De Nederlandse Kansspelcommissie laat weten aan NU.nl: "In Nederland is een kansspel altijd vergunningsplichtig. Voor online kansspelen hebben we nog geen vergunningsstelsel."
Dit betekent echter niet dat kansspelen zomaar online aangeboden mogen worden. Als na onderzoek blijkt dat het hier inderdaad om gokken gaat, dan zouden lootboxes in de toekomst verboden kunnen worden. In 2016 werd een wetsvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer, die nu nog door de Eerste Kamer moet komen.
Vandaag heeft Tweede Kamerlid Michiel van Nispen van de SP vragen gesteld aan de Minister voor Rechtsbescherming over het kansspel-karakter van lootboxes in videogames. De gastcolumn van ICT-jurist Arnoud Engelfriet op Gamer.nl werd als een van de bronnen gebruikt voor de vragen.
Origineel bericht: De Kansspelcommissie van België is een onderzoek gestart naar de lootboxes in Star Wars: Battlefront 2 en Overwatch.
De discussie rondom lootbox-systemen in games is al langere tijd aan de gang. Een van de grote discussiepunten is of deze systemen eigenlijk een vorm van gokken zijn. EA heeft na veel kritiek het lootbox-systeem in Star Wars Battlefront 2 aangepast, maar niet verwijderd.
Nu is de kansspelcommissie van België een onderzoek gestart naar de lootboxes in Overwatch en Battlefront 2 om te bepalen of het hier inderdaad om gokken gaat of niet. De kansspelcommissie maakt zich in dit geval vooral zorgen voor minderjarigen, omdat zij onder sociale druk makkelijker meer geld uitgeven. Peter Naessens, directeur van de Kansspelcommissie, vertelt VTM Nieuws:
"Als er sprake is van kansspel, dan kan dat niet zonder vergunning van de Kansspelcommissie. Als je iets wilt hebben, maar je kunt niet weten of dat wat je koopt datgene ook bevat, dan ben je dus eigenlijk aan het gokken."
Ook al klinkt dit als een oordeel is het onderzoek nog niet afgerond en kan dus nog geen definitieve uitspraak gedaan worden. In het ergste geval kan dit onderzoek er toe leiden dat EA honderdduizenden euro's boete moet betalen of de game uit de schappen moet halen.
Hierbij moet gezegd worden dat dit onderzoek niet alleen gevolgen zal hebben voor Star Wars: Battlefront 2 en Overwatch, maar voor alle games met lootbox-systemen.
Reacties op: Update: Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoekt ook lootboxes in games
casualkiller
edit:
There is a grand total of 324 cards. Upgrading these will require a total of 155,520 crafting parts. This requires opening a grand total of 3,111 loot crates which will require 4,528 hours of gameplay.
The 600 credits received from a hero crate is worth 27% the cost of a hero crate. This is equivalent to 30 crystals. To account for this, I reduced the cost of a hero crate from 110 crystals to 80 crystals. 12,000 crystals can be bought for $100.
Opening the required 3,111 loot crates requires 248,880 crystals. If you only purchase $100 crystal packs, this will cost $2,100.
LOL
SuperDre
En als ik juist ergens een schurft hekel aan heb is het wel andere spelers die met onzinnige costums rondlopen die totaal niets met de sfeer van de game te maken hebben. Zit niet te wachten op een stormtrooper rond te zien lopen in een bikini oid.
Als mensen graag aan deze onzin geld uit willen geven moeten ze dat helemaal zelf weten, maar bij deze game is het ook mogelijk om die onzin dus door alleen te spelen te kopen, dat jij te lui bent om dat te doen is een ander verhaal.
casualkiller
Hou toch op man, vier en een half duizend uur om alles te unlocken door normaal te spelen. Maar ja gister wist je niet wat de omschrijving Pay to Win was , vandaag ben ik "te lui" , en heb je geen idee wat anti-consumer nou betekent.
Je 4500+ uur laten grinden is anti-consumer. Ik snap je houding niet, ben je zo een star wars fan dat je compleet blind bent voor alle (terechte ) kritiek die echt heel en heeeeel veel mensen hebben, je lijkt wel blij te zijn dat EA dit erin stopt, want in al je commentaar kan ik alleen maar zien dat je zo'n beetje iedereen die er wat zinnigs over zegt probeert weg te zetten als een internet gekkie.
Optycon
Eens. Momenteel speel ik Destiny 2. De grind hier is leuk. Je krijgt snel goede loot en de rest is redelijk makkelijk te krijgen. Als je alles wilt hebben zal je aardig wat uurtjes moeten gamen, maar het is te doen. Zelfs als je werkt en andere verplichtingen hebt. De EA tactiek is buiten proporties. Het spel is niet "uit te spelen", je kan ook niet met een normaal progressie systeem je favoriete classes upgraden. Stel je hebt 2 of 3 classes/characters die je graag wilt spelen. Voor een game als BF2 zou je zeggen dat 10 uur per class je toch aardig ver zou mogen brengen.
Denk eens terug aan COD MW 1, hier had je na een aardige speelsessie je karakter toch wel in orde.
Het verdedigen van deze EA-tactiek is vreemd vanuit een consumer/gamer standpunt. Ze doen er niks aan om jouw plezier te vergroten. Ze staan het expres in de weg om de short cuts aantrekkelijker te maken.
Shinjite
Stel het wordt verboden dan passen ze de lootboxen aan en vertellen je wat erin zit. Probleem opgelost.
Ongetwijfeld zullen ze een ander systeem bedenken dan.
Ik vind een nieuwe outfit in een cash shop geen probleem, of mount of iets wat alleen het uitelijk van je karakter beinvloed zolang het maar niet af doet van het hoofd spel.
Dus niet dat je straks met bijvoorbeeld een lvl 110 epic wapen rond loopt in wow die eruit ziet als een lvl 5 wapen en dat je alleen de mooie looks kan kopen.
TheDeeGee
Zijn alleen maar cosmetics… en waarom word Heroes of the Storm dan niet onderzocht?… of Fallout Shelter…
SuperDre
TheDeeGee
Ik denk als ze dit gaan aanpakken alles erop achteruit gaat.
Straks gaan gratis vrij te spelen Lootboxen weg en dan kun je voor elke Cosmetic weer gaan betalen. Het enige wat dan beter is is dat je dan zelf kan kiezen wat je wilt hebben.
Ik weet niet hoor, het heeft allebij voordelen en nadelen.
Het Lootbox Systeem in Heroes of the Storm is zoals het in elke Game zou moeten zijn.
ShadowKiller
Zo kan ik er nog wel meer opnoemen. Guild Wars 2, Call of Duty, Destiny 1/2, Shadow of War. Zoveel games die ook een lootbox systeem hanteren.
Ichi
SuperDre
coola
Eerlijk is eerlijk ook in het trading card wereldje moet dit aangepast worden. Gokken is gokken of dat nou in een videogame is met lootboxes of met tgc packs. Mensen die zeggen dat dit niet het zelfde is zijn niet goed wijs
Cornish
Arisu
Cornish
ShadowKiller
En wat dacht je van die zakjes met stickertjes waarvan je niet weet welke je krijgt. Weet niet of ze nog steeds bestaan, maar vroeger had ik van die stickerboeken die ik dan helemaal vol kon plakken. xD
Die mogen dan ook onderzocht gaan worden, wat dat is ook gokken.
Anyways, ik ben blij dat er wat aan dit achterlijke lootbox systeem gedaan wordt.
Hiss
ShadowKiller
Probleem is dan niet opgelost. Wanneer content gelockt wordt achter een lootbox systeem kan dit niet door de beugel.
Zie toch liever DLC dan lootboxen. Laat mij maar 5 euro betalen voor een dlc skinpack ipv 30 euro betalen aan lootboxen en niet weten of je de gewenste skins krijgt.
Hiss
ShadowKiller
Om even overwatch als voorbeeld te nemen: ze zouden via de store ipv lootboxen coins aan kunnen bieden. Deze coins kan je inwisselen voor een gewenste skin, voiceline, spray etc na keuze. Of je koopt voor je coins een lootbox en je weet niet wat je krijgt. De consument wordt voor een keuze gesteld. En je maakt twee partijen blij. De voorstanders van lootboxen en de tegenstanders van lootboxen.