Picross (DS) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Sinds de Sudoku-hypedie begon in 2005 is het maken van puzzels weer helemaal in. Met name depuzzels waarbij het niet aankomt op algemene kennis betreffende Gelderseplaatsnamen met drie letters, maar vooral op het logisch denkvermogen van depuzzelaar. De Sudoku zelf is weliswaar op zijn retour, maar andere puzzelszoals de Kakoru en Sumbrero bieden een populair alternatief. Ook de JapansePuzzel, die ver voor de Sudoku-hype al bij de supermarkt verkrijgbaar was, isaan een nieuwe opmars bezig. Nintendo brengt deze puzzels naar de DS in hetspelletje Picro .Bij de puzzels in Picro is het de bedoeling om eenafbeelding in een raster te maken door vakjes in het raster zwart te kleuren.Welke vakjes zwart moeten is af te leiden uit de getallen die bij elke rij enkolom vermeld staan. Staat er bijvoorbeeld “3 5”, dan betekent dit dat er indie rij of kolom eerst aaneengesloten drie zwarte vakjes komen, gevolgd doornog eens vijf zwarte vakjes. Tu en deze aaneengesloten vakjes zit minstens éénwit vakje en ervoor of erna kunnen eventueel ook een aantal witte vakjesvoorkomen. Het principe van Picro wordt in een korte tutorial vrijsnel duidelijk. Het spel geeft enkele van de belangrijkste denkstappen die jemoet maken om de puzzels op te lo en, maar laat je ook zelf een aantal anderemethodes ontdekken. Alle puzzels zijn op te lo en met logisch rederneren, alzullen vooral de grotere puzzels flink wat hoofdbrekens kosten. Het spel begintechter eenvoudig, met rasters van 10 bij 10 hokjes. Aanvankelijk geeft het spelaan wanneer je iets fout doet en heb je te maken met een tijdslimiet. Bij elkefout worden er strafminuten bijgeteld, zodat je je niet al te veel fouten kuntpermitteren. Later vervalt het tijdlimiet, maar wordt ook niet meer aangegevenof je fouten hebt gemaakt. Kom je er later achter dat je de mist in bentgegaan, dan kost het vrij veel moeite om je fouten te herstellen. De afbeeldingen die tevoorschijn komen bij het oplo en vaneen puzzel zijn steeds ingedeeld in categorieën, zoals fruit, dieren ofsierraden. In sommige gevallen kun je aan de oplo ing van de puzzel zelf nietzien wat het voorstelt. Mede daarom wordt je tekening omgezet in een kleinfilmpje dat doet denken aan een geanimeerd GIF-bestand. Zeer simpele filmpjesdus met een resolutie van maximaal 15 bij 15, maar een walhalla voor de fansvan pixelanimatie. De interface werkt redelijk eenvoudig wanneer je speelt opeen veld van 10 bij 10 pixels, maar bij een groter speelveld zul je moetenscrollen omdat het hele speelveld niet op het scherm past. Hierdoor moet jesteeds wi elen tu en het invulpennetje en het scrollen. Dit kan met knoppendie in de hoek van het touchscreen staan, wat nogal veel getik is als je steedstu en beiden moet wi elen. Het D-pad kan ook gebruikt worden om tu en deverschillende functies te wi elen, maar de opties worden dan automatischgedeselecteerd wanneer je los laat waardoor je de knop steeds ingedrukt moethouden. Geen van beiden opties zijn dus echt prettig en het komt net iets tevaak voor dat je nog het pennetje vast hebt wanneer je wil scrollenbijvoorbeeld. Zeker wanneer je met een tijdslimiet speelt kan dit vervelendzijn, omdat je dan foute hokjes aanklikt wat direct op strafminuten komt testaan. Picro biedt in totaal 300 puzzels, waarmee je aardig watuurtjes zoet mee zou moeten zijn. Daarnaast kun je zelf je eigen puzzels makenen die via de WiFi-verbinding delen met vrienden. Het maken van een puzzel isnog niet zo simpel als het lijkt, omdat niet elke tekening voor een logisch oplosbarepuzzel zorgt. Gelukkig geeft het spel aan wanneer je puzzel niet op te lo enis en wanneer er maar een paar kleine details veranderd hoeven te worden, kanhet spel zelfs je puzzel oplosbaar maken. Mocht je geen vrienden hebben die puzzels voor je willenmaken, dan kun je ook op internet nieuwe puzzels downloaden. Momenteel zijn ervia de Nintendo WiFi Connection twee puzzlepacks te downloaden, maar wie weet dat het er ooit meer worden.Intere anter is echter de competitieve multiplayermode, waarin je met iemandanders de strijd aan gaat om wie het snelste twee puzzels kan maken. Deconcurrentie online is bikkelhard, sommige spelers hebben al meer dan 3000potjes online gedaan en zijn praktisch niet te verslaan. Helaas zorgt dematchmaking er niet voor dat je alleen mensen van je eigen niveau treft, maarik vond wel altijd binnen no-time een tegenstander. Rustig is het zeker nietonline. Wat wel jammer is, is dat alle puzzels van hetzelfde typezijn. In de puzzelboekjes van Denksport treft je talloze varianten op deJapanse puzzels aan, die weer voor een nieuwe logische benadering zorgen. Zozijn er varianten waarbij getallen in het raster zelf staan en aangeven hoeveelvan de omliggende vakjes gekleurd moeten zijn. Had men één of meerdere van dievarianten in Picro verwerkt, dan was het spel een stuk completer geweest. Nuzijn er alleen extra spelmodes in het arcadesegment waarbij je zo snel mogelijkeen plaatje moet overtekenen of bewegende vakjes moet aantikken, niet heelenerverend allemaal. Picro is een verzorgd product dat puzzelfans weer evenbezig zal houden. De filmpjes die je krijgt bij het oplo en van een puzzelzorgen voor wat extra motivatie om nog een puzzeltje op te lo en, daar waar jebij Sudoku-spelletjes vaak geen idee had waarom je eigenlijk nog verderspeelde. De multiplayermogelijkheden, zowel online als lokaal, steken goed inelkaar en dat Download Play wordtondersteund spreekt zeker in het voordeel van Picro . Alleen jammer dat menzich, net als vele Sudoku-spelletjes hiervoor ook al deden, tot één type puzzelbeperkt heeft. Waar blijft 42 Puzzelkla iekers?
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou