Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo
Achtergrond

Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo

Ook al lijkt dat funest voor co-op

Sonic Superstars brengt de reeks terug naar de kern: supersnelle platformactie. Dat is goed nieuws voor de fans, maar het komt de co-op-ervaring ogenschijnlijk niet ten goede.

Sonic Frontiers bracht de Sonic-franchise voor het eerst naar een open wereld. Ondanks dat Sega na de release van die game claimde dat Frontiers de blauwdruk zou vormen voor de toekomst van de blauwe egel, brengt het in oktober Sonic Superstars uit. Deze 2D-platformer doet juist weer waar Sonic vroeger bekend om stond en gooit alle 3D-innovatie overboord.

Met een bloedgang

Sonic gaat in deze game namelijk weer ouderwets keihard van links naar rechts. Tijdens de speelsessie op Gamescom konden we kiezen uit een hoop levels, maar door de beperkte tijd hebben we er maar twee kunnen doorlopen. De aanwezige levels zijn volledig nieuw. Superstars is immers geen remake. Toch voelden ze erg herkenbaar aan. Het zijn Sonic-levels zoals je ze kent van de klassieke games.

De Chaos Emeralds hebben wel een nieuwe functie. Die brengen ditmaal verschillende speciale vaardigheden met zich mee. Zo is er een Emerald waarmee je van vorm kunt veranderen en eentje waarmee je tegen watervallen op kunt zwemmen. De vaardigheden zijn overigens volledig optioneel, dus mocht je voor een echt authentieke Sonic-ervaring zonder vernieuwing willen gaan, kan dat probleemloos.

Te snelle co-op?

De belangrijkste toevoeging van deze game is co-op. Je kunt namelijk met vier spelers tegelijk spelen. Iedereen kiest dan een van de vier speelbare personages: Sonic, Tails, Knuckles en Amy. Laatstgenoemde heeft een gigantische hamer waarmee ze vijanden kan meppen, Tails kan vliegen met zijn twee staarten en Knuckles is iets vaardiger op het gebied van klimmen.

Helaas konden we de co-op-stand niet testen, maar we konden wel even meekijken bij twee andere journalisten die wel samen speelden. Sonic voelt totaal niet geschikt voor een co-op-modus en dat vermoeden werd een beetje bevestigd tijdens het kijken naar het tweetal. Ze raakten elkaar telkens uit het oog. Niet zo gek ook als je supersnel kunt rennen. Als je elkaar kwijtraakt, wordt de achterblijvende speler automatisch weer het scherm in geteleporteerd.

Het oogde in ieder geval frustrerend, maar echt goed beoordelen kunnen we het vooralsnog niet. Daarvoor moeten we toch echt zelf uitproberen. Dat de twee co-op-spelers een van de levels niet mochten selecteren van de pr-medewerkers van Sega was in ieder geval veelzeggend. Dat level speelt zich af in de jungle en bevat gedeeltes die zich volledig in het donker afspelen. Hoogstwaarschijnlijk zou dat level de problemen van de co-op-stand nog meer blootleggen, maar dat is slechts een vermoeden.

Als vanouds

Voor nu raden we dus aan om de game vooral lekker alleen te spelen. Dan krijg je een ouderwets rappe Sonic-ervaring voorgeschoteld, met levels vol geheimen en leuke eindbazen. Ook de grafische stijl springt daarbij in het oog. De werelden zien er schitterend uit en de personages ogen weer zoals vanouds. De game speelt verder ook bijzonder vloeiend en als je de levels goed uit je hoofd kent, kun je daar ongetwijfeld een hoop bevrediging uit halen.

De volledige game bevat overigens ook een battle modus waarin je het tegen je vrienden kunt opnemen. Helaas mochten we daar nog niet mee aan de slag tijdens de previewsessie.

Buiten de co-op en de Emeralds doet Sonic Superstars weinig om de reeks echt verder te brengen. Dat is niet per se erg, want de echte fans krijgen weer een klassieke Sonic-game die ongetwijfeld doet denken aan de hoogtijdagen van de blauwe egel. Maar als de tweedimensionale Sonic-gameplay nooit je ding was, dan gaat Superstars daar niets aan veranderen.

Sonic Superstars komt op 17 oktober uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus
Nieuws

Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus

Het Spring Festival Event gaat morgen van start

Het Spring Festival Event is voor Marvel Rivals aangekondigd, waar een nieuwe modus die veel wegheeft van Rocket League deel van uitmaakt.

Het Spring Festival gaat morgen van start en voegt de Clash of Dancing Lions-modus toe. Hierin moeten teams doelpunten zien te maken in een arena die meteen doet denken aan Rocket League. Verder zullen er ook nieuwe beloningen aan de game worden toegevoegd om het nieuwe evenement te vieren, waaronder een nieuwe skin voor Star-Lord.

Het eerste seizoen van Marvel Rivals ging eerder deze maand van start. Het seizoen heet 'Eternal Night Falls' en draait het om vampiers. Doctor Strange raakt gevangen in de Entangled Astral Plane, waardoor Darkhold-pagina's zich kunnen verspreiden. Daarnaast veranderen Dracula en Doctor Doom de baan van de maan, waardoor New York in een oneindige duisternis valt en een leger aan vampierachtige wezens vrij spel hebben.

Er zijn met de start van het nieuwe seizoen twee nieuwe helden toegevoegd: Mr. Fantastic en Invisible Woman. Later komen ook de andere twee helden van de Fantastic Four, namelijk The Thing en Human Torch, beschikbaar. Ook verschijnen er gedurende het seizoen nieuwe maps, waarbij inmiddels Midtown Descents into Darkness en The Mystical Sanctum Sanctorum zijn verschenen.

Marvel Rivals is gratis speelbaar via pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. In de PvP-shooter nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op op diverse bekende locaties en met verschillende personages uit de Marvel-franchise. Met zogeheten Team-Up-vaardigheden kunnen helden samen moves uitvoeren. Zo kan Rocket Raccoon bijvoorbeeld op de rug van Groot rondrijden. Spelers kunnen uit een grote selectie helden en schurken kiezen 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!