Skate 3 heeft het eeuwige leven
Achtergrond

Skate 3 heeft het eeuwige leven

Het is alweer tien jaar geleden dat Skate 3 verscheen, EA’s laatste deel in de geliefde skateboardfranchise. Het is dus de hoogste tijd om terug te blikken en te bekijken welke titels de franchise geestelijk in leven houden.

De Skate-franchise begint als een succesverhaal. Waar Tony Hawk’s Pro Skater het skategenre ooit tot astronomische hoogte bracht, werd het gejuich bij elk nieuw deel minder luid. Terwijl Activision en Neversoft bleven vasthouden aan de spectaculaire capriolen van Hawk en andere pro’s, snakten fans naar iets nieuws. Uiteindelijk was het EA Blackbox, met een indrukwekkend cv dankzij de Need for Speed-franchise, dat voorzag in die behoefte: Skate.

Skate voelde fris door zijn realistischere insteek. Het ‘flick-it’-systeem bootst het skateboarden realistischer na en beloont spelers meer voor het maken van lastige trucs. Skate werd een groot succes en versloeg Tony Hawk’s Proving Ground, dat ook in 2007 verscheen, zowel qua ontvangst als verkopen. Het gat tussen de twee franchises werd groter toen Skate 2 in 2009 verscheen, dat een aantal grote stappen vooruit zette en een veel betere game was dan Tony Hawk Ride – waarin spelers op een fysieke deck trucs maken. De nieuwe skatekoning had zijn plaats op de troon vastgesteld.

©GMRimport

Omarmt skateboarden

Bovenstaande context is belangrijk om te begrijpen waar Skate 3 vandaan komt. Met iets meer dan een jaar ontwikkeltijd vindt het laatste deel namelijk geenszins het (skateboard)wiel opnieuw uit. De belangrijkste fundamenten werden gelegd in het eerste deel, en Skate 2 bood een hoop nieuwe en logische features. Onlinemodi, los van je board kunnen rondwandelen en eigen skateparken maken zijn bijvoorbeeld de reden dat het tweede deel wordt gezien als het meest revolutionair.

Toch was Skate 3 een belangrijke ommekeer, met name qua visuele stijl. Waar de eerste games meededen aan de race om de meest grauwe game ooit - waar titels als Gears of War en Call of Duty 4: Modern Warfare uit dat tijdperk ook kanshebbers voor waren - straalt Skate 3 dankzij het briljante kleurgebruik. Ook zonder de niettemin fijne 4K-patch op Xbox One X is de grote stad Port Carverton een prachtig toneel voor al dat skatespektakel.

De stad is daarnaast de meest gevarieerde uit de reeks, zonder te neigen naar het absurde. Het universiteitsdistrict heeft bijvoorbeeld een modern ogende campus met rails om recordafstanden te grinden, downtown biedt vooral stoeprandjes, bankjes en parkeergarages en het industriële gebied kent zenuwslopende, stenen racebanen en gigantische skatebowls. Ook niet onbelangrijk: de stad omarmt skatecultuur, in plaats van de nogal vijandige houding tegenover de sport in voorgaande delen. In Skate 3 kun je naar hartenlust rondskaten in de zon, objecten verplaatsen om je hardflip te perfectioneren en pareltjes van skatespots ontdekken.

Iedereen mag weten dat Skate 3 een fantastische game is, of je nou hersenloos wilt skaten of online meedoet aan wedstrijden.

-

Skateporno

De ontzettend vloeiende gameplay van Skate 3 is een van de redenen dat de game vandaag de dag nog zeer fijn speelt. De renanimaties waren bij release al achterhaald, maar tot op heden overtreft geen skategame het gevoel van snelheid in een halfpipe of langdurig grinden op een stalen rail: het is pure skateporno. Niet dat EA Blackbox een realistische game op het oog had. Hier en daar zorgen de ragdoll physics voor hilarische momenten en bij het maken van trucs is de letterlijke aantrekkingskracht van objecten duidelijk merkbaar om alles vloeiend te laten verlopen. Zelfs tijdens de in Skate 3 geïntroduceerde hardcoremodus voelt de game niet honderd procent authentiek.

De toegankelijkheid van Skate 3 is wellicht zelfs de kracht van de game: dankzij een uitgebreide skateschool worden beginnende spelers een handje geholpen. Onder commentaar van Coach Frank, een hele foute skateleraar, leer je het brede scala aan mogelijke trucs en grinds, dat ook gevorderden de middelen geeft om de meest uitdagende missies van de game te ‘killen’.

De carrièremodus van Skate 3 is verder niet bijzonder innovatief. Ditmaal zijn spelers op zoek naar zoveel mogelijk publiciteit om skateboards te verkopen en steeds meer grote skaters aan te trekken. Dat concept wordt op een grappige manier bevorderd door het in-game sociale platform Skate Feed, hoewel dat met echte social media behoorlijk achterhaald is. Een gruwelijke val in de Hall of Meat of een duizelingwekkende sprong direct met de hele wereld kunnen delen is natuurlijk veel gemakkelijker. Bovendien mag iedereen weten dat Skate 3 een fantastische game is, of je nou hersenloos wilt skaten of online meedoet aan wedstrijden.

©GMRimport

Skate 4

Wellicht nog boeiender dan de game zelf is de nasleep van Skate 3, dat het abrupte einde van de franchise betekende. Blijkbaar verkocht de serie niet voldoende vergeleken met EA’s andere franchises, met name titanen als Fifa en Madden. Het lot van EA Blackbox is net zo tragisch. De studio werd in 2012 gesloten en een deel van de werknemers werd gezet op opkomende markten als free-to-play games.

De hoop op Skate 4 leek daarmee verloren te gaan, al blijft de mondige community volhouden tot EA mogelijk ooit overstag gaat. Bekijk de turbulente chat van een EA-livestream en ‘#Skate4’ domineert de reacties. Dat kwam mede doordat een community manager van het bedrijf in 2017 de game noemde in een tweet en EA en jaar later vlak voor E3 de servers van Skate 3 plotseling weer inschakelde. Dat enthousiasme is terecht: met de huidige techniek kunnen we oneindig dromen over wat er mogelijk is voor een eventueel vervolg.

Maar Skate 4 is niet in ontwikkeling en staat naar verluidt ook niet op de planning – waar Tony Hawks’s Pro Skater wél terug gaat keren. In de tussentijd zijn verschillende kleine studio’s aan de slag gegaan met spirituele opvolgers, zoals Session van creā-ture Studios en Skater XL van Easy Day Studios. Beide titels pogen de realistische trend die Skate ooit begon voort te zetten door elk van de analoge sticks te laten corresponderen met een voet, wat moet zorgen voor een nog authentiekere skate-ervaring. Session legt de focus op de pure uitdaging van skateboarden, terwijl Skater XL iets van de glamour terugbrengt met bekende skateboarders, grote merken en een samengestelde soundtrack.

De laatste van zijn soort

De vraag blijft natuurlijk of bovenstaande titels het halen bij de grootschalige, gevarieerde game die Skate 3 is. Wellicht biedt geen toekomstige skateboardboardgame een dusdanig compleet pakket – inclusief grote spelwereld, multiplayermodus, levelbouwer en uitgebreide soundtrack - waardoor Skate 3 daadwerkelijk de laatste van zijn soort is. Gelukkig is de game op zijn tiende verjaardag nog uitstekend speelbaar en zijn er talloze skateparken van gebruikers te ontdekken, en dankzij backwards compatibility ondersteunt de aankomende Xbox Series X de game tijdens de volgende generatie. Dat geeft Skate 3 het eeuwige leven.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ys X: Proud Nordics en Trails in the Sky 1st Chapter komen in 2025 uit
Nieuws

Ys X: Proud Nordics en Trails in the Sky 1st Chapter komen in 2025 uit

Een nieuwe versie en een remake

Ontwikkelaar Nihon Falcom levert de games Trails in the Sky 1st Chapter en Ys X: Proud Nordics beide in 2025 af.

Trails in the Sky 1st Chapter was eerder al aangekondigd en stond voorheen bekend als The Legend of Heroes: Trails in the Sky The 1st. Het is een remake van de klassieke rpg die twintig jaar geleden uitkwam. Spelwereld Liberl Kingdom is geheel naar drie dimensies overgezet. Er kan daarnaast naadloos geschakeld worden tussen twee vechtmodi: Field Action en Command Battle. De game komt in het najaar van 2025 wereldwijd uit op PlayStation 5, Nintendo Switch en Steam en bevat zowel Engelse als Japanse stemmen.

Daarnaast werd Ys X: Proud Nordics aangekondigd, een nieuwe versie van de vorig jaar uitgekomen actie-rpg Ys X: Nordics met een nieuw verhaal en diverse toevoegingen. In de game kunnen spelers ook het grote nieuwe Aland Island bezoeken, ten noorden van de Obelia Gulf. Het spel komt ergens in 2025 in ieder geval in Japan uit op nog onaangekondigde consoles.

Eerder deze week bleek dat Masayuki Kato, de oprichter van de Japanse ontwikkelaar Nihon Falcom, op 78-jarige leeftijd is overleden.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Het openingsfilmpje van Civilization 7
Nieuws

Het openingsfilmpje van Civilization 7

Game verschijnt op 11 februari voor pc en consoles

Het openingsfilmpje van Sid Meier's Civilization 7 is online gedeeld en valt nu te bekijken.

De cinematische beelden maken de Civilization-fan alvast lekker voor wat komen gaat, met verschillende samenlevingen die door de tijd heen uitgelicht worden.

Civilization 7 verschijnt op 11 februari 2025 op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Mensen die de Deluxe of Founders Edition van de game reserveren kunnen vanaf 6 februari aan de slag met de game.

De Civilization-reeks bestaat al sinds 1991 en inmiddels zijn er meer dan 65 miljoen exemplaren van games uit de serie verkocht. Civilization 6 verscheen in 2016 en is de bestverkochte game in de reeks. In de turn-based strategiegames bouwen spelers hun eigen samenleving op door de jaren heen.

Marvin Toepoel speelde tijdens Gamescom alvast een vroege versie van de game: "Als er één ding duidelijk wordt in onze drie uur in Civilization 7, is dat er veel meer keuzes zijn die juist de doorgewinterde Civ-speler de mogelijkheid geven om hun beschaving te sturen, en er iets unieks van te maken. In die eerste pakweg zeventig beurten zijn er al te veel keuzes om hier allemaal op te kunnen schrijven. ’Narrative keuzes, bijvoorbeeld: wat voor soort toespraak houdt jouw eerste gouverneur? Hoe reageert jouw stad op de eerste natuurramp? Maar er komen ook allerlei quests langs, vaak op basis van jouw speelstijl."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!