Xbox werkt met partners 'actief' aan mobiele app-winkel
Als alternatief op de App Store en Google Play Store
Xbox (en overkoepelend Microsoft) heeft gesprekken met partners over de mogelijkheden om een eigen virtuele mobiele app-winkel te openen.
Dat heeft topman Phil Spencer laten weten tijdens de CCXP-conventie te Sao Paulo, zo schrijft Bloomberg. Een grotere nadruk op de mobiele markt is "een belangrijk onderdeel" van de strategie van het bedrijf.
"We werken er actief aan op dit moment en niet alleen, maar we praten ook met partners die ook meer keuze willen hebben in hoe ze geld verdienen op smartphones." Het is niet bekend wanneer een officiële Xbox-appstore op smartphones zou kunnen verschijnen, al denkt Spencer niet dat het "meerdere jaren gaat duren. Ik denk dat het sneller gebeurt."
Zeker op iPhones is het nu alleen maar mogelijk om via Apple's eigen winkel apps te kopen, al zorgt de in november ingeluide Digital Markets Act in Europa er voor dat het bedrijf (en andere smartphonefabrikanten) ook concurrerende winkels moeten gaan toelaten op het platform.
Spencer vervolgt: "We hebben het gehad over keuzevrijheid, en op mobiele telefoons heb je hedendaags geen keuzevrijheid. We willen zorgen dat Xbox niet alleen vandaag maar ook de volgende tien, twintig jaar relevant is. Daarom moeten we een sterke positie op veel schermen hebben."
Tim Stuart, de chief financial officer van Xbox, benadrukte deze week al hoe Microsoft zoveel mogelijk van diens games op zoveel mogelijk plekken wil aanbieden - ook op concurrerende consoles zoals PlayStation en Nintendo Switch.
Het mag geen grote verrassing heten dat Microsoft steeds meer inzet op de mobiele markt. Een van de hoofdredenen van de overname van Activision Blizzard was zodat Microsoft ook King, de mobiele gameontwikkelaar bekend van Candy Crush, in handen kreeg. Ook mobiele Call of Duty-spellen behoren nu tot het arsenaal van het bedrijf.