Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.
Hoewel in Nederland nog altijd geen Naruto-aflevering is uitgezonden, blijven de spelletjes rondom deze ninja wel binnendruppelen. Desondanks kun je spreken van een barrière voor iedereen die Naruto en zijn daden niet kent maar wel Naruto Shippuden Ultimate Ninja Heroes 3 aanschaft.
In het diepe
De hoofdmoot van de game wordt namelijk gevormd door de verhaalmodus, die bijna onmogelijk is te volgen voor nieuwkomers. Het spel trapt af aan het begin van de Shippuden-reeks, maar geeft behalve een korte terugblik op de eindscène van de oorspronkelijke Naruto anime-reeks, het gevecht tu en Naruto en Sasuke, niet of nauwelijks uitleg over andere belangrijke gebeurteni en. Iedereen die de anime/manga niet gevolgd heeft wordt dus geconfronteerd met personages waarvan de onderlinge relatie volstrekt onduidelijk is, zoals tu en Naruto en Gaara, en dat vormt een grote belemmering tijdens het verhaal. Voor de kenners voelt dit derde deel als een warm bad, maar de rest wordt gewoon in het diepe gegooid.
Het neemt niet weg dat er verder weinig mis is met de verhaalmodus. Deze is ten eerste lekker lang en vertelt het Shippuden-verhaal tot en met Sasuke die zijn eigen team opzet. Tevens bevat de game twee lo taande verhaallijnen. Het is wel apart dat bepaalde gebeurteni en achterwege gelaten worden in het verhaal, helemaal als je ziet dat alle personages die de revue pa eren gewoon speelbaar zijn. Poppenspelers Kankuro en Sasori nemen het bijvoorbeeld in de verhaalmodus niet tegen elkaar op na de ontvoering van Gaara. Daarnaast krijg je het idee dat aan bepaalde gebeurteni en snel een eind gebreid moest worden, waardoor belangrijke gebeurteni en verloren gaan. Zo is de opoffering van Gaara om met zijn laatste kracht zijn dorp te redden van de Akatsuki-organisatie volledig verdwenen, iets dat voor veel fans onbegrijpelijk zal zijn.
Deze kleine tegenvaller wordt gecompenseerd door de uitstekende sfeer in Naruto Shippuden Ultimate Ninja Heroes 3. Dit komt niet alleen door de originele muziek en goed ingesproken Japanse stemmen, maar ook door de tu enfilmpjes. Deze bestaan uit simpele plaatjes van de anime, maar zetten in combinatie met de stemmen, muziek en subtiele effecten als wind en regen de sfeer uit de serie geweldig neer.
Door de mand
Qua content en presentatie scoort dit Naruto-deel een dikke voldoende, maar helaas geldt dat niet voor de gameplay. Het vechtsysteem nodigt uit tot button-mashen aangezien de besturing verre van optimaal werkt. Een combo starten lukt bijvoorbeeld alleen als je stilstaat. Zodra een richtingtoets opzij wordt ingedrukt doe je een langeafstandsaanval. Dit probleem wordt versterkt door het gebrek aan richthulp, waardoor je altijd zelf richting de vijand moet sturen. Doe je dit niet of teleporteert je tegenstander weg, dan sla je in het luchtledige. Een ander nadeel is dat het inzetten van een speciale of zelfs ultieme Jutsu-aanval weinig van de Chakra-balk afsnoept, waardoor deze vaak ingezet kan worden. De aanvallen zien er goed uit en verschillen per vechter, maar gaan op den duur vervelen. Er zit geen enkele vorm van uitdaging in gevechten, zelfs niet wanneer je tegenover meerdere tegenstanders staat.
Om de gevechten wat af te wi elen bevat de game 2D-platformlevels, maar deze zijn niet veel uitdagender dan de gevechten. De grootste uitdaging is nog wel de race tegen de klok, aangezien je maar weinig tijd hebt om de finish te bereiken. De obstakels onderweg zijn dan ook eerder irritant dan lastig, zoals vallende rotsblokken die je een eind terugwerpen. Omdat je altijd haast hebt is het vaak sneller om vijanden te ontwijken of constant speciale aanvallen te gebruiken, anders kom je in de knel met de tijd.. Door de krappe tijdslimiet zijn de levels al erg kort, maar variatie ontbreekt. Je doorloopt namelijk meerdere malen dezelfde woestijn, bosachtige omgeving, schuilplaats en bergpas.
Achteraf bedacht
Naruto Shippuden Ultimate Ninja Heroes 3 bevat alleen lokale multiplayer, dat het spel helaas niet beter maakt. Enkele van de gevechten en platform-levels uit de storymodus kunnen bijvoorbeeld coöperatief gespeeld worden, maar door een gebrek aan uitdaging heb je een tweede speler eigenlijk niet nodig.
Dankzij het vechtsysteem zien we ook de robbertjes die door maximaal vier man onderling uitgevochten kunnen worden verzanden in een teleurstelling. Met twee vechters op het scherm is het al snel een chaos van speciale aanvallen en teleportaties, laat staan dat je vier man probeert te volgen. Het komt uiteindelijk meer neer op geluk dan bekwaamheid; iets dat absoluut niet thuishoort in een vechtspel.
De enige reden dat je Naruto Shippuden Ultimate Ninja Heroes 3 langer dan een paar minuten zou spelen zijn alle extra’s die vrijgespeeld kunnen worden. Niet alleen groeit gaandeweg het aantal beschikbare vechtersbazen voor single- en multiplayer, maar het is ook mogelijk om achtergronden voor de PSP, muziek en filmpjes van ultieme Jutsu-aanvallen aan te schaffen. Het zijn onderdelen waar eigenlijk alleen fans nog een beetje gelukkig van zullen worden en omschrijft het spel in zijn geheel als beste. Draag je Naruto een warm hart toe, dan valt er nog wel wat uit deze titel te halen. Zeggen de woorden Jutsu-aanval of Chakra-balk je echter niks en wil je gewoon een degelijk vechtspel? Dan doe je er goed aan om deze game met een grote boog te ontlopen.