Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is een herboren klassieker
Reviews

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is een herboren klassieker

Ik kan mij vrij weinig herinneren van het jaar 2011, maar de weken die voorbijgingen terwijl ik Xenoblade Chronicles voor de Wii speelde zal ik niet snel vergeten. Nog nooit had een game mij zo erg in zijn ban, dat ik dagelijks de minuten aftelde tot ik weer verder kon spelen. De komst van de remaster bracht niet alleen enthousiasme met zich voort, maar ook een lichte angst. Wat als Xenoblade Chronicles toch niet zo goed blijkt te zijn als in mijn herinnering?

Het duurde niet lang voordat mijn vertwijfeling als sneeuw voor de zon verdween. Al vanaf de eerste seconde weet deze game te verbazen. Van het besef dat het spel zich volledig afspeelt op het lichaam van twee titanen wanneer de camera voor het eerst volledig uitzoomt, de eerste gesproken woorden van de geniale Britse stemmencast, tot de serene maar dramatische muziek van het titelscherm – Xenoblade Chronicles laat er geen gras over groeien: dit is een speciaal spelletje.

©GMRimport

Strijd der titanen

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is ook bedoeld om nieuwe spelers te introduceren tot de Xenoblade-saga. Je speelt als Shulk, een Homs (mens), die samen met zijn vrienden een vredig bestaan leidt op de titaan Bionis. Zijn mythische zwaard genaamd Monado is het enige wapen dat de mechanische schepsels van de andere titaan, Mechonis, kan doorklieven. De Bionis en Mechonis zijn natuurlijke vijanden, en zoals het een ware jrpg betaamt, word je door tragische gebeurtenissen al snel op pad gestuurd om de strijd voor eens en voor altijd te beslechten.

Hoewel de opzet van het verhaal typisch klinkt voor een doorsnee jrpg, staat Xenoblade Chronicles bekend om zijn unieke spelmechanieken die het genre destijds vernieuwden. Zijmissies hoeven niet ‘ingeleverd’ te worden, teamgenoten hoeven niet opgelapt te worden met drankjes of andere geneesmiddelen en gevechten spelen zich ter plekke af in plaats van in een afzonderlijke arena. Een klein decennium later kijken we hier niet meer zo van op en moet Xenoblade Definitive Edition opnieuw bewijzen dat het ook met de standaarden van tegenwoordig nog steeds een buitenaardige game is.

Xenoblade Chronicles heeft de tand des tijds met vlag en wimpel doorstaan en mag nog steeds beschouwd worden als een van de beste jrpg’s ooit gemaakt.

-

Niet alleen een nieuw likje verf

Gelukkig biedt deze remaster genoeg eigen vernieuwingen, waardoor de lat op zijn minst even hoog blijft liggen vergeleken met moderne jrpg’s. Ik heb het niet alleen over de grafische verbeteringen, die bijvoorbeeld de uitgesmeerde aardappelhoofden van het origineel tot volwaardige gezichten met uitgesproken emoties maken, maar ook verbeteringen aan de gebruikersinterface en gameplay.

Zo is het nu mogelijk om (zij)missies in detail op te volgen. Belangrijke doelwitten of verzamelbare items worden duidelijk op de kaart aangegeven en je kunt zelfs een stippellijn volgen om deze te bereiken. In de originele Xenoblade kreeg je op zijn best wat cryptische hints waar je iets kon vinden en was Google je enige hoop om alle zijmissies tot voltooiing te brengen. Het mag echt niet onderschat worden hoeveel speurwerk en frustratie dit scheelt. Ter illustratie: ik speelde de Definitive Edition uit met 70 uur op de klok, vergeleken met 100 uur in het origineel en een gelijkaardig aantal voltooide zijmissies.

Andere verbeteringen zijn subtieler, maar minstens zo welkom. Het menu is overhoop gehaald en is veel makkelijker te navigeren. Je kunt een onderscheid maken tussen je functionele en visuele wapens en pantsers, zodat je dat ene stalen harnas aan kan trekken en toch goed voor de dag komt. En zelfs de soundtrack is voor een groot deel opnieuw opgenomen. Laat dat nou een onderdeel van de game zijn die al nagenoeg perfect was (maar nu op een of andere manier nóg beter is geworden).

©GMRimport

Never change a winning team

Andere delen van de game zijn hetzelfde gebleven, zoals het vechtsysteem. Xenoblade Chronicles hanteert een real-time vechtsysteem waarbij je monsters vrij ziet rondlopen en wanneer je maar wilt kunt aanvallen. Shulk, of een van de andere personages die je kunt besturen, valt automatisch aan, en middels een balk onderaan het scherm voer je speciale vaardigheden uit die daarna weer opgeladen moeten worden.

Elk teamlid heeft zijn eigen unieke benadering van het vechtsysteem, die diverse strategieën uitlokken. Activeer bijvoorbeeld Shulks Back Slash wanneer je je achter een monster hebt gepositioneerd en je doet extra veel schade. Melia kan diverse elementaire krachten oproepen en deze vervolgens afvuren en Sharla gebruikt haar geweer om teamgenoten te genezen, waarna haar wapen afgekoeld moet worden. In combinatie met de vele statuseffecten, combo’s en speciale teamaanvallen die je kunt activeren, is Xenoblade’s vechtsysteem op zijn zachtst gezegd onderhoudend te noemen. Op een goede manier.

©GMRimport

Change a winning team

De game laat je maar met drie personages tegelijk spelen, dus verschillende situaties vragen om verschillende aanpakken. Het knappe aan Xenoblade Chronicles is dat er voor iedere opstelling wel wat te zeggen valt en je de meest creatieve strategieën kunt opzetten, tot het belachelijke aan toe. Dat is ook deels dankzij de geavanceerde aanpassingsmogelijkheden, waarmee je ieder personage extra attributen kan meegeven door kristallen in uitsparingen op je uitrusting te zetten. Wie daarvoor kiest kan diep gaan in Xenoblade Chronicles. Je moet wel om de sterkste optionele bazen te verslaan.

Dat wil niet zeggen dat Xenoblade Chronicles een moeilijke of ingewikkelde game is. Het vechtsysteem bestaat weliswaar uit tientallen lagen, maar de game legt iedere nieuwe functie stapje voor stapje uit en voegt pas nieuwe elementen toe als je genoeg tijd hebt gehad om de vorige onder de knie te krijgen. De Definitive Edition voegt daarnaast ook nog Casual- en Expert-modi toe voor spelers die niet te veel willen knutselen aan hun team en gewoon van het verhaal willen genieten, of juist extra uitdaging zoeken. Dat laatste kan ook in de toegevoegde Time Attack-missies, waar nieuwe outfits vrijgespeeld kunnen worden.

Watch on YouTube

Future Connected

De terugkerende speler staat verder nog een extra hoofdstuk te wachten, genaamd Xenoblade Chronicles: Future Connected. Dit losstaande hoofdstuk kan ieder gewenst moment opgestart worden, maar speelt zich direct na het einde van het hoofdverhaal af, dus nieuwe spelers zijn gewaarschuwd.

In deze epiloog verken je met Shulk en Melia een nog onontgonnen deel van de Bionis en word je bijgestaan door de pluizige Nene en Kino. Het ligt heel erg aan je tolerantie voor schattige, mascotte-achtige personages of je hun gezelschap kan waarderen, maar dat Nintendo de originele Britse stemacteurs voor Shulk en Melia weer heeft ingeschakeld is een ware traktatie voor fans.

Future Connected is verder een prima voortzetting van het oorspronkelijke verhaal en staat garant voor zo’n tien extra uren in de wereld van Xenoblade, maar bevat verder geen baanbrekende vernieuwingen. Zolang je de remaster niet alleen voor dit extraatje koopt, is Future Connected een meer dan prima dessert.

©GMRimport

Dynamische resolutie

Om de enige smetjes op Xenoblade Chronicles: Definitive Edition te ontdekken, moeten we de game bijna letterlijk onder een vergrootglas leggen. De wereld is niet alleen gigantisch in schaal, maar heeft ook een dynamisch tijd- en weersysteem en inwoners met hun eigen dagelijkse routines. Dat deze game ooit op de Wii is verschenen - weliswaar met enigszins ondermaatse graphics - mag daarom een klein wonder genoemd worden. Op de Switch straalt Xenoblade Chronicles als nooit tevoren, maar in de handheldmodus en dus ook op de Nintendo Switch Lite raken wederom wat details verloren. Het scherm is dan natuurlijk ook kleiner, dus heel erg valt het niet op, maar de tv-modus blijft de ideale set-up om deze game in zijn volle glorie te beleven. Het is bijna ironisch dat de grafische beperkingen het enige is wat deze game wederom weerhoudt van perfectie.

Het is ondoenlijk om ieder facet van Xenoblade Chronicles te bespreken, want de game zit stampvol noemenswaardige details. Ik heb het nog niet eens gehad over de werkelijk betoverende werelden die je met Shulk en zijn vrienden verkent, of de bloedstollende tussenfilmpjes die dankzij de verbeterde graphics en belichting nóg spectaculairder zijn geworden. De relaties tussen de hoofdpersonages en de volwassen manier waarop die relaties worden opgebouwd, zijn een van de vele andere hoogtepunten die ik maar al te graag wil uitlichten. Om te voorkomen dat deze review een compleet boekwerk wordt, houden we het hierbij: Xenoblade Chronicles heeft de tand des tijds met vlag en wimpel doorstaan en mag nog steeds beschouwd worden als een van de beste jrpg’s ooit gemaakt. Dat was al zo in het vorige decennium, en dat is nu nogmaals bekrachtigd.

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition verschijnt op 29 mei voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

De Definitive Edition van Xenoblade Chronicles weet deze klassieker met succes naar de standaarden van de moderne tijd te tillen. De grafische oppoetsbeurt, verbeteringen aan de gameplay en het nieuwe hoofdstuk maken deze remaster de moeite waard voor terugkerende fans, maar nieuwe spelers staat pas echt een traktatie te wachten.

Plus- en minpunten
  • Geslaagde facelift, veel verbeteringen, fenomenale soundtrack, leuk extra hoofdstuk, nog steeds een van de beste jrpg’s aller tijden
  • Oogt wat troebel in handheldmodus

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Todd Howard wilde Troy Baker eerst niet in rol van Indiana Jones in The Great Circle
Nieuws

Todd Howard wilde Troy Baker eerst niet in rol van Indiana Jones in The Great Circle

Maar tijdens tests kwam Baker telkens als favoriet uit de bus

Volgens Bethesda's Todd Howard was hij in eerste instantie niet van plan om de rol van de beroemde archeoloog in het aankomende Indiana Jones and The Great Circle aan Troy Baker te geven.

Dat melden Howard en Baker in gesprek met Rolling Stone. Baker - die onder andere bekend is voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games - claimt dat hij Howard via Zoom ontmoette, en dat Howard de acteur vertelde dat hij Baker in eerste instantie niet de rol van Indiana Jones wilde geven.

"Voor dit project en de tijdperiode waarin het zich afspeelt wilden we een breed net uitwerpen", aldus Howard. Toch werd Baker na de audities van honderden anderen gekozen. Howard liet Baker tijdens het Zoom-gesprek weten dat "we een blinde test hebben gedaan, en mensen elke keer weer jou kozen". Het lijkt er dus op dat Baker van alle audities het dichtste in de buurt kwam van de stem van Harrison Ford, die in de films de rol vertolkt.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is overigens wel gebaseerd op een jonge Harrison Ford.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Eerder deze week bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Matthew McConaughey licht verschillende rassen in Exodus uit
Nieuws

Matthew McConaughey licht verschillende rassen in Exodus uit

Scifigame komt op een nog onbekend moment uit voor pc, PS5 en Xbox Series

Er zijn meerdere video's van de aankomende sciencefictiongame Exodus uitgebracht, waarin diverse rassen uit de game worden uitgelicht. De video's worden van narratief voorzien door acteur Matthew McConaughey, die een rol heeft in de game.

De video's behandelen de Arkavir, de Awakened Ravens, de Awakened Bears en de Koven. Deze rassen maken allemaal onderdeel uit van de Celestial, verschillende buitenaardse wezens die de mensheid als grootste vijand zien. De video's bevatten overigens geen gameplaybeelden. Enkele weken geleden werd al een ander ras in de vorm van de Mara Yama uitgelicht.

In Exodus laat de mensheid een stervende aarde achter, en heeft men een nieuwe thuishaven gevonden in een gewelddadig universum. "Hier zijn we de underdogs en vechten we om te overleven. Jij bent de Traveler, de laatste hoop van de mensheid." Spelers moeten buitenaardse technologie en wapens stelen in een poging te overleven.

Exodus wordt ontwikkeld door Archtype Entertainment, dat weer eigendom is van Wizards of the Coast. De studio is opgericht door voormalige Bioware-werknemers. De game komt op een nog onbekend moment naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!