Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports
Reviews

Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports

Sony is hard werk aan het maken van hun belofte om first-party games over te zetten naar pc. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, zo blijkt uit de problemen die Horizon Zero Dawn op pc ondervond. Days Gone weet niet alleen die problemen te vermijden, het legt de lat ook een flink stuk hoger voor alle pc-overzettingen van Sony die nog volgen.

Deze review gaat specifiek over de pc-port van Days Gone. Lees hier onze originele review van de PS4-versie.

De overzetting van de PS4-versie van Days Gone naar pc is in elk opzicht goed gelukt: er zijn geen overduidelijke bugs of prestatieproblemen en de besturing is goed afgestemd op de verwachtingen van pc-gamers. Als kers op de taart is de game ook nog eens uitstekend geoptimaliseerd, waardoor je waarschijnlijk niet diep in de buidel hoeft te tasten om een nieuwe videokaart te halen.

Prestaties

Dankzij die optimalisatie heeft de game zéér bescheiden systeemeisen: volgens Bend Studio is een i5-2500K in combinatie met een GTX 780 en 8GB RAM al voldoende om de game te draaien. De aanbevolen systeemeisen liggen wat hoger, maar de i7-4770K, GTX 1060 6GB en 16GB RAM die daar genoemd worden zijn nog steeds heel bereikbaar. Voor dit artikel hebben we de game bekeken op een i7-6700K met een GTX 1070 en 32GB RAM.

Met die configuratie houdt de game moeiteloos 1440p/60fps aan op de very high voorinstelling. Op deze voorinstelling is het verschil met de PlayStation 4-versie onmiskenbaar, met name door de betere belichting en renderafstand. Dankzij de toevoeging van global illumination oogt de verlichting realistischer, met drastisch verbeterde schaduwen ten opzichte van de PlayStation 4-uitvoering.

Om Days Gone enigszins speelbaar te krijgen op de relatief zwakke videokaart van de PlayStation 4, moest Bend Studio de kwaliteit van de textures en objecten in de verte flink omlaag schroeven, met name in grote, open ruimtes. Met de pc-versie is die beperking opgeheven, wat zich vertaalt naar betere textures met meer definitie en objecten in de verte die meer detail hebben. In levels die zich binnen plaatsvinden valt dit verschil niet zo op, maar in levels met bossen en snelwegen zijn de verbeteringen makkelijk waarneembaar.

©GMRimport

Naast de betere textures wordt de extra grafische paardenkracht aangewend om de game in volwaardig 4k te kunnen weergeven, in tegenstelling tot de checkerboard 4k-implementatie op de PlayStation 4. Deze checkerboard-techniek resulteerde op de PlayStation 4 soms in visuele artefacten zoals wazige lijnen of kartelrandjes. De 4k-implementatie van de pc-versie heeft hier geen last van.

Eerdere pc-overzettingen uit het kamp van Sony leden onder de beperkte mogelijkheden om de grafische instellingen aan te passen. Met name bij Death Stranding op pc was weinig aandacht besteed aan de mogelijkheid om de kwaliteit en het detailniveau van de spelwereld naar wens in te stellen. Days Gone lijkt geleerd te hebben van deze fouten door zeer uitgebreide opties aan te bieden om de graphics en weergave van het spel aan te passen.

De hoeveelheid opties is een goede verbetering ten opzichte van de eerdere ports, maar de belangrijkste reden waarom het optiemenu van Days Gone zo fijn is om te gebruiken, is de directe terugkoppeling bij het veranderen van instellingen. Omdat het hoofdmenu een voorvertoning laat zien van de spelwereld is het effect van de geselecteerde instellingen onmiddellijk zichtbaar, zonder dat de game opnieuw moet worden opgestart. Bovendien is in de rechterbovenhoek het aantal beelden per seconde en de GPU-belasting te zien, zodat technisch onderlegde gebruikers precies het gewenste aantal beelden per seconde kunnen aantikken.

©GMRimport

Ondersteuning

Days Gone doet wel onder voor Death Stranding op het gebied van moderne functies, zoals Nvidia’s Deep Learning Super Sampling (DLSS) en ray tracing: beide functies zijn niet beschikbaar in de pc-versie. Een blogpost die voorafgaand aan de release werd gepubliceerd lijkt te suggereren dat DLSS in de toekomst wel kan worden toegevoegd middels een update. Het taalgebruik rondom ray tracing is een stuk definitiever: die techniek wordt niet toegevoegd aan de game.

Bend Studio heeft daarentegen uitstekende compatibiliteit voor (ultra)breedbeeldmonitoren toegevoegd, door zowel 21:9- als 32:9-monitoren te ondersteunen. De UI en tussenfilmpjes worden bij bredere monitoren juist weergegeven, waardoor er geen zwarte balken zichtbaar zijn. Om het spelen op bredere monitors verder te faciliteren kan het blikveld bovendien worden aangepast tussen vijftig en honderd graden.

©GMRimport

Niet alleen de grafische instellingen zijn uitstekend ingericht, ook voor de toegankelijkheidsopties verdient Bend Studio alle lof. Dat begint bij de ondertiteling, waar de lettergrote, taal, achtergrond en naam van de spreker aanpasbaar zijn. Quicktime-events kunnen in het toegankelijkheidsmenu makkelijker worden gemaakt of volledig worden uitgeschakeld voor gamers die moeite hebben met snel achter elkaar knoppen indrukken.

Tot slot ondersteunt Days Gone alle courante controllers, waaronder de Xbox Adaptive Controller, en kunnen de knoppen op zowel controller als toetsenbord anders worden toegewezen. Zelfs zonder het veranderen van de knoppentoewijzingen is de besturing van Days Gone uitstekend geregeld. Het aansturen van hoofdrolspeler Deacon met muis en toetsenbord is zelfs zo soepel dat je haast zou vergeten dat deze game oorspronkelijk voor de PlayStation 4 is gemaakt.

Conclusie

Als Bend Studio het gelaten had bij wat optimalisaties en het wegpoetsen van bugs, was Days Gone al een prima port geweest, maar de extra aandacht die ze hebben besteed aan de opties en toegankelijkheid tilt deze overzetting naar een hoger niveau. De enige teleurstelling is het gebrek aan DLSS en ray tracing, maar zelfs dat leed wordt verzacht door de uitstekende fotomodus, new game+ en extra cosmetische content.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come 2-succes 'herinnert' Embracer er aan goede games te leveren
Nieuws

Kingdom Come 2-succes 'herinnert' Embracer er aan goede games te leveren

'Teams met veel talent moeten de middelen en tijd krijgen om hun visies uit te voeren'

Het succes van Kingdom Come: Deliverance 2 laat uitgever Embracer Group beseffen dat de focus altijd moet liggen op het uitbrengen van goede games.

Krap twee dagen na release bleek al dat er een miljoen exemplaren van Kingdom Come: Deliverance 2 waren verkocht, en volgens Embracer komt de twee miljoen verkochte exemplaren dichterbij.

Lars Wingefors, de medeoprichter en CEO van Embracer, had het volgende te zeggen over de game (via VGC): "Het succes van Kingdom Come: Deliverance 2 is een herinnering aan onze 'core': het uitbrengen van geweldige producten. Teams met veel talent moeten de middelen en tijd krijgen om hun visies uit te voeren."

Hij vervolgde: "Wanneer je de juiste teams hebt haalt iedereen zijn voordeel uit dat vertrouwen: de gamers, werknemers en aandeelhouders. Ik ben er van overtuigd dat we onderdeel uit blijven maken van de leiders van deze industrie."

Ondanks het succes van de game en de woorden van Wingefors heeft Embracer Group het de afgelopen jaren moeilijk gehad. Het bedrijf heeft meerdere studio's gesloten en verkocht, en splitste zich vorig jaar op in drie verschillende beursgenoteerde bedrijven.

Officieel wordt Kingdom Come: Deliverance 2 uitgegeven door Deep Silver. Dit bedrijf maakt echter onderdeel uit van Plaion (voorheen Koch Media), dat weer onderdeel is van Embracer.

Kingdom Come: Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come: Deliverance 2 is nu verkrijgbaar via pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. In de toekomst wordt ook officiële modondersteuning aan de pc-versie toegevoegd.

Marvin Toepoel beloonde de game met een 9: "Kingdom Come: Deliverance 2 is ontroerend, hilarisch en een indrukwekkende onderdompeling in het leven van de middeleeuwse mens. De spelwereld is adembenemend, haar personages zijn stuk voor stuk memorabel, de game zit vol fantastische details en biedt daarbovenop een geweldig gevoel van progressie. Waar Kingdom Come 1 nog een ruwe culthit was, blijkt het vervolg een van de beste rpg’s van deze consolegeneratie."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astro Bot uitgeroepen tot game van het jaar bij DICE Awards
Nieuws

Astro Bot uitgeroepen tot game van het jaar bij DICE Awards

Ook games als Helldivers 2, Balatro en Indiana Jones and the Great Circle vielen in de prijzen

De winnaars van de jaarlijkse DICE Awards zijn bekend. Astro Bot is uitgeroepen tot game van het jaar 2024.

De jaarlijkse Dice Awards worden door sommigen ook wel liefkozend de Oscars van de game-industrie genoemd. De awards worden al sinds 1998 uitgereikt en de nominaties worden bepaald door de pakweg 30.000 leden van de Academy of Interactive Arts and Sciences, allen afkomstig uit de game-industrie.

Dit jaar is Astro Bot dus als grote winnaar uit de bus gekomen. De PlayStation 5-game won eerder al andere awards, waaronder die van game van het jaar op The Game Awards. De game won op de DICE Awards ook vier andere prijzen. Andere spellen die in de prijzen vielen waren Balatro, Helldivers 2, Indiana Jones and the Great Circle, Tekken 8, Animal Well en meer. Hieronder zijn alle winnaars te zien, met daaronder een video waarin de complete uitreiking is te zien.

  • Outstanding Achievement in Animation: Astro Bot

  • Outstanding Achievement in Art Direction: Black Myth: Wukong

  • Outstanding Achievement in Character: Indiana Jones and the Great Circle – Dr. Henry 'Indiana' Jones

  • Outstanding Achievement in Original Music Composition: Helldivers 2

  • Outstanding Achievement in Audio Design: Helldivers 2

  • Outstanding Achievement in Story: Indiana Jones and the Great Circle

  • Outstanding Technical Achievement: Astro Bot

  • Action Game of the Year: Helldivers 2

  • Adventure Game of the Year: Indiana Jones and the Great Circle

  • Family Game of the Year: Astro Bot

  • Fighting Game of the Year: Tekken 8

  • Racing Game of the Year: F1 24

  • Role-Playing Game of the Year: Metaphor: Refantazio

  • Sports Game of the Year: MLB The Show 24

  • Strategy/Simulation Game of the Year: Balatro

  • Online Game of the Year: Helldivers 2

  • Immersive Reality Technical Achievement: Starship Home

  • Immersive Reality Game of the Year: Batman: Arkham Shadow

  • Outstanding Achievement for an Independent Game: Balatro

  • Mobile Game of the Year: Balatro

  • Outstanding Achievement in Game Design: Astro Bot

  • Outstanding Achievement in Game Direction: Animal Well

  • Game of the Year: Astro Bot

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!