Prince of Persia: The Lost Crown heeft de botten van een goede metroidvania
Achtergrond

Prince of Persia: The Lost Crown heeft de botten van een goede metroidvania

Prince of Persia: Dread

De nieuwe Prince of Persia doet denken aan Metroid Dread en Super Smash Bros. Het heeft de botten van een goede metroidvania, al zijn er wat kleine mankementen die nog aangepakt moeten worden.

Al sinds 2010 is er geen nieuwe Prince of Persia-game verschenen. Na een mislukte reboot in 2008 verschenen nog wat kleine spin-offs, waarna de door de film geïnspireerde game Forgotten Sands de serie in een winterslaap stuurde. Nu Prince of Persia terugkeert, grijpt de reeks terug op zijn roots. The Lost Crown is geen groots 3D-spektakel, maar een 2D-game waarin je met acrobatiek en vechtkunsten je een weg door de wereld baant.

Verwacht geen puur traditionele Prince of Persia. The Lost Crown pakt elementen uit diverse games uit de reeks en maakt er wat nieuws van. Het 2D-platformen uit de eerste titels is terug, maar hoofdrolspeler Sargon springt, dasht en walljumpt alsof je in The Sands of Time zit. Het resultaat is een game die eigenlijk vooral aanvoelt als een hedendaagse metroidvania.

We kregen op GamesCom een kort level voorgeschoteld. Sargon gaat met een groep op pad om de ontvoerde prins Ghassan te redden uit een vervloekte stad, waarbij iedereen een eigen kant opgaat. Visueel is er weinig op aan te merken. De stijl doet vooral denken aan The Sands of Time, met hier en daar een twist. De soundtrack was wat onopvallend - van de hiphop uit de eerste trailer was tijdens het spelen niets te bekennen. Het is een game die er uitziet zoals je verwacht, zonder dat er iets heel noemenswaardig opvalt of tegenvalt.

Meer Dread dan Hollow Knight

We werden losgelaten in een vrij lineair level waarbij we hier en daar konden verkennen, maar over het algemeen één kant op werden gestuurd. De game is vooral bezig om je van vijand naar vijand te sturen - waar monsters in andere metroidvania's vaak een bijzaak zijn, lijken ze de kern te zijn van The Lost Crown. Wat dat betreft lijkt de game meer op titels als Metroid Dread dan op Super Metroid of Hollow Knight.

De stad is gevuld met ondode soldaten die je te lijf gaan zodra je ze tegenkomt. Die bevecht je met een simpel vechtsysteem dat verrassend veel nuance bevat. Je kunt slaan, ontwijken en blokkeren, hebt met de juiste timing een parry en ook een paar speciale vaardigheden die je kunt activeren als je genoeg energie hebt. Vijanden laten zich met gemak de lucht in lanceren, waardoor het geheel gek genoeg aanvoelt als een potje Super Smash Bros. Gevechten draaien niet om het maken van complexe combo's, maar om het juist positioneren van je tegenstander, hem de lucht in krijgen en zo de situatie onder controle houden.

Raar moeilijke eindbaas

Heel moeilijk waren die gevechten overigens niet. We gingen een paar keer dood, maar alleen toen we aan het experimenteren waren met het parry-systeem. Dat is visueel overigens tof: bij een succesvolle parry kleurt het scherm rood en zie je enkel de silhouetten van jou en de tegenstander, die je uitschakelt alsof je in een samoeraifilm zit. Maar toen we op safe speelden, gingen we bijna nooit dood.

Tenminste, tot we bij de eindbaas kwamen. Die kon in een paar klappen ons uitschakelen en vereiste minutenlang meppen om zijn levensbalk omlaag te krijgen. Qua balans wat krom - we zaten uiteindelijk een minuut of tien vast totdat we het uiteindelijk opgaven. Hopelijk steekt dat in de uiteindelijke game beter in elkaar.

Hele stukken over te slaan

Wat dat betreft zaten er wel wat meer gekke momentjes in onze hands-on. Bij het verkennen moesten we de stad verkennen door te platformen en puzzels op te lossen, maar al snel bleek dat een double jump en dash naar de muur ons oneindig omhoog liet klimmen terwijl we ieder obstakel oversloegen. Niemand kon ons vertellen of die dash-sprong een bewuste toevoeging in de game is, maar het lijkt er op dat hier twee mogelijkheden zijn: de game is dusverre onaf dat er exploits in zitten die je vanaf de eerste minuut kunt opmerken, of de demo is zo onhandig gemaakt dat we power-ups hadden die we nog helemaal niet mochten hebben. We hopen op dat laatste, want dat zou geen invloed hebben op het eindproduct.

Het zijn zorgpuntjes, maar The Lost Crown heeft de botten van een goede, al zij het wat lineaire en op actie gerichte metroidvania. De manier waarop je door de wereld beweegt en vecht voelt goed. De bredere structuur van de game moet nog blijken, gezien we slechts een klein stukje te zien kregen, maar we zijn na de Gamescom-demo voorzichtig enthousiast.

Prince of Persia: The Lost Crown verschijnt op 18 januari 2024 voor Nintendo Switch, PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!