Opvallende afwezigen in de nominaties voor The Game Awards | Gamer.nl

Opvallende afwezigen in de nominaties voor The Game Awards | Gamer.nl

Het zijn de Oscars voor games, met net zoveel mensen die klagen over wat er allemaal over het hoofd is gezien. The Game Awards maakte deze week weer alle nominaties bekend voor de grootste gameprijzen van het jaar.

En net als bij de Oscars is dat klagen nou eenmaal ontzettend leuk. We hebben allemaal een favoriet die we graag in de prijzen zien vallen, of een game waarvan we niet begrijpen waarom die niet genomineerd is.

Laat ik vooraf zeggen dat ik de lijst met genomineerden dit jaar eigenlijk best prima vind. 2018 was duidelijk een goed jaar voor AAA-games, met Red Dead Redemption 2, God of War en Marvel’s Spider-Man die het vaakst genoemd worden. Het is wel een beetje saai dat die drie games in bijna alle categorieën terugkomen, maar daar heb ik uiteindelijk niets tegenin te brengen. Het zijn stuk voor stuk prachtige spellen die alle lof verdienen. Toch zijn er wat opvallende afwezigen bij de nominaties, of dat nou terecht is of niet.

Nintendo

De afwezige die het meest in het oog springt, is toch wel Nintendo. Vorig jaar was een glorieus jaar bij The Game Awards voor de Japanse ontwikkelaar. Het bedrijf domineerde in meerdere categorieën, met zowel Super Mario Ody ey als Zelda: Breath of the Wild in de lijst met beste games en Zelda die er uiteindelijk met de hoofdprijs vandoor ging.

Nou heeft Nintendo qua games natuurlijk lang niet zo’n goed jaar gehad als 2017, dus is het resultaat volkomen terecht. Toch is het bijzonder dat Nintendo’s games zo weinig genoemd worden in de lijst. Zelfs bij de mobiele games is het niet gelukt om een nominatie binnen te slepen, terwijl ik daar toch een plekje had verwacht voor Dragalia Lost.

Dragalia Lost

Celeste voor Best Narrative

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zielsgelukkig dat indieplatformer Celeste een nominatie heeft gekregen voor Game of the Year. Het is een uitzonderlijke prestatie dat zo’n kleine game in een rijtje staat met Red Dead en God of War. Wat mij betreft is dat ook volkomen terecht.

Maar dat maakt het des te opvallend dat de game ontbreekt in de categorie waar hij voor mij het meeste indruk maakte, namelijk Best Narrative. Natuurlijk, de gameplay van Celeste is heerlijk strak en verslavend, maar het verhaal is nou juist waardoor het zo ver boven de rest van de uitgekomen platformers uitsteekt. Celeste grijpt je bij de strot met een zeer waarheidsgetrouwe weergave van paniekaanvallen en depre ie, en daar had het best voor beloond mogen worden.

Tetris Effect voor Best Score/Music en Audio Design

Het ontbreken van Tetris Effect bij de categorie muziek en audiodesign vind ik de grootste schande in de nominatielijst, aangezien de soundtrack van Tetris Effect fenomenaal is. De prachtige puzzelaar van Tetsuya Mizuguchi heeft een zeer gevarieerde muzieklijst vol met nummers die je in de ervaring slepen en je helemaal onderdompelen in je Tetris-reis.

De game had natuurlijk sterke concurrentie voor Best Music, maar in Audio Design had ik Tetris Effect toch zeker wel verwacht. De manier waarop de muziek en geluidseffecten zich aanpa en aan hoe de speler de blokken beweegt, is bijzonder goed.

Tetris Effect

Xenoblade Chronicles 2 voor Best Role Playing Game en Score/Music

Als we het dan toch over goede muziek hebben, dan valt ook de afwezigheid van Xenoblade Chronicles 2 op. Maar Erik, die game is toch van vorig jaar? Klopt, maar de Switch-exclusive kwam pas in december uit, na de deadline van de nominaties. Volgens de regels van de organisatie zou Xenoblade daarom in aanmerking moeten komen voor de prijzen van dit jaar.

Of The Game Awards zijn hun eigen regels vergeten, of ze hebben XC2 gewoon over het hoofd gezien. Hoe dan ook is het zonde dat zo’n goede en uitgebreide rpg, die een 9 scoorde in onze review, niet vertegenwoordigd is. Ik had hem toch zeker in de categorie met beste rpg’s verwacht, en eigenlijk ook voor beste soundtrack.

Warframe voor Best Ongoing Game

Er wordt weleens geklaagd dat de Game Awards vooral een populariteitswedstrijd is. Daar ben ik het niet altijd mee eens - zie bijvoorbeeld de erkenning van Celeste dit jaar, of de prijzen voor Cuphead in 2017. Maar als het al zo zou zijn, is de afwezigheid van Warframe bij Best Ongoing Game nog vreemder te noemen.

De gratis game staat al jaren hoog in de lijsten met meest gespeelde games. Op Steam heeft het vaak meer spelers dan concurrent Rainbow Six Siege, en zeker meer dan No Man’s Sky. Dat komt doordat het spel heel trouw (gratis) content blijft toevoegen. Warframe is mi chien geen game die dagelijks de headlines haalt, terwijl genomineerden als Destiny 2 en No Man’s Sky dat wel doen. Maar wanneer ik luister naar de community van de game, zijn die een stuk tevredener over de ondersteuning van het spel dan bij veel andere games.

Warframe

Bonus: Serral voor Best Esports Player

Nou volg ik e-sports niet op de voet, maar zelfs ik heb van de zegetocht van Serral in Starcraft 2 gehoord. De Finse speler won dit jaar zo’n beetje alles waar hij aan meedeed. Als kroon op zijn carrière schreef hij geschiedenis door als eerste niet-Zuid-Koreaan de finale van de WCS Global te bereiken en die vervolgens ook nog eens te winnen.

Het lijkt wel alsof Starcraft uit beeld is verdwenen bij The Game Awards. De game is ook niet meer terug te vinden in de (vele) e-sportscategorieën. En dat terwijl de strategiegame zo veel heeft betekend voor e-sports en er nog steeds miljoenen mensen naar kijken.

Het zijn mi chien kleine overzichten en we weten allemaal dat Red Dead en God of War alle prijzen gaan winnen. Maar juist de erkenning van een nominatie is voor veel games belangrijk, zeker als die anders door het grote publiek over het hoofd worden gezien. Daarom ben ik benieuwd: welke games miste jij in de nominatielijst?

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou