Gespeeld: Sonic X Shadow Generations doet er een 3D-schepje bovenop
En wordt zo een compleet pakket
Het in 2011 uitgekomen Sonic Generations combineert 2D-omgevingen vlekkeloos met 3D-segmenten. Het fonkelnieuwe Sonic X Shadow Generations lijkt daar nog een schepte bovenop te doen.
Sonic X Shadow Generations bestaat eigenlijk uit twee opzichzelfstaande games: Sonic Generations en het volledig nieuwe Shadow Generations. Eerstgenoemde betreft een trouwe remaster van de in 2011 uitgekomen platformer die 2D- en 3D-levels combineert. De game is voorzien van een nieuw likje verf, maar is verder identiek aan het origineel.
De vier levels van Sonic Generations waar we mee aan de slag konden tijdens Gamescom waren dus geenszins verrassend. In hoop tempo loop je met Sonic van A naar B, alleen ziet het er dit keer een stuk beter uit. Fans van het origineel hoeven in ieder geval niet bang te zijn voor veranderingen en kunnen een getrouwe conversie tegemoet zien.
Subtiele veranderingen
Shadow Generations heeft gelukkig wél verrassingen in petto. Deze helft van de game zet het personage Shadow in de spotlights – niet geheel toevallig zoals ook de aankomende film Sonic the Hedgehog 3 doet eind dit jaar. We hebben ook vier levels van Shadow Generations kunnen spelen en die speelden zich allemaal volledig in 3D af. Dit perspectief biedt een stuk meer overzicht dan de 2D-levels en heeft het dan ook in zich om een grotere doelgroep aan te spreken.
Verhaaltechnisch is de opzet simpel: Black Doom, Shadows aartsvijand, is terug en wil de wereld overnemen. Shadow moet daarom op reis in zijn eigen verleden, zichzelf confronteren met zijn pijnlijke herinneringen en genoeg kracht opdoen om Black Doom te stoppen, zo luidt de officiële synopsis.
Dat je in deze levels Shadow onder de knoppen hebt, komt met een aantal subtiele veranderingen. De besturing is in principe identiek aan Sonic, maar Shadow heeft een aantal trucjes in zijn mars die zijn blauwe tegenhanger ontbeert. Een daarvan heet Chaos Control. Hiermee laat je met een druk op de knop de tijd tijdelijk een stuk langzamer gaan, waardoor het makkelijker wordt om obstakels te ontwijken.
Met Chaos Dash krijg je tijdelijk een flinke dosis snelheid erbij. Ook kun je met hem over het water surfen en over obstakels heen vliegen. Deze nieuwe vaardigheden maken de Shadow-levels behoorlijk gevarieerd qua gameplay. Wereldschokkend zijn de levels en vaardigheden allerminst, maar ze zijn wel leuk om uit te voeren.
3D is de focus
De focus lijkt in de nieuwe levels vooral op het 3D-perspectief te liggen. In de vier levels die we hebben gespeeld zaten, zoals eerder vermeld, namelijk helemaal geen tweedimensionale segmenten. Eerder gaf Sega al aan dat Sonic Frontiers de nieuwe blauwdruk voor de reeks vormt en in deze game zien we dat al een beetje terug.
De volledige game bevat namelijk de White Space. Dat is een soort hubwereld die is geïnspireerd door de Open Zone-gameplay van Frontiers. Helaas kregen we deze extra feature niet te zien tijdens de Gamescom-demo, maar het lijkt Shadow Generations in ieder geval wat meer body te geven.
De remaster van Sonic Generations en de nieuwe Shadow-levels vormen samen een compleet pakket voor de Sonic-liefhebber. De nieuwe levels zijn alles behalve baanbrekend, maar zijn een mooie toevoeging aan een remaster die op zichzelf wellicht wat mager zou zijn.
Sonic X Shadows Generations komt op 22 oktober uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze preview is de game op PlayStation 5 getest.