Fifa 21 is een matige afscheidswedstrijd
Reviews

Fifa 21 is een matige afscheidswedstrijd

Zodra een nieuwe generatie spelcomputers zijn intrede doet, brengt EA meestal alleen nog maar ‘Legacy Editions’ van Fifa uit, waarin enkel de nieuwste transfers worden doorgevoerd. Fifa 21 zou daarmee zomaar eens de laatste volwaardige Fifa kunnen zijn op PlayStation 4 en Xbox One. Een flitsende afscheidswedstrijd is het echter niet geworden.

Numeriek gezien heeft Fifa 21 voldoende vernieuwingen onder de motorkap. Met onder andere de mogelijkheid om FUT in co-op te spelen en behoorlijke aanpassingen aan de carrièremodus zou je zeggen dat EA naar de achterban luistert. Maar uiteindelijk bepaalt de gameplay hoe leuk Fifa is en juist de vernieuwingen op dat vlak komen totaal niet uit de verf.

©GMRimport

Hollywood-voetbal

Neem nou de mogelijkheid om spelers zonder bal aan te sturen. Op papier een geweldig middel om prachtige een-tweetjes mee op te zetten. Maar zoals de oude voetbalwijsheid luidt: we spelen niet op papier, maar op gras. In de praktijk blijkt het vrijwel onmogelijk om een fatsoenlijke loopactie zonder bal te maken. Dat is geen kwestie van gewenning: het afspelen naar een computergestuurde medespeler maakt het voor de tegenstander veel te makkelijk om druk te zetten en de bal af te pakken. Het tempo van Fifa ligt gewoon te hoog voor zulke tactische hoogstandjes.

Fifa 21 vervalt daardoor in oude gewoontes. Pure snelheid is nog altijd veel te belangrijk en het spel voltrekt zich vooral rond de twee doelgebieden, met exorbitante uitslagen als gevolg. Fifa 21 is sensatie, glamour en ”boem koekoek confetti”, om met de woorden van Sierd de Vos te spreken. Het is Messi en Ronaldo, maar het is zelden Luuk de Jong of Wout Weghorst.

Die Hollywood-variant van voetbal heeft geen bal te maken met ‘echt’ voetbal. Echt voetbal is immers opbouwen van achteruit, vechten op het middenveld en een bal binnen frommelen in een wedstrijd die je eigenlijk nooit had mogen winnen. Echt voetbal is nou eenmaal soms lelijk. Laten we eerlijk zijn: juist lelijke overwinningen proeven in het echte voetbal oneindig veel zoeter dan een zoveelste doelpuntenfestijn.

©GMRimport

Je zou bijna begrip opbrengen voor alle kleuters die online ‘ragequitten’. Wat heb je nog te zoeken in een wedstrijd als je binnen 20 minuten 3-0 achterstaat? Helemaal niets; daar valt geen eer meer te behalen. Kun je net zo goed je verlies nemen en het in een volgende wedstrijd opnieuw proberen.

Carrièremodus als onverwachts lichtpunt

Of je heil zoeken in een andere gamemodus waarbij er meer buiten het veld gebeurt, want dat is misschien wel onderhoudender dan de virtuele grasmat te betreden – een constatering die toch te denken geeft bij een voetbalgame. In Fifa Ultimate Team kun je nu bijvoorbeeld bouwen en klussen aan een eigen stadion, maar de voornaamste verandering vinden we dit jaar tegen alle verwachtingen in bij de carrièremodus.

Normaliter is de carrièremodus altijd een beetje het ondergeschoven kindje, maar de mogelijkheid om wedstrijden interactief te simuleren geeft de modus in deze editie eindelijk weer de broodnodige schwung. In de praktijk blijkt het heerlijk om de minder boeiende wedstrijden in een seizoen op deze manier af te wikkelen. Het geeft de mogelijkheid om tegen alle laagvliegers in de competitie wel een oogje in het zeil te houden, zonder meteen de hele wedstrijd te moeten spelen.

©GMRimport

Ook de toevoeging van ‘scherpte’ als extra statistiek per speler zorgt voor een extra laag. Spelers die veel scherpte hebben krijgen bonuspunten en presteren dus beter. Een langdurige blessure heeft daardoor veel meer impact, omdat zo’n speler echt zichzelf terug moet knokken in het eerste elftal. Zijn vervanger heeft immers waarschijnlijk meer wedstrijdscherpte en is daardoor op dat moment beter. Trainingen om die scherpte te verbeteren zijn, anders dan in de bèta, nu bovendien sneller te simuleren, waardoor de carrièremodus minder rompslomp kent.

Helemaal perfect is de carrièremodus nog niet. Het voelt bijvoorbeeld erg onnodig aan dat wedstrijden alsnog gepauzeerd worden wanneer je vanuit de interactieve simulatie je opstelling wilt wijzigen. Je zou toch zeggen dat het spel dan gewoon door kan gaan voor een nog soepeler verloop. Ook is merkwaardig dat in de jeugdopleiding van een Nederlandse club geen één Nederlander zit. Die punten mogen dus alvast op de to do-lijst voor Fifa 22.

Watch on YouTube

Hopen op de nieuwe generatie

De volwassenere carrièremodus, FUT en natuurlijk de immense hoeveelheid teams en competities hebben voldoende om het lijf om het uit te zingen tot de nieuwe generatie spelcomputers in de winkels ligt en dus ook de nieuwe generatie Fifa. Het valt toch te hopen dat EA aan die versie meer aandacht schenkt en kijkt naar waar voetbal ook alweer om draait. In de woorden van Johan Cruijff is dat ”Salid y disfrutad”, oftewel “Ga naar buiten en geniet”. Dat genieten komt niet door keer op keer 90 minuten lang hoog octaangehalte-voetbal te spelen, maar met vreugde en verdriet te winnen of te verliezen.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Nintendo Switch. De Switch-versie betreft een Legacy Edition zonder gameplayvernieuwingen. Fifa 21 verschijnt later ook op de PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

©GMRimport

Oké
Conclusie

Ze zeggen weleens dat winnen nooit went, maar dan heb je Fifa 21 nog niet gespeeld. Fifa 21 is een en al Hollywood-voetbal: sensationeel om te zien, maar verveling ligt op de loer wanneer élke wedstrijd uitmondt in een doelpuntenfestijn. De aanpassingen buiten het veld in Fifa Ultimate Team en de carrièremodus vormen de voornaamste lichtpuntjes. Dat is veelzeggend bij een game die toch zou moeten draaien om de negentig minuten op het virtuele gras.

Plus- en minpunten
  • Carrièremodus eindelijk weer leuk dankzij interactieve simulatie en scherpte, aantal toffe toevoegingen aan Fifa Ultimate Team
  • Gameplaytoevoegingen komen niet uit de verf, als alles een hoogtepunt is, is niets meer een hoogtepunt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!