Syphon Filter: Logan's Shadow | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het eerste deel van Syphon Filtervoor de PSP werd door ons en de rest van de gamepers zonderuitzondering goed ontvangen. Met name de diepte geliktheid die deeddenken aan een volwaardige consolegame bleef ons bij. En als jeeenmaal een winnende formule in handen hebt, is het gekkenwerk hierook maar iets aan te veranderen. Dat dacht Sony tot op zekere hoogteook met een nieuw deel voor de PSP, genaamd Syphon Filter: Logan'sShadow. Dit wil echter niet zeggen dat we te maken hebben met eensimpele uitbreiding. Oude dingen zijn inderdaad gelijk gebleven, maareen hoop nieuwe dingen zijn daarnaast nog eens toegevoegd.

Wederommogen we in Logan's Shadow rekenen op een game met een enormeproduction value. Het verhaal, de variëteit in gameplay,de soundtrack en ook de stemacteurs geven aan dat er veel geld enmoeite is gestoken in de game. Het is prettig om te zien dat er zekerniet ingeleverd is op de aspecten die het vorige deel zo goedmaakten. Het verhaal is nog steeds een beetje cheesy, maar alsje daar doorheen kunt prikken, ligt er een game voor je klaar metleuke plotwendingen en afwi elende personages. De hoofdrol van GabeLogan is er ook eentje om te prijzen, want de cynische opmerkingenvan de man zorgen voor de komische noot in deze anderzijds serieuzegame. Het is eerst wel even puzzelen om zover te komen dat je Logan's Shadow een beetje redelijk kunt spelen. Debesturing is namelijk nogal stug te noemen met de richtfunctieondergebracht onder de functietoetsen. Dit kan worden verholpen doorte richten met de analoge stick, maar dit betekent ook dat defunctietoetsen moeten worden gebruikt om te lopen en te strafen, ietsdat onintuïtief werkt als je gewend bent aan het spelen vanshooters met de controller. De derde optie is ook niet optimaal,omdat deze het strafen weghaalt uit de besturing door je met deanaloge stick te laten sturen en lopen. Uiteindelijk is er wel eengoede optie uit te zoeken, zeker wanneer de functie die je decro hair op de vijand laat locken aangezet wordt.

Dehoeveelheid bewegingen waarover Logan beschikt, zijn enorm. Zo is hetnu mogelijk om zonder te richten over en langs muren te schieten, hetzogenaamde blind fire-principe. Je zult er geen tegenstandersmee kunnen uitschakelen, maar het zorgt er wel voor dat ze op afstandblijven zonder dat ze je meteen zien. Deze nieuwe beweging werktwonderwel in combinatie met het bestaande systeem dat je laatvastplakken aan een muur, waarna je om een hoekje kunt gluren. Integenstelling tot het richten als je gewoon rondloopt, voelt ditsysteem wel intuïtief aan. De gevechten met de tegenstanders dieje doorgaans in de game tegenkomt, worden door de uitgebreidebesturing echter niet gevarieerder. Meestal krijg je te maken met eenlevel waarin van de tegenovergestelde richting de vijand je tegemoetkomt. Deze verschanst zich net als jij meestal achter een aantalkratten en daarna begint daarna het voorspelbare spelletje van 'om dehoek kijken en schieten'. De variatie aan wapens zorgt er wel voordat je op een groot aantal manieren een gevecht aan kunt pakken, maarde opzet voelt vaak hetzelfde aan. De steeds herhalendegedragspatronen van de tegenstander dragen hier ook aan bij. Devoorspelbaarheid wordt wel effectief tegengegaan door tu en destandaard scripted situaties stealthmi ies te plaatsen. Ookmi ies waarin je moet samenwerken met een door de AI gecontroleerdemedestander, oftewel NPC, weten de boel spannend te houden. Nieuweonderwatermi ies zorgen daarnaast voor een compleet nieuwgameplay-element. Jammer is het wel dat de besturing onder water nietzo goed werkt als op het droge. Het is de gedachte die telt, zullenwe maar zeggen.

Online belooft de game zeker niet te gaanvervelen. De standaard Deathmatch en Team Deathmatch zijn aanwezig,plus de oude Rogue Agent-modus. Nieuwe gameplay types zijn Retrievalen Sabotage. In de eerste is het zaak om een object te vinden en dezeterug te brengen naar je basis. In feite is het een aanpa ing op destandaard Capture the Flag. In Sabotage wordt je team per mapverschillende doelstellingen gegeven die voltooid moeten wordenvoordat de tijd op is. De mode doet erg denken aan de oude Objectivemode, maar dan met een grotere variatie aan doelstellingen. Eenwelkome optie is de mogelijkheid om allerlei instellingen teveranderen, zoals het maximum aantal kills en toelaten vantarget lock. Jammer dat onze versie van de game net als in hetvorige deel moeite had om online te komen. De kwaliteit van de onlinegameplay zul je dus zelf moeten bepalen.

Production valueis een term die al eerder is langsgekomen. Hetgeen waaraan de hogeproductie waarde het best is te zien, zijn de graphics. Naast eenpaar prachtige 2D-games is Logan's Shadow mi chien wel te beschouwenals een van de best uitziende PSP-games. Net dat stapje is er weerbovenop gedaan om het plaatje er beter uit te laten zien. Meereffecten zoals rook en mist, maar ook het toegenomen detail van delevels, weten te verbazen. Dit alles wordt bovendien met eenacceptabele framerate op het scherm getoverd, dus hierop geen op ofaanmerkingen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou