Waarom Fortnite's scheur in de lucht zo goed werkt | Gamer.nl

Waarom Fortnite's scheur in de lucht zo goed werkt | Gamer.nl

Duizenden fans zaten op het puntje van hun stoel. Wat gebeurt er wanneer de raket in Fortnite lanceert? Het is een spel binnen een spel, waarmee ontwikkelaar Epic de interesse in hun game hoog houdt.

Normaal gesproken is elk Fortnite-potje een slagveld waarin er net zo lang wordt gemoord totdat er maar één iemand over is. Maar afgelopen zaterdagavond legden veel spelers even de wapens neer om een groot fort te bouwen en gezamenlijk naar een raketlancering te kijken. Nou ja, niet alle spelers: een koelbloedige gamer zette het nieuwe kill-record op zijn naam, door een fort met 48 spelers omver te werpen. Zul je altijd zien.

De raket vloog op Tilted Towers af, een stad waarvan men al lange tijd denkt dat het verwoest zal worden, maar op het laatste moment werd hij door een flits weggetikt. Een ontploffing later zit er nu een flinke scheur in de lucht en niemand heeft enig idee waarom. Speculaties zijn er natuurlijk wel: zo zou het de schuld zijn van The Flash. Niet een ondenkbare verklaring; de game had eerder al een cro -over met de nieuwste The Avengers-film waarin je met de schurk Thanos kon spelen.

lucht barst fortnite

Wat de verklaring ook is, het is duidelijk dat Fortnite hiermee een nieuw stuk content aankondigt. Mi chien een cro -over, mi chien een nieuwe map of veranderingen aan de huidige omgeving, of wellicht een nieuw speltype of wapen. Het is een succesvolle manier om iets nieuws aan te kondigen, al is het zeker niet nieuw.

Mmo's gebruiken deze tactiek al jaren om zich in de kijker te spelen en nieuwe content te onthullen. Uitbreidingen worden vaak voorafgegaan door evenementen binnen de spelwereld, die een blijvend effect hebben op het spel. De eerste versie van Final Fantasy 14 kwam zelfs tot een spetterend einde doordat een maan op de planeet crashte. De game werd enorm slecht ontvangen, zo slecht dat het team een compleet nieuwe versie wilde maken. Ze maakten een vurig einde aan de wereld die spelers tot dan toe kenden en brachten daarna A Realm Reborn uit, de Final Fantasy 14 zoals die nu nog altijd gespeeld wordt. Het speelt zich vijf jaar na de ramp waarmee versie 1.0 eindigde af en is eigenlijk een heel nieuwe game.

A realm reborn

ARRRGG

Sommige games gebruiken zelfs een heel spel, buiten de game om, om iets nieuws aan te kondigen. Dat wordt een Alternate Reality Game genoemd, een fictief spel dat wel in onze echte wereld bestaat. Overwatch hintte bijvoorbeeld maandenlang dat het personage Sombra eraan zat te komen via allerlei cryptische boodschappen. Spelers werden over het hele internet gestuurd op zoek naar aanwijzingen. Deze ARG ging zo lang door, dat fans er zelfs een beetje genoeg van kregen.

Ook Portal 2 werd aangekondigd via een ingewikkelde constructie, waarbij vreemde radio's werden toegevoegd aan de eerste Portal. Op sommige plekken in de game werd de ruis uit die speakers luider, wat spelers weer codes opleverde om te ontcijferen. Uiteindelijk kwamen ze bij een telefoonnummer uit, dat later van een oude 56k-modem van een Valve-medewerker bleek te zijn. Hier kregen spelers een grote filedump met ASCII-plaatjes, die allemaal wat met Portal 2 te maken hadden.

Media has no description

Slimme zet

Fortnite is dus niet de eerste game die spelers bezighoudt met kleine beetjes informatie, die uiteindelijk culmineren in een grote onthulling. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder slim. Het zorgt er voor dat de game constant in het nieuws is en gamewebsites domineert, waaronder ook de onze. Elk stukje nieuws diept het mysterie verder uit, zoals het feit dat voorwerpen ineens verdwijnen in de spelwereld. Fortnite blijft nu volop in de schijnwerpers staan, omdat iedereen wil weten hoe dit afloopt. En door al die aandacht weten inmiddels ook gamers die het spel nog nooit hebben gespeeld dat er iets groots aan de hand is in de game. Mi chien is dat net het zetje dat ze nodig hebben om het toch eens te proberen.

Daarnaast zorgt het er voor dat spelers de hele tijd met de game bezig zijn. Ook als ze niet aan het spelen zijn, denken ze mi chien na over de implicaties van de verschillende ontwikkelingen. Ze speculeren samen over de uiteindelijke betekenis en schrijven hele fora vol. Fortnite legt zo niet alleen beslag op de speeltijd van hun klanten, maar ook op de top-of-mind awarene , het product dat je als eerste te binnen schiet als je denkt aan games. Je bent er de hele tijd mee bezig, wat natuurlijk goed is voor het merk.

Maar naast die zakelijke overwegingen is er nog een reden dat het zo goed werkt: het is gewoon leuk. Het is een extra reden om met anderen over de game te praten en samen te speculeren over de betekenis. Een beetje mysterie houdt de game fris en het geeft je iets om naar uit te kijken. Het voegt een laagje spanning aan de game toe en een gevoel dat je echt ergens bij hoort, omdat de hele community jaagt op antwoorden. Eén ding dat ik Epic mee wil geven: de uiteindelijke onthulling moet wel de moeite waard zijn. Anders voelt al die moeite die je hebt gestopt in het speculeren en uitzoeken van het mysterie ineens als verloren tijd.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en in de game-industrie.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou