Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Game info

Blek

Combineer snake met Pachinko (of Peggle) en je krijgt een idee van Blek. Een scherm is gevuld met patronen waar je met een zelf getekend lijntje doorheen moet manoeuvreren. Daarbij ontwijk je zwarte cirkels maar raak je alle gekleurde cirkels om de puzzel op te lossen. Blek is in tegenstelling tot Pachinko geen kansspel, want in plaats van kijken hoe een balletje langs obstakels rolt, kies je hier zelf de route én de vorm van het bewegende object. Bovendien bepaal je met de de tekenbeweging ook de snelheid van de vorm, wat soms wiskundige precisie vereist. Blek heeft geen menu, noch verschijnt er informatie tussen de levels door. Laat je er niet door afschrikken, want het is vooral een meesterlijk puzzelspel. De meer dan 60 levels in Blek ogen simpel, want het zijn vrijwel lege velden met een aantal cirkeltjes en gekleurde bollen. Elk scherm is echter een parcours en met één tekenbeweging creëer je de volledige route om de gekleurde bollen te raken. Teken bijvoorbeeld een parabool van links naar rechts en deze blijft zichzelf verplaatsen over het scherm. Teken je ietwat sneller de letter W, dan schieten lussen het scherm door als op hol geslagen vliegers. Een getekende vorm ketst tegen de muren links en rechts van het scherm, de boven- en onderkant vormen uitgangen en tevens de doodsteek voor je creatie. De kunst in Blek bestaat uit het creëren van die ene bewegende vorm die netjes om zwarte cirkels heen tolt en wél de gekleurde bollen raakt. Dat werkt alleen met de juiste regelmaat.