Unravel Two

Unravel Two

Kort van stof

Geschreven door Erik Nusselder op

Unravel Two blinkt opnieuw uit in sfeer en warme gevoelens, maar ook in simpel puzzelwerk. De toevoeging van een tweede speler is leuk, maar de game lijkt niet te durven kiezen voor een stevige, coöperatieve ervaring.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Fantastische sfeer, leuk om met twee spelers te doorlopen, toegankelijk, optionele content
  • Minpunten
  • Erg simpele puzzels, durft niet te kiezen voor co-op (of niet), iets van zijn charme verloren
De eerste Unravel was een game om verliefd op te worden. Wollen held Yarny was een heerlijke pluizenbol en de Zweedse natuur werd verbluffend mooi weergegeven.

Deel twee doet daar nog een schep bovenop. Genieten van de natuur is de grootste aantrekkingskracht van deze game, met grote elanden die een wandeling maken op de achtergrond, of een lief egeltje dat over een zandpad schuifelt. Het voelt heerlijk zen aan om door de ongerepte bossen te struinen, slingerend aan je wollen draad als Tarzan aan een liaan.

De omgevingen zijn dit keer bovendien een stuk gevarieerder, met bijvoorbeeld verlaten fabrieken of stallen en een kolkende rivier. Alles wordt op dezelfde, prachtige manier in beeld gebracht, waarbij de achtergrond vaak onscherp is. Dat geeft het beeld een soort warme gloed, wat een heerlijk melancholisch gevoel opwekt.

Unravel Two

Not in love

Uiteindelijk werden wij toch niet verliefd op het eerste deel en dat kwam vooral door de tergende simpelheid van de puzzels. Wat dat betreft is er in deel twee weinig veranderd. Je gebruikt je wollen draad nog steeds om heen en weer te zwaaien of trampolines en bruggetjes te maken, maar wederom is de oplossing van de puzzel vrijwel altijd direct duidelijk. Zie je twee aanknopingspunten op de grond, dan is het altijd zaak om een trampoline te bouwen. Hangt er wat draad in een boom, dan is dat altijd een aanwijzing om te gaan slingeren. En kan er een brug gebouwd worden, dan heb je die altijd nodig om een voorwerp overheen te duwen.

Unravel Two benadert puzzels soms wel op een andere manier. Dat komt door de toevoeging van een tweede Yarny. De twee helden zitten met het uiteinde van hun draad aan elkaar vast. Dat levert een paar aardige momenten op waarbij de ene Yarny bijvoorbeeld over een platform heen moet springen, zodat de ander zich aan het touw naar boven kan trekken. Het frustrerende is echter dat elke puzzel wel tien keer terug lijkt te komen. Regelmatig kom je oog in oog met een sprong die veel te ver is voor een enkele Yarny, maar door met de ander aan het draad heen en weer te slingeren, haal je het toch. De eerste keer is dat leuk, de tiende keer rol je met je ogen.

Unravel Two
Unravel Two
Unravel Two

Samen is niet alleen

Toch is het een vooruitgang dat je nu met zijn tweeën door deze wereld loopt. Het coöperatieve aspect voegt echt wat toe aan de game, aangezien je nu samen de puzzels kunt oplossen. Unravel Two is bovendien een uitstekende game om bijvoorbeeld met je kind te spelen, omdat het uitermate toegankelijk is.

Het is jammer dat het spel niet echt durft te kiezen voor dit coöperatieve ontwerp. Negentig procent van de uitdagingen zijn eigenlijk ook met één Yarny op te lossen. De andere speler zit er dan dus een beetje voor spek en bonen bij, van echte samenwerking is geen sprake. Het was een veel interessantere co-opgame geweest als je elkaar telkens zou moeten helpen om verder te komen, maar die puzzels zijn op één hand te tellen. Dat is waarschijnlijk gedaan zodat de game ook in je eentje goed speelbaar is, en dat is ook het geval. Aangezien de puzzels niet ontzettend uitdagend zijn of een lastige timing nodig hebben, kun je als solospeler op je gemak tussen de Yarny's wisselen. Maar juist de momenten die in co-op zo goed werken met zijn tweeën, kunnen in je eentje frustrerend zijn. Soms is het een heel gegoochel met knoppen om beide Yarny's te laten doen wat je wilt.

Uiteindelijk pakt de toevoeging van een tweede personage wel goed uit, omdat het de puzzels net wat gevarieerder maakt. Het voelt alleen als een gemiste kans, omdat er zo veel meer mee gedaan had kunnen worden. Je komt bijvoorbeeld maar één of twee keer in de knel, omdat het draad tussen de twee niet lang genoeg is om je plannen uit te voeren. Juist het samenspel tussen de twee wollen poppetjes die elkaar een groter of kleiner deel van het touw moeten gunnen, zou interessante puzzels kunnen opleveren.

Unravel Two

Charme

Het spelen van Unravel Two staat zoals gezegd garant voor warme gevoelens, maar de game heeft wel iets aan charme ingeboet. Het origineel wist te boeien met interessante thema's en een verhaal over een vrouw die – figuurlijk – de rode draad in haar leven kwijt was eraakt. Het plot is dit keer een stuk mistiger: je lijkt twee tieners te volgen die ontsnappen uit een tehuis, maar wat het precies toevoegt is ons een raadsel.

Het hoofdverhaal is in zo'n vier uur te voltooien, een stuk korter dan deel één. De game biedt daarnaast een aardig aantal optionele puzzels die ineens wel geavanceerd denkwerk of vingervlugheid vereisen. Hier kunnen spelers terecht die toch wat meer de diepte in willen, al wordt het je ook hier nooit écht heel moeilijk gemaakt. Deze levels zijn een fijne toevoeging die laten zien dat zo'n stukje wol zich toch goed leent voor wat ingewikkelder puzzelwerk.

Het spelen van Unravel Two is absoluut geen straf, met name door de prachtige omgevingen en het gezellige samenspel. Maar de speler wordt bijna nergens echt uitgedaagd - de oplossing van een puzzel kost nooit langer dan een minuut om te verzinnen. De optionele uitdagingen laten zien dat er veel meer potentie in deze titel zit, maar tot nu toe is het vooral dat: potentie, dat er nog niet uit komt.

Unravel Two is getest op een pc en is verder verkrijgbaar op PlayStation 4 en Xbox One. De game is nu verkrijgbaar.

Pokémon Go-spelersaantal op hoogste punt sinds lancering Nier: Automata nu verkrijgbaar voor Xbox One
2