Nieuws
Nintendo Switch

Hacker brengt eigen Virtual Console naar de Nintendo Switch

Project moet eind juni klaar zijn

Geschreven door Pablo Bool op
Een hacker onder de naam Sam Breadman is erin geslaagd om SNES Classic Mini-software naar de Nintendo Switch te krijgen.

Laatst brachten wij het nieuws dat de Nintendo Switch geen Virtual Console krijgt, zoals dat bij de Wii, Wii U en 3DS wel het geval was. Zo werd tevens bekend dat Nintendo wel een online dienst gaat aanbieden, waarmee men onder andere de NES-games Super Mario Bros., The Legend of Zelda en Balloon Fight kan spelen.

Sam Breadman heeft het heft in eigen handen genomen en is erin geslaagd om de SNES Classic Mini-software zelf soepel te laten draaien, maar vooralsnog werken de games zelf niet. In een interview met Kotaku zegt Breadman dat hij verwacht de software, inclusief alle spelen, af te hebben voor eind juni.

Breadman weidt verder uit over zijn software en zegt: "Ik wilde gewoon een authentieke SNES Classic of NES Classic-ervaring zodat ik mijn Switch tevoorschijn kan trekken, mijn Joy-Con aan een vriend kan geven en we een paar potjes kunnen spelen. Nintendo is Oost-Indisch doof tegenover de situatie. Als ze geen gepaste oplossing verzinnen, dan doe ik dat wel. Of zelfs iemand anders. Dat is waarom ik er zo van hou om iets zelf te maken. Iets doen wat Nintendo niet doet. Ik zal hun bedrijfsmatige besluiten nooit begrijpen."

De hack maakt niet gebruik van een jailbreak voor de Switch. De hack past namelijk de PegaSwitch-exploitatie toe, waardoor men alleen maar een SD-kaart in de Switch hoeft te stoppen.

Breadman gaf in de interview ook wat kritiek op het online aanbieden van NES-games door Nintendo. Volgens hem willen mensen niet vastzitten aan een online-abonnement om alleen hun favoriete klassieke games te spelen op dit geweldige apparaat. "Er is nog veel onzekerheid over de dienst en ik wil nu iets waarover ik controle kan hebben," aldus Breadman.

Het einddoel van het project is dat mensen ook hun eigen spellen en boxart kunnen toevoegen.

Vooralsnog is nog niet bekend of Nintendo stappen gaat ondernemen om een halt toe te roepen aan dit project.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony stopt productie van fysieke PlayStation Vita-games Kom stage lopen bij Gamer.nl
26

Reacties op: Hacker brengt eigen Virtual Console naar de Nintendo Switch

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • El Ninjo

    • 16 mei 2018 11:31
    Dat krijg je ervan als Nintendo met zo'n rare constructie komt om classics te spelen.

    Ja het tegenargument is dat de naam 'Virtual Console' verdwijnt, maar niet uitgesloten is dat er een soortgelijke dienst naar de Switch komt, maar dat is vooralsnog speculatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xbox One GTA V

    • 16 mei 2018 11:42
    Goed gedaan nu kan je dus ook hakchi op de switch doen gewoon PS1, PSP, N64 Genesis etc games spelen. GTA Vice City Stories op de switch ben benieuwd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 16 mei 2018 11:48
    Ik begrijp wel waar dit uit voort kom, zelf wil ik ook steeds mijn games van een vorige generatie mee kunnen nemen naar een nieuwe generatie. Ik betwijfel alleen wel of dit voor switch bezitters nu echt zo gunstig is.

    Nu wordt het goed gepraat omdat nintendo dit zelf nog niet regelt, de volgende stap is dat mensen complete switch games erop gaan zetten omdat niet overal demo’s van beschikbaar zijn. Oorzaak gevolg is dat veel bedrijven zich terug trekken en we hiermee de switch zijn bestaansrecht de nek omdraaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Millman7

    • 16 mei 2018 18:37
    @Jumpman PC games worden ook nog steeds wel gepirate. De nintendo ds had ook de R4 kaartjes etcetera. Dus ik vind zelf dat je een beetje overdrijft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 16 mei 2018 23:29
    @Millman7 dat weet ik zonet nog niet. Nintendo heeft het zoiezo lastig omdat het een hoop goed moet maken met partners die af hadden gehaakt bij de Wii-u. Als je die bedrijven nu gelijdelijk naar jou console weet te krijgen en je dit niet goed op orde hebt zijn ze denk ik net zo snel weer weg. Daarbij zou het niet de eerste spelsysteem zijn waar dit bij gebeuren dus ga niet denken dat zoiets niet kan. De dreamcast (r.i.p. my friend) is hier een goed voorbeeld van. Naast een grote concurrent genaamd PS2 hielp het niet dat het systeem nauwelijks beveiliging had waardoor er een hoop developers geen vertrouwen hadden in het systeem. Maar goed, ik help je hopen dat het niet zo ver gaat komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 17 mei 2018 10:33
    @Jumpman de ps2 werd net zo hard gehacked. modchips en softmod hdd hacks in overvloed voor de ps2.

    Het falen van de Dreamcast ligt puur aan Sega zelf en hoe hun hem in de markt hebben gezet, geen supprt van EA vanwege exclusieve marketing rechten voor sportgames, rare marketing omtrend de dreamcast ('its thinking' ) en financiele CHAOS bij sega zelf.

    piracy op de Dreamcast kwam pas echt op gang 2 jaar na release van de console (Uptopia Bootdisk) , toen er al 70 miljoen ps2's verkocht waren.

    Als piracy iets gedaan heeft voor de dreamcast , is het wel de verkoop van de dreamcast te laten stijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 17 mei 2018 10:49
    @casualkiller klopt, ik zeg ook niet dat de console slecht heeft verkocht, maar grote verkoop successen voor games waren er zeker niet. maar ga het maar nazoeken. De developers zijn weg gegaan omdat ze er geen brood in zagen en dat is niet omdat ik dat zo zie of wil maar dat is helaas een feit. De wanorde bij sega zal dit zeker versneld kunnen hebben dat geloof ik graag. En tuurlijk heeft dit soort praktijken de psx geen wind eieren gelegd en is Windows zo groot geworden omdat Windows 95 te copieren viel maar dat wil nog niet zeggen dat dit voor hedendaagse apparaten een succes gaat opleveren. Maar we gaan het zien, ik hoop zelf dat het mee gaat vallen en dat ik nog lang en vooral meer dan de Wii-u plezier ga beleven aan de switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 17 mei 2018 13:23
    @Jumpman Nee dat is niet de reden waarom developers weg zijn gelopen , de console is tot het einde aan toe gesteund door de toenmalige developers als midway, capcom, verscheidene kleine en indy devs, en sega zelf tot aan 2004 (vanaf 98). terwijl sega zelf de stekker eruit trok in 2001.

    Als vergelijking: de dreamcast heeft 636 games. De gamecube 660.

    De beste titles verkochte meer als een miljoen exemplaren (wat voor die tijd, kleinere markt, etc gewoon goede cijfers waren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 17 mei 2018 13:54
    @casualkiller wellicht als je dit eens doorleest zie je het vanuit een andere hoek.

    http://crappy-games.wikia.com/wiki/Discontinuation_of_the_Sega_Dreamcast

    En dit is niet de enige bron waar je dit kan terug lezen. Overigens staat me niet echt helder bij dat er 2 jaar na de release van de dreamcast er al 70 miljoen PS2’s verkocht waren maar ik word ook al oud 😅.

    Maar om terug te keren naar de topic, het kan goed vallen als een systeem gehacked is, PS2 was namelijk een doorslaand succes omdat bijna iedereen wel een gemodde psx had staan, maar het kan zeker ook een doodsteek zijn, al willen we dat misschien niet zo zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DaVinkie

    • 16 mei 2018 12:14
    Ik wil gewoon GBA klassiekers zoals Megaman Battle Network, Golden Sun, Medabots RPG en Pokémon games spelen op m'n Switch. De GBA had zoveel goede games met portability in gedachten, ik baal er van dat deze wel op de WiiU beschikbaar waren en niet op de 3DS dus ik had zoveel goede hoop bij de Switch…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 mei 2018 12:51
    Kokatu?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cocabeer

    • 16 mei 2018 13:28
    Deze man zal waarschijnlijk nog wel tot een halt gedwongen worden, maar Nintendo lokt dit zelf uit met hun conservatieve aanpak. Snappen doe ik het ook niet. Ze hebben een legendarische bibliotheek aan games en het is met de mini's al gebleken dat hier nog steeds een markt voor is. Bied die zooi aan dan! En tuurlijk willen ze er een kom noedels mee verdienen, maar dat eindeloze uitmelken met schandalig hoge prijzen voor games die je al minstens drie keer hebt aangeschaft moet maar eens afgelopen zijn. Ik hou van Nintendo, maar hoe ouder ik word hoe meer ik het gevoel heb dat dit niet wederzijds is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 16 mei 2018 14:02
    @Cocabeer Je spreekt jezelf een beetje tegen, eerst zeg je dat er een markt voor de games is en dat het aangeboden moet worden, maar daarna zeg je dat ze het niet moeten uitmelken.

    Door het alweer aan te bieden, melk je het toch ook uit? En de hoge prijzen van games die je al zo vaak gekocht hebt blijven denk ik zo hoog omdat het toch wel gekocht wordt.

    De NES / SNES mini draait voor mijn gevoel overigens niet echt om de games, maar het is meer een hebbeding waarbij veel mensen er achter komen dat ze het toch niet gaan gebruiken om het vervolgens weer te verkopen of te bewaren tot het meer waard wordt.

    Mensen zijn voor mijn gevoel veel te verwend geraakt tegenwoordig, alles moet maar gratis of super goedkoop opnieuw aangeboden worden als er al eens voor betaald is.

    Je betaalt voor een game op een bepaald platform. Als je een cross platform game
    koopt, betekent dat ook niet dat je het op het concurrerende platform gratis kan spelen, terwijl het gewoon de zelfde software is waar je al voor betaald hebt. (En dat is dan weer ineens normaal omdat het om de concurrent gaat)

    Sowieso zeggen dat Nintendo dit soort gedrag uitlokt vind ik nogal raar, het gaat om een stel oude games die al lang en breed door iedereen gekocht / gespeeld hadden kunnen worden op voorgaande consoles (en nog steeds kunt spelen zo lang je die consoles / games nog hebt), maar nee dit MOETEN ze (volgens velen) blijven ondersteunen terwijl ze ook nog nieuwe games moeten maken.

    En wie weet komt Nintendo nog met een oplossing, maar ook daar krijgen ze meteen de volle lading als er gezegd wordt dat de Virtual Console niet terugkeert op de Switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 16 mei 2018 14:42
    @**Guitar_Hero**

    Ik ben Het volledig met jou bericht eens.
    Mensen willen maar dat nintendo dit aanbied, maar als ze het doen is het waarschijnlijk te duur.
    En inderdaad nintendo roept dit helemaal niet over zich heen want ze zijn helemaal niet verplicht om games nog te laten afspelen uit die tijd.
    Je kunt ook niet elke MS-DOS game spelen op een moderne pc, daar doen ze toch ook geen moeite voor bij Microsoft.
    Maar nee nintendo moet dit maar doen en alsof dat niet doen dan is het terecht dat er iemand illegale software met illegale roms gaat afspelen. Goh raar dat mensen tegenwoordig dit gedrag goed vinden.

    ——————
    Ook ik hoopte dat er retro games gaan komen op switch en ik verwacht dat ook maar dan zoals mega man, in een collectie.
    Vind ik prima. Maar als Nintendo er niks mee doet, maar in plaats daarvan dikke vette games gaan brengen voor de switch heb ik dat veel liever dan die paar virtual consoles games die zo nu en dan leuk zijn.
    Geef mij dan maar nieuwe Fzero, starfox, Mario, Zelda en dergelijke in plaats van weer al een vc.
    Ik lig er niet wakker van maar blijkbaar veel mensen hebben nu slapeloze nachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 16 mei 2018 21:06
    @watashi wa maurice desu. "Je kunt ook niet elke MS-DOS game spelen op een moderne pc, daar doen ze toch ook geen moeite voor bij Microsoft."

    eeeh DOSbox.

    Daarbij over het hele illegale en hacker hypocrisie: Nintendo *verkocht* zelf roms in hun VC die ze van het internet gedownload hadden (bewijs stond in de fileheaders welke je met een simpele hex-editor kan terugvinden) op de Wii VC.

    Ik vind het eerder frapant dat een consument het goed vind dat een bedrijf door de jaren heen hun spullen zo aanpast dat jou aangeschafte game op geen manier meer te spelen is (dus waardeloos) omdat de hardware niet meer gemaakt wordt, en je geen vorm van emulatie aanbied… Dan gaan mensen het zelf wel doen ja, dat gebeurt al 30 jaar zo en daar is nog nooit een bedrijf kapot van gegaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 17 mei 2018 09:19
    @casualkiller een paar dagen geleden ook al veel gezegd onder een artikel: ik vind het helemaal niet frappant dat je opnieuw voor een game moet betalen dat op een geheel anders besturingssysteem is uitgebracht, waarbij er totaal geen morele plicht is om er bij elke nieuwe console maar voor te zorgen dat die game daar gratis op kan draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 17 mei 2018 11:34
    @timtim96 daarom ben jij ook part of the problem timtim 96 , jij vind het prima dat je 10 keer voor dezelfde game moet betalen, daarom komen ze er mee weg. En daarom hacken mensen deze hardware.

    Want op een ander besturingssysteem: ze porten gewoon hun eigen of al bestaande emulatoren, sterker nog daar houden ze tijdens de ontwikkeling van een nieuwe console al rekening mee (of niet, sony) , kleine moeite groot plezier.

    Maar als jij met veel plezier opnieuw voor precies dezelfde games keer op keer wil betalen ( al eerder aangeschafte software die ze op nieuwe hardware toegankelijk maken, zoals Wii VC naar WII-u VC ) prima, maar als je de reden wil weten waarom ik nog 17 consoles thuis aangesloten heb staan met games: precies hierom: als ik mijn originele Axelay Snes Cartridge wil spelen op mijn CRT kan ik dat doen. ik kan hem en heb hem ook aangeschaft op de Wii, maar zit ik nog steeds met een crt probleem (die staat boven in de game room ) , dus als ik beneden op de bank wil gamen, kan ik dat op mijn WII-u doen in "hd".

    ik kan dus mijn Axelay gewoon spelen zou je zeggen.

    oh wacht. Nintendo stopt per maart 2018 met de algehele WII e-shop

    *OOK HET DOWNLOADEN VAN JE WII / Wii-u SOFTWARE*

    mocht mijn wii-u kapot gaan: doeidoei terug naar de snes uit 1998 op mijn dikke crt toch ? Nee. dat is niet de Axelay die ik aangeschaft heb op de wii / wii-u

    Koop je hem toch opnieuw ? Nee dan hack ik liever mijn switch nog en kan Nintendo de t*fus krijgen.

    Maar ze zijn je toch niets verplicht ?? Klopt. daar zorgen andere mensen dus wel voor met zo'n instelling naar je klanten toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 17 mei 2018 16:07
    @casualkiller
    Ik zou door jouw comments op deze site haast geloven dat ik er de oorzaak van ben dat de wereld vergaat.

    Inderdaad een vervelend probleem. Heeft echter niets te maken met mijn punt. Ik neem toch aan dat je het niet gek vindt dat een cartridge uit 1998 niet bruikbaar is op de Wii (U). Elk apparaat is weer dunner of geavanceerder. Dat is dus heel mijn punt: op een veel latere console met andere inrichting vind ik het niet gek dat zo'n spel opnieuw moet worden verkocht. Had je een gratis licentie gewild? Dat is natuurlijk een onmogelijk proces.

    Dat Nintendo het opnieuw downloaden van aangeschafte titels op de Wii dus sinds kort heeft stop gezet is vervelend, maar dat heeft niets te maken met het feit dat het verkopen van die titel op zichzelf "schandalig" is. Wat je schandalig zou kunnen noemen is het sluiten van de Wii shop, niet de verkoop van een oude game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 17 mei 2018 17:52
    @casualkiller

    Dus jij wilt zeggen dat het onder andere mijn schuld is dat jij iets met je switch wilt doen dat illegaal is enkel omdat je het raar vind dat ze het niet mee compatibel maken.
    Zo ben blij dat ik niet met jou samen werk want je vinger wijzen naar andere kun je blijkbaar beter dan bij jezelf nadenken of hacken dan wel een goede keuze is.

    En je moet doen wat je wilt hoor en ik snap je punt wel. Maar de oorzaak van het probleem is niet in mensen zoals ik. Het zit in mensen die vinden( eisen) dat nintendo maar alle moeite doet om elke computer te ondersteunen.
    En ja jij noemt Wel PlayStation En xbox maar die hebben nooit cartridge based consoles gehad en ik kan je garanderen dat die nu ook niet meer ondersteunt zouden worden tenzij in een retro pack als verkoop. Dus denk maar niet dat xbox en PlayStation zo goed bezig zijn. Want die hebben nog altijd met discs te maken dus is logischer dat een emulatie die nog kan afspelen. Je kunt immers de origineel schijf erin duwen. Denk je werkelijk dat de ps7( die mogelijk geen schijven zal gebruiken) nog steeds die originele psx games afspeelt.
    Droom lekker verder.
    Zodra de consoles geen discs meer kunnen mag je heel blij zijn als ze gratis je games overzetten die je al 7 generaties hebt. Grotere kans dat je ze dan opnieuw mag kopen.
    Ik snap je punt maar je doet net of Nintendo nu minder goed bezig is dan de andere terwijl die andere nog maar net droog zijn achter hun oren zijn vergeleken met alle wijzigingen die Nintendo had( en ook heeft moeten) doorstaan.

    Daarbij lezen is ook niet je sterkste kant.
    Dosbox?
    Ok laat ik het nog een keer omschrijven.

    Je kunt ook geen MS-DOS games afspelen op een moderne computer.
    Microsoft doet daar ook niks aan.

    En dan kom jij met dosbox?
    2 puntjes:
    1e: dosbox is geen Windows. Het is een programma wat draait onder Windows. Zonder die draait die game niet.
    Dus nog steeds Windows draait geen MS-DOS games.
    2: dosbox is geen Microsoft. Dus Microsoft doet ( en geeft er geen zak om) er niks aan om dat wél mogelijk te maken.

    dat er mensen zijn die dat wel willen en voor elkaar maken is hetzelfde als die op de switch. Homebrew programma draaien voor emulatie. Het kan wel, maar niet vanuit ee originele maker.

    Dus zal ik het nog een keer zeggen zodat je het nu misschien wel leest:

    Microsoft geeft ook niks om die retro games. En Windows draait dat niet meer. Dus het is niet gek dat oudere computer spellen in deze tijd niet meer standaard af te spelen zijn,
    Dat staat los van mensen die MS-DOS emuleren.

    Maar wel jammer dat je zo graag met je vinger wijst dat jij het niet fout hebt en dat jij niet bij de oorzaak hoort maar dat wij( degene met een andere mening dan jij) dat zijn.
    Want ja het is onze schuld dat nintendo jou je gratis game niet geeft, toch?

    Ik zal toegeven ik vind het jammer voor je, werkelijk. Maar helaas draait er niks in deze wereld om toegiften.

    Oh ja, en er is nog helemaal niks bekend over wat nintendo gaat doen met dit onderwerp maar blijkbaar hebben de haters( fans kan ik ze niet noemen op deze manier) al meer info dan nintendo zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 19 mei 2018 17:10
    @watashi wa maurice desu.

    Windows is juist zo opgezet dat het backwards compatible is. Waarom denk je dat je w95 programmas nog kan draaien op een win10 pc. Daar doet MS wel heel veel moeite voor, met het in stand houden van oude binaries etc. Dit is dus 25 jaar later! Dit is hetzelfde als NES games op je WII-U draaien.

    Dat er een programmas als dosbox ontwikkeld kan worden is juist hoe windows in elkaar zit. En laat ms dan ook gewoon toe, zonder het een halt toe te roepen.

    Overigens ben ik het er in deze discussie mee eens dat dit totaal niet te vergelijken is met een Spelcomputer die een compleet ander doel en verdienmodel heeft dan een besturingssysteem. Ik snap de vergelijking met microsoft/windows dan ook niet zo goed…