De ophef die online woedde over de afkomst en het geslacht van de twee hoofdpersonages uit Assassin's Creed Shadows, had een "verwoestend effect" op de ontwikkelaars.
Dat liet Marc-Alexis Coté, die de Assassin's Creed-franchise overziet, weten tijdens een lezing in Londen georganiseerd door BAFTA (via Eurogamer). Tijdens deze lezing ging hij dieper in op de keuzes die zijn gemaakt rondom de hoofdpersonages en de effecten die online kritiek op de ontwikkelaars hebben.
Assassin's Creed Shadows heeft sinds de onthulling eerder dit jaar kritiek ontvangen van sommige fans omdat een van de hoofdpersonages, Yasuke, een samoerai met een zwarte huidskleur is. Ook het feit dat het andere hoofdpersonage, de ninja Naoe, een vrouw is, ontving kritiek.
Uitdaging en kans
Coté noemt de discussies over representatie in inclusiviteit in media een "extra en voorheen onvoorziene uitdaging. Deze gesprekken kunnen invloed uitoefenen op hoe onze games worden ontvangen. In plaats van afstand te nemen van deze gesprekken, zien we ze echter als een kans. Assassin's Creed draaide altijd al om het verkennen van het volledige spectrum van de geschiedenis van de mensheid, en die geschiedenis is nou eenmaal divers. Trouw blijven aan die geschiedenis betekent een rijkdom aan menselijke perspectieven omarmen - zonder compromissen te sluiten."
Hij verdedigt vervolgens zowel Yasuke als Naeo. "Hoewel zowel Naoe's als Yasuke's verhalen historische fictie zijn, zijn het uitingen van de botsing tussen verschillende werelden, culturen en rollen. Hun aanwezigheid is precies het type verhaal dat Assassin's Creed wil vertellen, een verhaal dat de complexheid en verbondenheid van onze gedeelde geschiedenis reflecteert." Coté benadrukt daarbij dat de geschiedenis uitwijst dat er inderdaad zwarte samoerai en vrouwelijke krijgers in het oude Japan waren. "Onze drang om inclusief te zijn is gegrond in historische authenticiteit en respect voor verchillende perspectieven, en wordt niet gemotiveerd door moderne motieven."
Verwoestend
Vervolgens heeft Coté het specifiek op de tol die de kritiek op de ontwikkelaars van dergelijke games eist. "Het huidige klimaat is moeilijk voor onze creatieve teams. Ze hebben te maken met leugens, halve waarheden en persoonlijke aanvallen online. Wanneer het werk waar ze hun ziel en zaligheid in stoppen in een symbool van verdeling wordt verdraaid, is dat niet alleen ontmoedigend, maar kan het ook verwoestend zijn. Maar we zetten voort vanuit de veerkracht geboren uit de overtuigen die ik elke dag weer bij onze teams zie. Ik ben juist trots op het Shadows-team dat ze trouw zijn gebleven aan hun creatieve visie en de hoofdprincipes van Assassin's Creed."
Sterker nog, wat Coté betreft is de toevoeging van Yasuke en Naeo juist een positief element: "Door hen als hoofdpersonages te kiezen, breiden we het narratieve landschap uit en bieden we nieuwe standpunten die gevestigde normen uit de media uitdagen, terwijl we wel trouw blijven aan de geschiedenis dat dit heeft vormgegeven. Assassin's Creed is niet alleen een franchise, maar een platform voor dialoog, ontdekking en begrip."
Waarden
Hij vervolgt: "We willen niet alleen reflecteren op het verleden, maar er voor zorgen dat de verhalen die we vertellen spelers blijven verenigen, inspireren en uitdagen, ongeacht hun achtergrond. We blijven ons aan deze waarden houden, omdat ze een belangrijk element van het hart van deze franchise zijn, alsmede van de toekomst van verhaalvertelling. De rijkdom en diversiteit van de menselijke ervaring zorgt er juist voor dat Assassin's Creed zoveel spelers wereldwijd aanspreekt, en we blijven pal achter die fundering staan."
Volgens Coté is de inzet hoger dan ooit. "De verhalen die we vertellen en de personages en gamewerelden die we creëren worden als gereedschap gebruikt door hen die creativiteit de kop in willen drukken en angst en haat willen zaaien." De Ubisoft-topman hoopt dan ook dan fans van de reeks open blijven staan voor dit soort verhalen en hij bedankt mensen die van de reeks blijven genieten en zich er positief over uiten.
Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.