F1 2021 wil de Fifa van de racegames worden
Nieuws

F1 2021 wil de Fifa van de racegames worden

Meer, meer en nog eens meer: F1 2021 zit tjokvol mogelijkheden en je kunt de kleinste details naar smaak invullen.

Neem bijvoorbeeld de carrièremodus. Net als met F1 2019 zet Codemasters nu groots in op een verhalende variant: Braking Point. Als nieuwkomer Aiden Jackson baan je je een weg van de Formule 2 naar de grotere teams in de koningsklasse van de racesport. Ondertussen maak je vrienden en rivalen, probeer je je team tevreden te houden en krijg je via social media en nieuwskanalen te horen wat de wereld van je prestaties vindt. Als je genoot van de blik achter de schermen in de Netflix-documentaire Drive to Survive, dan haal je hier je hart op.

Alles wat je hartje begeert

Spelers die niets met vooropgezette verhaallijnen hebben kunnen Braking Point volledig links laten liggen en een eigen carrière uitstippelen. Ook in deze variant is er meer keuzevrijheid dan ooit tevoren: je bepaalt nu bijvoorbeeld zelf hoe vaak coureurs van team veranderen en kunt vrije trainingen eigenhandig, maar ook via een minigame, doorlopen. Vind je het tof om de huidige stand van het kampioenschap als uitgangspunt te nemen, dan kan dat. Wil je een van de klassieke helden (van Ayrton Senna tot David Coulthard) als je teamgenoot, dan bied je hen simpelweg een contract aan. En doorloop je je carrière het liefste met een vriend, dan nodig je hen uit voor een coöperatieve ervaring.

©GMRimport

Daarnaast maak je sommige keuzes nu meer in samenspraak met je team. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de ontwikkeling van een hypermoderne remschijf niet in één keer slaagt en een extra investering vereist. Je team doet vervolgens een suggestie of dit een goede investering is, of draagt een alternatief oplossing aan. Hierdoor ligt het niet per se voor de hand hoe je in de kortste tijd het snelste team van het paddock wordt: het lijkt erop dat er nu meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

De hand van Electronic Arts

Deze insteek doet in veel opzichten denken aan Fifa. Ook daar is het aan jou om je game-ervaring op basis van je eigen voorkeuren vorm te geven. Dit is niet ontzettend vreemd: eerder dit jaar nam gigant Electronic Arts F1-ontwikkelaar Codemasters over. Die hand is nu al zichtbaar. Braking Point heeft veel weg van de verhalende Volta-modus uit Fifa 21; het draait meer en meer om legenden uit de sport; en de statistieken worden nu regelmatiger aangepast op basis van de ontwikkelingen in het huidige seizoen.

©GMRimport

Dat is veelbelovend. Het zorgt er in ieder geval voor dat de F1-games een rijkere ervaring bieden naast het circuit. Of dat ook op de baan geldt, is nog moeilijk te zeggen. Vooralsnog ziet het er naar uit dat F1 2021 vooral een doorontwikkelde versie van de afgelopen delen is, zowel technisch als qua race-ervaring. Dat is begrijpelijk, maar het is ook een mogelijk pijnpunt. Pitstops zijn al jaren weinig interessant - en daar komt dit jaar wederom geen verandering in. En technisch kan F1 al jaren niet meekomen met de grote spelers in het veld, zoals Gran Turismo en Forza. Behalve de mogelijkheid om in 120fps te racen en kortere laadtijden, is het onduidelijk in hoeverre de game gebruikmaakt van de kracht van de Xbox Series en PlayStation 5.

Ook bleef het tijdens de presentatie van franchise game director Lee Mather angstvallig stil over de actie op het circuit. Toegegeven, Codemasters heeft kritisch gekeken naar de manier waarop banden slijten. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de AI? En in hoeverre kan F1 2021 nu daadwerkelijk mee met e-sports-klassiekers als iRacing?

©GMRimport

Dit zijn vragen voor later. Voor nu is in ieder geval duidelijk dat F1 2021 een uitgebreide en veelomvattende representatie wordt van de hoogste regionen in de racesport. Dat is ook al heel wat waard.

F1 2021 verschijnt op 16 juli voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!