Bayonetta Origins is een duister sprookje
Gamer.nl
Reviews

Bayonetta Origins is een duister sprookje

Dat Bayonetta thuishoort op de Switch, moge inmiddels duidelijk zijn. Nog geen vijf maanden na het derde deel komt PlatinumGames met een volgende game op de proppen in de vorm van spin-off Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon. Het spel is wel uit een heel ander soort hout gesneden: fans spelen deze keer niet als de stoere en sensuele Bayonetta, maar als haar kinderlijke, meer onschuldige versie.

Bayonetta Origins speelt zich af in een periode waarin Bayonetta nog door het leven ging als Cereza en ze nog niet in staat was om met haar zwarte haarlokken demonen op te roepen. Wie de eerste Bayonetta heeft gespeeld, maakte al eerder kennis met de jonge Cereza, maar in Origins is ze mogelijk net iets ouder. Zo is ze – onder leiding van haar strikte lerares Morgana – al volop aan het trainen om een krachtige Umbra Witch te worden. Cereza houdt zich namelijk maar met één ding bezig: zo sterk mogelijk worden zodat ze haar moeder kan bevrijden, die gevangen is gezet omdat ze als Umbra Witch een kind verwekte met haar tegenpool: een Lumen Sage.

©GMRimport

Het avontuurlijke sprookje van Origins ontpopt zich wanneer Cereza op een dag klaar is met alle terechtwijzingen van haar lerares en met knuffelkat Cheshire in haar armen het spookachtige Avalon Forest betreedt. Hier verwacht ze namelijk de kracht te vinden om haar moeder te redden, nadat een mysterieuze jongen haar in een visioen vertelde dat ze daarvoor de sporen van een witte wolf moet volgen. Het Princess Mononoke-achtige woud is rijk aan gigantische bomen en spookachtige wezens en blijkt nog gevaarlijker dan Cereza had voorspeld. Nadat ze oog in oog komt met Faeries – de kwaadwillige bewoners van het bos – lukt het de kleine heks voor de allereerste keer om een demoon op te roepen om zichzelf te beschermen. De demoon nestelt zich echter in Cheshire, waardoor de levenloze pluche kat plotseling verandert in een gigantisch, ademend monster.

©GMRimport

Worsteling tussen brein en vingers

Vanaf dat moment staat Cereza er niet meer alleen voor, maar heeft ze continu de (nogal eigenwijze) demoonkat aan haar zijde. Aangezien Cereza nog lang niet de backflippende martial arts-heks is die ze uiteindelijk gaat worden, moet vooral Cheshire een veilig pad door het bos creëren door de Faeries te verslaan. Dat betekent overigens niet dat Cereza maar een hulpeloze toeschouwer is: met haar eenvoudige Thorn Bind-spreuk kan ze vijanden inwikkelen met stekelige stronken, waardoor ze makkelijker ten prooi vallen voor haar monsterkat.

Het eigenaardige aan de gevechten in Bayonetta Origins is dat je zowel de rol van aanvaller als de rol van back-up aanneemt. Zo gebruik je de linker Joy-Con om Cereza te besturen en vijanden in de val te lokken met een Thorn Bind-spreuk, en de rechter Joy-Con om met Cheshire op hen in te hakken en enkele lichte combo’s uit te voeren. Deze atypische manier van vechten, waarbij je twee personages tegelijk bestuurt, doet direct denken aan PlatinumGames’ eerder verschenen game Astral Chain, maar in het geval van Origins is het vooral onwennig. De besturing voelt namelijk vrij onnatuurlijk aan, vooral wanneer Cheshire zich aan de linkerkant van het scherm bevindt en jouw brein je opeens laat denken dat je hem ook met de linkerstick moet besturen. Daarnaast is het knap lastig om beide personages tegelijk een gewenste richting op te sturen, vooral wanneer je in de tussentijd geteisterd wordt door de Faeries.

©GMRimport

Door deze worsteling tussen brein en vingers is het al gauw verleidelijk om je slechts te focussen op de almachtige Cheshire, met hem te button mashen en daardoor vijanden op de meest efficiënte en makkelijke manier ervan langs te geven. Cereza bestuur je dan indien nodig om vijanden een beetje te ontwijken. Doodgaan doe je in deze game toch niet zo snel, want in vergelijking met Bayonetta 3 zijn gevechten hier zo gepiept. Voor fans die Bayonetta-games associëren met strakke, vloeiende combat komt de vrij eendimensionale manier van vechten in Origins wellicht als een onaangename verrassing. PlatinumGames lijkt er juist opzettelijk voor te kiezen om af te struinen van hun vertrouwelijke padje van actie van de bovenste plank, om juist weer terug te keren naar een allesomvattend game-ontwerp.

Okami en Zelda

Bayonetta Origins is namelijk niet als een actiegame pur sang. De game toont eigenlijk veel meer gelijkenissen met het werk van de werknemers van PlatinumGames voordat ze de studio oprichtten. Het puzzelachtige platformgehalte in combinatie met de grafische stijl die op een prentenboek lijkt, doet sterk denken aan Okami. Hideki Kamiya en Atsushi Inaba ontwikkelden die game voor Capcom. Zo kenmerkt Bayonetta Origins zich aan schetsachtige, cel-shaded graphics uit het avontuur met godin Amaterasu, waardoor elke frame uit het spel op een met aquarelverf geschilderd canvas lijkt. Het is een stijl waar je gauw verliefd op raakt en die je anno 2023 wellicht eerder zou verwachten bij een indiegame.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Bayonetta Origins en Okami hebben ook overeenkomsten op het gebied van gameplay, maar dat heeft vooral te maken met een gedeelde inspiratiebron. De op exploratie gerichte gameplay van Origins kent namelijk best wat gelijkenissen met de klassieke Zelda-games, vooral op de manier hoe de puzzels uit het bos in elkaar steken. Zo ontvangt Cheshire iedere keer nadat hij samen met Cereza een eindbaas verslaat een zogenaamde Elemental Core-upgrade, waardoor hij steeds meer kunstjes in zijn mars heeft om puzzelachtige obstakels op te lossen en nieuwe plekken in het bos te bereiken. Door Cheshire te verenigen met een aarde-element kan hij bijvoorbeeld door rotsen breken en Cereza lanceren op gigantische paddenstoelen. Door het graselement krijgt de demoon een soort van grijphaaktong waarmee hij zwevende platforms naar zich toe kan trekken. Deze puzzels vereisen niet veel denkwerk, maar maken het doorkruisen van de spelwereld wel stukken vermakelijker.

©GMRimport

De behekste Tír na nÓg-levels, die Cereza om de zoveel tijd via een portaal in het bos betreedt, bieden wel de nodige uitdaging. Deze koortsdroomachtige minikerkers vol zwevende glasschilfers bieden regelmatig creatieve platformactie, waarbij je zowel het lijfgewicht van Cheshire als de behendigheid van Cereza gebruikt om het einde van een parcours te halen. Zo moet Cheshire als een malle rondjes rennen op een groot loopwiel waarmee hij een platform bestuurt, waarop Cereza ondertussen allerlei vijandelijke stralen moet ontwijken. De tweeledige besturing is in dit geval eerder een leuke uitdaging, dan een irritatiepunt zoals bij de standaard gevechten. Het is jammer dat de game maar weinig van dit soort levels heeft, want ze vormen de leukste momenten uit het spel. Het voelt dan ook als een totale deceptie wanneer je op een Tír na nÓg stuit waar vervolgens alleen maar een groepje vijanden op je staat te wachten.

©GMRimport

Hans en Grietje met demonen

Bayonetta Origins is een vreemde eend in de bijt. Als het niet zo’n veelomvattend proloog voor de franchise was, zou je de game niet snel aanraden aan de gemiddelde Bayonetta-fan. Origins is geen actiegame waarbij elk gevecht een waar genot is. Het is eerder een verhaalgedreven spel met lichte platformactie en een zeer unieke en adembenemende grafische stijl. Als je de Bayonetta-reeks als James Bond op steroïden kunt beschrijven, dan is deze spin-off als een avontuurlijk Grimm-sprookje. Net zo duister en wreed als Hans en Grietje, maar dan wel met meer demonen. Bayonetta moet immers op een páár punten herkenbaar blijven.

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon is vanaf vrijdag 17 maart exclusief op Nintendo Switch verkrijgbaar. Geïnteresseerden kunnen alvast een demo uitproberen.

Watch on YouTube
Goed
Conclusie

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon lijkt op weinig vlakken op een Bayonetta-game. Haal de game dan ook vooral niet voor de gevechten, die ten opzichte van andere PlatinumGames-spellen vrij eendimensionaal zijn. Origins excelleert eerder door diens puzzelachtige platformelementen en schitterende grafische stijl, waardoor de game bij wijlen op een hommage aan Okami lijkt.

Plus- en minpunten
  • Prentenboekstijl, sprookjesachtig verhaal, leuke platformelementen
  • Onwennige besturing, gevechten zijn niet heel leuk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!