Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.
Just Cause is een game in het genre waar ook Grand Theft Autotoebehoort, de free-roaming actiegame. De vrije gameplay wordt echteraangevuld met een aantal unieke eigenschappen, zoals over de top stuntsen een speelwereld vergelijkbaar met die van Far Cry, alleen dan tigkeer groter. Want San Espirito is gigantisch. Het land is door hetwater in meerdere stukken gehakt en wordt voornamelijk gevuld metbosrijk gebied, al speelt het merendeel van de actie zich af in denederzettingen. Deze nederzettingen variëren van een paar bij elkaargeraapte huisjes, tot behoorlijk grote steden, waarin de arm der wet,voor zover je van een wet kunt spreken in een land dat door allerleicorrupte bazen bestuurd wordt, duidelijk aanwezig is.
Wanneer je aan het avontuur begint, word je vanuit een vliegtuig op SanEspirito afgeworpen. Je maakt een vrije val naar beneden en komt vanuiteen prachtig luchtoverzicht steeds dichter bij het land. Wanneer jebijna bij de grond bent, klap je de parachute uit en land je zacht ophet warme strand. Vanaf dit moment vliegen de kogels naar je kop, ietsdat bijna de hele game aanhoudt. Het schietsysteem van Just Cause isoersimpel. Je richt met een klein kruisje en zodra je in de buurt bentvan een vijand, neemt het lock-on systeem het van je over en kun jedoor een paar keer ferm op de rechterschouderknop te drukken, kogelsafvuren. Het gemak van het systeem is zowel positief als negatief.Positief in de zin dat je binnen twee seconden door hebt hoe de game inelkaar steekt, maar negatief door het feit dat in het schieten zelfgeen enkele uitdaging meer zit. En laat je nu net 70% van de gamevijanden neer moeten schieten.
Het verhaal van Just Cause is niet overdreven aanwezig. Via mooietu enfilmpjes word je op de hoogte gebracht van je mi ie, het regimeomver werpen, maar zodra je de besturing overneemt, is het aan jou omte bepalen wat je gaat doen. Op de kaart staan verschillende icoontjesweergegeven. Het uitroepteken geeft aan wat de volgende verhaalmi ieis die op je staat te wachten. Ook zijn er groene en gele vlekken op dekaart te vinden. De groene vlekken zijn de guerrillaleiders en de gelevlekken zijn de riojaleiders. Bij de guerrillaleiders kun jeverschillende dingen doen. Allereerst kun je met hulp van deguerrilla’s een door het regime gecontroleerde nederzetting bevrijden.Dit doe je door alle vijanden in het plaatsje neer te schieten enondertu en met granaten wat blokkades op te blazen. Uiteindelijkvervang je de vlag van de overheid voor de vlag van de guerrilla’s enis iedereen weer blij. Hetzelfde geldt ongeveer voor de Rioja’s, alleenverover je met hen geen nederzettingen, maar pompeuzeoverheidsgebouwen.
Wanneer je een nederzetting of overheidsgebouw veroverd hebt, krijg jevan de guerrilla- of riojaleider een bepaald aantal punten. Dezepunten, apart voor beide partijen, laten je stijgen op de ladder van dedesbetreffende groep. Wanneer je bijvoorbeeld twee honderd punten hebtbij de guerrilla’s, noemen ze je een Cabo. Een soort respectmeter uitThe Godfather, waarbij je uiteindelijk The Don van de guerrilla’s en derioja’s kunt worden. Het veroveren van punten doe je echter niet alleendoor nederzettingen en overheidsgebouwen te veroveren, ook de extrami ies die te verkrijgen zijn bij de leiders leveren SanEspirito-doekoe op. Het probleem van deze mi ies is dat ze oer, maardan ook oersaai zijn. Rijd naar hier, haal die vent op, lever hem weerdaar af. Ga daarheen, haal die auto op, lever hem daar weer af. Allemi ies zijn in een minuut of vijf te voltooien en vragen geen enkelevaardigheid van de speler. Saaier dan saai.
Dit is een probleem, omdat je met enkel de hoofdmi ies in het spelniet heel lang zoet bent. Natuurlijk, om écht succesvol te zijn in degame moet je alle nederzettingen en overheidsgebouwen in je machtkrijgen, en dit zijn er heel wat, maar ook dit is telkens hetzelfderiedeltje. Gelukkig bevat Just Cause enige flamboyante elementen dievoor extra charme zorgen, namelijk de stunts.
Een voorbeeldje. Stel dat je mi ie het uitschakelen van een bepaaldehoge pief is, die met zijn auto van A naar B rijdt, maar hierbij welondersteund wordt door twee jeeps met afweergeschut. In de normaleactiegame zou je met je eigen auto achter de auto’s aanrijden,uitstappen en met een raketwerper of ander groot gespuis, de wagen aangort knallen. Just Cause geeft je meer mogelijkheden.
Je kunt bijvoorbeeld een auto van iemand jatten, achter de tweeaanrijden en vervolgens op het dak van je auto gaan staan, naar de autovan de hoge pief springen, het stuur overnemen en de man naar eenafgelegen plek rijden om hem aldaar koud te maken. Een anderemogelijkheid is om je grijphaak te gebruiken en van een afstandje, eenbeetje op z’n Zelda’s, jezelf aan de auto vast te koppelen. Omdat Ricovan alle markten thuis is, word je vervolgens niet over het asfaltgesleurd, maar kun je met een parachute boven de auto gaan hangen envanaf daar de aanval inzetten. Erg toffe actie allemaal die de game netwat meer elan geeft.
Tot zover, op de herhaling na dan, is Just Cause een goede game. Erzijn echter twee factoren die roet in het eten gooien en de game vantopper naar de middenmoot degraderen. Allereerst de framerate. Normaalgesproken ben ik niet een gamer die het merkt als de framerate niet op60 fps, of wat de middelmaat ook mag zijn, draait. Maar Just Cause iswerkelijk verschrikkelijk op dit gebied. Wanneer je de politie achterje aankrijgt omdat je stout bent geweest, gaat het beeld op een gegevenzo erg vertragen dat je het gevoel hebt in een soort van animatieseriete zitten met te weinig plaatjes per seconde. Echter, ook wanneer jegewoon zelf met je autootje aan het scheuren bent is het beeld niethelemaal soepel. Dit neemt niet weg dat Just Cause een mooie game is.De wereld ziet er gedetailleerd uit, ademt sfeer en krijgt door devervagingseffecten (blur) een zomers tintje mee. Met name wanneer jelater in de game met een helikopter mag gaan vliegen, krijg je echt het‘aaaaaah’-gevoel. Maar goed, dit neemt niet weg dat de framerate op demomenten dat snel handelen juist vereist is, dramatisch is.
Het tweede honderd procent minpunt is de intelligentie van depersonages die in de speelwereld rondlopen, inclusief je vijanden. Wantoh oh oh, wat zijn ze dom. Auto’s vliegen dwars door je heen, vijandenblijven stokstijf stilstaan als je één meter van ze vandaan staat,medesoldaten springen opeens voor je vizier als je aan het schietenbent en ga zo maar door. In combinatie met het te makkelijkerichtsysteem zorgt dit ervoor dat Just Cause een game is die nooit echtlekker pittig wordt. Je kunt het jezelf enkel wat moeilijker maken doorje te forceren gebruik te maken van de unieke eigenschappen zoalsparachutes, gigantische sprongen en allerlei andere stunts.
Begrijp me niet verkeerd, Just Cause is absoluut geen slechte game. Hetidee om in een revolutie te zitten is leuk, de verschillende voertuigen(zowel te land, ter zee en in de lucht) plezieren en de vrijheid diegeboden wordt om lekker je gang te gaan, gaat nooit vervelen. Het zijnechter de fundamenten van de game die niet super in elkaar zitten,zoals de framerate, de AI en de insteek van de extra mi ies. Endoordat het fundament niet echt lekker ligt, komt de rest van de gamemaar mondjesmaat echt van de grond. Tot grote hoogte komt Just Causeechter nooit, hoe hoog je ook kunt komen op de ranglijst van derevolutionairen.