische vertelling met diverse eindes, gebaseerd op de beslissingen die spelers maken tijdens dialogen en de banden die ze smeden met verschillende personages. Deze banden kunnen worden beïnvloed door het voltooien van 'bond missions'.

Watch on YouTube

Gameplay

Open wereld

Team Ninja heeft bevestigd dat spelers in Rise of the Ronin door een open wereld kunnen reizen. Naast het traditionele paardrijden, biedt Rise of the Ronin spelers de mogelijkheid om tussen gebouwen te slingeren met een werphaak, of om met een glider door de lucht te zweven. De grootte van de wereld is nog niet bekend, maar spelers komen in ieder geval drie belangrijke steden tegen: Kioto, Yokohama en Edo, het hedendaagse Tokio.

Het arsenaal in Rise of the Ronin is een combinatie tussen traditioneel Japans en 19e-eeuws westers wapentuig - van de katana tot zwaarden, speren en zelfs een soort ‘vlammenwerper’.

Team Ninja legt de nadruk op strategie en nauwkeurigheid in de gevechten, waarbij timing en het analyseren van de vijand cruciaal zijn. Daarnaast bieden de stealth-mechanismen spelers de kans om hun tegenstanders geruisloos te benaderen.

Het is nog niet bekend of Rise of the Ronin toegevoegd wordt aan de lijst van Team Ninja’s soulslike-games. De uitgever zelf noemde de game eerder een ‘actie-rpg’ en onthulde dat er spelers de moeilijkheidsgraad aan kunnen passen. Daarnaast is er de mogelijkheid om de game in co-op-mode te spelen. Verscheidene media hebben Rise of the Ronin echter een soulslike genoemd, gebaseerd op de meest recente State of Play, maar of deze aanname klopt moet nog blijken.

Progressiesysteem

In de wereld van Rise of the Ronin zijn er twee belangrijke progressiemiddelen: XP en Karma. Terwijl het ‘normale’ XP-systeem spelers beloont zonder straf bij een eventuele dood, introduceert Karma een element van risico en beloning. Hoe spelers Karma precies vergaren en wat ze ermee kunnen is nog niet bekend.

Rise of the Ronin verschijnt op 22 maart voor PlayStation 5. Dit artikel wordt bijgewerkt met meer informatie zodra deze beschikbaar is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!