Grand Theft Auto 5 is wereldwijd 160 miljoen keer verscheept
Nieuws

Grand Theft Auto 5 is wereldwijd 160 miljoen keer verscheept

Het in 2013 uitgekomen Grand Theft Auto 5 is wereldwijd inmiddels 160 miljoen keer verscheept.

Dat heeft uitgever Take-Two Interactive bekendgemaakt tijdens de onthulling van diens kwartaalcijfers. Sinds november zijn er er vijf miljoen nieuwe exemplaren van de game verscheept.

Alle spellen in de GTA-reeks bij elkaar zijn al meer dan 370 miljoen keer verscheept. Dat is een stijging van vijftien miljoen exemplaren sinds november, dus het is waarschijnlijk dat er van het vorig najaar uitgekomen Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition zo'n tien miljoen exemplaren zijn verscheept.

Vorige week kondigden Take-Two en Rockstar aan dat er gewerkt wordt aan een nieuwe Grand Theft Auto-game, hoogstwaarschijnlijk Grand Theft Auto 6. Volgens Take Two-CEO Strauss Zelnick hoeven fans niet bang te zijn dat de gebrekkige kwaliteit van The Trilogy tekenend is voor toekomstige games.

"We richten ons volledig op de kwaliteit en willen de best mogelijke ervaring leveren. Heel soms schieten we tekort - de trilogie is daar een voorbeeld van. (...) Maar vanaf nu richten we ons enorm op kwaliteit en zijn we erg zeker van onze aankomende releases."

Op 15 maart verschijnen de PlayStation 5- en Xbox Series X en S-versies van Grand Theft Auto 5. Op die consoles bevatten GTA Online en GTA 5 nieuwe grafische modi met een resolutie tot 4K, tot 60 frames per seconde, texture- en draw distance-upgrades, HDR-opties en ray-tracing. Daarnaast bevat de game de technische vooruitgang die hoort bij de nieuwste consolegeneratie met snellere laadtijden, 3D-audio en platform-specifieke functies zoals geavanceerde haptic feedback.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!