Nieuws
Lootbox

Update: Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoekt ook lootboxes in games

Is het nu gokken of niet?

Geschreven door Eline Oosterloo op
Update: De Nederlandse Kansspelautoriteit doet ook onderzoek naar lootboxes in games. Het gaat hier niet alleen om de lootboxes van Battlefront 2 en Overwatch, maar ook om andere games waarin een dergelijke systeem gebruikt wordt.

De Nederlandse Kansspelcommissie laat weten aan NU.nl: "In Nederland is een kansspel altijd vergunningsplichtig. Voor online kansspelen hebben we nog geen vergunningsstelsel."

Dit betekent echter niet dat kansspelen zomaar online aangeboden mogen worden. Als na onderzoek blijkt dat het hier inderdaad om gokken gaat, dan zouden lootboxes in de toekomst verboden kunnen worden. In 2016 werd een wetsvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer, die nu nog door de Eerste Kamer moet komen.

Vandaag heeft Tweede Kamerlid Michiel van Nispen van de SP vragen gesteld aan de Minister voor Rechtsbescherming over het kansspel-karakter van lootboxes in videogames. De gastcolumn van ICT-jurist Arnoud Engelfriet op Gamer.nl werd als een van de bronnen gebruikt voor de vragen.

Origineel bericht: De Kansspelcommissie van België is een onderzoek gestart naar de lootboxes in Star Wars: Battlefront 2 en Overwatch.

De discussie rondom lootbox-systemen in games is al langere tijd aan de gang. Een van de grote discussiepunten is of deze systemen eigenlijk een vorm van gokken zijn. EA heeft na veel kritiek het lootbox-systeem in Star Wars Battlefront 2 aangepast, maar niet verwijderd.

Nu is de kansspelcommissie van België een onderzoek gestart naar de lootboxes in Overwatch en Battlefront 2 om te bepalen of het hier inderdaad om gokken gaat of niet. De kansspelcommissie maakt zich in dit geval vooral zorgen voor minderjarigen, omdat zij onder sociale druk makkelijker meer geld uitgeven. Peter Naessens, directeur van de Kansspelcommissie, vertelt VTM Nieuws:

"Als er sprake is van kansspel, dan kan dat niet zonder vergunning van de Kansspelcommissie. Als je iets wilt hebben, maar je kunt niet weten of dat wat je koopt datgene ook bevat, dan ben je dus eigenlijk aan het gokken."

Ook al klinkt dit als een oordeel is het onderzoek nog niet afgerond en kan dus nog geen definitieve uitspraak gedaan worden. In het ergste geval kan dit onderzoek er toe leiden dat EA honderdduizenden euro's boete moet betalen of de game uit de schappen moet halen.

Hierbij moet gezegd worden dat dit onderzoek niet alleen gevolgen zal hebben voor Star Wars: Battlefront 2 en Overwatch, maar voor alle games met lootbox-systemen.

Dit artikel delen:

Lees meer

De beste gamedeals van de week The Elder Scrolls 5: Skyrim (Switch)
30

Reacties op: Update: Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoekt ook lootboxes in games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 16 november 2017 10:02
    Prachtig. in mijn dromen zie ik deze game straks verboden worden door EA's anti-consumer bullshit, servers dicht, net zo lang tot alle lootboxen eruit zijn en ze gewoon met betaalde vanity-items komen, zodat je op het battlefront-toneel kan rond lopen met een grappig mutsje op je kop, zodat iedereen kan zien dat je betaald heb om er als een dork uit te zien.


    edit:

    There is a grand total of 324 cards. Upgrading these will require a total of 155,520 crafting parts. This requires opening a grand total of 3,111 loot crates which will require 4,528 hours of gameplay.
    The 600 credits received from a hero crate is worth 27% the cost of a hero crate. This is equivalent to 30 crystals. To account for this, I reduced the cost of a hero crate from 110 crystals to 80 crystals. 12,000 crystals can be bought for $100.
    Opening the required 3,111 loot crates requires 248,880 crystals. If you only purchase $100 crystal packs, this will cost $2,100.

    LOL

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 16 november 2017 10:51
    @casualkiller dit is helemaal geen anti-consumer bullshit, immers zijn er mensen die hier blijkbaar toch ook graag geld aan uitgeven.
    En als ik juist ergens een schurft hekel aan heb is het wel andere spelers die met onzinnige costums rondlopen die totaal niets met de sfeer van de game te maken hebben. Zit niet te wachten op een stormtrooper rond te zien lopen in een bikini oid.

    Als mensen graag aan deze onzin geld uit willen geven moeten ze dat helemaal zelf weten, maar bij deze game is het ook mogelijk om die onzin dus door alleen te spelen te kopen, dat jij te lui bent om dat te doen is een ander verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 16 november 2017 11:52
    @SuperDre "te lui om dat te doen"

    Hou toch op man, vier en een half duizend uur om alles te unlocken door normaal te spelen. Maar ja gister wist je niet wat de omschrijving Pay to Win was , vandaag ben ik "te lui" , en heb je geen idee wat anti-consumer nou betekent.

    Je 4500+ uur laten grinden is anti-consumer. Ik snap je houding niet, ben je zo een star wars fan dat je compleet blind bent voor alle (terechte ) kritiek die echt heel en heeeeel veel mensen hebben, je lijkt wel blij te zijn dat EA dit erin stopt, want in al je commentaar kan ik alleen maar zien dat je zo'n beetje iedereen die er wat zinnigs over zegt probeert weg te zetten als een internet gekkie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Optycon

    • 17 november 2017 07:47
    @casualkiller
    Eens. Momenteel speel ik Destiny 2. De grind hier is leuk. Je krijgt snel goede loot en de rest is redelijk makkelijk te krijgen. Als je alles wilt hebben zal je aardig wat uurtjes moeten gamen, maar het is te doen. Zelfs als je werkt en andere verplichtingen hebt. De EA tactiek is buiten proporties. Het spel is niet "uit te spelen", je kan ook niet met een normaal progressie systeem je favoriete classes upgraden. Stel je hebt 2 of 3 classes/characters die je graag wilt spelen. Voor een game als BF2 zou je zeggen dat 10 uur per class je toch aardig ver zou mogen brengen.
    Denk eens terug aan COD MW 1, hier had je na een aardige speelsessie je karakter toch wel in orde.
    Het verdedigen van deze EA-tactiek is vreemd vanuit een consumer/gamer standpunt. Ze doen er niks aan om jouw plezier te vergroten. Ze staan het expres in de weg om de short cuts aantrekkelijker te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 16 november 2017 10:20
    Goed dat hier onderzoek naar gedaan word echter denk ik wel dat dit niet het probleem van lootboxes veranderd voor ons gamers.

    Stel het wordt verboden dan passen ze de lootboxen aan en vertellen je wat erin zit. Probleem opgelost.
    Ongetwijfeld zullen ze een ander systeem bedenken dan.

    Ik vind een nieuwe outfit in een cash shop geen probleem, of mount of iets wat alleen het uitelijk van je karakter beinvloed zolang het maar niet af doet van het hoofd spel.

    Dus niet dat je straks met bijvoorbeeld een lvl 110 epic wapen rond loopt in wow die eruit ziet als een lvl 5 wapen en dat je alleen de mooie looks kan kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 16 november 2017 10:37
    Wat valt er te onderzoeken in Overwatch dan?

    Zijn alleen maar cosmetics… en waarom word Heroes of the Storm dan niet onderzocht?… of Fallout Shelter…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 16 november 2017 10:47
    @TheDeeGee Het maakt niet uit of het alleen maar cosmetics is, het gaat er om dat je wat koopt zonder dat je van te voren weet wat er in zit, en dus maar hoopt dat je wat leuks krijgt. En zoals het artikel ook aangeeft, als blijkt dat de commissie EA aanpakt, zal dat betekenen dat een hoop andere publishers die vergelijkbare systemen hebben ook aangepakt moeten gaan worden. En dan ook eigenlijk dus oa de magiccards business, want ook dat is exact gelijk hieraan (alleen daar heb je het voordeel dat je de kaarten kunt ruilen met andere mensen of verkopen, dat kan vooralsnog met deze digitale varianten niet)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 16 november 2017 16:07
    @SuperDre

    Ik denk als ze dit gaan aanpakken alles erop achteruit gaat.

    Straks gaan gratis vrij te spelen Lootboxen weg en dan kun je voor elke Cosmetic weer gaan betalen. Het enige wat dan beter is is dat je dan zelf kan kiezen wat je wilt hebben.

    Ik weet niet hoor, het heeft allebij voordelen en nadelen.

    Het Lootbox Systeem in Heroes of the Storm is zoals het in elke Game zou moeten zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 16 november 2017 11:40
    @TheDeeGee
    Zo kan ik er nog wel meer opnoemen. Guild Wars 2, Call of Duty, Destiny 1/2, Shadow of War. Zoveel games die ook een lootbox systeem hanteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichi

    • 16 november 2017 12:23
    @ShadowKiller Counterstrike met de kistjes, Mass Effect MP en zo nog veel meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 16 november 2017 10:44
    Als dat gevolgen heeft voor de lootbox systemen, dan heeft dat eigenlijk wel heel wat meer gevolgen, namelijk ook voor de tradingcard business, want ook daar koop je een pakje zonder te weten wat er precies in zit en is het ook maar hopen dat je krijgt wat je wilt. Ze moeten dan niet hypocriet gaan doen en alleen achter deze groep aan gaan, maar ook die cardbusiness aanpakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 16 november 2017 11:35
    @SuperDre

    Eerlijk is eerlijk ook in het trading card wereldje moet dit aangepast worden. Gokken is gokken of dat nou in een videogame is met lootboxes of met tgc packs. Mensen die zeggen dat dit niet het zelfde is zijn niet goed wijs

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 16 november 2017 13:42
    Er is wel een aantal nuances bij verzamel kaarten; zo is het algemeen bekent wat de kansen zijn wat betreft bijzondere kaarten, word de markt waarde voor individuele kaarten bepaald door derde partijen en zijn kaarten herverkoop baar. Ik ben het eens met je dat het nog steeds niet voorspellen is wat je krijgt, maar in hoeverre dat een probleem is afhankelijk van wat de uitkomst is van dit onderzoek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 16 november 2017 16:19
    @Cornish Inderdaad. En niet te vergeten dat bij het kopen van een MTG booster pack er een aantal garanties gegeven worden. Zo zit er bijvoorbeeld altijd een "rare" in. Objectief gezien krijg je dus altijd de zelfde waarde voor je geld. (of dit met andere TCGs ook zo is weet ik niet). In Overwatch krijg je niet altijd een legendary. En zelfs dingen van de zelfde qualiteit worden door de developers zelf nog omgerekend naar een virtual currency in geval van een dubbele of wanneer je het betreffende item zou kopen voor virtual currency. De developers hebben ons dus eigelijk zelf de middelen gegeven om te kunnen zeggen dat niet iedere lootbox objectief gezien de zelfde waarde heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 16 november 2017 16:51
    Klopt, zoals je zegt is één of meerdere bijzondere kaarten gegarandeerd en tot op heden is het volgens mij ook bekent in hoeveel pakjes er bijvoorbeeld een extra bijzondere kaart word gestopt. Als in: 1 van de 7 pakjes word er zo'n kaart ingestoken. Dit was tenminste het geval bij Warcraft, Tomb Raider, Pokémon, Magic en Yu Gi Yo. Daarin zijn ze inderdaad bij ver transparanter dan het merendeel van de spellen, mogelijkerwijs om dit soort beschuldigingen en de daarop volgende onderzoeken voor te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 16 november 2017 11:38
    @SuperDre
    En wat dacht je van die zakjes met stickertjes waarvan je niet weet welke je krijgt. Weet niet of ze nog steeds bestaan, maar vroeger had ik van die stickerboeken die ik dan helemaal vol kon plakken. xD
    Die mogen dan ook onderzocht gaan worden, wat dat is ook gokken.
    Anyways, ik ben blij dat er wat aan dit achterlijke lootbox systeem gedaan wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 16 november 2017 13:01
    Wat een enorme suffe hype is dit. Lootbox systemen bestaan al jaren. Vooral in telefoon games. Mocht er bepaald worden dat dit als kansspel gezien moet worden (wat mij terecht lijkt), dienen ze enkel de leeftijdkwalificatie op de doos aan te passen naar 18. Dan is het opgelost. Het zou alleen wel beter zijn als triple A games dit systeem niet zouden gebruiken. Maar die enorme media hysterie hieromheen vind ik echt een beetje sneu worden. Het is iets wat zich vanzelf wel oplost, als men die lootboxes gewoon niet koopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 16 november 2017 13:28
    @Hiss
    Probleem is dan niet opgelost. Wanneer content gelockt wordt achter een lootbox systeem kan dit niet door de beugel.
    Zie toch liever DLC dan lootboxen. Laat mij maar 5 euro betalen voor een dlc skinpack ipv 30 euro betalen aan lootboxen en niet weten of je de gewenste skins krijgt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 16 november 2017 13:44
    @ShadowKiller Voor nu niet, maar op de lange termijn wel denk ik. Als lootboxes niet verkopen t.o.v. dlc waarvan je weet wat je koopt, dan kiezen developpers echt wel voor het systeem waar ze het meeste aan verdienen. Ik hoop alleen 1) dat de mensen die lootbox rommel ook echt niet kopen en 2) de developpers zich dan snel realiseren dat dit systeem niet werkt, zodat er niet meer games mee vervuild worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 16 november 2017 14:02
    @Hiss
    Om even overwatch als voorbeeld te nemen: ze zouden via de store ipv lootboxen coins aan kunnen bieden. Deze coins kan je inwisselen voor een gewenste skin, voiceline, spray etc na keuze. Of je koopt voor je coins een lootbox en je weet niet wat je krijgt. De consument wordt voor een keuze gesteld. En je maakt twee partijen blij. De voorstanders van lootboxen en de tegenstanders van lootboxen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord