Controversiële game Six Days in Fallujah uitgesteld naar eind 2022
Nieuws

Controversiële game Six Days in Fallujah uitgesteld naar eind 2022

De controversiële game Six Days in Fallujah is uitgesteld naar het vierde kwartaal van 2022.

Dat wordt gemeld op de officiële website. De game stond voorheen gepland voor een release ergens dit jaar. Daarbij is het de bedoeling dat de grootte van het team dat aan de game werkt zich moet verdubbelen.

Hoewel Six Days in Fallujah geruime tijd uit de media verdween nadat Konami elf jaar geleden zijn handen van het project afhaalde, werd begin dit jaar duidelijk dat Victura de game nu uitgeeft. 

Het spel wordt ontwikkeld door Highwire. Diverse mensen die ook aan Halo en Destiny hebben gewerkt, helpen mee aan de ontwikkeling, waaronder componist Marty O'Donnell.

Six Days in Fallujah deed eerder stof opwaaien, doordat de makers meldden dat het spel geen politiek commentaar moet leveren. Dit terwijl de game gebaseerd is op een echt bestaande oorlogssituatie, de in 2004 gevoerde slag om Fallujah, Irak. Later meldde Victura dat het spel juist weer wel onlosmakelijk met politiek verbonden is. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Okami-vervolg draait op de RE Engine
Nieuws

Okami-vervolg draait op de RE Engine

Bedenker geeft aan dat de reactie van fans hem tot tranen toe roerden

Het eind vorig jaar onthulde vervolg op Okami draait op de RE Engine.

Dat heeft producent Kiyohiko Sakata gemeld aan IGN. Bijna alle grote Capcom-games sinds Resident Evil 7 draaien op de RE Engine, dus een grote verrassing mag het niet heten, maar hiermee is wel officieel bevestigd dat de game op de engine draait.

Volgens producent Yoshiaki Hirabayashi is er voor de RE Engine gekozen omdat de engine "games op de best mogelijke manier vertoont". De engine zou ook erg "expressief" zijn, wat goed bij de unieke grafische stijl van de Okami-franchise zou passen.

In het interview liet Hideki Kamiya, de bedenker van Okami en de regisseur van het origineel en het vervolg, weten dat hij moest huilen van de positieve reacties van fans toen het vervolg werd aangekondigd. "Zelfs nu wanneer ik de YouTube-reacties op de aankondiging bekijk en zie hoe mensen reageren, moet ik samen met hen huilen. Ik ben zo blij om te zien dat mensen gelukkig worden van het feit dat deze game echt gemaakt wordt."

Tijdens The Game Awards afgelopen december werd het vervolg op Okami onthuld. Details over het vervolg zijn er buiten het nieuws over de engine nog niet, en de onthullingstrailer geeft ook nog weinig prijs. Ook niet bekend is wanneer en op welke platforms het spel verschijnt. De trailer doet in ieder geval wel vermoeden dat de verfachtige stijl van het origineel ter inspiratie staat voor dit vervolg.

De eerste Okami werd ontwikkeld door het Japanse Clover Studio. Het spel verscheen in 2007 in Europa en werd uitgegeven door Capcom. In de game besturen spelers de godin Amaterasu, die zich in wolfvorm op aarde bevindt. De gameplay is vergelijkbaar met Zelda-spellen in combinatie met actievolle gevechten, terwijl de cel-shaded grafische stijl en de oud-Japanse setting bij veel spelers in de smaak viel. Okami is na de oorspronkelijke PlayStation 2-release meermaals op andere systemen uitgekomen, waaronder Wii, PlayStation 4 en Switch. Op Nintendo DS verscheen daarnaast spin-off Okamiden.

Kamiya maakte onderdeel uit van Clover Studio, dat ook games als Viewtiful Joe en God Hand leverde. Nadat de studio zijn deuren sloot, richtten diverse prominente werknemers PlatinumGames op. Kamiya vertrok in 2023 bij PlatinumGames. De naam van zijn nieuwe studio - Clovers Studio - is een duidelijke ode aan de ontwikkelaar waar hij voorheen heeft gewerkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontslagen bij Funko Fusion-ontwikkelaar 10:10 Games
Nieuws

Ontslagen bij Funko Fusion-ontwikkelaar 10:10 Games

De game zou een 'compleet commerciële en kritische mislukking' zijn

Er zijn ontslagen gevallen bij de Britse ontwikkelstudio 10:10 Games, de ontwikkelaar van het vorig jaar verschenen Funko Fusion.

Dat meldt Insider Gaming, waar men heeft gesproken met anonieme bronnen. Het zou om ongeveer twinting ontslagen werknemers gaan. Volgens deze bronnen was Funko Fusion een "compleet commerciële en kritische mislukking", waardoor de studio nog maar lastig geld kon lospeuteren voor toekomstige projecten. Sommige werknemers hebben dan ook hun ontslag gekregen met de melding dat er niet genoeg werk beschikbaar is om het gehele team aan te houden.

Tot overmaat van ramp zou de ontslagvergoeding voor getroffen werknemers alleen aan "het minimale" voldoen, waarbij ongebruikte vakantiedagen worden uitbetaald. Vanwege de situatie bij de studio zouden diverse werknemers echter al bezig zijn geweest met het opmaken van de vakantiedagen en zouden ze tijdens hun vrije dagen hebben vernomen dat ze mogelijk ontslagen zouden worden. Zij zouden zich dan ook gedwongen hebben gevoeld om meetings bij te wonen over de situatie, ondanks dat ze nog vrij waren.

Het vorig jaar op consoles en pc uitgekomen Funko Fusion smelt verschillende elementen uit de hedendaagse popcultuur samen en giet ze in de vorm van de populaire Funko-poppetjes. Zo zijn er onder andere personages en omgevingen uit Jurassic World, Jaws en Back To the Future te vinden. Het spel is zowel in co-op als alleen te spelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!