Control is Remedy op z'n best
Reviews

Control is Remedy op z'n best

Remedy heeft een duidelijke liefde voor third person actiegames met een twist. Dat begon met de oneindig leuke bullet time in Max Payne. Daarna kon je monsters verslaan met behulp van een zaklamp in Alan Wake en met Quantum Break heb je de tijd in handen. Control volgt in die traditie met telekinese.

Het gebeurt niet vaak meer dat een game ons compleet verrast. Genres staan grotendeels vast en verhalen zijn vaak voorspelbaar. Daarnaast doen schrijvers hun best om personages en verhaallijnen zo duidelijk mogelijk uit te leggen, zodat elke speler precies weet wat de bedoeling is en waarom deze personages doen wat ze doen.

Control laat dat helemaal gaan. Hoofdpersonage Jesse Faden loopt binnen bij de Federal Bureau of Control. Je weet niet wie zij is en wat deze plek is, en voorlopig krijg je daar ook geen antwoorden op. Zelfs niet van de conciërge die denkt dat jij er bent voor de baan van zijn assistent.

©GMRimport

Director

Maar je bent absoluut geen assistent. Het duurt zelfs niet lang tot mensen je de director gaan noemen. Waarom weet je niet, maar je gaat er als speler maar in mee. Net als het idee dat Jesse een tweede stem in haar hoofd heeft, telekinetische krachten bezit en er willekeurige mensen rondzweven in dit gebouw.

Het gebouw van de Federal Bureau of Control is in de macht van een mysterieuze kracht. Jesse noemt dit fenomeen al snel The Hiss. Wat The Hiss doet is onduidelijk, maar Jesse lijkt als enige bestand te zijn tegen de invloeden ervan en kan er zelfs tegen strijden. Dat doet ze onder andere door tegen vijanden te vechten en 'control points' te claimen. Deze control points dienen als een soort veilige punten in het gebouw waartussen fast travel mogelijk is.

Dat ontvreemde is natuurlijk grotendeels opzettelijk. De makers willen dat jij je ongemakkelijk voelt in deze setting. Door te spelen en het verhaal te vorderen, voel jij je beetje bij beetje meer comfortabel. Omdat je snapt hoe de Hiss werkt, het enorme gebouw je eigen wordt doordat je meer control points claimt en je jouw krachten steeds iets beter beheerst. Je krijgt dus langzaam de controle. En als de game later de realiteit compleet op z'n kop zet, voel jij je hopelijk zeker genoeg om daar mee om te gaan.

Door de nadruk op vervreemding en het onbekende, blijft het hoofdpersonage wel wat afstandelijk. Daardoor is het lastig om je met haar en haar motivaties te verbinden. Zelfs als ze duidelijk tegen de speler zegt dat ze alleen bij de Bureau is om haar broer te vinden, weet je te weinig om daar iets om te geven.

Met enkele updates waarmee de grootste problemen worden opgelost, is dit wel een van de beste games die Remedy ooit heeft gemaakt

-

©GMRimport

Telekinese

Je krachten combineren zich rond een pistool en telekinese. Dat wapen is interessanter dan het lijkt, want het pistool kan verschillende vormen aannemen en oneindig herladen. Je superkrachten nemen wat meer tijd om beetje bij beetje te ontgrendelen. Het komt er voornamelijk op neer dat je allerlei voorwerpen naar vijanden smijt en later nog wat andere toffe dingen uit je mouw schudt.

Je krijgt aparte metertjes voor je pistool en je krachten. Is een metertje op, dan moet je even wachten. Daardoor wordt je verplicht om de twee aanvallen te combineren. Tevens is het de bedoeling dat je tijdens de actie altijd in beweging blijft. Dat zorgt voor dynamische gevechten. Door het upgraden van je krachten en je pistool word je steeds sterker, maar de gevechten blijven altijd uitdagend.

Zo is de eerste keer dat je een vliegende vijand tegenkomt die voorwerpen naar je gooit even schrikken, maar niet veel later vecht je tegen meerdere vliegende wezens, monsters met schilden en mensen met raketten, terwijl je stukken steen uit de grond trekt, die naar ze werpt en ze nog een headshot na geeft. Dat is fantastisch om te doen.

©GMRimport

Mooi, maar niet zonder moeite

De game ziet er tevens waanzinnig uit, zowel qua graphics als stijl. Remedy speelt heel slim met vormen en kleuren om je constant te verrassen. De game valt ook op door de schaal. Dat alles zich in één gebouw afspeelt zegt niets over de gigantische locaties waar je op ontdekking gaat en vecht.

Toch is deze schaal gecombineerd met stapels vijanden en rondvliegende objecten te veel voor de engine. De framedrops tijdens gevechten en elk pauzemoment zijn storend. Ook heeft de versie die wij hebben getest best veel bugs. Dat gaat van objecten die aan je blijven plakken, naar vijanden die niet verschijnen, tot optionele stukken die gewoonweg niet bereikbaar zijn. Zo hebben we een van de krachten in de game zelfs helemaal niet uit kunnen testen.

Control is dus een game wiens ambities iets verder reiken dan de technologie toelaat. Met enkele updates waarmee de grootste problemen worden opgelost, is dit wel een van de beste games die Remedy ooit heeft gemaakt. Wellicht kan het dus lonen om even te wachten met de aanschaf. Maar met zo'n leuke game is het ook goed te begrijpen als je die controle niet hebt.

Control is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de PlayStation 4-versie, gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

©GMRimport

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Control is Remedy op zijn best. Met deze keer telekinese als bovennatuurlijke twist, doet Control dingen die we nog niet eerder in een game hebben gezien. Het verhaal is wel extreem vaag en daar moet je maar net van houden. Geef je het een kans, dan word je rijkelijk beloond.

Plus- en minpunten
  • Verrassend, heerlijke actie, kleurgebruik, design
  • Vage verhaalvertelling werkt afstandelijk, heftige performance problemen, bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fatal Fury 2 en twee andere SNES-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Nieuws

Fatal Fury 2 en twee andere SNES-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Ook Super Ninja Boy en Sutte Hakkun zijn nu speelbaar via de SNES-app

Nintendo heeft drie games aan de SNES-app voor Nintendo Switch Online-leden toegevoegd, waaronder Fatal Fury 2.

Het gaat om de SNES-versie van de arcadegame van SNK en Nova. Waar de SNES-versie van de eerste Fatal Fury erg verschilde van de arcadegame, is Fatal Fury 2 een trouwere overzetting. De game bevat acht vechtersbazen om uit te kiezen.

De twee andere SNES-games die zijn toegevoegd zijn Super Ninja Boy en Sutte Hakkun. Eerstgenoemde is een combinatie tussen een rpg en een fighter - de spelwereld doet denken aan een klassieke rpg, maar wanneer een gevecht met vijanden begint wordt het een soort side-scrolling beat 'em up.

Sutte Hakkun tot slot is een puzzelgame met platformelementen die ontwikkeld is door Indieszero en uitgegeven werd door Nintendo. Het is voor het eerst dat de game op officiële wijze speelbaar is in het Westen. Spelers besturen een glazen vogelachtig personage genaamd Hakkun, die gekleurde vloeistoffen op kan zuigen en ze in transparante blokken kan stoppen om ze te kunnen bewegen.

De SNES-app is beschikbaar via een Nintendo Switch Online-abonnement. Deze kan voor 3,99 euro per maand of 19,99 euro per jaar aangeschaft worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtuos Games neemt Brabantse studio Abstraction over
Nieuws

Virtuos Games neemt Brabantse studio Abstraction over

Virtuos werkt in ieder geval aan Metal Gear Solid Delta en mogelijk een Oblivion-remake

Virtuos Games, de uit China afkomstige ontwikkelaar met diverse vestigingen in verschillende werelddelen, heeft de uit Noord-Brabant afkomstige ontwikkelaar Abstraction Games overgenomen.

Daarnaast neemt Virtuos ook de Amerikaanse ontwikkelaar Pipeworks Studios over en is er een meerheidsbelang verkregen in het Canadese Umanaïa Interactive. In het persbericht worden geen bedragen genoemd voor de overnames.

Abstraction Games is gevestigd in Valkenswaard en heeft meer dan negentig werknemers. De studio heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van games als Halo: The Master Chief Collection, Baldur's Gate 3 en Frostpunk, en heeft ook bijgedragen aan de Dune- en Halo-franchises.

Dat lijkt goed te passen bij Virtuos Games, dat ook met regelmaat andere ontwikkelaars helpt, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van Hogwarts Legacy, Cyberpunk 2077 en de Horizon-spellen. Ook werkt het bedrijf samen met Konami aan het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater.

Er gaan overigens geruchten dat Virtuos aan een remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion werkt. In 2023 gingen er al geruchten over een remake (of remaster) van Oblivion. Een oud-medewerker van Virtuos maakte toen melding van het bestaan van de game via Reddit. Later dat jaar lekten er documenten uit van de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission waarin ook de remake werd vermeld, alsmede een remake of remaster van Fallout 3. Begin dit jaar liet een technical art director van het bedrijf weten aan een remake te werken die op Unreal Engine 5 draait - er wordt gespeculeerd dat het om Oblivion gaat. Dit is op moment van schrijven niet bevestigd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!