Travis Strikes Again: No More Heroes is een game van bezinning
Achtergrond

Travis Strikes Again: No More Heroes is een game van bezinning

Het is traditie op Gamer.nl om aan het einde van het jaar uitgebreid terug te blikken en vooruit te kijken. Dat doen we uiteraard met de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2019 en Top 100 van 2020, maar in deze rubriek kiezen Gamer.nl-redacteuren individueel hun favoriete game van dit jaar. Vandaag is Joe van Burik aan de beurt met Travis Strikes Again: No More Heroes.

In een jaar vol sterke racegamereleases (zoals DiRT Rally 2.0, F1 2019 en Wreckfest op de PlayStation 4) had ik gemakkelijk een snel spel kunnen kiezen als favoriete game van 2019. Maar nee, die eer gaat naar de ‘absurde middelmatige actiegame’: het autobiografische Travis Strikes Again: No More Heroes van Goichi ‘Suda51’ Suda.

©GMRimport

Als liefhebber van Suda’s werk - dat me sinds Killer7 in 2005 beklijft - voelde ik me ietwat verscheurd tijdens het recenseren van Travis Strikes Again: No More Heroes. De game zit weliswaar boordevol verwijzingen en stoere uitspraken die betrekking hebben op de meest uiteenlopende zaken op de wereld, van Hotline Miami tot overheidsspionage, maar wist met z’n basale hack ‘n slash-gameplay niet echt indruk te maken. Parallel daaraan loopt een absurdistisch tekstavontuur van hoofdpersoon Travis Touchdown, de markante antiheld die zich vooral afvraagt of het afslachten van evenzo bloeddorstige krijgers het enige is dat zijn leven zin geeft. Zo kwam ik ertoe om de game te bestempelen met het ultieme recensentencliché: leuk voor de liefhebbers. En ik wist niet eens echt of ik daar zelf nog wel toe behoorde.

Kill the Past

Toch kijk ik sinds kort behoorlijk anders naar Travis Strikes Again. Die verschuiving kwam vooral op gang dankzij de zeer bijzondere trailer van Suda’s volgende game: No More Heroes 3. Gelet op de reacties en vooral de kijkcijfers op YouTube (het is één van de best bekeken trailers op Nintendo’s kanaal in tijden) heeft dit verrassend lange animatiespektakel vol mysterieuze gebeurtenissen en uitspraken een hoop anticipatie teweeggebracht. En dat is typisch, want alleen wie Travis Strikes Again serieus gespeeld heeft, kan enigszins begrijpen wat (en vooral wie) er in de trailer aan bod komt.

Watch on YouTube

Deze uitwerking kenmerkt Suda’s werkwijze, die in zekere zin te vergelijken valt met de manier waarop zijn bevriende collega Hideo Kojima (samen maakten ze ooit het hoorspel Sdatcher) het publiek keer op keer weet te bespelen. Maar waar Kojima spelers vooral lijkt te willen shockeren en op soms onbegrijpelijke wijze aan het denken zetten, werkt Suda aan een groter geheel. Je kunt dit beschouwen als een soort eigen, zeer persoonlijke variant op Marvel’s Cinematic Universe - door ingewijden ook wel ‘Sudaverse’ genoemd. Dat universum bevat op zijn beurt weer een kern van diepgaande, geëngageerde games: de ‘Kill the Past’-reeks.

Uitgebreidere uitleg over dit ‘canon’ van Suda51, waartoe onder meer zijn beste titels Killer7, No More Heroes en TheSilverCase behoren, is een artikel op zich waard. Deze games zijn juist zo de moeite waard omdat ze vol zitten met engagement en diepgaande dialogen, die je confronteren met zwaarwegende gebeurtenissen uit het leven - variërend van politieke spelletjes tot omgaan met de dood - en vooral de worsteling om deze te verwerken. Lange tijd leek Suda Kill the Past eigenlijk achter zich te hebben gelaten (met de release van No More Heroes 2 in 2010), maar door kort na de release van Travis Strikes Again een nieuwe introductievideo aan de game toe te voegen die zijn nieuwste werk aan Killer7 koppelde, bleek zijn levenswerkreeks weer springlevend.

©GMRimport

EA

Die keuze lijkt de Japanner zeer bewust te hebben gemaakt. Suda vergaarde immers ooit relatieve bekendheid met de Kill the Past-games, die hij zelf met ziel en zaligheid schreef en ontwierp. Vervolgens nam hij een meer zakelijke CEO-rol aan binnen zijn studio Grasshopper Manufacture, om meer spellen te maken gericht op een breder, Westers publiek, zoals Shadows of the Damned (2011), Lollipop Chainsaw (2012) en Killer is Dead (2013). Vooral het ontwikkelproces achter eerstgenoemde game viel hem zwaar: uitgever EA perkte zijn creatieve vrijheid fors in en dwong de ontwikkelaar tot een actiegame die vooral goed scoorde in focustests, in plaats van het vertellen van een eigen diepgaand verhaal. Niet voor niets is een volledig level in Travis Strikes Again opgedragen aan Suda’s lijdensweg met de Amerikaanse gigant, die toen onder leiding stond van John Riccitiello - nu de van seksueel misbruik beschuldigde topman van Unity, wiens achternaam flink door het slijk gehaald wordt in de game.

En dat is slechts een voorbeeld van hoe Suda in Travis Strikes Again wil afrekenen met zijn recente verleden, om zo te kunnen terugkeren naar zijn roots als autonome gamemaker. Niet voor niets vertelt de Japanner tegenwoordig vol trots dat hij sinds deze titel weer zelf schrijft en ontwerpt met een klein team, en positioneert hij zichzelf het liefst naast onafhankelijke ontwikkelaars - ook getuige de vele tientallen shirts van populaire indietitels in Travis Strikes Again. Suda is terug bij zijn roots: het maken van games met een boodschap, waarmee hij een klein, maar zeer trouw publiek weet aan te spreken. En dat maakt hem weer gelukkig.

In dat proces kan ik me nu aardig goed verplaatsen - nóg een reden waarom Travis Strikes Again in m’n achting steeg. Eind 2019 liep ik zelf tegen een soort burn-out aan na jaren van (extreme) focus op m’n werk. Het is een worsteling om daarmee om te gaan, ook met het besef dat je het verleden niet zomaar achter je kunt laten om verder te gaan, maar daarover juist moet praten en nadenken om het te kunnen verwerken. Een goede vriend zei zelfs: omarm de narigheid, dan merk je daarna juist dat het beter wordt. Precies wat Suda deed met Travis Strikes Again, om zich daarna te focussen op No More Heroes 3.

©GMRimport

Diepgravend verhaal

Uiteraard ben ik Travis Strikes Again recent weer gaan spelen. De gameplay voelde nog steeds verre van sterk, maar minder repetitief en plat dan ik me herinnerde. En precies die beschrijving geldt eigenlijk nota bene ook voor TheSilverCase, Killer7 en No More Heroes, die ook alleen uitblinken door het diepgravende verhaal dat ze proberen te vertellen, vol politicologische, psychologische en filosofische verwijzingen. Om nog maar te zwijgen over de enorme lading verwijzingen naar Suda’s meest uiteenlopende bronnen van inspiratie, van Mexicaans worstelen en Britse rockpop tot de Japanse keuken en zelfs Nederlands voetbal. (Wat mij doet denken aan het medeleven dat Suda betuigde nadat ik hem in 2010 interviewde, kort nadat ‘we’ de WK-finale hadden verloren.)

Toch is het nog steeds moeilijk om Suda’s games - met name Travis Strikes Again - zomaar aan te bevelen. Zeggen dat je daarvoor een bepaalde smaak moet hebben, riekt naar het predicaat pretentieus, waarmee je zijn werk juist weer tekort doet. Maar de Kill the Past-games vallen zeker onder het soort noemer dat literatuur heet in de boekenwereld. En hoewel literatuur evenzogoed lastig te definiëren valt, denk ik daarbij zelf aan het kenmerk dat me op de middelbare school geleerd werd: dat de hoofdpersoon een psychologische ontwikkeling moet doormaken. En laat dat nou bij uitstek zijn wat hier gebeurt met Travis Touchdown, als virtuele personificatie van Suda51: ooit ontstaan als gretige, energieke krijger die de wereld wilde veroveren, maar vele jaren later een zelfbewuste, naar bezinning zoekende oude rot. Zo zie ik Travis Strikes Again: No More Heroes nu niet meer als een absurde middelmatige actiegame, maar als een autobiografische parel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!