Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Opinie
None

'Games als service' is meer dan een marketingterm

Hedendaagse games zijn vloeibaar

Geschreven door Michel Musters op

Games leveren op de dag van release steeds minder vaak de ervaring die op voorhand door uitgevers wordt geschetst, met teleurgestelde of zelfs boze gamers tot gevolg. Wat is er aan de hand en ligt de toenemende deceptie aan de uitgevers of aan gamers zelf?

Een van de meest recente – en gemakkelijkste – voorbeelden is No Man’s Sky. Ontwikkelaar Hello Games deed op voorhand nogal vaag over de multiplayercomponenten van de ruimtegame. Achteraf blijkt dat er eigenlijk geen multiplayer in de game zit, terwijl veel gamers daar toch op hadden gehoopt. En zo ontbreken er wel meer op voorhand beloofde features uit de game – Reddit heeft er onlangs een allesomvattende opsomming van gemaakt. Duidelijk is dat er iets mis is gegaan in de communicatie tussen de uitgever/ontwikkelaar en de consument. Dat blijkt wel uit het feit dat speciale edities van de game met een opgeplakte sticker komen waarop extra wordt vermeld dat No Man’s Sky toch geen multiplayermodus heeft.

No Mans Sky

Wie echter denkt dat No Man’s Sky een uniek voorbeeld is, komt bedrogen uit. Ontwikkelaars zitten vol met grandioze ideeën, maar weten deze door verschillende factoren (tijdsdruk, gebrek aan geld, verandering van visie, et cetera) op het laatste moment toch niet te implementeren in een game, of komen pas na de release met een update of uitbreiding die het alsnog mogelijk maakt. Een andere ruimtegame, Star Citizen, is daar een goed voorbeeld van. Hoewel van een gebrek aan geld in dit geval niet te spreken valt, is de opzet van het spel zo episch dat het tijd kost om de verschillende features en modi uit te werken. Dat heeft als resultaat dat een vroege, relatief ‘kale’ versie van Star Citizen inmiddels te spelen is, maar dat diverse updates verspreid over het afgelopen jaar en de komende tijd het spel een stuk completer moe(s)ten maken. Veel gamers hebben al betaald voor die ‘belofte’.

Niet alleen gigantische ruimtesimulaties hebben hier mee te maken. Een paar jaar terug bleek uit onderzoek dat maar één derde van alle aan games gerelateerde Kickstarter-projecten levert wat oorspronkelijk is beloofd. Of wat te denken van een game als Pokémon Go, die features na een update letterlijk weghaalt? Die game mag dan wel gratis zijn, een aanzienlijk gedeelte van spelers heeft toch tijd en geld (via microtransacties) geïnvesteerd.

Star Citizen

Een ander voorbeeld: games blijven constant veranderen door updates en uitbreidingen, soms gratis, soms betaald. Zelfs het van oudsher traditionele Nintendo doet hier aan mee. De multiplayer van Wii U-game Splatoon was bij release vrij karig, maar groeide door vele gratis updates uit tot een ijzersterke modus die de levensduur van het product enorm heeft verlengd. Het vloeibare karakter van hedendaagse games kan dus zowel goed als slecht vallen bij gamers.

Met die laatste term – vloeibaar karakter – komen we tot de kern van het ‘probleem’. Games waren jaren geleden nog letterlijk producten. Denk aan een dvd van een film of een muziekalbum: op voorhand kun je onderzoeken wat er op deze producten staat, je koopt ze en je bent er zeker van dat de aanwezige content nooit meer verandert. Dat was met games voorheen net zo, maar inmiddels al geruime tijd niet meer. Kortom: een game is niet langer meer een product, maar een service. Dat lijkt een populair marketingwoord voor bedrijven als Ubisoft en mmo-uitgevers om aan te geven dat ze hun spel langdurig blijven ondersteunen, maar het is tevens een term die gamers in hun hoofd moeten gaan prenten.

Wanneer we namelijk afstappen van de ouderwetse gedachte dat een game een product is dat niet kan of mag veranderen na aankoop, neemt dat ook veel frustratie weg wanneer dat laatste toch gebeurt. Het is veel realistischer om het gros van de games dat tegenwoordig verschijnt te vergelijken met services als Netflix of Mubi. Hoewel je voor een full-priced game meteen veel meer geld kwijt bent dan wanneer je je een maandje op een streamingservice abonneert, is het principe vergelijkbaar. Ook op Netflix betaal je voor beloofde content, die regelmatig verandert doordat films of series door andere producties worden vervangen.

Netflix

Dat neemt niet weg dat gamers kritisch moeten blijven over hoe een game op voorhand wordt gemarket. Misleidende reclame is namelijk nooit te verantwoorden. Maar door een game niet langer als standaard, ‘hard’ product te zien, ontstaat bij gamers langzaam de gewaarwording dat het steeds moeilijker wordt om op de dag van release in te schatten hoe een game pakweg een half jaar later speelt. Overigens groeit daarbij de rol van zowel de community als gamesites zoals Gamer.nl. Aan hen en ons is het om nog duidelijker te informeren over wat wel en niet kan in een spel, zowel op release als de maanden erna.

Dit artikel delen:

Lees meer

Zoe Quinn werkt aan nieuwe game genaamd Project Tingler RPG Maker Fes aangekondigd voor Nintendo 3DS
22

Reacties op: 'Games als service' is meer dan een marketingterm

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Gammorin

    • 10 maanden geleden
    Star Citizen en vele andere kickstarter games komen ook als early access / alpha uit. Dit wordt van te voren vaak (zeker in het geval van Star Citizen) goed gecommuniceerd naar de backers.

    Ik zie Star Citizen dan zelf ook als een game, niet als een service. Je kan ook wachten tot de Single Player campaign uit is en die spelen of zelfs nog wachten tot de persistent universe als versie 1.0 uit komt. Degene die het nu spelen zijn imo de mensen die niet willen / kunnen wachten.

    Je kan het dus wel als een service zien dat men nu al kan spelen, maar de full game is naar mijn mening geen service maar een game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TheChief

    • 10 maanden geleden
    'Dat neemt niet weg dat gamers kritisch moeten blijven over hoe een game op voorhand wordt gemarket. Misleidende reclame is namelijk nooit te verantwoorden.'

    Precies een issue dat ik met NMS heb. Murray heeft in diverse interviews steeds benadrukt dat alle zaken die er uiteindelijk niet in bleken te zitten er wel degelijk in zouden zitten. Hetzelfde werd overigens gedaan met Alien: Colonial Marines waarin ook screenshots werden getoond die totaal niet overeen kwamen met de eigenlijke game.

    Een goed voorbeeld van vloeiende service vind ik dan weer BF4. Hoewel het spel bij release in een onacceptabele en ronduit schandalige staat verkeerde heeft DICE er gaandeweg allerlei zaken ingezet die het spel enorm verbeterd hebben waardoor de MP ook nu nog steeds populairder is dan veel meer nieuwe titels (zoals StarWars Battlefront en Battlefield Hardline).

    We moeten met zijn allen als gamers er idd voor waken dat developers niet gaan denken dat ze onafgemaakte meuk op de markt kunnen gooien omdat 'het toch maar een service is en gaandeweg het jaar verder kan worden verbeterd'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 10 maanden geleden
    Er is door de makers van No Man’s Sky gezegd dat het enorm maar dan ook enorm groot is, zo groot dat de kans dat je een ander in levende lijve tegenkomt minimaal klein is. Wat voor figuur ben je dan als je alsnog multiplayer verwacht??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    mcbrew

    • 10 maanden geleden
    @Sisko omdat als de kans klein is, de kans dus wel bestaat. Het punt hier is, dat er twee spelers op hetzelfde moment op dezelfde planeet waren en zij elkaar dus tegen hadden moeten komen. Ik kan me voorstellen dat dat een bijzonder moment geweest was als speler. Nu blijkt de multiplayer helemaal niet aanwezig te zijn. Dat is dus precies een voorbeeld van niet waargemaakte beloften. In het begin van de marketing campagne werd uitgebreid verteld dat het wel mogelijjk zou zijn elkaar tegen te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 10 maanden geleden
    @mcbrew
    misschien begrijp ik het verkeerd dan, maar het is toch nog steeds mogelijk om elkaar tegen te komen. Onder multiplayer verwacht ik uitgebreidere features zoals praten met elkaar en het uitwisselen van items. Met elkaar meelopen ala journey zit er toch wel in? Ik heb laatst nog en bericht langs zien komen dat de eerste spelers elkaar al tegengekomen waren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Guybrushtreepwood

    • 10 maanden geleden
    @Sisko Nope, niemand is elkaar tegen gekomen. Is simpel weg ook onmogelijk omdat het niet in het spel zit. Komt misschien nog in een update, maar het is nu op dit moment simpel weg niet mogelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Cornish

    • 10 maanden geleden
    @Sisko En diezelfde ontwikkelaar antwoordde met een volmondige "Ja" toen er werd gevraagd of dat überhaupt mogelijk was. Dus ik denk een figuur dat het woord van de ontwikkelaar gelooft?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Guybrushtreepwood

    • 10 maanden geleden
    @Sisko Hoe zeer ik ook geniet van No Man's Sky: de opsomming met beloftes en wat er uiteindelijk niet in zit is debiel veel. Als ze zeggen dat het multiplayer heeft, als de doosjes een icoon ervoor hebben, maar het er uiteindelijk niet in zit, lieg je keihard naar je klanten. Dan kan de kans nog o zo klein zijn ( en ik ben ergens blij dat het er niet in zit, wil niet weten hoe een andere speler mijn spel zou kunnen vernaggelen door me te irriteren): ze hebben gewoon zitten liegen.

    Bekijk op youtube eens het filmpje: New disappointment discovered : No Man's Sky . Hoe erg fan je ook bent van dit spel ( ik wel, er zit nog mega veel potentie in, nu maar hopen dat ze daadwerkelijk met updates komen…) , na het zien van dit filmpje moet je wel toegeven dat van de 100% die beloofd was er nog maar een 30% in zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 10 maanden geleden
    @Guybrushtreepwood
    Ik vind het nogal dom dat ze voor het spel een 49,99 pricetag aanhouden. Dat is echt belachelijk veel voor een game gemaakt door 15 man….
    Tja, als het een 10tje was geweest had ik het misschien wel willen proberen, nu hoe dan ook niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    obi-twan kenobi

    • 10 maanden geleden
    @oropher De prijs van een game aan de grootte van het ontwikkelteam koppelen slaat nergens op. Er zijn full priced games van grotere ontwikkelaars die korter duren of minder origineel zijn. Het probleem is dat ze dingen hebben beloofd die ze niet hebben waargemaakt. Iets waar grotere ontwikkelaars overigens ook weleens last van hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Guybrushtreepwood

    • 10 maanden geleden
    @oropher Eens, al hoewel ik 't alsnog met liefde heb neergeteld. Maar als ik een advies zou mogen doen nu: wacht tot hij 20-25,- is en er wat updates zijn geweest.. dan denk ik dat je een prima game koopt. Maar dan moeten die updates wel komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Cornish

    • 10 maanden geleden
    Elke trip naar een willekeurige winkel waar men spellen verkoopt leert ons een simpel feitje; spellen zijn voor het grootste gedeelte nog steeds producten.

    Met service word in de industrie vooral gedoeld op het verkopen van relatief dure content, het afwerken van het product na verkoop en als de sterren op één lijn staan het toevoegen van extra content voor noppes. Dus voornamelijk de baten en maar zeer weinig van de lasten.

    Het voornamelijke probleem is nog steeds dat ontwikkelaars en uitgevers maar al te vaak hun mond voorbij praten en meer beweren dan dat zij waar kunnen maken. Daarin zit geen fout van de consument, het is mogelijkerwijs wat naïeve om het woord van ontwikkelaars en uitgevers nog steeds te geloven, maar het zijn toch echt de ontwikkelaars en uitgevers die hun mond voorbij praten.

    En de vergelijking met Netflix… ¯\_(ツ)_/¯

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 10 maanden geleden
    Product of service maakt in feite niks uit. Ook voor een service gelden de beloofde specificaties geleverd te worden. Ben het ermee eens dat NMS verre van uniek is in dit opzicht. De eigenlijke discussie zou moeten zijn of het gerechtvaardigd is een release datum eindeloos uit te stellen. NMS kiest er nu voor de basis game aan te vullen met updates. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen de release datum nog een paar keer op te schuiven met dan alles beloofde specificaties er wel in. Maar dat is in feite net zo goed bedrog. Als je een afspraak maakt voor een koop staat er ook een levereingsdatum in. Als je die keer op keer opschuift (zoals met PC versie GTA 5) is er in feite ook sprake van bedrog en/of misleiding. Het beloofde product is immers niet geleverd op de geleverde datum. Zelf ben ik een tegenstander van eindeloos opschuiven van release datums. Eén keer kan nog wel maar 4 of 5 keer zoals met GTA5 PC kan wat mij betreft ook niet.
    Ik ben overigens benieuwd of Star Citizen alle geleverde beloftes wel in gaat lossen. We zullen zien. Mar ik ben er sceptisch over. Als het niet gelverd zou worden is dat op zich is erger dan NMS aangezien mensen er bij voorbaat grote sommen geld (vaak 250 euro voor extra mooi ruimteschip) in hebben gepompt. Bij NMS kon met in reviews lezen dat vooralsnog niet alles erin zat. En dan besluiten om wel of niet te kopen. En nogmaals NMS is verre van uniek in dit opzicht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coenschoen

    • 10 maanden geleden
    The division had ook wel aangekaart mogen..wat een afgang is dat zeg. Toevallig had ik het van de week nog met een maat over dat games niet meer een onschuldig product zijn. Vroeger besloot je zelfs een game te halen door alleen maar de achterkant te lezen van het hoesje. Als het spel niet leuk vond ging je de volgende dag ruilen. En zelfs bij de oud vertrouwde free record shop 'inruilen binnen 14 dagen) en nu kan je niet eens meer (bij de gamemania bijv.) ruilen want het plasticje is er van af. Tegenwoordig moet ik minimaal 3 reviews lezen van een game eer ik het wil aanschaffen. Zo doende dat ik ook niks meer day one koop. We moeten ons net als alles aanpassen:(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 10 maanden geleden
    Wie pre-ordered er vandaag de dag dan ook? Nooit slim gevonden. Belaten voor iets wat je nog niet hebt… en 9 van de 10 keer de hype niet waard is. Zie NMS, zou het beste spel ooit worden, blijkt een aanfluiting te zijn. En dit geldt ook voor AAA spellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Teknootje

    • 10 maanden geleden
    Vind de vergelijking tussen NMS en Star Citizen wel scheef. NMS is een officieel uitgebracht spel dat gezien kan worden als af. Terwijl SC gewoon nog vol in ontwikkeling is en alleen speelbaar is voor backers mede om mee te helpen testen. Kan je beter Elite als voorbeeld nemen, dat via betaalde add-ons nog een hoop moet toevoegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MichelMusters

    • 10 maanden geleden
    @Teknootje Het is ook niet zozeer als vergelijking bedoeld, eerder als ander type voorbeeld van hoe games tegenwoordig uitgebracht en geconsumeerd worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Garia666

    • 10 maanden geleden
    Dit is appels met ananas vergelijken. Bij star citizen koop je het spel niet. Daar geef je geld voor de ontwikkeling van het spel. Tuurlijk als tegen prestatie krijg je er iets voor terug.. Maar je weet van te voren niet of het doel gehaald gaat worden en je neemt daar ook een risico mee. Dat is met kickstarters het geval.. Ook communiceert Star Citizen continue over de status van het spel.. de problemen die ze tegen komen. Ect ect. Het spel is ook nog niet uit gegeven en je weet dat je een alpha speelt. Dus je neemt alle problemen op de kop toe.

    No man sky is uit gebracht als een volwaardige finished game. voor een tripple A prijs. Wat eigenlijk een indie game had moeten zijn voor laat zeggen 20 euro. Dan komen er nog eens alle valse beloftes bij. Beetje jammer dat een professional website dit verschil niet kan zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Clay

    • 10 maanden geleden
    Vroeger waren games misschien vergelijkbaar met boeken, films of CD's in de zin dat je een gekochte game volledig offline kon installen en spelen, maar tegenwoordig draait er bijna niks meer zonder servers, stores en helpdesks; zelfs single player games.

    Een goeie vid wat dat betreft is TotalBiscuit's "The Devil's Halibut" over used games, waarin hij verschillen met andere media, de overgang naar digitale distributie, DLC, concurrentie en prijsstelling behandelt.

    Wat ik me afvraag wanneer ik gewoon een abonnement kan nemen op een of andere game service en net zoals netflix of spotify de laatste games kan spelen op het device van mijn keuze. De industrie is al lang over naar een licentie model waarbij je als gamer niets daadwerkelijk bezit. Waarom betaal ik dan eigenlijk nog een triple-A prijskaartje alsof het wel zo is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MichelMusters

    • 10 maanden geleden
    @Clay Ik denk omdat de retail nog heel belangrijk is voor bedrijven, en met een dergelijk model maken ze retailers alles behalve blij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.