Gerucht: Final Fantasy 16 komt naar Xbox Series-consoles

Gerucht: Final Fantasy 16 komt naar Xbox Series-consoles

De game is in ieder geval nog tot 22 juni exclusief voor PS5

Insider Shpeshal Nick claimt dat er aan een Xbox Series-versie van Final Fantasy 16 wordt gewerkt.

Dat meldde hij tijdens The Infinite Podcast. Hij laat daarbij weten dat hij geen kennis heeft van wanneer de Xbox-versie verschijnt, maar aangezien de game minstens een jaar exclusief voor PlayStation 5 is - en het spel op 22 juni 2023 uitkwam - zal dat niet voor die datum zijn.

Square Enix heeft vooralsnog niet bevestigd dat de game naar Xbox komt. Shpeshal Nick heeft echter wel vaker correcte informatie naar buiten gebracht. Zo liet hij onlangs nog weten dat Visions of Mana zijn opwachting zou maken in de vorige week uitgezonden Developer Direct, en dat bleek te kloppen.

Afgelopen week gingen er ook al geruchten over een Xbox-versie van Final Fantasy 7 Remake. WindowsCentral-journalist Jez Corden claimde te hebben vernomen dat Microsoft en Square Enix in overleg waren over een Xbox-versie.

View post on X
Final Fantasy XVI

Aanbieding

Final Fantasy XVI kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

https://press.na.square-enix.com/SQUARE-ENIX-UNVEILS-BRAND-NEW-VISIONS-OF-MANA-AT-THE-GAME-AWARDS-SHOW kom op hoor heren. Constant die belabberde podcast people als bron pakken die helemaal geen bronnen hebben, maar eerder bezig zijn het nieuws rondom Xbox games die multiplatform gaan te negeren. Vision of Mana was al begin december aangekondigd door Square zelf voor alle platformen. FF16 zal eerder naar de Pc komen dan Xbox, zie FF7 remake. Het was timed console exclusive voor de PS console en kwam daarna naar de pc.

-9
test

Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Ik claim in het nieuwtje niet dat Visions of Mana werd aangekondigd tijdens de Dev Direct. Dat gebeurde idd tijdens The Game Awards en dat hebben we toen ook op de site gebracht. Wat ik zeg in het nieuwsbericht, is dat deze insider voor de Dev Direct correct claimde dat Visions of Mana voorbij zou komen in de livestream, terwijl het spel niet onderdeel was van de vooraf aangekondigde line-up. Wat constant ‘belabberde bronnen’ betreft pakken we op Gamer alleen de meest waarschijnlijke geruchten mee. Ik schat dat 90 procent van de geruchten waar we de afgelopen jaren over hebben bericht uiteindelijk ook uit zijn gekomen, al kun je het niet altijd bij het rechte eind hebben natuurlijk. Ik wil maar zeggen dat we flink wat afwegingen maken voordat we iets brengen en we wekelijks vele geruchten die veel minder kans hebben om uit te komen, afschieten. Dat proces gebeurt natuurlijk achter de schermen en niet op de site zelf, maar daar kun je van uit gaan!

[Reactie gewijzigd door MichelMusters op 22 januari 2024 - 10:25]

2

Wat EEERIES hier vooral probeert te zeggen is dat jullie niet zo positief over de Xbox moeten doen. 😂

4

Er was een eerdere leak naar een Square game die al eerder was aangekondigd. Daar gingen verschillende “leakers” mee aan de haal. Dat kon ook alleen maar VoM zijn gezien die recent was aangekondigd. Wat denk je dat Phil gaat doen voor een eventuele FF16 release op xbox? Zelfde geldt voor FF7 remake (al zal die niet gauw komen). Gamepass release of zal Square dat weigeren? Ik zie maar zo dat er in de clausule staat tussen Square en Sony dat deze niet op een sub service mag komen voor enkele jaren of eerst PS, net als FF7 remake.

-4

@Eeeries Er wordt in het artikel helemaal niet gesproken over game pass of andere abodiensten dus geen idee waarom je die erbij haalt. Het gaat alleen om een XBox-versie van Final Fantasy 16 en FF7 remake. In de titel staat al "Gerucht" dus meer dan dat is het niet. Wel grappig dat je zelf spreek over belabberde bronnen die door GamerNL gebruikt worden om vervolgens zelf je eigen post vol te zetten met aannames.

[Reactie gewijzigd door op 22 januari 2024 - 11:37]

2

Precies omdat het ook een aanname is, vandaar die vraagteken.

-5

Bedankt voor het lachen.

[Reactie gewijzigd door op 22 januari 2024 - 10:41]

1
test

Damnnnn.. Jij bent er vroeg bij met de drank kerel

2
test

Ik zie het niet te snel gebeuren dat FFXVI ook naar XBOX komt, omdat Sony heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van FFXVI. Overigens komt dit nieuws niet uit de mond van een leaker o.i.d., maar uit die van Yoshida zelf. PC kan natuurlijk wel, zeker nu ook Sony exclusives na enkele jaren uitbrengt op PC.

[Reactie gewijzigd door Larafin op 22 januari 2024 - 12:36]

2

Dat zou inderdaad nog een goeie reden kunnen zijn, maar als contractueel alleen is afgesproken dat het een timed exclusive is en verder niet dan kan SE gewoon met XBOx om de tafel gaan zitten om de game naar XBox te brengen en dan heeft Sony daar niet veel over te zeggen.

1
test

Zelf vermoed ik dat Sony dit als onderdeel van de deal heeft gemaakt. Ook hoop ik eigenlijk dat Sony 'gewoon' Square Enix overneemt. Aangezien Microsoft zo graag alles naar eigen hand wil trekken om een monopoliepositie af te kopen. Zijn we ook gelijk af van de verwarring omtrent met name Final Fantasy, maar ook andere titels. Belangrijkste vind ik echter dat het management van Square Enix aan de kant wordt gezet, omdat ze verschillende franchises haast verpesten met hun ideeën.

0
test

Xbox heeft mee betaald aan de ontwikkeling van Rise of the Tomb Raider en STALKER 2. Beiden waren/zijn timed exclusive. Ik zit er zelf niet echt op te wachten omdat ik 'm al op m'n PS5 heb, maar XVI was financieel een tegenvaller volgens SE, dus ik zou het zeker niet uitsluiten dat die dit jaar nog komt. Het is slechts een port op zeer vergelijkbare hardware, en geen volledig nieuw spel.

[Reactie gewijzigd door Mr.Happy op 22 januari 2024 - 13:30]

1

Andere contracten, dus niet relevant. Square heeft duidelijk over een PC versie gesproken voor en na launch van FF16. Tussen 7 remake en 16 kunnen er ook andere contracten zijn. Echter, een poort kost geld ook al denken sommigen dat het alleen even een schakelaar omhalen is ofzo. Een uitgever kijkt naar een userbase en op basis daarvan onderhandelen ze. Aantal dagen na release waren er 3+ miljoen exemplaren verkocht van FF16. Dat was in een tijd dat de PS5 net weer goed op voorraad begon te komen. We zijn al bijna een jaar verder en die sales zullen natuurlijk ook zijn gestegen. Een Xbox versie zou net als de PS versie gewoon verkocht moeten worden als ze er aan willen verdienen.

-5
test

Het was een voorbeeld, het is even relevant als wat jij hier op tafel gooit want je weet even weinig als elk van ons.

1

@Eeeries Niemand zegt dat het porten van een game naar de XBox geen geld kost. Het kost wel degelijk geld, maar dat staat echt niet in verhouding tot het ontwikkelen van een compleet nieuwe game. Alle assets heb je al. Game engine heb je al. Veel game logica heb je al. De game is al uitgebreid getest dus dat zal wellicht ook minder kosten. Dat hoeft allemaal niet opnieuw gebouwd te worden. Er zijn meerdere redenen waarom een third party game op een bepaald platform uit kan komen: 1. de partij beslist dat zelf, een uitgever zal dan inderdaad kijken naar de userbase van de verschillende platforms en kijken wat financieel het meest oplevert tov de verwachte kosten. 2. Een platformhouder kan met een uitgever een deal maken om een game ook voor hun platform beschikbaar te maken. 3. vast nog wel meer Jij hebt het over optie 1, maar optie 2 is ook mogelijk en daar gaat het artikel over. Als Microsoft tegen Square zegt dat zij de game graag op XBox willen hebben en ze komen er op financieel vlak uit, door de ontwikkelkosten voor de port bijvoorbeeld te betalen en misschien ook nog een gedeelte van de verkoop van de game of een bedrag daar bovenop dan kan dat zomaar een goeie deal zijn voor Square. Zolang er geen andere contracten zijn met partijen als Sony die dat in de weg zitten kan dat gewoon mogelijk zijn. Square heeft geen voorkeur voor Sony of Microsoft, Square moet vooral aan zichzelf denken en de deal maken die voor hun het beste is.

1
test

@eeries je zegt ff15 heeft niet goed verkocht, als ik vgc mag geloven dan heeft de game op xbox 1.1 miljoen keer verkocht, dat van de totale 10 miljoen keer vind ik dan niet slecht. De ps versie zal vast het meeste zijn maar er is ook nog pc versie dus zo slecht was het dan ook weer niet. Dan zeg je een poort kost geld dat klopt maar dat is niet meer zoveel als in ps3/ps2 tijd, de consoles van nu draaien al op pc hardware en xbox consoles draait al op een aangepaste Windows versie. Dus als er een pc versie is kan een xbox versie best makkelijk en goedkoop gedaan worden en denk dat het square niks kost met een ff7 remake want ik gok en ik zeg gok dat micro die kosten wel op zich neemt. En dat is pure aanname van mij kant gebasseert op hoe goed ff7 is. En wat boeit het het zijn geen Sony ips als square wat meer geld in laatje kan halen is toch mooi voor ze. Zelf heb ik ff7 op ps5 en ps4 en heerlijk spel zelf niet van de serie maar deze vond ik echt goed.

0
test

Er is een verschil tussen meebetalen en helpen bij ontwikkeling als support studio. Zullen vast extra rechten aan gebonden zijn e.d., naast het feit dat we weten dat Sony al verschillende malen games van XBOX heeft gehouden. Ook andersom.

1

@Mr.Happy, nee gezien je daarmee wilt aangeven, dat omdat iets timed exclusive is, dat het automatisch op een ander console komt, terwijl dat niet zo is. FF7 remake is timed console exclusive maar kwam daarna naar de pc. Wilt niet zeggen dat het naar de Xbox komt. STALKER developers zijn klein en is weer een geheel ander contract natuurlijk. Niet omdat STALKER waarschijnlijk naar de PS5 komt, wilt zeggen dat dit ook met FF7 moet of gaat gebeuren. @Broervan, zoals ik zelf zeg ligt het maar net hoe de contracten zijn. Als er een FF game zou komen naar een ander console, zou dat nu eerder 16 zijn in de toekomst dan bv FF7 remake omdat deze nog volop door Sony supported wordt met Rebirth en ik dacht de volgende editie? Microsoft kan alleen met Square erover praten als voor 16 verder geen verdere regels staan in het contract anders kunnen ze niks. @Hulstpower. Nou dat was bekend dat de sales erg laag waren en als we kijken naar alle multiplatform games en sales. Dan is het altijd minstens 80/20 tussen PS en Xbox of zelfs meer. Van die 10 miljoen kan je vanuit gaan dat het merendeel van de sales gedragen zijn door de PS4 versie. Als de PC versie ook net op de 1 miljoen zit, want het was bekend dat de PS4 versie de populairste was, dan is er een enorm verschil tussen de Xbox one versie en PS4 versie. Dus ja….het is heel weinig hoor. En je hebt het over FF7, maar die moet je niet verwachten. Rebirth is nog niet eens uit. Denk niet dat Sony zo gek is om deze marketing te delen met hun concurrent. En wat het uitmaakt? Misschien omdat Sony FF7, Rebirth en FF16 heeft gefinancierd/developers op heeft gezet. @Larafin Games van Xbox afhouden? We noemen dat gewoon timed exclusives?

-3
test

@eeries dat is nogal duidelijk he dat ps sales hoger zullen als de instalbase al hoger is dan die van xbox one. Maar jij zei hier meerdere malen dat square de sales vond tegenvallen en de kosten niet gedekt werden nou met 1 miljoen sales zijn de kosten gewoon gedekt voor een poort. Op pc was het 1.8 miljoen sold units ook prima cijfers. Je moet eens op houden met je onwaarheden want de rede waarom square jaren niks deed met xbox is omdat xbox square zou overnemen maar ze keihard liet vallen voor zenimax en square was daar terecht boos over, zoek maar op micro vs ftc trail kwam daar naar buiten. En relatie is nu weer beetje goed aan het komen of ff7 of 16 komt geen idee ligt aan het contract tussen square en Sony.

0
test

@eeries je leest weer dingen die ik niet zeg, maar dat is niet de eerste keer. Je verdraait sowieso graag woorden om ze beter te laten passen bij het topic waar je over wil "argumenteren". Beide voorbeelden die ik aanhaalde zijn voorbeelden van games waarbij een platformhouder mee betaalde aan de ontwikkeling van een game. Eén van deze voorbeelden zat zelfs onder publisher SE in die periode trouwens. Van het tweede voorbeeld wordt verwacht dat die timed exclusive zal zijn. Het enige dat ik bij die voorbeelden letterlijk schreef, is dat ik het niet zou uitsluiten dat die voor die reden mogelijk zelfs dit jaar (of mss ook later) nog zou komen. Weet je wat dat wil zeggen "iets niet uitsluiten"? Dat is totaal iets anders dan beweren dat die zeker komt. Gezien het feit dat er al zo lang op de remake van FFVII wordt gewacht in het Xbox-kamp, hou ik er alleszins mijn adem niet voor in, maar nogmaals dus ... ik sluit het niet uit ... capiche? ben je mee? snap je het wat?

0

Aanbevolen voor jou