Colin McRae Rally 04 zet dan ook eigenlijk eerst een stapje terug, terug naar het concept van CMR 2.0. Het is aan bijna alles af te zien. De interface bijvoorbeeld, die is weer heerlijk stijlvol wit met alleen de broodnodige informatie en is ook weer snel en gebruikersvriendelijk. Je krijgt weer de mogelijkheid zowel een volledig kampioenschap te rijden als een specifieke rally of aparte proef.
De championship mode is in eerste instantie onderverdeeld in drie kla e's. De bekende vierwiel aangedreven auto's uit het WRC met bolides als die van McRae zelf, de Citroen Xsara, maar ook de Subaru Impreza en nu ook weer de Peugeot 206. Een tweede kla e bestaat, vanzelfsprekend, uit tweewiel aangedreven monsters. Daarin kan je onder andere aan de slag met de Fiat Punto en Ford's Puma. In de derde kla e stap je achter het stuur van de befaamde en gevreesde Group B auto's die eind jaren tachtig furore maakte en inmiddels zelfs 'verboden' zijn – Een Audi Quattro is een van de meest bekende voorbeelden om te noemen, maar ook de Peugeot 205 en Ford RS200 komen voorbij.
In tegenstelling tot het McRae Rally 3.0 kan je nu wél in elke auto rijden die je voorkeur geniet. Mocht je dan toch nog, trouw aan Colin McRae, de Citroën Xsara verkiezen dan nog rijd je niet meer als Colin McRae door het kampioenschap maar gewoon als jezelf, als pietje of desnoods sjakie. Zeker een positief punt, want er is niks leuker dan Colin McRae in zijn eigen spel te verslaan, toch?
Colin McRae Rally 04 mag dan wel geen WRC licentie hebben, het kampioenschap werkt wél op eenzelfde manier. Je doet in totaal zes landen aan, waar je vervolgens een aantal proeven (met de auto dan wel te verstaan) afwerkt. Kleine teleurstelling is het niet verder uitgebreide aanbod aan rally's, dezelfde zeven landen zijn weer present als in deel 3. Dit zijn, voor de liefhebbers, Zweden, Japan, Finland, Amerika, Spanje, Groot-Brittannië en Griekenland.