Gespeeld: Bij Monster Hunter Wilds zit de vernieuwing in de details
Achtergrond

Gespeeld: Bij Monster Hunter Wilds zit de vernieuwing in de details

Geen woord over Steam Deck

Hoewel Monster Hunter al een hit was in Japan, brak de serie internationaal pas echt door met World in 2018. Het aankomende Monster Hunter Wilds belooft een direct vervolg te worden – maar hoeveel is er werkelijk anders? We konden de game alvast uitproberen op Gamescom.

Op het moment van schrijven is Monster Hunter World met 20,5 miljoen verkochte exemplaren de meest succesvolle game die Capcom ooit heeft uitgebracht. Bovendien staat het spel twee keer in Capcoms hitlijsten, want de uitbreiding Iceborne is met 13,4 miljoen verkochte exemplaren de op vier na meest succesvolle Capcom-titel ooit.

Dit succes maakte van Monster Hunter in één klap een wereldwijd fenomeen. De franchise was in Japan al jaren populair, waar fans met ’PlayStation Portables op zak samenkwamen in cafés om op jacht te gaan. Eerdere pogingen om de game ook bij westerse consolegamers te introduceren waren minder succesvol, maar met World lukte dat voor het eerst écht.

Watch on YouTube

Veel van het DNA van World is dan ook duidelijk terug te vinden in Wilds. Ook deze game neemt afstand van de traditionele Japanse esthetiek door te kiezen voor grauwere kleuren en realistischere personages. Hier en daar zijn er wel aanpassingen – de resolutie is duidelijk hoger, al leek de framerate tijdens onze tests eerder rond de dertig dan de zestig te zitten. Wilds voelt echter op alle fronten als een direct vervolg.

Assertieve jager

De verschillen zitten in de details. Wat ons meteen opviel tijdens de speelsessie was je hoofdpersoon: in voorgaande games was dit een stille jager, maar deze keer heeft hij (of zij) eigen dialogen. Dat lijkt een klein verschil, maar het effect is groot. In eerdere games voelde je je als speler vaak een slachtoffer van de omstandigheden, een held die tegen zijn zin op pad werd gestuurd.

In Wilds is dat anders: als je op een groot zandschip vaart en ziet hoe een klein meisje door monsters wordt achtervolgd, stel je zelf voor om haar te redden. Je jager bedenkt een gedurfd plan om op de rug van een reptiel te springen en haar te volgen. Jij bent die waaghals die de dag redt, wat je personage meteen veel stoerder maakt.

Focusmodus

We kregen twee korte demo’s te spelen, waarvan de eerste aan het begin van de game plaatsvindt. Na een korte rit op de rug van een reptiel start je je eerste jachtmissie, waarbij je alle wapens tot je beschikking hebt. Deze spelen grotendeels hetzelfde als in World en andere recente Monster Hunter-games, met als grootste verschil de nieuwe focusmodus. Met een druk op de linkertrekker verschijnt een vizier in beeld en kun je je slagen richten met de precisie van een shooter. Dit systeem is bekend voor boog- en bowgun-spelers, maar nieuw voor andere wapens. Met deze modus moet Wilds het makkelijker maken om specifieke zwakke plekken te raken of bijvoorbeeld staarten af te hakken.

Er schuilt bovendien meer achter de focustrekker. Als je monsters voldoende verwondt, ontstaan er zwakke plekken die je kunt uitbuiten met speciale focusaanvallen. De boog kan bijvoorbeeld meerdere pijlen tegelijk afvuren op alle wonden, die als geleide projectielen hun doel bereiken. Met dubbele zwaarden schiet je als een stekelige wervelwind over de zwakke plekken heen.

Dit geeft elk wapen iets nieuws om mee te spelen, maar verwacht niet dat de kern van je speelstijl drastisch verandert. Wilds speelt in de basis hetzelfde als World. Zelfs de slinger waarmee je bommen op vijanden kunt gooien is terug, terwijl deze ontbrak in tussendeel Rise.

Twee wapens meenemen

Voor het eerst kun je tijdens een missie twee wapens tegelijk meenemen. Wisselen daartussen is eenvoudig: als je op je reptiel rondrijdt, druk je op een knop om snel te schakelen. Je kunt ervoor kiezen om twee verschillende wapentypes mee te nemen, zoals een hamer om vijanden knock-out te slaan en een zwaard om staarten af te hakken. Maar het is ook mogelijk om twee van hetzelfde type wapen te selecteren. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een wapen met het slaapelement om een monster te verdoven en daarna te bombarderen. Is dat eenmaal gelukt, dan kun je een wapen met het juiste element kiezen voor maximale schade.

Daarnaast zijn er veel kleine nuances in Wilds. Na afloop van een missie kun je bijvoorbeeld direct terugkeren naar de quest hub, zodat je niet hoeft te wachten tot de klok bovenin het scherm naar nul is afgeteld. Het is nog afwachten of dit uniek is voor de singleplayermodus, of dat het ook in multiplayerpartijen mogelijk is.

Hier en daar een stotter

Technisch gezien moet Capcom nog wel wat bijschaven. De game werd nooit onspeelbaar, maar tijdens een visueel indrukwekkende onweersbui begon de game bij elke bliksemschicht wat te stotteren. We hoorden van collega-journalisten dat ze soms een ondraaglijke framerate voorgeschoteld kregen, maar daar hadden wij geen last van. Dit probleem leek te worden veroorzaakt door de multiplayerstand: de eerste groep journalisten speelde in teamverband, maar toen later netwerkproblemen optraden werd er overgeschakeld naar een solodemo.

We vroegen ook kort of de game op Steam Deck zal draaien, maar er werd gezegd dat er “nog geen antwoord is op deze vraag”. De framedrops in de huidige build, waarschijnlijk draaiend op een current-gen console of pc, geven weinig hoop voor een draagbare versie, vooral als je bedenkt dat World al op het randje van de mogelijkheden van de Steam Deck zit. Maar misschien slaagt Capcom erin de game in het komende jaar te optimaliseren en ons te verrassen.

Monster Hunter Wilds moet in 2025 verschijnen voor PlayStation 5, Xbox Series en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!