Gespeeld: Bij Monster Hunter Wilds zit de vernieuwing in de details
Geen woord over Steam Deck
Hoewel Monster Hunter al een hit was in Japan, brak de serie internationaal pas echt door met World in 2018. Het aankomende Monster Hunter Wilds belooft een direct vervolg te worden – maar hoeveel is er werkelijk anders? We konden de game alvast uitproberen op Gamescom.
Op het moment van schrijven is Monster Hunter World met 20,5 miljoen verkochte exemplaren de meest succesvolle game die Capcom ooit heeft uitgebracht. Bovendien staat het spel twee keer in Capcoms hitlijsten, want de uitbreiding Iceborne is met 13,4 miljoen verkochte exemplaren de op vier na meest succesvolle Capcom-titel ooit.
Dit succes maakte van Monster Hunter in één klap een wereldwijd fenomeen. De franchise was in Japan al jaren populair, waar fans met ’PlayStation Portables op zak samenkwamen in cafés om op jacht te gaan. Eerdere pogingen om de game ook bij westerse consolegamers te introduceren waren minder succesvol, maar met World lukte dat voor het eerst écht.
Veel van het DNA van World is dan ook duidelijk terug te vinden in Wilds. Ook deze game neemt afstand van de traditionele Japanse esthetiek door te kiezen voor grauwere kleuren en realistischere personages. Hier en daar zijn er wel aanpassingen – de resolutie is duidelijk hoger, al leek de framerate tijdens onze tests eerder rond de dertig dan de zestig te zitten. Wilds voelt echter op alle fronten als een direct vervolg.
Assertieve jager
De verschillen zitten in de details. Wat ons meteen opviel tijdens de speelsessie was je hoofdpersoon: in voorgaande games was dit een stille jager, maar deze keer heeft hij (of zij) eigen dialogen. Dat lijkt een klein verschil, maar het effect is groot. In eerdere games voelde je je als speler vaak een slachtoffer van de omstandigheden, een held die tegen zijn zin op pad werd gestuurd.
In Wilds is dat anders: als je op een groot zandschip vaart en ziet hoe een klein meisje door monsters wordt achtervolgd, stel je zelf voor om haar te redden. Je jager bedenkt een gedurfd plan om op de rug van een reptiel te springen en haar te volgen. Jij bent die waaghals die de dag redt, wat je personage meteen veel stoerder maakt.
Focusmodus
We kregen twee korte demo’s te spelen, waarvan de eerste aan het begin van de game plaatsvindt. Na een korte rit op de rug van een reptiel start je je eerste jachtmissie, waarbij je alle wapens tot je beschikking hebt. Deze spelen grotendeels hetzelfde als in World en andere recente Monster Hunter-games, met als grootste verschil de nieuwe focusmodus. Met een druk op de linkertrekker verschijnt een vizier in beeld en kun je je slagen richten met de precisie van een shooter. Dit systeem is bekend voor boog- en bowgun-spelers, maar nieuw voor andere wapens. Met deze modus moet Wilds het makkelijker maken om specifieke zwakke plekken te raken of bijvoorbeeld staarten af te hakken.
Er schuilt bovendien meer achter de focustrekker. Als je monsters voldoende verwondt, ontstaan er zwakke plekken die je kunt uitbuiten met speciale focusaanvallen. De boog kan bijvoorbeeld meerdere pijlen tegelijk afvuren op alle wonden, die als geleide projectielen hun doel bereiken. Met dubbele zwaarden schiet je als een stekelige wervelwind over de zwakke plekken heen.
Dit geeft elk wapen iets nieuws om mee te spelen, maar verwacht niet dat de kern van je speelstijl drastisch verandert. Wilds speelt in de basis hetzelfde als World. Zelfs de slinger waarmee je bommen op vijanden kunt gooien is terug, terwijl deze ontbrak in tussendeel Rise.
Twee wapens meenemen
Voor het eerst kun je tijdens een missie twee wapens tegelijk meenemen. Wisselen daartussen is eenvoudig: als je op je reptiel rondrijdt, druk je op een knop om snel te schakelen. Je kunt ervoor kiezen om twee verschillende wapentypes mee te nemen, zoals een hamer om vijanden knock-out te slaan en een zwaard om staarten af te hakken. Maar het is ook mogelijk om twee van hetzelfde type wapen te selecteren. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een wapen met het slaapelement om een monster te verdoven en daarna te bombarderen. Is dat eenmaal gelukt, dan kun je een wapen met het juiste element kiezen voor maximale schade.
Daarnaast zijn er veel kleine nuances in Wilds. Na afloop van een missie kun je bijvoorbeeld direct terugkeren naar de quest hub, zodat je niet hoeft te wachten tot de klok bovenin het scherm naar nul is afgeteld. Het is nog afwachten of dit uniek is voor de singleplayermodus, of dat het ook in multiplayerpartijen mogelijk is.
Hier en daar een stotter
Technisch gezien moet Capcom nog wel wat bijschaven. De game werd nooit onspeelbaar, maar tijdens een visueel indrukwekkende onweersbui begon de game bij elke bliksemschicht wat te stotteren. We hoorden van collega-journalisten dat ze soms een ondraaglijke framerate voorgeschoteld kregen, maar daar hadden wij geen last van. Dit probleem leek te worden veroorzaakt door de multiplayerstand: de eerste groep journalisten speelde in teamverband, maar toen later netwerkproblemen optraden werd er overgeschakeld naar een solodemo.
We vroegen ook kort of de game op Steam Deck zal draaien, maar er werd gezegd dat er “nog geen antwoord is op deze vraag”. De framedrops in de huidige build, waarschijnlijk draaiend op een current-gen console of pc, geven weinig hoop voor een draagbare versie, vooral als je bedenkt dat World al op het randje van de mogelijkheden van de Steam Deck zit. Maar misschien slaagt Capcom erin de game in het komende jaar te optimaliseren en ons te verrassen.
Monster Hunter Wilds moet in 2025 verschijnen voor PlayStation 5, Xbox Series en pc.