Nieuws
Star Wars Battlefront 2

EA verandert lootboxes in Star Wars Battlefront 2 na kritiek

Play to win

Geschreven door Eline Oosterloo op
EA laat weten het lootbox-systeem in Star Wars Battlefront 2 te veranderen na de kritiek van de community.

De laatste tijd is er veel kritiek gegeven vanuit de gaming community op de lootbox-systemen in verschillende games, waaronder die van Star Wars Battlefront 2. Het probleem voor veel spelers is dat mensen met veel geld makkelijk zouden kunnen winnen, maar ook dat je niet weet wat je precies koopt, waardoor het neer zou komen op gokken.

Zowel PEGI als ESRB hebben toen aangegeven deze systemen niet als gokken te zien, waardoor lootboxen gewoon legaal zijn in te zetten door ontwikkelaars. Arnoud Engelfriet, ICT-jurist en partner bij adviesbureau ICTRecht, heeft op Gamer.nl een gastcolumn geschreven waarin hij zijn visie geeft op de discussie rondom lootboxes en gokken.

Of nu uiteindelijk juridisch bepaald wordt dat het hier gaat om een omslachtige manier van gokken of niet, Electronic Arts heeft besloten om het lootbox-systeem in Star Wars Battlefront 2 aan te passen naar aanleiding van de kritiek van spelers van de bèta. Op de officiële website geven zij verschillende punten aan:

  • Epic Star Cards, de beste Star Cards die beschikbaar zijn vanaf launch, worden verwijderd uit de lootboxes.

Om iedereen dezelfde kansen te geven, zijn deze Star Cards alleen nog beschikbaar door te craften, met uitzondering van de kaarten die verkrijgbaar zijn door pre-order, deluxe edities en starter packs.


  • Spelers moeten een bepaald level bereiken om upgraded Star Cards te craften.

Op deze manier kunnen spelers niet gewoon maar wat lootboxes kopen, alle loot afbreken tot crafting material, om deze vervolgens meteen tot enorm sterke Star Cards te maken. Je kunt alleen je craft-level verhogen door te spelen.

  • Wapens zijn vergrendeld achter specifieke mijlpalen in de game.

    Dit betekent dat er maar een geselecteerd aantal wapens in lootcrates gevonden kunnen worden en dat de meeste wapens alleen verkrijgbaar zijn door te spelen. Als je bijvoorbeeld een nieuw wapen wilt voor je Heavy, dan moet je spelen als Heavy om deze vrij te spelen.


  • Gear en items die exclusief voor een bepaalde class zijn kunnen vrijgespeeld worden door als deze class te spelen.

Door deze class te spelen bereik je bepaalde mijlpalen voor je class, waarvoor je beloond wordt met class-specifieke lootboxes. Deze bevatten een combinatie van Star Cards en Crafting Parts om je op weg te helpen met je class.

Dit betekent niet dat lootboxes verdwijnen uit Star Wars Battlefront 2, maar wel dat EA stappen heeft gezet het lootbox-systeem minder belangrijk te maken in de aankomende Star Wars-game. De uitgever geeft tevens aan nog door te gaan met het verbeteren van alle systemen in de game, dus wellicht veranderen lootboxes nog meer op een later moment.

Star Wars Battlefront 2 komt op 17 november uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Releasedatum voor PUBG op Xbox One, pc-versie in december uit Early Access De gamereleases van november 2017
46

Reacties op: EA verandert lootboxes in Star Wars Battlefront 2 na kritiek

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • XtraLinkUK

    • 1 november 2017 10:51
    Tja, leuk geprobeerd EA. Eindelijk trekken spelers een grens. Natuurlijk went het, die graai cultuur, maar pay 2 win werkt alleen bij spellen die gratis zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 1 november 2017 11:02
    Er veranderd natuurlijk niets, WANT ER ZITTEN NOG STEEDS LOOTBOXEN IN, djesus, wie trapt hier nou in.. de game wordt nog steeds kunstmatig opgerekt met lang grinden voor lootboxes, tenzij je ze koopt..

    maak die fucking shitzooi nou gewoon cosmetisch en beinvloed NIET de gameplay om je lootboxes erin te laten passen. Still no sale.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 1 november 2017 11:58
    @casualkiller
    Er zit verder geen doel in een multiplayer zoals in BF2. Je vind het gewoon leuk om dit soort massale veldslagen mee te maken neem ik aan. Met het grinden voor lootboxen verdien je af en toe nog wat leuks! Bekijk het eens van een positieve kant. Lootboxen kunnen ook als doel dienen in de multiplayer. Je hebt iets waarvoor je speelt en punten kan sparen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 november 2017 12:55
    @timtim96 De gedachte achter lootboxes met niet vanity items is gewoon heel krom. Voor een lootbox betalen met punten die je kan verdienen met spelen is niets mis mee vind ik, maar ervoor laten betalen nadat je de game hebt aangeschaft en waarvan je niet eens de inhoud weet is heel verkeerd.
    Het probleem is ook vooral dat wij weten dat als je dit toelaat ze bij een volgende game weer een stapje verder gaan en zo conditioneren ze je naar een situatie die je nooit in één keer had geaccepteerd. Daar komt die weerstand vandaan, althans bij mij.
    De grens ligt bij mij bij lootboxes met vanity items. Als iemand wil dat zijn character er anders uitziet en daar lootboxes voor wil aanschaffen; be my guest. Maar niet vanity items in een lootbox stoppen en dus een koper van een lootbox op één of andere manier een voordeel geven gaat mij te ver.
    EA heeft nu de progressie die je kunt verkrijgen via lootboxes iets beperkt, maar het is er eigenlijk nog steeds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 1 november 2017 11:16
    Er worden goede stappen gezet.

    Eigenlijk wordt hier zonder het letterlijk te noemen gezegd dat het meer flavour items worden en enkele bonussen. Dit is exact hoe het lootbox systeem in Overwatch werkt en daar heeft niemand kritiek op.

    Het grootste kritiek vanuit de community (ook op gamer.nl) was dat het om game changing lootboxes ging. Waar mensen die veel lootboxes kopen, een voordeel hebben ten opzichte van andere spelers.

    Door deze verandering staat dat argument niet meer, ik ben dan ook van mening dat we allen met een open mind er naar kijken, ipv alleen maar negatief zijn.

    Geen zin in Star Wars battlefront II? Prima! Principes? Prima! Maar blijf de game niet behandelen als een oneerlijk on gebalanceerd product, want deze veranderingen komen voor veel gamers ten goede aan de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 1 november 2017 11:37
    @krytuun Overwatch heeft ENKEL vanity items, BF2 zal nog steeds starcards etc als RNG drop krijgen die direct impact hebben op de kracht van de avatars die de speler bestuurt.

    Maw, je vergelijking met OW is een onjuiste. En wat jij 'negatief' noemt noem ik 'kritisch'. Er is meer voor nodig dan een marginale verandering in hun business ethics voor ik ooit nog een EA titel aanraak.

    Laten we dus maar hopen dat de volgende Battlefield geen lootboxes heeft met soortgelijke kul en dat het bij wapenskins blijft zoals in Battlefield 1.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 1 november 2017 12:08
    @thechief Artikel gelezen? Level gebonden, enkel door craften, lootboxes blijven bestaan, maar de belangrijkste zitten achter class challenges etc.

    Het zijn juist de star cards die het meeste impact hebben die uit de lootboxes verdwijnen. Prima als je kritisch wilt zijn, ik vind het goed dat mensen dat zijn.

    Maar daarnaast is het in ieders voordeel om ook kansen te zien, ipv blijven vast klampen aan iets negatiefs. Ik zie hier een drastische verandering door mensen die kritisch waren, zoals jij TheChief, en CasualKiller. Jullie hebben gamers vertegenwoordigd en EA heeft geluisterd.

    Kijk het aan, beslis misschien na een week. Het is echter in de tijd van Youtubers en Sociale Media, zo makkelijk om alles maar aan te nemen.

    Gisteren nog, sprak ik een vriend, die puur gebasseerd op youtube, zei dat Shadow of War niet uit te spelen is door lootboxes, iets dat een andere vriend van mij kon weerleggen. Hij heeft het spel namelijk uitgespeeld zonder 1 lootbox gekocht te hebben met echt geld en heeft het perfecte einde behaald.

    In veel games bestaat er een grind voor end game (WoW), en als er geen lootboxes in de game hadden gezete, maar de game was verder qua inhoud EXACT hetzelfde, hadden mensen dan geklaagd over de sleur richting het einde? Ik ben van mening dat dit veel minder was geweest.

    Er ontsaat een angry mob trend waarin steeds vaker wordt geklaagd.
    Soms is het kritiek terecht, soms niet. In geval van Battlefront II is er geluisterd omdat het draait om een competitief spel, prima, dank aan de mensen die kritisch zijn geweest.

    Maar het blijft onzin dat sommige mensen moord en brand schreeuwen over een systeem dat "niet zonder lootboxes werkt" terwijl het tegendeel wordt bewezen door gamers zelf. Maar dan is de schade al gedaan, omdat veel mensen de onzin van Youtube geloven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 1 november 2017 13:06
    @krytuun Amen! Helemaal mee eens. In veel commentaren gaan veel mensen er ook aan voorbij dat deze uitgevers allemaal commerciële bedrijven zijn die zoveel mogelijk geld aan ons willen verdienen. Of het nu CD Projekt Red is of EA. Toegegeven; de ene levert meer waar voor je geld dan de ander. Maar als je werkelijk van mening bent dat het een schande is dat uitgevers zoveel mogelijk geld aan je willen verdienen, kun je beter vogelspotter worden of zoiets. Dat is gratis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 1 november 2017 13:20
    @hiss Vogelspotten gratis? Heb jij enig idee wat een verrekijker en dergelijke allemaal kost joh :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 1 november 2017 13:49
    @darkmanwls Ik had zelf met mijn blote oog zoveel vogels bij elkaar gespot dat ik recht had op een gratis Baardmannetjes-lootbox bij de plaatselijke vogelshop-discounter. En daar kwam een verrekijker uit. Dus het is wel degelijk gratis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 1 november 2017 14:08
    @hiss Haha, ik hoop dat je doorhad dat mijn reactie niet serieus bedoeld was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 1 november 2017 14:35
    @darkmanwls Eerlijk gezegd vind ik het een best grappig dat je gelooft dat ik 1.) vogels spot en 2.) daar een lootbox mee kan verdienen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 1 november 2017 19:39
    @Hiss ehm…laat maar. Maar hoe je er bij komt dat ik dat geloof weet ik niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 1 november 2017 14:52
    @hiss Natuurlijk willen ze geld aan ons verdienen, ik snap niet waarom je denkt dat dit een valide punt is.

    Ik heb NIETS tegen bedrijven die geld willen verdienen. Ze maken een produkt en rekenen daar een bedrag voor, dit is de wet van vraag/aanbod in een kapitalistisch systeem en ik heb daar GEEN ENKEL bezwaar tegen.

    Het wordt een ander verhaal als iemand een geforceerd systeem probeert op te leggen dat tegen verborgen extra kosten mensen zaken onthoudt die gewoon inherent aan het produkt zouden moeten zijn.

    Laten we een voorbeeld nemen aan de auto industrie:
    Fabrikant A maakt een auto en die auto kan maar 70 km/uur halen. Tegen betaling van een meerprijs kan de fabrikant er wel voor zorgen dat de auto gewoon 120-130 km/h kan doen maar ja daar moet je dan wel wat extra voor betalen. Niemand zou dit accepteren omdat je alleen tegen betaling van een vantevoren niet duidelijk bedrag de volledige capaciteiten van de auto zou unlocken.

    Je HOEFT niet te betalen, want de fabrikant stelt ook dat je, door gewoon kilometers te rijden, vanzelf de extra opties op de auto unlocked. Dit betekent echter wel dat je vele kilometers eerst met 70 per uur zult moeten rijden voor deze extra mogelijkheden beschikbaar komen. Dit doet afbreuk aan de bruikbaarheid/fun die je hebt met deze auto.

    Met games is het net zo. Als een fabrikant een game maakt waarbij je prima, zonder lootboxes te kopen, toch het einde kan halen dan is dat nog steeds een probleem omdat dat voorgenoemde einde extra wordt opgerekt met hersenloze grinds die enkel en alleen maar zijn geïmplementeerd om je te verlokken tot aankoop van dergelijke lootboxes.

    Kortom, het probleem is niet dat bedrijf A een produkt B maakt en daar bedrag C voor vraagt. Het probleem is dat bedrijf A willens en wetens produkt B in kwaliteit aantast (grinds, RNG etc) enkel en alleen maar in een poging jou extra geld te laten uitgeven bovenop bedrag C teneinde jou dezelfde beleving/fun te laten beleven.

    Dit is lui, het is immoreel en het verdient niet beloond te worden met een game die goed verkoopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 1 november 2017 15:37
    @thechief Ik vind het een goede vergelijking die je maakt en je hebt daar ook een goed punt. Maar jouw vergelijking kun je doortrekken naar de meeste dlc in het algemeen. Ik had jaren geleden al een wtf-moment toen mijn Animus in Assassin's Creed 2 "glitchte" en een sequence oversloeg die ik erbij kon kopen. Lootbox is nu een hot item, maar deze ongein is in de meeste games al jaren aan de gang. En alles boycotten wordt moeilijk. Ik heb me erbij neergelegd dat een game die "af" is meestal rond de € 90 moet kosten. In dit geval vind EA dit blijkbaar nog steeds niet genoeg en hoopt dat idioten er nog veel meer geld in gaan pompen. Ik heb vertrouwen erin dat gamers echt niet zo dom zijn om die lootboxes met echt geld te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 1 november 2017 15:54
    @thechief De vergelijking die je maakt omtrent auto's kan doortrekken naar segmenten. Verschillende modellen, verschillende aantal PK's. Met lederen bekleding, Navigatie, CD speler, Bluetooth, cabrio of normaal, station.

    Ga je dan ook tegen Bijv Mercedes zeggen dat het oneerlijk is dat de andere persoon een GT motorblok heeft, meer ruime, luxer zit, of wel een AirCo heeft die in jouw model ontbreekt?

    Nee, natuurlijk niet. Maar het model dat die andere persoon heeft rijdt 1 tot 100 in 2 seconde, terwijl jouw model daar 10 seconde over doet. De ander betaald echter wel veel meer voor het model dan jij betaald hebt.

    Ik ben bang dat we er niet uit gaan komen.
    We zullen fundamenteel anders over de kwestie denken, dat is niet erg, soms is het zo. Ik ben echter van mening dat je met een verbreding van je horizon een beter resultaat kan behalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 1 november 2017 18:49
    @Krytuun
    Eens. Je weet in die zin wat je koopt.
    Overigen kan ook in het achterhoofd worden gehouden dat er geen Season Pass is. Je krijgt dus een volledige game. Dus de auto kan al 130 ipv 70. De lootboxen maken geen deel uit van het product in die zin dat het essentieel is om ze te kopen om BF2 te kunnen spelen, zeker niet na deze verandering na terechte kritiek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 november 2017 08:33
    @timtim96 Nee dat is dus nu juist het probleem, je WEET NIET wat je koopt. De loot boxes zijn RNG dus er zit een random element in de gameplay die je absoluut niet wilt hebben in een game die focused op teamplay waar persoonlijke dan wel teamskill de boventoon zou moeten voeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 november 2017 08:30
    @Krytuun Die redenatie klopt mijns inziens niet. Een betere zou zijn dat twee mensen dezelfde auto hebben gekocht maar dat koper A, nadat hij extra bij heeft betaald, zich aan minder verkeersregels hoeft te houden dan koper B.

    Vergelijk de aanschaf van een auto met een game: Iemand koopt een goedkope Lada of een dure BMW, dit is vergelijkbaar met iemand die de basis game koopt dan wel iemand die de collector's edition aanschaft met extra zaken zoals een beeldje etc. Beide zijn auto's maar ze moeten zich aan dezelfde basisregels houden: Ze moeten zich houden aan dezelfde verkeersregels etc.

    In een ingame scenario betekent dit dus dat iedereen zaken moet kunnen unlocken in dezelfde volgorde door bv een bepaalde class te spelen. Het RNG element van loot boxes breekt dit systeem omdat iedereen andere kansen heeft op drops die opeens een enorm voordeel kunnen opleveren en zo de skill impact van een speler op de eigenlijke gameplay minder relevant maakt, iets dat volkomen onacceptabel is gezien het multiplayer teambased shooter aspect van BF2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paralize

    • 1 november 2017 20:55
    @TheChief maar daartegen bieden ze alle dlc gratis aan. Best een mooi compromis vind ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord