Amerikaans Federal Trade Commission gaat lootboxen onderzoeken | Gamer.nl

Amerikaans Federal Trade Commission gaat lootboxen onderzoeken | Gamer.nl

De voorzitter van de Amerikaanse Federal Trade Commission, Joseph Simons, heeft een verzoek geaccepteerd van senator Maggie Hassan om de instantie onderzoek te laten doen naar lootboxen in games.

Het verzoek werd geaccepteerd tijdens een vergadering van het congres. De vergadering in kwestie ging met name over privacyproblemen omtrent data. Senator Ha an benadrukte dat lootboxen een zodanige grootte bereikt heeft dat er een uitgebreid onderzoek naar gedaan dient te worden om het overzicht te bewaren.

"Lootboxen hebben zich gemanifesteerd in de game-industrie en die aanwezigheid is te zien in luchtige smartphonegames evenals de nieuwste, hoog gebudgetteerde lanceringen", aldus Ha an. Daaraan voegde zij toe dat, volgens recent onderzoek, in het jaar 2022 lootboxen goed zijn voor een bedrag van 50 miljard dollar (omgerekend 44,3 miljard euro).

Daarnaast benadrukt Ha an dat vooral kinderen erg gevoelig zijn voor dit veelgebruikte verdienmodel en het een nauw verband heeft met gokken. Met deze uitspraak verwees ze naar landen, zoals Nederland, België en Japan, waar de wet- en regelgeving rondom lootboxen werd aangepast.

"Het is tijd dat de FTC de mechanieken gaat onderzoeken om ervoor te zorgen dat met name kinderen goed worden beschermd en om ouders te informeren over potentiële verslavingen en andere negatieve gevolgen van deze games. Daarbij vroeg ze aan voorzitter Simons of de FTC onderzoek gaat doen, waarop Simons 'ja' antwoordde.

Het is niet de eerste keer dat senator Ha an met succes initiatief neemt om andere instanties actie te laten ondernemen in verband met lootboxen. Zo vroeg Ha an eerder dit jaar aan de Entertainment Software Rating Board (ESRB) hoe lootboxen in games worden beoordeeld. Dit resulteerde erin dat de instantie het label 'in-game aankopen' plaatste op games waarin lootboxen aanwezig waren.

Polygon vroeg om een reactie op dit verzoek van de organisatie die de belangen behartigt van Amerikaanse game-uitgevers, de Entertainment Software A ociation (ESA). De organisatie zegt dat lootboxen in hun ogen niet als gokken beschouwd worden.

"Lootboxen is een manier om de algehele ervaring van een speler te verbeteren die de game biedt. Ze hebben geen waarde in de echte wereld, spelers krijgen altijd iets om de ervaring te verbeteren, en de keuze om ze te kopen is volledig optioneel. Ze kunnen de ervaring verbeteren voor degenen die ervoor kiezen om ze te gebruiken, echter heeft het geen impact op degenen die er niet voor kiezen", aldus de ESA.

lootbox fifa

Met het onderzoeken van lootboxen in Amerika bestaat de kans dat de wet- en regelgeving in het land gaat veranderen. Indien dit het resultaat wordt, kunnen andere landen het voorbeeld volgen op de controversie rondom lootboxen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou