De Logitech G Pro X Superlight 2 is een op-en-top serieuze gamemuis
Reviews

De Logitech G Pro X Superlight 2 is een op-en-top serieuze gamemuis

Meer van hetzelfde, maar net dat beetje beter

Met de uitrol van de nieuwe G Pro-apparatuur komt ook een verse, op competitie gerichte muis om de hoek kijken. Veruit Logitechs meest bejubelde draadloze gamemuis wordt vernieuwd. Met een al aardig sterk beginsel op voorhanden blijkt de G Pro X Superlight 2 al snel een inkoppertje voor Logitech.

De G Pro X Superlight ken je wellicht van menig ‘wat gebruiken de esporters’-lijstje. Met een strakke bouw en nauwelijks poespas kwam de draadloze muis neer op 63 gram aan ultra-beweeglijke gameapparatuur. Nul rgb, pure prestaties. De enige weeldige luxe was terug te vinden in de Hero-sensor van Logitech, goed voor 25.600 dpi (dots per inch) aan ongefilterde precisie.

Met een fraaie bouw en prima prestaties - zelfs draadloos - valt er niet veel te verbeteren voor de G Pro X Superlight 2. Het zijn dus vooral de kleine touches die deze opvolger verder moeten perfectioneren.

Wederom iets (super)lichter

Te beginnen met de fysieke bouw van de G Pro X Superlight 2. Op het eerste oog lijkt die wijs genoeg onveranderd - zelfs het scrollwiel is één op één overgeheveld. Onder de motorkap is echter het nodige werk verricht, waaronder verdere optimalisatie van het gewicht. Ditmaal weegt de muis slechts 60 gram — weer 3 gram minder dan het al lichte origineel. Dat maakt de Superlight 2 niet per se ‘s werelds lichtste gamemuis, maar in deze draadloze klasse speelt de muis zonder meer mee in het absolute topsegment.

Dat voel je uiteraard terug in het gebruik. Het compacte pakketje nestelt comfortabel onder een midden-tot-lange rechterhand en zwiept moeiteloos over flinke stukken muismat. Onderop deze vervolgmuis prijken dezelfde, behoorlijk omvangrijke glijvoetjes van puur PTFE, die vrijwel elk vorm van frictie elimineren. Ook onder flinke druk glijdt de Superlight 2 soepel heen en weer.

Logitech G Pro X Superlight 2 - Technische specificaties

-        Sensor: Hero 2

-        Resolutie: 100 tot 32.000 DPI

-        Ultrapolling: 2000 Hz

-        Responstijd: 0,5 milliseconde (draadloos/bedraad)

-        Acceleratie: >40G

-        Snelheid: >500 IPS

-        Knoppen: 5 stuks

-        Aansluiting: usb-c (muis), usb-a (dongle)

-        Draadloos: 2,4 GHz Lightspeed

-        Draadloos bereik: tot 10 meter

-        Accuduur: tot 95 uur (constante beweging)

-        Geheugen: Tot 5 profielen on-board

-        Software: Logitech G Hub

-        Glijvoetjes: puur PTFE

-        Afmetingen: 125 x 64,5 x 40 mm (lengte x breedte x hoogte)

-        Gewicht: 60 gram (zonder kabel, dongle)

-        Inbegrepen: usb-c-naar-a-kabel, usb-c adapter,

-        Adviesprijs: 169 euro

Slimme nieuwe schakeltechnologie

De primaire twee klikkertjes zien met de Superlight 2 ook relevante vernieuwing. Logitechs naar eigen zeggen revolutionaire Lightforce-schakelaars, eerder geïntroduceerd met de G 502 X-muizen, komen nu ook overwaaien naar de competitiemuis. Best logisch: betere switches voor de beste spelers onder ons.

De hybride Lightforce-technologie berust op de traditionele mechanische activatie, maar registreert de daadwerkelijke actiemoment met optische sensoren. Dat leidt tot net dat beetje meer responsiviteit, met opvallend crispy feedback bovendien. Het drukgevoel en -geluid heeft een soort nauwkeurige nuance. De muis is daardoor in gebruik wel behoorlijk luid, maar dat hebben we uiteraard graag over voor prettiger en preciezer klikwerk.

De luxere, hybride schakeltechnologie gaat overigens ook niet significant ten koste van de accuduur. Door de optische sensoren enkel te activeren als het fysieke element in werking treedt, wordt weer net dat beetje energie bespaard. Toch een mooi gevonden voordeel van de hybride schakelaars.

Los van de twee Lightforce-klikkertjes verandert er niet veel aan het knoppenwerk op de G Pro X Superlight 2. Zowel de twee zijtoetsen als het eerder genoemde scrollwiel zijn geheel onveranderd gebleven. Dat is overigens geen schande: de twee duimtoetsen klikken lekker weg, zonder ooit te licht of goedkoop aan te voelen.

Het overgehevelde scrollwiel is wederom behoorlijk licht, maar biedt voldoende wrijving en feedback om precies te bedienen. Ook de onveranderde aspecten van de Superlight beloven nog altijd prima spul voor liefhebbers van vlugge shooters en competitieve strategie. 

Een scherpere, stabielere Hero-sensor

Uiteraard heeft ook de sensor, toch het ‘hart van de muis’, een stevige upgrade gekregen. De vernieuwde Hero 2 topt af op 32.000 dpi en kan versnellingen tot 40G en 500 ips (inch per second) bijbenen. Met behulp van een secundaire sensor wordt ook het bereik van het oogje vergroot, zodat bewegingen ook van verderaf of zelfs gekanteld nog geregistreerd kunnen worden. Logitech zet alles op alles om die wilde flicks op te kunnen pikken.

Met dit kaliber specificaties is de Hero 2 een breed inzetbare sensor, zo onderstreept Logitech zelf ook met de vele instellingen voor het beestje in de G Hub-software. Uiteraard zijn zaken als dpi-profielen en liftoff-hoogte daar vrij in te stellen, maar de Hero 2 kan ook andere sensoren ‘emuleren’. Mocht je het gevoel van andere sensoren net wat prettiger vinden, dan kan de Hero 2 diens prestaties daarop aanpassen. Voor deze en andere nieuwe sensorinstellingen wordt de G Hub-software overigens ook doeltreffend aangepast. De Superlight 2-profielen laten zich wat makkelijker aanpassen en opslaan. 

In het daadwerkelijke gebruik mag de Hero 2-sensor er absoluut wezen. De prestaties voelen puur en precies, ook tijdens de meest absurde in-game momenten. Afhankelijk van smaak biedt de Superlight 2 ruim voldoende mogelijkheden om het muisgedrag naar eigen hand te vormen, maar de sensor voelt te allen tijde responsief en realistisch. Op de eerste Hero was al weinig aan te merken, maar dit biedt nét dat stukje meer speling.

Ook draadloos net iets sneller

Zelfs de draadloze Lightspeed-technologie van Logitech wordt met de G Pro X Superlight 2 verscherpt. Nog altijd is het mogelijk de Lightspeed-dongles onderling te gebruiken of zelfs twee apparaten aan één dongle te koppelen, maar specifiek de Superlight 2 opereert ook een tik sneller. Waar de Lightspeed-dongles voorheen op 1000 Hz opereerden, ondersteunt de Superlight 2 draadloze ultrapolling tot 2000 Hz. Theoretisch staat dat tevens tot responstijden van 0,5 milliseconde.

Logitechs hogere poll rate staat nog altijd schril tegenover de claims over 8000 Hz van andere partijen, maar laten we wel wezen: dat draait grotendeels om prestige. Ook esporters kunnen prima uit de voeten met de traditionele duizend datapakketjes per seconde; veel meer is voorlopig vooral het spul van ingenieurs en marketingteams.

Desalniettemin is het mooi om te zien dat Logitech tegenwoordig 2000 Hz over de draadloze dongle trekt — ze staan tenminste niet stil in tijden van innovatie. Zeker in het competitieve segment mag die houding er wezen.

Sterker rendement en uiteraard usb-c

Verder moet de Logitech G Pro X Superlight 2 het vooral hebben van kleine, veelal voor de hand liggende verbeteringen. Zo maakt de micro-usb-aansluiting van de voorganger eindelijk plaats voor een universele usb-c-poort en gaat ook de accu weer een tik langer mee.

Logitech beweert dat de accu zeker 95 uur aan constante beweging kan leveren, een belofte die voor ons lastig na te meten is. Wel valt op dat de muis gemakkelijk anderhalve week aan intensief dagelijks gebruik meegaat. Hang je de muis eens in de week een nachtje aan de beademing, dan hoef je sowieso nooit te vrezen dat het apparaat het terstond begeeft.

Optioneel is de muis ook met de PowerPlay-matten van Logitech te gebruiken. Onderop de Superlight 2 schuilt een plastic puck, die te verwisselen is met een ontvanger voor de draadloze stroomlevering van Logitech. Die oplaadmatten staan weliswaar al stil sinds medio 2017, maar worden nog altijd ondersteund door Logitechs nieuwere gamemuizen. Waarom ook niet? De belofte van draadloze muizen zónder laadkabels is nog altijd begeerlijk, dus dit soort backward compatibility met PowerPlay nemen we in onverminderde dank af.

Fantastisch
Conclusie

Logitech hoeft niet veel te verbeteren om de Superlight relevant te houden, maar doet het toch. De G Pro X Superlight 2 is weer net dat beetje lichter en net dat beetje fijner. Van preciezere klikkertjes tot haast een overkill aan sensorprestaties; ook deze muis gaan we ongetwijfeld terugzien in de set-ups van de beste fps-atleten.

Plus- en minpunten
  • Serieuze en doelgerichte muis
  • Nog luxere Hero 2-sensor
  • Logische maar fijne doorgroei
  • Zeker drie tientjes duurder

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt
Nieuws

Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt

Het is een van de meest excentrieke personages in de Zelda-reeks

Takaya Imamura, de bedenker van het Zelda-personage Tingle, zou graag Heroes-acteur Masi Oka in de rol van het exentrieke personage zien.

Dat meldt Imamura in een interview met VGC. Hem werd in eerste instantie gevraagd of Tingle, die voor het eerst voorkwam in The Legend of Zelda: Majora's Mask, ooit nog in een Nintendo-game voor zal komen, zeker nu Imamura sinds 2021 niet meer werkzaam is bij Nintendo.

"Dat is een goede vraag", zo antwoordde hij. "Misschien, maar in Tears of the Kingdom zit een personage die niet Tingle is, maar wel wat van hem wegheeft. Ik denk dat de ontwikkelaars niet Tingle hebben gepakt, maar de creatie wel respecteren en hem op die manier in het spel hebben verwerkt."

Imamura begon daarna over de aankomende Zelda-film. "Ik ben erg nieuwsgierig of hij in die film zit of niet. Ik zou het geweldig vinden." Hij wist meteen wie de rol van Tingle zou moeten vertolken: "Masi Oka. Ken je de tv-serie Heroes? Hij is het Japanse personage die 'yatta!' zegt. Ik zou graag zien dat hij het doet." Oka speelde in Heroes de rol van Hiro Nakamura.

Nintendo kondigde vorig jaar aan dat het bedrijf samen met producent Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. Eerder dit jaar kondigde Nintendo ook aan dat het samen met Illumination aan een tweede Mario-animatiefilm werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones
Nieuws

Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones

Zoals gebruikelijk is de kans om hem in huis te halen zeer klein

Microsoft en Bethesda hebben een custom Xbox Series X-console en bijbehorende controller onthuld in de stijl van Indiana Jones and the Great Circle.

De console heeft een goudachtige kleur. Zoals wel vaker bij dit soort custom Xbox-consoles is het apparaat niet makkelijk verkrijgbaar. Mensen moeten tussen 12 november en 6 januari afreizen naar de Microsoft Experience Centers in Londen, New York of Sydney en daar een puzzel oplossen om kans te maken om de console te winnen. Het bedrijf gaat op een later moment de console ook via social media weggeven.

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Het spel moet in het voorjaar van 2025 ook uitkomen op PlayStation 5.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, de acteur die de rol van het personage in de films vertolkt. De stem wordt ingesproken door Troy Baker, onder andere bekend voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg onlangs een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop
Nieuws

Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop

De multiplayermodus gaat eind deze maand offline

Mensen kunnen de oorspronkelijke versie van Age of Empires 3 niet meer op pc aanschaffen.

Op de Steam-pagina's van het origineel en de Definitive Edition valt te lezen dat het oorspronkelijke spel niet meer te koop is. Daarnaast gaat de online multiplayer vanaf 30 oktober offline. Mensen die het spel in het bezit hebben kunnen nog de campagne en skirmish-content blijven spelen.

Age of Empires 3 van Ensemble Studios kwam in 2005 op pc uit. In 2020 verscheen een remaster genaamd Age of Empires 3: Definitive Edition, die wel in de verkoop blijft. Deze versie heeft verbeterde graphics, een nieuwe soundtrack en extra modi. Deze versie van de game staat ook op Game Pass voor pc en de Windows Store.

Op Xbox-consoles is er geen versie van Age of Empires 3 verkrijgbaar. Age of Empires 2: Definitive Edition en Age of Empires 4 zijn wel op Xbox speelbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!