God of War draait prima op pc, maar wel met frisse tegenzin
Reviews

God of War draait prima op pc, maar wel met frisse tegenzin

PlayStation is niet langer vies van de pc-markt. Na Horizon Zero Dawn en Days Gone is de beurt aan God of War om de sprong naar het bureau te maken. Hoe knokt Kratos op je persoonlijke computer? We doken voor het eerst met muis en toetsenbord het mythische Midgard in.

In deze review van de pc-port van God of War beoordelen we vooral hoe succesvol de overstap van de game naar pc is verlopen. Voor een uitgebreid oordeel over de game zelf ben je welkom op Gamer.nl’s originele God of War review.

UPDATE: Sinds de publieke release lijkt de ondersteuning van controllers op de pc-versie van God of War breder geïmplementeerd. In ieder geval Xbox One-controllers — die eerder uitgesloten leken te worden — zouden nu volledig ondersteund worden door de game.

God of War is bij uitstek een game om naar pc te porten, al is het bijna vier jaar na dato. Niet alleen oogt de tot voor kort voor PlayStation exclusieve titel nog altijd prachtig; het pc-landschap ontbreekt wel eens aan een actie-avontuur van deze epische proporties. Kratos’ comeback is ongetwijfeld meer dan welkom op menig videokaart.

Simpel in de basis

De pc-port van God of War is vrijwel niets meer dan een directe overheveling van de hit uit 2018. Los van wat cosmetische bundels ontving God of War amper extra content, laat staan volwaardige uitbreidingspakketten. In tegenstelling tot de pc-adaptatie van Horizon Zero Dawn betreft het hier om die reden puur en alleen het basisspel van God of War. Verwacht geen ‘ultieme editie’ of andere omhaal van het geheel.

Uiteraard biedt God of War op pc meer mogelijkheden om de grafische prestaties naar je eigen hand te zetten, maar verder betreft het een één-op-één kopie van de originele PlayStation 4-versie, afgehandeld door het Canadese Jetpack Interactive. De pc-versie heeft op launch een adviesprijs van 49,99 euro.

Scherpe resoluties, stabiele prestaties

Wat je anno 2022 voor vijf tientjes krijgt, is een relatief vlotte pc-versie van God of War. Pc-gamers kunnen met middensegment-gpu’s van drie generaties terug alsnog de game oppakken — en de port laat zich grafisch vrij vlot naar wens tweaken. De al bijzonder scherpe en vloeiende game is op te schalen naar native 4k, schermverhoudingen tot 21:9 en gelockte framerates tot maximaal 120 frames per seconde.

Gamers met moderne, high-end kaarten kunnen God of War al relatief snel draaien op 4k-resoluties, met fraaie framerates bovendien. De directe ondersteuning van Nvidia’s DLSS-upscaling helpt daar absoluut bij, al mag men ook uitwijken naar AMD’s open-source alternatief, FidelityFX Super Resolution. Los van slimme beeldverscherping biedt God of War een doorsnee pakket aan effecten en detailniveau’s om af te wegen.

Qua laadtijden lijkt God of War ook baat te hebben bij snellere ssd’s. Enkel de meest hoogwaardige PCIe Gen 4.0-modellen kunnen de PlayStation 5 bijbenen, maar ook op een oudere of ietwat langzamere ssd overtreft de pc gemakkelijk een PlayStation 4 (Pro). Een beetje nvme-schijf spuwt de spelwereld in ongeveer vijftien seconde uit. Van pop-ups voor textures of spelelementen is gedurende het spelen nauwelijks iets merkbaar.

God of War is op een gameplay-technisch vlak ook strakker afgebakend dan, zeg, de open wereld van Horizon Zero Dawn. Zo pikte Aloy’s avontuur aardig wat bugs op tijdens de verhuizing naar pc, maar lijkt Kratos direct stabiel op het nieuwe platform te staan. In mijn volledige speelduur van de game was er geen noemenswaardige bug, glitch of grafisch mankement te bekennen. Die stabiliteit voelt op zijn plek, gezien het verhaal van God of War over moet komen als een filmische ‘single take’. Ook op pc blijft die visie intact.

Kartelrandjes en korrelige reflecties

Dat betekent echter niet dat de game vrij is van visuele blaam. God of War kan op pc absoluut mooier overkomen dan het ooit op PlayStation 4 was, maar de port heeft zijn limieten. Ondanks beloftes over luxe extra lichteffecten, zoals Ground Truth Ambient Occlusion (GTAO) en Screen Space Directional Occlusion (SSDO), kent God of War bij vlagen nog wat ruwe randjes.

Op het gebied van schaduwvorming en reflecties steekt God of War ondermaats af. De werelden ogen prachtig en de texturen scherp, maar zelfs op de allerhoogste instellingen weerspiegelen wateroppervlaktes een haast Nintendo 3DS-achtige verschijning. Dat staat haaks op hoe oogverblindend mooi de game op andere momenten kan zijn. Voor het lichtspel gaat soms hetzelfde op: in selecte omgevingen lijken schaduwen een soort nagedachte in mozaïek.

Watch on YouTube

Jammerlijk is dan ook dat God of War niet dieper met nieuwe technologieën in zee was gegaan. De port ondersteunt bijvoorbeeld wel upscaling technologieën en Nvidia’s Reflex-inputversnelling, maar helaas geen populair raytracing-gereedschap. Met het real-time uitdraaien van lichtbronnen en -stralen had de game ongetwijfeld een stuk mooier kunnen ogen, maar dat zat er klaarblijkelijk niet in.

Op het vlak van resolutie en grafische prestaties draait God of War soepel op pc, maar in de fijne details merk je dat de game ‘ van een andere tijd’ op een ander platform komt. Vanuit het perspectief van PlayStation, aan de andere kant, is het logisch dat er geen bergen verzet worden om de uitgeleende game significant mooier uit te dossen dan op het thuisfront.

Een pc-onvriendelijke houding  

Die toewijding aan de huiseigen console galmt ook na in hoe de besturing voor God of War op pc afgehandeld wordt. Muis en toetsenbord zijn vrij de besturing anders in te delen, maar een controller? Dat moet een DualShock 4 of DualSense zijn.

Het maakt niet uit of je iets van Xbox, Steam, Google of Guitar Hero aansluit: God of War doet alsof het niet bestaat. Zelfs officieel gelicenseerde PlayStation-controllers van derde partijen worden geweerd, waardoor de besturingsblokkade onnodig streng en onvriendelijk richting de pc-markt afsteekt.

Diezelfde terughoudendheid keert ook terug in de toegankelijkheidsopties. Her en der is het mogelijk om veelvoorkomende handelingen (deels) te automatiseren, maar de game laat zich verder amper tweaken wat betreft input of display-elementen. Een beetje pc-game staat daar anno 2022 iets verder voor open — zeker met het oog op minder valide spelers — maar God of War wil niet met die trend mee.

God of War is vanaf 14 januari 2022 te verkrijgen op Steam en de Epic Games Store. Voor deze review ontving Gamer.nl voor release een Steam-versie, welke gespeeld is op een high-end systeem.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe
Nieuws

Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe

Ook worden er nieuwe evenementen aan World Circuits toegevoegd

Vandaag verschijnt er een nieuwe gratis update voor Gran Turismo 7, waarmee onder andere drie nieuwe auto's aan de game worden toegevoegd.

Het gaat om de Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR GSR 2004, Toyota HiAce Van DX 2016 en Nissan GT-R (R35) Premium Edition T-Spec 2024.

De update voegt verder nieuwe evenementen aan World Circuits toe, zoals de Sunday Cup (Tokyo Expressway - Central Clockwise), Nissan GT-R Cup (Circuit de Sainte-Croix - A) en Evolution Meeting (Kyoto Driving Park - Yamagiwa+Miyabi Reverse / Autodromo Nazionale Monza / Colorado Springs - Lake).

Spelers kunnen ook een nieuw menu voor de Audi-collectie verwachten (voor mensen met een Collector-level van 42 of hoger), Sophy-ondersteuning voor Brands Hatch Grand Prix Circuit en Dragon Trail - Seaside en Chicago als een Curation in Scapes. Alle informatie en meer beelden zijn op de officiële Gran Turismo-website te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update
Nieuws

Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update

Ook zorgt de patch voor diverse verbeteringen en bugfixes

Update 1.007 is onlangs uitgekomen voor Stellar Blade. Met deze update reageren specifieke lichaamsdelen van hoofdpersonage Eve realistischer.

De update kwam vorige week al uit, maar er verschijnen nu vergelijkingsvideo's waarin de daadwerkelijke aanpassingen aan Eve's lichaam worden uitgelicht. In onderstaande vergelijkingsvideo valt te zien dat bijvoorbeeld de borsten van het personage realistischer worden samengedrukt wanneer Eve haar armen er tegenaan houdt.

De update zorgt er ook voor dat de zomerupdate van de game, waarmee onder andere bikini's voor Eve en een zomervakantiegebied aan de Great Desert Oasis werden toegevoegd, permanent is. Mensen kunnen deze feature nu in- en uitschakelen.

De update voegt ook een nieuw item genaamd de Ammo Package toe, waarmee spelers al hun ammunitie tegelijk kunnen aanvullen. Ook worden spelers nu gevraagd of ze een aankoop echt willen maken voordat het geld wordt betaald, en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up werkt ondertussen aan een eerder aangekondigde nieuwe IP genaamd Project Witches. Deze moet in 2027 of later uitkomen op pc, "console" en mobiel met cross-play. De game wordt blijkbaar vergeleken met spellen als Genshin Impact en Fate/Grand Order. Ook overweegt de ontwikkelaar een vervolg op Stellar Blade, alsmede een pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender
Nieuws

Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender

Het moet 'de grootste game in de Avatar-franchise' worden

Saber Interactive is begonnen aan de ontwikkeling van een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd, zo meldt IGN. Het moet volgens Saber "de grootste game in de Avatar-franchise" worden en een compleet nieuw verhaal vertellen dat zich duizenden jaren in het verleden afspeelt.

Spelers besturen een compleet nieuwe, nooit eerder vertoonde Avatar. Daarbij zal men een "levendige spelwereld kunnen verkennen, alle vier de elementen kunnen leren, deelnemen aan dynamische gevechten samen met metgezellen en de uitdagingen en keuzes ervaren die horen bij het behouden van de balans in de wereld".

Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko. Het spel moet naar pc en consoles komen, al is niet bekend welke consoles precies.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!