Lego 2K Drive brengt Lego Racers-dna naar open wereld

Forza Horizon voor de benjamins onder ons

Het in 1999 verschenen Lego Racers staat menig raceliefhebber nog steeds nauw aan het hart. Ontwikkelaar Visual Concepts krijgt de taak om het dna van die game over te brengen naar een Forza Horizon-achtige open spelwereld en slaagt daar slechts bij vlagen in. Racen met Lego-autootjes is 24 jaar later nog steeds verrassend leuk, maar de game mist ook genoeg kansen.

Bricklandia is het decor van Lego 2K Drive, de nieuwe openwereldracer van de makers van sportgames als WWE 2K en NBA 2K. Spelers krijgen toegang tot vier uitgestrekte omgevingen die ze geheel op eigen houtje kunnen verkennen. Het uiteindelijke doel is simpel: versla alle rivalen en kwalificeer je voor de grote Sky Cup Grand Prix. Daarin neem je het op tegen de grote, clichématig geschreven vijand: Shadow Z. Een afgezaagdere schurk ga je niet vinden.

Soepel

De game laat zich behoorlijk makkelijk besturen en is daardoor erg toegankelijk. Met slippen door bochten, een snelheidboost en een springknop omvat het spel slechts enkele simpele mechanieken. Door die allemaal op een zo efficiënt mogelijke manier te gebruiken, snel je al gauw in ongelooflijk tempo door de races en de open wereld. Daarmee heeft de gameplay net genoeg diepgang om het leuk te houden. Iedereen kan meedoen. Naarmate de verhaalmodus vordert, worden er nog enkele kleine extra’s aan je arsenaal toegevoegd.

De raceactie is dik in orde en doet echt denken aan de voorganger uit 1999. Als je beide games naast elkaar legt zijn er buiten de logischerwijs verbeterde graphics dan ook genoeg overeenkomsten te zien. Een van de items, de Warp, is letterlijk overgenomen. Dat is slechts een van de voorbeelden van het Lego Racers-dna dat in de game verweven zit. Toch is niet alles hetzelfde. Het itemsysteem bijvoorbeeld werkt nu vergelijkbaar met Mario Kart, alleen zie je van tevoren al welk item je krijgt, tenzij je een vraagteken pakt. Ergens is dat zonde, want het systeem uit Lego Racers waarin je verschillende blokjes kon combineren om een item te bouwen, is een stuk unieker en voegt meer strategie toe.

Lijstjes afwerken

Naast de reguliere races tegen rivalen is de spelwereld gevuld met kleinere zij-activiteiten. Die variëren van best leuk tot ronduit vervelend. Sommige activiteiten zijn simpele zoekopdrachtjes waarin je in een bepaald gebied iets moet vinden. Ook zijn er talloze plaatsen waar je onkruid moet wieken en zit de wereld barstensvol met nietszeggende verzamelobjecten. Anderen zijn wat creatiever. Vliegende dolfijnen uit de lucht plukken en burgers redden van een horde clowns zijn al een stuk meer memorabel. De kwaliteit is daarbij wisselend. De activiteiten halen het niet bij die uit bijvoorbeeld Forza Horizon, en zijn daarom enkel geschikt voor spelers die graag lijstjes met simpele activiteiten afwerken.

Dat zou niet echt een probleem zijn als die missies enkel optioneel waren. Dat is echter niet het geval. Het komt regelmatig voor dat je niet verder kunt met het verhaal omdat je een bepaald level moet halen. Daardoor ben je dus verplicht om zijmissies te voltooien en daarmee xp-punten bij elkaar te harken. Het doet behoorlijk af aan de vrijheid die de game verder biedt. Als je alleen de races wil afwerken zonder de soms eentonige minigames te spelen, kom je bedrogen uit.

Gekke bolides

De races en minigames speel je in verschillende knotsgekke auto’s. Van grasmaaiers tot rijdende donuts en pizzaovens op wielen: niets is te gek. En mocht je niet iets naar je smaak kunnen vinden, dan kun je altijd nog je eigen voertuigen bouwen in de garage. Dat vergt wel enig technisch inzicht. Als je dat hebt, zijn er tal van mogelijkheden om iets moois te bouwen. Ondergetekende heeft dat technische inzicht allerminst - daarom hield ik het maar bij de poezenauto die je tijdens het verhaal vrijspeelt.

Die gekkigheid komt niet alleen terug in de auto’s. Het hele spel hangt, geheel zoals we van de Lego-games gewend zijn, aan elkaar van flauwigheden, zelfspot en domme woordgrapjes. Een van de commentatoren die je hoort tijdens de races heet bijvoorbeeld Parker Car en er zijn tal van kleine knipogen naar andere games en verschijnselen in de game-industrie die we hier niet verklappen. De humor moet je liggen, maar toverde in ieder geval af en toe een lach op mijn gezicht. Het verhaal is verder volledig te negeren, want het voegt nauwelijks iets toe. Dat is helemaal niet erg, want als de game zichzelf al niet serieus neemt, hoeven wij dat ook niet te doen.

Samen is beter dan alleen

Naast de singleplayer die ongeveer vijftien uur beslaat, is er ook nog een multiplayermodus waarin je met vrienden of vreemdelingen online kunt racen. Dat is een stuk leuker dan tegen computergestuurde tegenstanders, maar het heeft wel enkele haken en ogen. Zo zit er bijvoorbeeld een hoop tijd tussen de races. Soms duurt het wachten op de volgende race langer dan de races zelf. Ook word je soms in een potje gegooid dat al lang en breed begonnen is. Verlies is dan gegarandeerd.

De online multiplayer is daardoor niet echt de moeite waard. De mogelijkheid om de hele game lokaal in split screen te spelen is wel prijzenswaardig. Samen rondklooien is altijd leuker dan alleen. Die mogelijkheid is anno 2023 steeds zeldzamer. Dit is dé game die je samen met je kinderen op de bank wil spelen, geloof mij maar. En ik heb niet eens kinderen.

Geef geld

Een laatste pijnpuntje is de aanwezigheid van microtransacties. De game richt zich grotendeels op een jong publiek. Ethisch is het dan niet verantwoord om zoveel microtransacties toe te voegen, vooral ook omdat Lego 2K Drive voor de volle mep in de winkels ligt. De in-game winkel is op moment van schrijven nog niet gevuld met items die je kan kopen met echt geld, maar sorteert daar al wel op voor. De in-game valuta is bijvoorbeeld al te koop. Gelukkig kun je ook door te spelen een hoop dingen ontgrendelen, al is dat wel een flinke grind. Na het uitspelen stond mijn geldteller op ongeveer 30.000. Dat is na ruim vijftien uur spelen. Sommige items kosten al gauw 10.000, waardoor je al snel weer krap bij kas zit.

Negeer die microtransacties en je hebt een leuke wereld vol races en zij-activiteiten om te verkennen. Zeker voor mensen die Lego Racers uit 1999 hebben gespeeld is dat de moeite waard. Al had Lego 2K Drive misschien nog iets verder kunnen gaan in het overnemen van het dna van die game en laat de kwaliteit van sommige zij-activiteiten te wensen over.

Lego 2K Drive is nu beschikbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game op PlayStation 5 gespeeld.

Oké

Lego 2K Drive is een vermakelijke game waar genoeg plezier uit te halen valt, maar die ook de echte kwaliteit ontbeert om écht memorabel te zijn. Het belangrijkste onderdeel, het racen, is dik in orde en de humor staat als een huis. De rest is minder indrukwekkend. Voor de benjamins onder ons heeft Lego 2K Drive wel alles om hun Lego Racers te worden waar ze over twintig jaar nostalgisch op terugkijken.

Grappig

Soepele raceactie

Split screen