Eerste indruk PES 2022 roept vooral vragen op
Nieuws

Eerste indruk PES 2022 roept vooral vragen op

Afgelopen week bracht Konami plotseling href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/vroege-demo-volgende-pes-plotseling-beschikbaar-voor-consoles/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">een vroege versie van PES 2022</a> uit. Die versie is nog zo ruw, dat Konami het zelfs nog geen PES noemt. In plaats daarvan staat de demo als ‘New Football Game Online Performance Test’ in de digitale winkels van PlayStation en Xbox. De demo is volgens Konami vooral bedoeld om de kwaliteit van online matchmaking te testen, maar het geeft ons ook alvast een glimp van de nieuwe generatie Pro Evolution Soccer.

Dat is dit jaar interessanter dan ooit, want Konami heeft de overschakeling naar de nieuwe generatie spelcomputers aangegrepen om over te stappen op een nieuwe engine. De Japanners nemen afscheid van de eigen Fox Engine en zullen nu de Unreal-engine gebruiken voor het voetbalspel. Omdat zo’n overstap doorgaans erg ingrijpend is, werd vorig jaar al eigenlijk geen nieuwe PES uitgebracht. PES 2021 betrof slechts een ‘seizoensupdate’ zonder ingrijpende gameplaywijzigingen. Het is dus al even geleden dat we echt een nieuwe PES onder de duimen hebben gehad en dat maakt de nieuwsgierigheid naar PES 2022 alleen maar groter.

Het oog moet nog even wachten

Jammer genoeg oogt deze ‘New Football Game Online Performance Test’ verre van representatief. Een lichtpuntje is dat onder sommige omstandigheden de graphics een stuk realistischer ogen dan zijn voorgangers, die toch iets karikaturaals hadden. Maar omdat nog allerlei belichting ontbreekt, lijken spelers vaak niet in contact te staan met de grasmat en ogen ze meestal heel doods. Bovendien zijn de haren nog van plastic en lijkt de grasmat wel een biljartlaken. Heel veel kunnen we hier dus niet uit afleiden.

©GMRimport

Wel is de user interface volledig op de schop gegaan, en ook het scherm om je opstelling aan te passen heeft een flinke make-over gekregen. Dat is geen overbodige luxe, daar PES altijd een beetje archaïsch aandeed. Opvallend genoeg heeft Konami in grote lijnen de user interface van de mobiele versie van PES 2021 overgenomen. Of dat een placeholder is of ook echt de definitieve nieuwe huisstijl betreft, durven we niet te zeggen. De menu’s zijn nu bovendien nog heel basaal, en alle tactische opties zijn nog vergrendeld, waardoor we weinig kunnen zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van deze nieuwe UI.

Met je neus bovenop de actie

Zodra de bal eenmaal rolt, valt op dat er een nieuw cameraperspectief wordt gehanteerd. Waar de afgelopen jaren door Konami én EA nog volop werd geëxperimenteerd met perspectieven die televisie-uitzendingen nabootsen, volgt de standaardcamera in New Football Game Online Performance Test weer ouderwets de zijlijn. Een belangrijk verschil is dat de camera dynamisch in- en uitzoomt, waardoor je in de buurt van het doelgebied de actie van dichtbij bekijkt – handig voor een nauwkeurige dribbel – en bij een uitbraak juist snel veel overzicht krijgt – handig voor een snelle counter. Dat cameraperspectief zien we graag terug in de definitieve versie van PES 2022!

©GMRimport

‘Finesse dribbeling’, dat met PES 2020 werd geïntroduceerd, is dan weer gek genoeg afwezig. Juist met die nieuwe dynamische camera jeukt onze rechterduim om heel precies te dribbelen en schijnbewegingen te maken, maar die vlieger gaat in deze vroege versie niet op. Ook druk zetten met teamgenoten bij het verdedigen is opvallend genoeg niet meer mogelijk.

Leentjebuur bij Fifa

Daar staat tegenover dat er ook wat nieuwe dingen mogelijk zijn. Konami lijkt goed gekeken te hebben naar concurrent Fifa, want net als in die game kun je nu met de linkertrigger de bal afschermen, al lijkt dit vooralsnog minder krachtig (of minder overpowered, het is maar aan wie je het vraagt) dan in Fifa.

Ook het verdedigen doet nu meer aan Fifa denken. Je kunt zoals gezegd dus niet meer druk zetten met een teamgenoot, maar wel een staande tackle uitvoeren, naast natuurlijk de sliding. Als je zo’n staande tackle goed timet, heb je gelijk de bal, maar bij een verkeerde timing gaat je verdediger zo het bos in.

©GMRimport

Konami mag hier nog wel wat aan sleutelen, want het spelbeeld wordt niet bepaald realistischer door deze nieuwe manier van verdedigen. Het spel is nu veel te gericht op de aanvaller en zijn directe tegenstander, in plaats van op het hele team. Daardoor ontstaat in veel gevallen hotseknotsen-voetbal; de bal vliegt heen en weer, zonder dat iemand echt toekomt aan opbouwen.

Eigen DNA stemt hoopvol

Desondanks behoudt het spel in balbezit wel de eigen identiteit van PES. Hoewel deze extreem vroege versie nog aan alle kanten rammelt, voelt het in zekere zin wel vertrouwd. Nog steeds kun je met heerlijk nauwkeurig de bal kort rondspelen, maar evenzo met precies de juiste kracht de bal over een paar linies heen spelen voor een explosieve uitbraak. Dat typische DNA van PES is dus nog steeds aanwezig, al mist het door de afwezigheid van finesse dribbeling en het onwennige en ongebalanceerde verdedigen nog wel wat handen en voeten.

©GMRimport

Het is moeilijk om echt iets zinnigs te zeggen over een spel dat in zo’n vroege staat van ontwikkeling verkeert, maar toch laat deze New Football Game Online Performance Test een overwegend goed gevoel achter. Konami lijkt namelijk niet dezelfde fout te maken als in 2008, toen PES met de introductie van de nieuwe generatie consoles veel van zijn eigen identiteit verloor. Over het nieuwe verdedigen en de andere nieuwigheden zullen we op 21 juli ongetwijfeld meer horen, want dan wordt de officiële onthulling van PES 2022 verwacht.

PES 2022 verschijnt later dit jaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede open bèta voor Fatal Fury: City of the Wolves op komst
Nieuws

Tweede open bèta voor Fatal Fury: City of the Wolves op komst

Wordt eind deze maand gehouden op PS5, PS4, Xbox Series en Steam

Vanaf 27 maart wordt er een tweede open bèta voor het in april te verschijnen Fatal Fury: City of the Wolves georganiseerd.

Dat heeft SNK aangekondigd. Afgelopen februari werd er al een eerste open bètaperiode gehouden en de tweede gaat op 27 maart om 6:00 uur van start. Hij loopt tot 31 maart 10:00 uur. De bèta kan door iedereen op PlayStation 5, Playstation 4, Xbox Series X en S en Steam gespeeld worden. Een PlayStation Plus- of Game Pass Core-abonnement is niet vereist.

Spelers kunnen tijdens de tweede bètaperiode uit negen personages kiezen - waaronder voor het eerst Tizoc - en modi als Ranked Match, Casual Match, Room Match, Classic Versus en Training uitproberen.

Fatal Fury: City of the Wolves bevat zowel bekende als nieuwe gezichten - in totaal zullen er zeventien speelbare personages op release beschikbaar zijn. Natuurlijk keren iconische personages als Terry Bogard en Rock Howard terug. Nieuwe personages zijn onder andere Vox Reaper en Preecha. Er komt ook een seizoenspas uit waarmee vijf personages worden toegevoegd.

City of the Wolves moet nieuwe mechanieken met klassieke fighter-gameplay combineren. Zo is er een nieuw REV-systeem, waarmee krachtige moves mogelijk zijn. Klassieke systemen als Combination Attacks, S.P.G. en Just Defense keren terug. Naast een 'Arcade Style'-besturing voor ervaren rotten is er ook 'Smart Style'-besturing voor nieuwkomers, waarbij via simpele knoppencombinaties mooie moves gemaakt kunnen worden.

Naast de verhalende modus is er ook een rpg-adventure genaamd Episodes of South Town, waarbij spelers XP verdienen en skills opbouwen. Verder wordt de game ook uitgerust met moderne en gewilde opties voor fighters, zoals rollback netcode, cross-platform-gameplay en diverse online opties.

Fatal Fury: City of the Wolves komt op 24 april uit voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Steam en Epic Games Store. De Fatal Fury-reeks ging in 1991 van start met Fatal Fury: King of Fighters op de Neo Geo. De laatste game in de franchise kwam in 1999 uit, maar sindsdien zijn veel van de personages uit de reeks wel in de King of Fighters-franchise verschenen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fans werken aan remake van Counter-Strike 1.6
Nieuws

Fans werken aan remake van Counter-Strike 1.6

CS: Legacy staat gepland voor een release dit jaar

Een groep fans werkt aan CS: Legacy, een remake van Counter-Strike 1.6 die op Valve's Source Engine SDK wordt ontwikkeld.

Het project wordt ontwikkeld door diverse voormalige ontwikkelaars van de CSPromod, een volledig aanpasbare versie van Counter-Strike op de Source Engine. CS: Legacy wordt "helemaal met honderd procent custom code en game assets ontwikkeld".

In de trailer die is uitgebracht is te zien dat klassieke elementen uit Counter-Strike 1.6 nagebootst zijn, waaronder de klassieke geluiden, remakes van oorspronkelijke maps zoals Nuke, en ragdoll-animaties.

Hoewel het de bedoeling is dat CS: Legacy in de loop van dit jaar verschijnt, is het nog maar de vraag of Valve - de eigenaar van de IP - dat laat gebeuren. Zo werd Classic Offensive, een remake van Counter-Strike: Global Offensive, eerder al offline gehaald door het bedrijf. Aan de andere kant wordt Black Mesa, een door fans gemaakte remake van de eerste Half-Life, wel toegelaten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!