Nieuws
gta

Rockstar succesvol huiszoekingsbevel aangevraagd voor GTA Online-valsspelers

Verdachten verkochten cheat-software

Geschreven door Rick Bloemzaad op
Rockstar Games en Take-Two hebben op succesvolle wijze een huiszoekingsbevel en beslaglegging aangevraagd bij de Australische overheid met betrekking tot een vijftal valsspelers in GTA Online.

Het vijftal valsspelers zijn betrokken bij de ondertussen offline software 'Infamous'. Met deze illegale software konden spelers in GTA Online op meerdere manieren een oneerlijk voordeel krijgen ten opzichte van normale spelers. Zo was het mogelijk om ongelimiteerd geld, wapens, items en gezondheid te krijgen, iedere speler naar eigen wil te doden en plots naar een andere locatie te teleporteren. Destijds werd de software verkocht voor veertig dollar. Hieronder is goed te zien hoe de software werkt in de online modus van GTA 5.

Met de acties van Rockstar en Take-Two wordt vermeld dat het Australische juridisch hof beslag heeft gelegd op de financiën van de verdachten. Momenteel hebben de verdachten nog niet gemeld om zich te laten verdedigen. Het gaat om de verdachten Christopher Anderson, Cyrus Lesser, Sfinktah, Koroush Anderson en Koroush Jeddian. Bij dit vijftal wordt nu voorkomen dat ze nog verder kunnen valsspelen in de game en kan er, behalve voor basisbehoeftes, geen geld worden opgenomen van hun bankrekeningen.

Op basis van de acties van de spelers, wordt nu verwacht dat Rockstar en Take-Two vermoedelijk de spelers gaan aanklagen voor copyright-schending en daar financiële compensatie voor gaan eisen.

GTA 5, Grand Theft Auto 5

Eerder werd bekend dat meerdere medewerkers zich hadden geuit over de werkomstandigheden bij Rockstar Games tijdens de ontwikkeling van Red Dead Redemption 2. Rockstar werd bedolven onder kritiek nadat bekend werd dat er medewerkers werkweken maakten van 100 uur om de game op tijd af te kunnen krijgen. Kort daarna volgde een verklaring van Dan Houser die zei dat deze tijden alleen gold voor een kleine groep mensen die vrijwillig eraan bleven werken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Thronebreaker-dlc voor Gwent is volledige The Witcher-rpg Nieuwe screenshots van Twilight Town en Olympus in Kingdom Hearts 3
22

Reacties op: Rockstar succesvol huiszoekingsbevel aangevraagd voor GTA Online-valsspelers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jumpman

    • 19 oktober 2018 14:48
    Gamernl, Wat heeft het laatste gedeelte met dit artikel te maken? Komen er te weinig reacties binnen op het eerder vermelde artikel hierover?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 19 oktober 2018 15:01
    @Jumpman Hahaha,, zou netjes zijn als ze Off-topic erbij hadden gezet ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 19 oktober 2018 15:13
    @kleinekoosjer nog beter om het weg te laten. Een artikel van GTA met een artikel van red dead redemption 2 samen proberen te voegen, kansloos

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 19 oktober 2018 15:37
    @Jumpman We zetten vaak onder onze nieuwsberichten relevante links voor wat extra context over het onderwerp. Had deze iets scherper kunnen zijn? Zeker wel! Kansloos? Dat vind ik dan weer niet :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 oktober 2018 15:39
    @Jumpman
    Artikel gaat toch over Rockstar? Dat andere artikel gaat ook over Rockstar. Zo ingewikkeld is het niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 19 oktober 2018 15:38
    @Sander999 Dat dus!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 19 oktober 2018 16:18
    @Sander999 ik zie de filterdunne link ook wel gezien het om hetzelfde bedrijf gaat maar de inhoud van beide artikelen staan mijlenver uit elkaar. Zie er gewoon de meerwaarde niet van in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 19 oktober 2018 17:03
    @Jumpman

    Ik ben het met je eens, want nu lijkt het bijna alsof er een sensatie van gemaakt word dat een bedrijf negatief in het nieuws staat.
    Als er wat positief gemeld was zou er niet onder elk bericht een link gezet worden.
    Dat zou dan ook wel een keer gebeuren maar zoals nu gebeurd het onder elk bericht wat ook maar iets Rockstar is.
    Dat vind ik ook overbodig.
    Dat is enkel mijn mening en ik snap ook de keuze van de auteur wel. Maar ik zou dat ondertussen wel gaan afbouwen en niet steeds opening oprakelen dat er negatiefs nieuws was over een bedrijf.
    Vooral ook omdat dit nieuwsbericht totaal niks met dat bericht heeft.

    Ik vind sensatie waarden en sensatie zoekend plaatsen persoonlijk meer iets voor tabloids.

    Maar goed we hebben allen andere meningen, en behalve dat stoort het me ook niet, behalve dat ik denk dat het overbodig is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KleineWimpie

    • 19 oktober 2018 16:22
    @Sander999 Dat is wel waar, maar de werkomstandigheden bij Rockstar zijn niet relevant met een huiszoekingsbevel voor Rockstar in Australië. Kansloos is inderdaad een groot woord, maar het had ook wel weggelaten kunnen worden (met de nadruk op kunnen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghost

    • 19 oktober 2018 15:46
    Wie betaalt nu in vredesenaam voor (illegele) cheat software? Dat vind ik pas kansloos.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 19 oktober 2018 15:43
    Goed dat ze dit zo aanpakken.

    Valsspelers in MP mleten bestraft worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 19 oktober 2018 16:38
    Wat, huiszoekingen, huh. Virtuele cheaters. Waarom niet gewoon die accounts bannen?! Is dit fake news, het ruikt er wel naar…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 19 oktober 2018 17:14
    @Oxymorphon

    Ja kan, het heeft wat fake news gevoel.
    Maar bedenk dat gaming entertainment nummer 1 is tegenwoordig. Dus illegale software en op een bepaalde manier piraterij is dan ook steeds meer serieus genomen.
    En het bewijs kan alleen gemaakt worden door de computers te onderzoeken en sus zou een huiszoeking de enige zijn om een zaak te winnen.
    Dan kun je bewijsmateriaal verzamelen en in een rechtszaak overleggen.

    Daarbij worden die verkopers niet warm of koud van een ban, die maken een ander account oo een ander internet connectie of VPN aan en ze zijn weer online.
    De enige manier om die groep mensen enige angst aan te jagen is om echte politie acties te doen.
    Hoe meer mensen gewapend worden opgepakt en berecht hoe meer mensen gaan nadenken of dat wel het leven is wat ze willen.
    Maar met een ban, ja dan heb je nog niet veel verloren.
    Tenminste dat denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 19 oktober 2018 17:18
    @Oxymorphone wat is er mis met jouw. Jij snapt denk ik niet hoe de wereld in elkaar steekt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 20 oktober 2018 00:17
    @armilo-theus Oh nee? Leg dat eens uit dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KoningDriessen

    • 19 oktober 2018 19:18
    @Oxymorphone Omdat de rechter of overheid mensen niet gaat bestraffen voor valsspelen. Dat is hier ook niet aan de orde. Het gaat hier om de software die verkocht wordt en daarmee inbreuk maakt op het intellectuele eigendomsrecht van rockstar. Daartegen helpt een ban van de account van de verkopers ook niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chefry

    • 20 oktober 2018 17:21
    @Oxymorphone
    Nee dit is geen fake nieuws. Ik vind het terecht want de cheaters verpesten het voor de mensen die wel volgens de regels spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 19 oktober 2018 17:12
    Mooi dat ze zulke dingen ook steeds meer als echte criminaliteit en stelen beschouwd worden.
    Dan kunnen er ook echte acties ingezet worden om mensen aan te houden.
    Mooi dat dit steeds serieuzer word genomen. Dat is ook wat Epic aan het doen is, nu Rockstar en uiteindelijk kan iedereen makkelijk een zaak maken tegen cheat verkopers. En zelfs tegen illegale software.
    Ben hier wel blij mee.

    Overigens vraag ik me wel af wie wil betalen om te cheaten. Dat is toch wel laag of niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 19 oktober 2018 23:05
    Zolang Rockstar gebruik blijft maken van een client-side peer to peer online systeem blijf je dit soort onzin houden..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 20 oktober 2018 06:34
    Volgens mij is de titel van dit bericht kankerverwekkend. Sowieso bulkt het artikel weer eens van de taalfouten. “…bij de ondertussen offline software…” 😩